hoe doen andere moeders dit?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door cat2, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

    cat2 Niet meer actief

    Hoe houden jullie het huishouden bij? Wij hebben een woonhuis en mij lukt het eerlijk gezegd gewoon niet. We hebben een dochtertje van 2 jaar en daar ben ik een groot deel van de dag mee bezig. Of we gaan ergens anders naartoe/buiten spelen/knutselen/tekenen enz. Deze tijd ben ik dus niet bezig met schoonmaken enz. Ik heb weleens geprobeerd iets schoon te maken terwijl zij dan speelt of mee helpt. Maar vaak is ze na 5 minuten alweer klaar ermee, of ze komt iets vragen, er valt iets om, ze valt zelf enz. Het is niet echt handig om schoon te maken terwijl zij er ook is. Ik kan pas echt goed door met schoonmaken enz als ze bv slaapt. Dit doet ze nog wel elke dag 1 a 2 uurtjes.
    Er moeten 2 verdiepingen bij gehouden worden plus een voor- en achtertuin. Verder hebben we heel erg veel strijkwas altijd wat veel tijd kost. Vaak sta ik s avonds nog te strijken. Ook kook ik elke dag. Het lukt mij niet om alles bij te houden. Ook ben ik vaak erg moe waardoor ik ook weleens even tijd voor mezelf wil.
    Ik vraag me af of ik iets verkeerds doe, hoe andere moeders dit doen?
     
  2. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja hetzelfde als jij..

    En soms neem ik een dagje vrij, dan doe ik alles weer eens grondig.

    Ik moet wel zeggen dat mijn dochter steeds beter self begint te spelen. Op zaterdag stuur ik haar dan vaak met papa op stap, dan kan ik even aan de slag.
    Strijken doe ik zelden:| Ik hang veel op hangertjes te drogen en anders strijk ik in haar slaapje.

    Wat ik tegenwoordig ook veel doe is haar in bad zetten (of onder de douche) met de deur open, dan ruim ik de was en de kamers op..

    Als haar papa haar op bed legt ruim ik als een razende de beneden verdieping op, andersom verwacht ik dat van hem ook.:p

    En ik accepteer het hele feit dat alles niet super super opgeruimd is..en dat er her en der wel wat vaker een doekje over heen zou kunnen..
     
  3. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Het is niet voor niets dat het woord moeder begint met 'moe'...
    hier ook veel savonds bezig met strijken, wasjes wegwerken en schoonmaken. En als mijn man eerder thuis is of op vrije dagen ga ik door het huis als hij de kinderen vermaakt.

    En tip: 1 keer grondig te werk gaan en dan bijhouden. Bijhouden is makkelijker dan steeds opnieuw alles moeten doen.
     
    spruitje80 en fafa vinden dit leuk.
  4. Sneeuwmees

    Sneeuwmees VIP lid

    11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik loop er zelf ook tegenaan. Heb steeds het idee achter de feiten aan te lopen. Mijn man werkt onregelmatig, dus lastig om naast mijn eigen werk steeds gaatjes te vinden om het bij te houden of een keer wat extra te doen. Mijn zoontje is 3,5 en wil overal meehelpen of je hebt net de ene hoek opgeruimd en hij heeft de volgende hoek al weer vol liggen.
     
  5. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Zoveel mogelijk loslaten en dingen doen als je kinderen tv kijken of slapen. Denk ook na wat er echt moet: schoon toilet ja, ondergoed strijken nee.
     
    Mopa36, vinorosso, Dufel en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik vind het soms ook lastig, en denk soms ook ik laat het even lekker de boel. Ik probeer het meeste toch te doen als ze slaapt, of even voor de tv zit. Nu ze maar de psz gaat doe ik dan alles ideaal.
     
  7. smarlicia

    smarlicia Niet meer actief

    Wij hebben 1 x in de week een schoonmaakster
    Misschien is dat een idee?
    Ons geeft het echt heel veel rust
     
  8. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Nu ik veel thuis ben met drie kids doe ik elke ochtend iets in huis. Tussen de middag gaat de tv een uur aan. Dan doe ik was ophangen en strijken. Ik eet smiddags warm en in de avond een broodje.
    Meiden moesten er even aan wennen dat ik bezig ben in de ochtend. Nu gaat het prima.
    Kwestie van bijhouden. En gelijk dingen afnemen of opruimen als we er klaar mee zijn.
    Hoe het straks gaat als ik werk weet ik niet hahah
     
    Mopa36 vindt dit leuk.
  9. cat2

    cat2 Niet meer actief

    Ik vind het lastige dat mijn man mij bijna overal bij vraagt. Hij doet bijna niets met haar alleen. BV als hij thuis komt van werk ga ik koken. Dan wil ze ook bij mij zijn, en niet met mijn man spelen. Ik zet haar dan maar in de stoel om te kijken hoe ik kook. Maar onze dochter hangt ook heel erg aan mij. Het zou ideaal zijn als mijn man bv op zaterdag een paar uurtjes met haar ergens heen zou gaan dan kan ik ook een even door. Binnenkort gaat ze ook naar psz maar ik wil ook weer gaan werken dus weet niet hoe lang ik hier profijt van heb van psz.
     
  10. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Tis ook niet raar om je kind zelf te laten spelen he? Je hoeft niet de hele dag met ze in de weer te zijn?
    Maar goed idem mijn eerste dochter veel aandacht gegeven, waardoor als zij wakker was, ik non-stop met haar bezig kon zijn. Dat tij keren is wel lastig. Dus zeggen joh laat haar even zelf is makkelijker gezegd dan gedaan.
    Mijn dochter is bijna 5 en kan zichzelf nog niet altijd goed vermaken.

    Bij deze zal ik der toch wat meer op der zelf laten aan komen. Even zelf in de box enz. Bij mijn dochter echt met ieder kickje der gepakt. (Maar goed ze was medisch en totaal oncomfortabel, dus ja dat ging toen voor haar zelf af en toe laten spelen).

    Maar tips hmm. Ja ik zette der in de wasmand, terwijl ik de was deed, was ze wel kleiner natuurlijk. Plantte der voor de tv als ik moest koken of echt iets moest doen. En ja als ze sliep, was ik continu in de weer met het huishouden.
    Moest er ook aan wennen dat ik weer ik-tijd had toen zij naar school ging.
     
  11. cat2

    cat2 Niet meer actief

    Ik heb echt megaveel strijkwas. En ik strijk de onderbroeken sokken en handdoeken echt niet. Het gaat maar door. Daar gaat echt de meeste tijd in zitten.
     
  12. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    #13 famofthree, 18 sep 2017
    Laatst bewerkt: 18 sep 2017
    Dus jij gaat binnenkort een dagje weg met een vriendin en je man mag even op zijn eigen instinct vertrouwen :thumup: goed voor allemaal( met evt een lijstje qua tijden voor man als dat vertrouwen geeft).

    OF jij gaat met dochter weg en man doet het schoonmaakwerk, kan ook.
    Of je zet haar in de box/ afgesloten stuk kamer en doet dan een stukje.
    Ze hoeft niet steeds vermaakt te worden. van zich vervelen leren ze ook, worden ze creatief van.

    Echt knap achter elkaar doorgaan met huishouden lukt pas als ze niet in huis zijn, accepteer het dat is echt makkelijker als er tegenaan vechten . Zo simpel is het, met een 8/6 en 33 jarige in huis doe ik ook het meest als ze er allemaal niet zijn en dan zet ik de hond bij voorkeur ook nog met mand in de achtertuin. hihi.

    Strijken? ik strijk mijn blousjes als ik ze aan wil, man strijkt de zijne als hij er 1 aan wil. spijkerbroeken/shirtjes/kindershirtjes tec. ga ik echt niet strijken k heb wel wat beters te doen.
     
  13. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ik snap zelf ook niet hoe anderen dat doen. Ik word echt knettergek van steeds hetzelfde te doen en dan met name de afwas en de was. Stofzuigen doet mijn vriend. Ik vind het vreselijk! En ook allllll dat speelgoed van mijn dochter, ik ruim het op als ze naar bed gaat en de volgende ochtend, ongeveer een uur nadat ze is wakker geworden, ligt het er weer. :rolleyes:
     
  14. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Precies dit.
    Hier doe ik standaard elke dag een doekje over de wc en 1 x per week minimaal de douche.
    Strijken doe ik hier dus absoluut niet meer, dat is zo zonde van de tijd en in die tijd kan je veel andere dingen doen.

    Laat het gewoon wat los. Iedere dag stofzuigen? Nee joh ben je mal, toen de kids van mij die leeftijd hadden veegde ik het gewoon een beetje bij elkaar en deed om de dag stofzuigen.

    Op het moment dat ik het eten klaar maakte deed ik meteen de vaatwasser in en uit ruimen.

    Een huis hoeft echt niet spik en span er uit te zien in mijn ogen, men mag echt wel zien dat er geleefd word in huis. Als ik moet kiezen tussen schoonmaken en lekker met de kids naar de speeltuin dan kies ik voor het tweede, dat schoonmaken komt wel een andere keer. Het is hier wel schoon maar opgeruimd niet echt.

    Qua speelgoed, ik heb ze hier al vanaf hele jonge leeftijd geleerd dat als ze met het ene klaar zijn dat ze dat eerst op moeten ruimen en dan pas wat anders mogen doen, dat werkt ook heel goed, ze zijn inmiddels 6 en 10 en houden hun kamer ( we hebben geen speelgoed meer in de woonkamer ) gewoon netjes ( op een uitzondering daar gelaten ;) )

    Mijn man werkt in ploegen diensten en werkt veel over dus alles valt op mijn schouders, ik heb er bewust voor gekozen om te stoppen met werken en volledig te richten op het gezin maar ook ik sta echt niet iedere dag schoon te maken.

    Is het niet een idee om voor jezelf een lijstje te maken? Kijken wat je per week gedaan wilt hebben in huis en dat verdelen op de momenten dat je kindje slaapt bijvoorbeeld? Misschien werkt dat goed voor je om alles op orde te houden?
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Toen mijn kinderen klein waren kon ik eigenlijk prima poetsen met hen erbij. Geen vloer dweilen ofzo, maar wel afnemen en soppen. Of ze hielpen mee of ze speelden zelf.
    Dat ik de hele dag thuis ben betekend niet dat ik hen elk moment van de dag moet vermaken. Zelf spelen is heel goed voor hen om te leren. Zeker met 2 jaar mag je dat verwachten.

    Daarbij doe ik elke dag wat. Als je het op die manier goed bijhoudt heb je niet ineens een heel huis te poetsen. Ik deed na het ontbijt een half uurtje wat. Dan gingen we vaak op pad. Dan voor de lunch een half uurtje. Tijdens het slapen deed ik nog wat en ging daarna zelf ook nog even lekker zitten.

    Zeker met 1 kindje kan ik mij niet voorstellen dat je er niet aan toekomt? Als je weg bent geweest kan ze daarna toch even zichzelf vermaken?
     
    Chocolat en VEC vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hoeveel kun je daarvan hebben dan? Mijn man heeft elke dag een schoon overhemd en schone pantalon aan, dus 5 van elk per week. En nog wat overhemdjes van zoon en sommige rokjes of jurkjes van dochter en mij. Ben daar per week niet meer dan een uurtje mee bezig.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  17. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Mijn kinderen zijn vanaf hun babytijd gewend dat mama voor de lunch poetst.
    Na de middag is het tijd voor de kids.
    Toen ze heel klein waren liep dat natuurlijk weleens anders maar toen ze 2 waren wisten ze dat precies.
    Een kind hoeft niet heel de dag entertainment, toch?
    Vloer dweilen deed en doe ik nog altijd als ze niet over de vloer zijn maar ook de badkamer soppen deed ik als ze in de box zaten en later wisten ze dat ze niet over de drempel mochten komen als ik daar bezig was.
     
  18. februari2012

    februari2012 Bekend lid

    31 okt 2012
    686
    390
    63
    Heb je een huishoudschema? Gewoon iedere dag een vaste taak, die je elke week laat terugkomen? Mijn schema is bijvoorbeeld: maandag bonte was, dinsdag boven zuigen en badkamer/toilet beneden schoonmaken, woensdag beneden zuigen, donderdag witte was, vrijdag keuken goed soppen, zaterdag strijken en de tuin. Stofzuigen beneden doe ik om de dag, maar op woensdag heel erg uitgebreid en grondig. En de toiletten boven en beneden doe ik natuurlijk wel vaker dan 1x per week, maar dat doe ik snel even tussendoor.

    Ik heb ook een dochtertje van twee jaar en ik merk dat het echt helpt om haar eerst even wat aandacht te geven voordat ik mijn huishoudelijke taak ga uitvoeren. Dus dan ga ik bijvoorbeeld eerst blokjes met haar bouwen of een boekje lezen of gewoon even wild doen en dan zeg ik: nu moet je even zelf gaan spelen, dan ga ik even werken. Als ik dat niet doe, dan is het ook bij haar steeds gezeur tussendoor.

    Ik heb geaccepteerd dat ik een bepaalde taak niet in 1x kan doen, de badkamer schoonmaken gaat in gedeeltes bijvoorbeeld. Maar aan het eind van de dag is ie wel schoon:).

    Eten koken bereid ik zoveel mogelijk van te voren voor.
     
  19. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Goed genoeg is goed genoeg. Het hoeft niet te blinken, er wordt geleefd in huis.
    Prioriteiten stellen en loslaten, morgen weer een dag.
    Strijken doe ik echt nooit. Ik koop alleen kleding die niet gestreken hoeft te worden :D
    Als er onverhoopt toch kreukels in zitten, aan een hangertje in de badkamer terwijl ik sta te douchen, stoom haalt het meeste er al uit.

    Wat ik verder deed toen de kinderen klein waren, muziek aan. 100.000 keer 'opruimdag' van de sprookjesboom, en samen dansen, ik met een doek in mijn hand, pirouette langs de boekenkast :roflmao:
    Snoetenpoetser geven en zelf speelgoed laten poetsen, speelgoedstofzuiger kopen (sinterklaas?). Het idee geven dat je het samen doet en het een spelletje was werkte hier.
     
    MaMa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina