Is het genoeg geweest?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chrissie, 11 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    He meiden,

    ik durf mn dilemma bijna niet toe te geven met alle verhalen over lang BV geven..
    Ik heb mn zoontje 8.5 mnd gevoed, en toen was het ook goed. Mn dochter is nu bijna 8 mnd, en ik zit te twijfelen over afbouwen/stoppen.... Ze krijgt 3 voedingen (+-07.00, +- 13.00, +- 19.30 uur) op een dag BV en eigenlijk gaat dat best goed. De laatste weken is ze wel sneller afgeleid en heel duidelijk in als ze niet meer wil (wegduwen, bijten etc)
    Ik merk alleen aan mezelf dat ik t aardig zat begin te worden. Sowieso het kolven elke morgen (ik kolf na de 1e voeding af, ivm ploftieten ;) ) Misschien komt t ook wel doordat ik zelf slecht in mn vel zit (burn-out) en dat ik nog goed weet dat ik nadat ik gestopt was bij mn zoontje me eindelijk weer beetje mezelf begon te voelen.
    Ik twijfel nu of ik binnenkort in elk geval de middagvoeding stop zet (vervangen door BV uit de vriezer, heb vriezer vol) en dat ik bijvoorbeeld een maand later helemaal ga stoppen.

    Ik heb altijd gezegd ik wil in elk geval net zolang als mn zoontje (deels) blijven geven en dat moet gaan lukken. Alleen daarna? Ik voel me haast schuldig om te zeggen, maar mag je er als moeder ook een beetje klaar mee zijn??
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Denk het wel hoor, dat je er even klaar mee mag zijn.
    Of de oplossing dan is om te stoppen is een andere vraag, :)
    Ik vraag me bij je verhaal als eerste af: waarom kolf je 's ochtends af. Ja, omdat je borsten zo vol zijn. Maar als je steeds maar blijft kolven, blijven ze dat toch ook? Is het niet handig om dat af te bouwen en te zeggen: ze drinkt lekker wanneer ze wil, (het is al super-de-supernetjes dat je maar op 3 voedingen zit, zover zijn wij nog niet!). Lijkt mij namelijk dat het dan misschien gewoon weer leuk wordt?
    Je zou -afhankelijk van je aantal werkdagen- ook helemaal kunnen stoppen met kolven en dan idd voorraad opmaken en als dat op is, mag ze het ;s middags gaan doen met een flesje sap ofzo?

    Voor mijzelf is steeds de overweging geweest om Thirza van borst op vast voedsel over te laten gaan, zonder hulp van KV. Dat wil ik nog steeds en daar zitten we nu ook dicht bij. Kan me voorstellen dat, nu jij zo'n eind gekomen bent, het ook een beetje jammer is om af te bouwen? Dat vraag ik, omdat ik uit jouw verhaal met name de tegenzin tegen het kolven hoor, en niet zozeer de tegenzin tegen het voeden...
    Dus, misschien heb je hier wat aan :)
     
  3. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Dat kolven is het deels wel idd. Ik vraag me alleen af hoe ik dat kan afbouwen? is dat gewoon kwestie van minder kolven, tot helemaal niet meer?

    En daarnaast het slecht in mn vel zitten. Ik merk dat de 'belasting' van elke keer zelf moeten voeden, mn lijf wat niet van mij is.. Pff, vind t lastig uitleggen.
     
  4. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, je mag er als moeder een beetje klaar mee zijn! Ik snap je gevoel wel, hoor. Dat was ook een beetje mijn gevoel voor ik besloot dat het mooi geweest was. Vooral dat gevoel van altijd nodig zijn, altijd paraat moeten staan enz. Ook zo rond de 8,5 maand... Volgens mij is dat ook gewoon een beruchte periode, omdat ze alles belangrijker vinden dan drinken. ;) Ik werd er gek van, happen, loslaten, om je heen kijken, happen, loslaten enz....

    Voor mij was het mooi geweest, Jitte dronk nog 5x per dag en Jelle was er ook nog. Lang verhaal, moeilijke beslissing, ik heb er een zelfs topic over.. ;)

    Ik ben als eerste de voeding van 12.30 gaan vervangen door fv. Daar sliep ze al een stuk beter op, waardoor ze beter uitgerust was en ook een stuk vrolijker was. Daardoor hoefde ze niet meer om ieder poep en scheet aan de borst en dat gaf al een hele hoop rust.

    Uiteindelijk liep de voeding terug maar dat kwam meer doordat Jitte ook 's ochtends zichzelf amper tijd gunde om te drinken. Ze dronk 2 minuten en dat was het. Ook toen ik stopte met de voeding van 23.00 ging ze niet meer drinken tijdens de ochtendvoeding.

    De ochtendvoeding heb ik gegeven totdat ze 9,5 maand was. Ik wilde eigenlijk doorvoeden tot 10 maanden omdat dan onze vakantie er nog in viel, maar dat heb ik niet gered. Ik moest in de week voor onze vakantie 2 dagen werken (om 5.30 op en dus kolven) 2 dagen vrij en weer 2 dagen werken. Dat is bij mij echt teveel van het goede wat betreft mijn productie, daar loopt het rap van terug. (ik kolf niet zo makkelijk, dat moge duidelijk zijn) Normaal gesproken krikte ik dat wel weer op door de andere dagen gewoon te voeden, maar omdat ik toch wilde stoppen heb ik daar de moeite niet meer voor genomen. Ik kon ook gewoon stoppen zonder te kolven, geen stuwing gehad of niks. Dus dat zegt genoeg.

    Nu even terug naar jou, ik zit weer op mijn praatstoel, zie ik... :) ;) Ik zou de voeding van de ochtend iedere keer een beetje minder kolven. Goed opletten dat je geen harde of rode plekken op je borsten krijgt dan moet het goed gaan. Je geeft je borsten dan een seintje dat ze steeds iets minder melk moeten produceren. Mocht je later op de dag toch last krijgen van je borsten, kun je op dat moment net een beetje de druk eraf kolven. Niet teveel want dan ga je weer meer produceren, maar net genoeg, zodat het weer comfortabel is. Succes!

    Edit: O ja, applaus voor jezelf omdat je al zolang bv geeft!!! *klap, klap, klap*
     
  5. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik vind dat dat zeker mag! En dat moet ook vaker gezegd worden, vind ik!! Er is zo'n soort magische grens bij een maand of 4/5 waarbij je lid wordt van de BV-maffia (niet lullig bedoelt) en waarbij je dus ook niet meer zo gemakkelijk stopt zonder reden. Want ach, het gaat toch goed, je hebt geen grote problemen meer, en je behoort toch al tot de elite die het zolang heeft vol gehouden! Voor mij was het echt ontzettend moeilijk om toe te geven dat ik het zelf 2 weken geleden eigenlijk niet meer zo zag zitten. In ieder geval niet volledige BV!

    Er zijn zo twee uitersten en als BV mama heb je vaak heel lang in het BV kamp meegedaan om te zorgen dat mensen enthousiast werden over de BV en het langer vol zouden houden (ik tenminste), en daardoor was het heel lastig om voor m'n gevoel dat BV-idee te verlaten. Alsof ik daarmee mezelf voorbij ging, omdat ik toch heel erg pro BV ben?

    Om een lang verhaal kort te maken, ik vind dat je gewoon goed moet kijken naar wat jij wilt. 8,5 maand is een topprestatie, en je hoeft je nergens voor te schamen of voor te verantwoorden waarom jij het nu genoeg vindt! Tips heb je al gehad, dus afbouwen (naar 2 of 1 of geen voedingen) is vast niet zo'n probleem.

    Heel veel succes en sterkte bij het nemen van een goede beslissing waar je zelf achter kunt staan!
     
  6. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Dank meis, das inderdaad het gevoel. Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die me zo voelt.
    Ik ben in elk geval vanmorgen begonnen met kolven afbouwen. Das een begin, en ik denk dat ik na die tijd rustig aan verder kijk voor afbouwen middag. En daarna zien we wel verder :)
    Ben jij ook (deels) aan afbouwen?

    X Chris
     
  7. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Herkenbaar! Hier ook steeds minder geduld en interesse. Broerlief met broodje is veel interessanter ;) En dit ligt niet aan waar ik zit hoor, ook in complete afzondering is ze er zo klaar mee en duwt ze me gewoon weg. Gelukkig is ze wel een turbo-tanker en kan ze in korte tijd veel drinken :)

    En bedankt voor je applaus!
     
  8. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Met kolven afbouwen is idd een kwestie van steeds minder kolven. Je zou gewoon eens kunnen stoppen met het kolven als je op de helft zit van wat je kolft als je gewoon leeg kolft. Krijgt je lijf dat signaal alvast.
    Of stoppen als je denkt: de spanning is er af...

    Verder natuurlijk wel even goed in de gaten houden of je geen harde en rode plekken krijgt: als die verschijnen even een keer goed leegkolven en dan opnieuw weer kijken...
     
  9. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    zzoooo herkenbaar.
    Ik zit nu op 2 voedingen. Zomaar stoppen is lastig en dubbel.
    Ik dub nog steeds....
    aantal dagen geleden zei ik tot 1 1/2 jaar en nu denk ik...mwahhhh...en ja nu ik 2 voedingen doe en soms 3 in de nacht nog eentje zit ik beter in me vel! :)
     
  10. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hoe bedoelen jullie 'beter in je vel'?
    Ik ben namelijk tegenwoordig mezelf niet, ben snel boos/geagiteerd en heb mezelf niet altijd volledig in de hand (ga dan wel gewoon weg als de situatie het toelaat dus in zoverre niet vreselijk maar voor mezelf & partner echt niet fijn). Kan dat door de BV komen? Of zou het toch de stress zijn...?
     
  11. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Bij mn eerste merkte ik dat ik meer puf had, minder kriebelig reageerde etc etc. Ik had het idee dat mn lijf weer van mij was, voelde me daardoor, tja hoe zeg je dat, lichter, makkelijker (beetje kromme omschrijving maar kan ff niet op betere komen ;)) Dat was te merken in hoe ik deed (opgewekter) en ook lichamelijk voelde ik me fijner (sex was ook weer leuk zeg maar) En voor mn gevoel was er ook weer IK-tijd.

    Nu voel ik me sowieso niet fijn (burn out) maar ik denk dat deels hormonen (door de BV) ook nog invloed hebben. En de verantwoordelijkheid van elke keer zelf moeten voeden, en wil je een keer weg rond de voedingstijden, dan kan manlief best fles geven uit de vriezer, maar dan moet ik nog zelf kolven. Bleh! Ergens hoop ik dus dat als ik nu weer stop (in elk geval na de 8.5 mnd) ik me ook weer wat beter ga voelen. Zou wel erg welkom zijn, voor mezelf, voor manlief en vooral voor de kids!
     
  12. Emma21

    Emma21 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    ik denk ook wel dat je je zo mag voelen! je hebt het al super lang volgehouden en het moet niet ten koste van jezelf gaan toch?

    Ik heb de laatste tijd ook een beetje dat het me 'tegen' gaat staan, terwijl ik ook erg pro bv ben!
    Mijn zoontje komt nog meerdere keren per nacht en overdag ook nog vaak. Ik wil nu dus ook terug naar een ochtend, avond en late avond voeding en overdag kv.
    Maar mijn zoontje wil niet uit een fles drinken :( ik kan dus niet echt stoppen.
    Of moet ik dan helemaal stoppen zodat hij wel uit de fles moet drinken?
     
  13. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het is lastig te omschrijven, maar wat Chrissie zegt klopt wel een beetje. Ik voel me helderder, zeg maar. Net of de rest van de wereld ook weer binnenkomt, alsof je al die tijd in een plastic bubbel zat. Alles kwam wel binnen, maar minder hard.

    Wat sex betreft: Dat gaat ook beter. ;) Vooral omdat ik nu niet meer de hele tijd lig te denken: "Niet aan mijn borsten, niet aan mijn borsten!" :D Niet dat manlief eraan durfde te komen, maar het idee alleen al. ;) Maar dat zal ook wel een gedeelte hormonaal zijn, bv werkt niet voor niets ook als anticonceptie (als je volgens bepaalde regels voed) dus logischerwijs is minder zin daar dan ook een gevolg van.

    Dat boos/geagiteerd zijn herken ik ook wel, maar ik denk niet dat dat van de bv an sich komt. Ik denk eerder dat dat komt omdat je door de bv de hele dag beschikbaar moet zijn. (beetje extreem gezegd, maar zo voelde ik het wel, zelfs op mijn werk) En dat is heel benauwend, wat zich op andere manieren uit.

    Edit: Overigens denk ik ook dat het algehele beter voelen, in mijn geval, ook aan het weer ligt. Het is mooier weer, niet meer zo koud, ik kom meer buiten, langer licht enz. Het zou niet eerlijk zijn om alles op het stoppen van de bv te gooien, aangezien ik dit gevoel eigenlijk iedere lente heb, alleen dan een heel stuk minder sterk dan nu.
     
  14. misstiana

    misstiana Fanatiek lid

    13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    succes met kiezen, moeilijk keuze.
    Ik ga in eerste instantie voor de 6 maanden, maar ja als het goed gaat ga ik ook door.

    Op naar de 9 maanden zal ik zeggen!
     
  15. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    Heb je al eens een andere fles geprobeerd, en dan door iemand anders laten geven? Mijn meiske vertikte t om uit de fles te drinken, tot ik de tommie tippee gebruikte. Die wil ons madammeke wel hebben! Misschien een idee om eens te proberen?
    Helemaal stoppen moet je doen als je daar achter staat (wat makkelijk is het om advies te geven aan een ander terwijl ikzelf zo twijfel ;) )
     
  16. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Meid ik vind het petje af dat je al zo lang heb gegeven.
    Ik vond het na 6 maanden genoeg geweest en dat is zeker niet zo lang als andere dames hier.
    Ik zat elke 3 uur 20 minuten te voeden en was de hele dag om de voeding aan het draaien.
    Had amper tijd voor mezelf en op werk dagen ook nog 2 keer kolven.
    Kolven ging gelukkig super maar voelde me echt een melk koe op den duur.

    Aan de ene kant mis ik het wel maar aan de andere kant brengt het mij veel meer rust.
    Ik zit nu zelf ook beter in mijn vel omdat ik niet elke keer de tijden zit te tellen.
    En wat er hier al werd aangegeven ik heb nu ook weer zin in sex, die zin was ver te zoeken.
    Wie zei dat hier ook alweer, mijn sexdrive ligt in het kruipluik.

    Ieder moet voor zich bepalen waar zij zich prettig bij voelt en daar kun je als buitenstaander niets van zeggen.
    Wat afbouwen betreft kun je misschien eerst de middelste voeding af gaan bouwen en in de ochtend misschien als je er echt last van krijgt de druk er af halen ipv helemaal leeg kolven
     
  17. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    bluesky> aaaaahhh juist ja!! EN dat zag de huisarts als postnatale depressie. Ik blijk last te hebben van die zwangerschapshormoon en door de borstvoeding bleef die extra lang hangen bij mij. Heb trouwens ook al last als ik ongi moet worden van extra ongezelligeid. Was wel algemeen bekend bij mij. (achteraf...)

    Merk trouwens nu bij die 2 x borstvoeding dat het echt amper is.
    Ze wil meer en ik heb niet meer en ga er ook niet aan beginnen het op te bouwen.

    Ik ga stoppen na dit weekend. Eerst de avond eraf en daarna de ochtend. Besluit is genomen.
     
  18. Chrissie

    Chrissie Niet meer actief

    @ SLC goed dat je keuze gemaakt hebt!

    Ik ben kolven aan afbouwen en dat gaat goed. Ik denk morgen laatste keer nog klein beetje en dan zijn we klaar.
    Dan voed ik nog 3 x op een dag en ik heb besloten dat nog 2 weken te doen. Dan is madam 8.5 mnd, en dan ga ik de middagvoeding afbouwen (de diepvriesvoorraad opmaken ;) )
    Tenminste, zo denk ik er nu over :D
     
  19. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Ik met met 8 maanden helemaal gestopt met kolven. Ik zat op 3 voedingen en als ze die van 4 uur in de middag niet dronk kreeg ze bij de opvang ( naas het flesje kv om 12 wat ze vanaf 7 maanden kreeg wat pap)
    Dan had ik wel wat last van stuwing maar niet dramatisch.
    Niet meer hoeven kolven was zo fijn!!! Echt nu vindt ik het voeden vooral erg gezellig en makkelijk.
    Sinds vorige week krijgt Fleurtje alleen nog 's ochtends en 's avonds of wanneer ze erg verdrietig of ziek is. En dan is bv toch wel erg fijn.

    Kortom ik heb nu alleen nog maar voordelen van de bv zonder al het gesleep.
    morgen gaat ze voor het eerst een nachtje slapen bij mijn ouders. Dan wel weer een keer kolven maar dat is dan voor het eerst in 3 maanden.
     

Deel Deze Pagina