Ik zie het borstvoeden echt niet zitten...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Merijn, 25 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik wil wel graag borstvoeding geven, omdat ik het beste voor mn kind wil, maar ik zie er zo ontzettend tegenop. Ik studeer nog en punt 1 is dat ik niet weet waar ik moet kolven op de universiteit en daarbij heb ik daar ook helemaal geen zin in. Ik heb geen zin om met kolf en al naar de universiteit te moeten en dan ook nog eens ruimtes te moeten gaan opeisen (die al heel schaars zijn). Ook al heb ik daar recht op, het staat me gewoon tegen.
    Verder staat in het openbaar voeden mij heel erg tegen. Maar ik wil wel gewoon de deur uit kunnen!
    En als laatste vind ik het zwaar onhandig dat de baby altijd afhankelijk van mij is met voeden...

    Al met al vind ik het gewoon zo ontzettend onhandig en ik heb nog nergens goede tips gezien die mijn bezwaren enigszins kunnen ontkrachten. Vooral het punt van kolven op de universiteit staat me tegen.

    Maar tegelijkertijd wil ik wel graag mijn kind borstvoeding aanbieden :( Ik verkeer dus in een conflict...

    Mensen die het herkennen of tips hebben?
     
  2. san68

    san68 Actief lid

    27 feb 2007
    213
    0
    16
    Ik heb zelf wat moeite met het voeden in het openbaar, maar met kolven niet. Werkgevers zijn verplicht een goede ruimte aan te bieden, ik weet alleen niet hoe het met universiteiten e.d. werkt. Maar ik merk wel dat veel mensen er positief tegenover staan. En je kindje is erg afhankelijk van je, maar dat is ook wel fijn hoor! Als het eenmaal afgekolfde melk uit het flesje drinkt, kun je beste wel eens weg.
    Maar ik denk wel dat je er voor de volle 100% achter moet staan. succes
     
  3. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Maar als ik dan eens een keer weg ben en dus de borstvoeding door mijn man ofzo laat geven (afgekolfd), dan krijg je toch last van stuwing?

    Flesvoeding is zoveel makkelijker wat dat betreft :(
     
  4. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Daarbij hoef ik niet te verwachten dat mensen op de universiteit positief reageren op kolven... Gezien een kind al een hele shock is. Ik denk dat kans zelfs groot is dat de reacties negatief zullen zijn als ik even weg moet om af te kolven.
     
  5. Lara1978

    Lara1978 Bekend lid

    14 nov 2007
    614
    0
    0
    Hoe graag wil je jouw kindje straks borstvoeding gaan geven? Dat is volgens mij de belangrijkste vraag. Als je dit heel erg graag wilt dan zal je dus voor lief moeten nemen dat je moet kolven en evt ook in het openbaar moet voeden.
    Het draait om jouw motivatie en nergens anders om.

    Bijna iedere vrouw die borstvoeding geeft moet daarbij bepaalde dingen voor lief nemen.
    Ik ben bijvoorbeeld zelf ook niet dol op het voeden in het openbaar, mijn borsten zijn geen beauties :oops: en ja, dat hou ik dus liever privé en kolven is ook zeker niet mijn favoriete bezigheid.
    Maar, de gezondheid van mijn kindje gaat voor ALLES dus dan zien mensen maar dat ik lelijke borsten heb en ach, die paar minuten dat ik bezig ben met kolven, hoe erg is dat nou eigenlijk?

    Bovendien is het geven van borstvoeding zo iets unieks! Het is een heerlijk intiem moment tussen moeder en kind en we genieten hier beiden van! Ik had van tevoren NOOIT verwacht dat ik het geven van borstvoeding zo fijn zou vinden, maar echt, ik geniet van iedere seconde. Ik heb zelfs 2 maanden onbetaald verlof en heel veel vakantiedagen opgenomen om mijn meisje 6 maanden volledige borstvoeding te kunnen geven en ik zie er nu al tegenop dat ik over een paar maanden moet gaan stoppen.


    liefs Lara
     
  6. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    hoi,
    Ik studeer ook aan de universiteit en geef mijn kindje borstvoeding. Heb je al informatie ingewonnen over de mogelijkheden om te kolven. Want vaak zijn er meer mogelijkheden dan je denkt. En wat voor opvang heb je geregeld voor je kindje? Bij mij is het kinderdagverblijf heel dichtbij zodat ik mijn zoontje vaak ook life kan gaan voeden.
    Ik dacht toen ik zwanger was ook dat ik tegen de tijd dat ik weer moest gaan studeren zou gaan afbouwen omdat het allemaal zo lastig zou zijn (dacht ik) maar nu is mijn zoontje 6,5 maand en geef ik nog steeds borstvoeding. Al heb ik wel besloten na de vakantie niet meer te gaan kolven. Dit niet omdat er geen ruimtes e.d. beschikbaar zijn maar omdat het telkens een onderbreking is tijdens het studeren. Maar hij is dan ook al 8 maanden.
    Als je meer informatie e.d. wil kun je me altijd een pb'tje sturen.
    groetjes Lotte
     
  7. Ready

    Ready Actief lid

    31 okt 2006
    265
    0
    0
    Hoi. Moet zeggen dat ik zelf voor de bevalling er niet 100% achter stond dat ik bv ging geven. Ik had meer de houding van, ik zie wel.

    Ik werk op een universiteit (weet niet welke jij naar toe gaat?) en daar zijn de kolfruimtes redelijk geregeld. Er is gewoon douchegelegenheid voor medewerkers en een aantal daarvan is gereserveerd als kolfruimte, in elk gebouw. Zonder sleutel, van binnen af te sluiten en niemand die ik erop aan hoef te spreken dat ik ga kolven.

    Mijn ervaring is dat je niet eens hoeft te vertellen/opvalt dat je gaat kolven als je het een beetje om je afspraken heen plant.

    Ik had natuurlijk voor ik weer ging werken (wel na de bevalling overigens, toen de bv inmiddels goed bleek te gaan EN ik het "leuk" genoeg vond om te gaan proberen om bv te blijven geven) geinformeerd welke mogelijkheden er waren. Toen ik eenmaal weer begon liep ik in het begin 3 keer, en later 2 en 1 keer per dag langs de secretaresses en langs mijn direct leidinggevende, met mijn kolftas op mijn rug. Toch waren ze zeer verbaasd toen het toevallig ter sprake kwam tijdens de lunch 3 maanden later, toen ik vertelde dat ik nog kolfde/bv gaf. Op mijn vraag: Wat dachten jullie dan dat ik ging doen elke keer (ik groette ook nog netjes)? kwam als antwoord dat ze daar niet eens bij nadachten. Ik kan me het voorstellen dat het hetzelfde werkt als je tussen de colleges door eens niet samen met je medestudenten gaat lunchen oid. Ik neem aan dat je medestudenten ook wel eens weglopen voor een sigaretje, toiletbezoek, telefoongesprek zonder dat aan iedereen mee te delen?

    Ook belangrijk is denk ik hoe lang je denkt vrij te nemen na de bevalling? Je kunt het geven van bv (als je het belangrijk genoeg vindt) in ieder geval proberen, de beslissing over kolven of niet (of voeden in het openbaar of niet) komt meestal pas later, als je werkt na een maand of 2/3. Misschien is dat anders als je studeert, maar op dat moment kun je opnieuw bekijken of je het ziet zitten, of je de voordelen vindt opwegen tegen de nadelen etc. Dan weet je ook beter waar je voor kiest, en dan kun je eventueel altijd nog afbouwen.

    Wat betreft voeden in het openbaar is het natuurlijk heel afhankelijk hoe je kindje is, vooral hoe vaak het wil drinken. Ik heb geen hekel aan voeden in het openbaar, maar het is ook niet mijn hobby zeg maar ;). En als ik de stad inwilde, dan plande ik dat gewoon zo dat ik eerst voedde, dan de stad in ging (met of zonder baby) en daarna weer voedde. Hij dronk al vrij snel om de 3 uur dus dat was wel te doen. In het begin vond ik dat uitstapje genoeg, dan was ik ook weer blij thuis te zijn. En bij vrienden oid kun je toch altijd wel op een slaapkamer gaan zitten.

    Pfff, wat een lang verhaal ;). Wat ik wil zeggen is, ik zou me (en heb me) door deze twijfels niet laten tegenhouden om het geven van bv in ieder geval te proberen. Ik ging het proberen omdat het beter was voor mijn kindje, wetende dat ik allergisch ben voor alles. Inmiddels geef ik bijna 10 maanden later nog steeds bv, omdat ik en hij het allebij fijn vinden. Voor de allergie hoeft het al 4 maand niet meer. En de nadelen, die neem ik voor lief. Door een beetje flexibel te zijn, is aan de meeste nadelen wel een mouw te passen. Tegen de tijd dat het aan de orde is.

    Succes met je beslissing!
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk inderdaad dat het helemaal aan jouw motivatie ligt of je over de lastige dingen wat borstvoeding betreft heen kan stappen.
    In mijn geval gaat borstvoeding voor alles en daar horen ook minder leuke dingen bij. Al heb ik geen moeite met voeden in het openbaar (daar wordt je handig in, echt!) en kolven vind ik ook niet zo erg (tijdschrift mee en het apparaat doet z'n werk). Je moet vooral echt sch**t hebben aan anderen, wat maakt het nou uit wat ze denken? Jij wil en kan je kind het beste geven en daar gaat het om.
    Wat betreft dat het kindje helemaal afhankelijk van je is, dat is niet helemaal waar natuurlijk. Als jij kan kolven, kan je kindje ook uit een flesje drinken. Je kan natuurlijk niet al te lang weggaan als je moet kolven, maar een uur of 4 zonder kolven moet makkelijk kunnen en misschien nog wel langer. Maar eerlijk gezegd, en dat had ik nooit gedacht van mezelf, wil ik helemaal niet zo lang bij Eva vandaan zijn, behalve dan met werken (maar daar zijn bij mij nu ook de nodige twijfels ;)).
    Wat ik soms wel lastig vind, is dat ik de enige ben die haar kan voeden als we met z'n 3-tjes thuis zijn. Maar aan de andere kant zou ik ook niet anders willen. Een kindje vraagt sowieso om veel aandacht en al is dat soms lastig, je wil eigenlijk ook niet anders. Zo ook met borstvoeden dus.

    Ik zou sowieso gaan beginnen met borstvoeden. Misschien denk je er na een maandje voeden wel heel anders over. En stoppen kan altijd nog, na een maand beginnen wordt erg lastig. En dan heeft je kindje in ieder geval iets van de goede stoffen meegekregen.

    Lara, je hoeft toch helemaal niet te stoppen als je gaat werken? Of doe je werk waarbij je absoluut niet kan kolven?

    Liefs,
    Snoopy
     
  9. ik denk ook dat je eerst bij jezelf te raden moet gaan of je echt graag borstvoeding wil geven.
    En inderdaad je moet er wat voor over hebben (je vergeet de spuugleleijke beha's nog te vermelden ;)).

    Maar ook voor flesvoeding heb je zorgen. Je moet altijd nadenken voor je met je baby vertrekt... heb je alles mee? Kun je je flesje daar opwarmen? Hoeveel moet je meenemen? Terwijl je je borsten altijd bij je hebt.

    En dan is er natuurlijk nog het feit dat bv de beste voeding is voor een baby (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat flesvoeding slecht is). Daar wil ik veel voor doen.

    En over het volledig verantwoordelijk zijn voor de voeding van je kind, Daar ben ik best trots op. Tisse krijgt nu alleen bv en groeit als een kool, vandaag rolde hij voor de eerste keer van rug naar buik. En dat allemaal op iets dat mijn lichaam maakt! Daar krijg ik dus een reuzetrots gevoel van!

    Veel succes met de keuze, maar ik zou me zeker niet laten beïnvloeden door de praktische beslommeringen. Een kolfruimte moet je maar één maal vragen.
     
  10. Niesje1980

    Niesje1980 VIP lid

    21 sep 2007
    6.596
    0
    0
    Noord Holland
    Ik zou eerst beginnen met kijken hoe de borstvoeding verloopt.
    Het lijkt mij zonde om helemaal geen bv te geven allleen maar omdat je tegen het kolven opziet.
    Je kunt altijd nog gaan afbouwen als je weer naar school moet.
    Ik zag er ook erg tegen op maar uiteindelijk heb iktoch 9mnd borstvoeding gegeven en 5 mnd gekolfd.
     
  11. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    als je echt zo tegen het kolven opziet en om die reden helemaal geen bv zou willen geven kun je mss een combi doen van fles en bv? zo krijgt je kindje toch iets van borstvoeding ipv van helemaal niks.

    hier gaat ook bv voor alles de gezondheid van mijn kindje komt eerst.
    en het is zo een unieke ervaring mijn hele zwangeschap heb ik er naar uit gekeken gewoon omdat het bij de eertste die ik 11 maanden bv heb gegeven(als hij niet zo zou hebben gebeten had ik nog veel langer gegeven)zo een mooie ervaring vond.
    en het is zo een korte periode van je leven dat is zo om jammer genoeg.
     
  12. Nathalie1973

    Nathalie1973 VIP lid

    28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik vond in het openbaar voeden ook best moeilijk in het begin.

    Nu voed ik overal.......(Center parcs,advocaat,strand,CWI,restaurant,zwarte markt, gisteren in de behandelkamer van de kaakchirurg)

    Om even een paar voorbeelden te noemen ;)

    Maakt me echt niets meer uit hoor :rolleyes:
    Mijn kind heeft honger en wil eten en in het begin was ik er nog niet handig in hoor :oops:

    Als Justin klaar was met drinken dan moest ik hem eerst op mijn benen leggen en daarna mijn ontblote borst weg bergen.


    BOEIEN.

    Het is voor mijn kindje hoor.


    En nu als ik aan het voeden ben in het openbaar?
    Mensen komen naar me toe en krijg complimenten ;)
     
  13. Joeja

    Joeja Bekend lid

    2 sep 2007
    994
    0
    0
    Nou, ik heb je verhaal zo eens gelezen, en ik moet zeggen dat ik mijzelf er wel in herken.

    Toen ik aangaf geen zin te hebben in borstvoeding geven kreeg ik allltiijjjdd commentaar van mijn omgeving. Ikzelf vind dat ik gebruik moet maken van wat de natuur mij schenkt, want dit doet zij immers niet voor niks. Puur en alleen om die rede (niks kan tegen moeder natuur op. Moedermelk is in mijn ogen dus, met alle respect voor flessenvoeders, altijd beter dan synthetische voeding) ben ik borstvoeding gaan geven. En niet omdat mijn omgeving dit het liefst zag.
    Nu ben ik heel eerlijk :) ... Borstvoeden? Ik vind er niks_aan! Ik heb er zelfs een hekel aan. Ik ben erg gevoelig voor een bepaalde stof die mee komt met alle hormonen en dat is soms niet handig met borstvoeding geven, want als de kleine eens een keer te weinig drinkt ben ik hormonaal gezien meteen weer van mijn apropeau, laat staan wanneer ik een voeding noodgedwongen over moet slaan (ivm. werk waarbij ik niet zomaar even kan weglopen om te kolven). Heb je volle tatsen ,dan raak je daardop gefixeerd en kan je je aandacht nog maar moeilijk bij andere zaken houden. Ik voel me dan ook helemaal niet lekker in mijn velletje en raak gestressed.
    Doordat ik het niet graag doe en geen zin meer had in het constant bezig zijn met mijn borsten die om bepaalde tijden vol raakten, ben ik sinds kort gaan minderen en heb de voedingen smiddags vervangen door de fles en een hapje. VERADEMING alom! Herwonnen vrijheid haha..

    In het begin is het heel moeizaam verlopen, maar ik heb toch doorgezet met verschillende hulpmiddelen zoals de kolf en tepelhoedjes. Na 4 weken ging het opeens een stuk makkelijker. Achteraf gezien ben ik blij dat ik doorgezet heb, want ik heb mijn kind alles gegeven wat ik kon. Ik kan mezelf achteraf niks verwijten en ben ook best heel erg trots op dat ik het zolang vol houd ondanks dat ik het iedere keer weer met tegenzin doe.

    Mijn advies voor jou: doe waar je jezelf goed bij voelt. Ik zou het wel gaan proberen (minimaal 6 weken, want dan pas ben je over de moeilijke berg heen en gaat het makkelijker bij de meeste vrouwen, en weet je dan dus pas waarover je moet oordelen (alle begin is moeilijk)). Bevalt het dan nog niet en voelt het niet fijn, dan zou ik gewoon keihard ermee kappen ongeacht wat anderen daarvan vinden. Borstvoeding geven is voor sommige vrouwen hemel, maar voor anderen weer hel.
    Ik ben nu steeds stukje bij beetje af aan het bouwen omdat ik het zo vervelend vind. Ik zal het beslist gaan missen omdat het inmiddels een gewoonte geworden is, maar aan de andere kant vind ik het heerlijk dat niet meer te hoeven doen (het laten drinken van je kindje is dan wel heel fijn, maar alle gedoe eromheen niet. En soms is er best wel wat gedoe omheen als je moet werken/naar school moet ...). Ik hoor van veel vrouwen dat zij na een paar weken borstvoeden op een punt kwamen dat ze er niet meer tegen konden en ermee kapten. Ook ik heb dit punt bereikt, maar ben toch doorgegaan ondanks de grote ergernissen die het met zich meebracht. Pas 2 weken na dat moment begon het eindelijk een beetje vanzelf te gaan en kon ik voor mezelf duidelijk beslissen of ik ermee doorging of niet. Dus ik raad je ten zeerste aan, als je er al aan begint, eerst door de zure appel heen te bijten, en dan pas een beslissing te maken.

    hoe je het ook doet, flesvoeding is tegenwoordig ook volledig en bewezen effectief. Dus hoe het ook zij, je kan het nooit fout doen ;)
     
  14. Joeja

    Joeja Bekend lid

    2 sep 2007
    994
    0
    0
    En in het laatste wat natalie zegt moet ik haar gelijk geven. Ik voed niet in het openbaar, maar als mensen informeren naar haar voeding en horen dat ik mijn kleintje nog altijd borstvoeding geef, dan is er niets dan bewondering voor en dat voelt heel erg fijn :p Mede dit was voor mij een steuntje in de rug het nog altijd vol te houden.
    Maar toch, met 6 maanden wil ik ervanaf zijn. Dan vind ik het wel mooi geweest.
     
  15. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Bedankt voor de reacties! Toch wel fijn om al die verhalen te lezen :) Ik ga toch eens navragen op de universiteit (ik studeer aan de UvA) welke mogelijkheden er zijn. En de kans zit er in dat ons kindje daar de KDV gaat die dicht bij de universiteit is en ik had nog niet aan de mogelijkheid gedacht om live te voeden.
     
  16. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien heeft iemand het al opgemerkt: waarom bouw je de voedingen overdag na de eerste weken niet af en vervang je ze voor een flesje, terwijl je de ochtend- en avondvoedingen zelf blijft geven?

    Het zijn echt fijne momentjes hoor, op een gegeven moment, die voedingen. Lekker relaxmomentjes met je kindje naast je studie.
     
  17. ik denk dat als dit na een paar weken al gaat proberen, dat niet goed gaat komen. Na een paar maanden kan je dit, maar na een paar weken volgens mij nog niet. Ik denk dat je dan minder en minder voeding gaat hebben.
     
  18. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Als je eenmaal je kindje in je armen hebt, dan voel je je pas echt moeder! En dan pas kun je echt gaan beslissen wat je wilt. Die mama hormonen doen rare dingen met je. Ik zou ook adviseren om gewoon te beginnen met de borstvoeding, en dan maar na een paar weken (minstens 6/7) jezelf af te vragen of je door wilt gaan.
    Ik had als streven om mijn kindje in ieder geval tijdens mijn verlof te voeden en dan eventueel af te bouwen, naar een ochtend en avond voeding, omdat ik het kolven ook niet zag zitten.
    Toen Thijs er eenmaal was en de borstvoeding goed verliep (toch wel 10 weken..) Wist ik niet beter en vond het heerlijk gevoel (nooooit gedacht!)
    Toen was mijn streven 6 maand en nu zie ik wel waar het schip strand. Ik zelf kan die keuze niet meer maken om het af te bouwen. Hij heeft er zoveel aan en we genieten allebei zo veel.
    Dus ik wil alleen maar zeggen dat die mama gevoelens heel anders zijn en dat je je daar nu nog geen voorstelling van kan maken.

    Openbaar voeden, ik dacht dat ik dat nooit zou doen. Maar ook dat doe ik overal (bij de V&D, op het terras, op visite, in het zwembad, in restaurants, in de wachtkamer..) En ik heb nog nooit een vervelende opmerking gekregen, alleen maar goeie.

    Daarnaast is het heel mooi om te zien hoe je kindje groeit op jouw melk!
    Succes
     
  19. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik stel voor dat je qua motivatie de 101- redenen -om-bv-te -geven op borstvoeding.com doorleest.
    Ga dan lekker genieten van je zwangerschap, en je kraamtijd met bv. tegen de tijd dat je kind 8 weken is, zie je wel weer verder :D
     
  20. Phemme

    Phemme Actief lid

    29 aug 2007
    452
    0
    0
    Ik had (en heb eigenlijk nog steeds) dezelfde bezwaren als jij... ik wil weer weg kunnen, zien wat mijn dochter binnenkrijgt en daarbij graag een ritme in de dag (a la Ria Blom), dit is gewoon lastig met borstvoeding cq kolven. Nu geef ik een combinatie van borstvoeding ('s ochtends) en kunstvoeding, en ik vind het geven van borstvoeding weer leuk! En een prettige bijkomstigheid, dochterlief slaapt inmiddels door :D
     

Deel Deze Pagina