Hoe bereiden jullie tomaatjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door MariekeV, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ik heb gisteren couscous met tomaat en courgette gemaakt voor Elian. Leek lekker maar het viel dus nogal tegen. Ik had online gelezen dat je de tomaten moet ontvellen, pitjes eruit en dan 10 minuten koken. Courgette ook. Daarna had ik het in de staafmixer gegooid en bij de couscous gedaan. Meneer vond er geen bal aan en toen ik proefte moest ik hem wel gelijk geven, het smaakte helemaal nergens meer na.

    Hij is nu 7 maanden en hij eet stukjes eigenlijk harstikke goed. Maar kunnen zijn darmpjes dat aan als ik de tomaat een heel eind 'rauw' laat en de pitjes laat zitten? Hoe doen jullie dat zodat het toch nog ergens naar smaakt?
     
  2. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik stoomkook het in de babycook na eerst de velletjes er af te hebben gehaald. De pitjes heb ik er alleen de eerste keer uitgehaald, dat doe ik niet meer. En dan fijner maken, maar niet pureren. Hier geen last van de pitjes. Maak jij het tot puree in de staafmixer?
     
  3. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Dankje voor je antwoord!

    Ik heb gisteren de staafmixer gebruikt maar dat werd meteen een hele natte fijne hap.... :( Denk dat ik het de volgende keer gewoon prak.

    Een babycook heb ik niet maar misschien is 10 minuten koken toch wat aan de lange kant?
     
  4. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik weet niet of dat aan de lange kant is, volgens mij doet de babycook er langer over! En als je het heel fijn snijdt, dus niet prakt? Misschien dat je een andere soort tomaat kunt gebruiken? Trostomaatjes hebben over het algemeen meer smaak.
     
  5. Eef79

    Eef79 Actief lid

    4 jun 2008
    216
    0
    0
    Begeleider VG / GGZ
    Flevoland
    Ik laat de tomaat helemaal inkoken (zonder vel en pitjes) tot het een dikke geconcentreerde saus is. Maar mss maakte de courgette het wat waterig van smaak? Ik doe door de couscous vaak ook nog rozijntjes meekoken.
     
  6. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik doe het weer anders... Ik led de tomaten een paar minuten in kokend water zodat het velletje loslaat en ze ook wat gaar worden. Ontvellen, ontpitten en pureren. Courgette stoom ik gaar en pureer ik ook en dat roer ik samen door de gewelde couscous. Het is hier een grote hit!

    Volgende x gaat er ook een aubergine doorheen en ik wil wat verse groene kruiden (munt en basilicum) toe gaan voegen Of zou dat teveel van het goede zijn?
     
  7. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik leg de tomaat eerst in heet water, heel even laten koken, dan kan je zo het velletje er af halen ,en de pitjes haal je er dan ook zo uit en dan snij ik het in hele kleine stukjes.
     
  8. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ah.. dus jullie laten de tomaten ook niet zo heel lang koken. Ga ik volgende keer weer eens proberen. Lijkt me toch lekkerder dan uitgekookte tomaat! ;)
     
  9. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Zo deed ik het hier ook altijd.
     

Deel Deze Pagina