hoe doen andere moeders dit?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door cat2, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Ik zal wel een van de weinige zijn maar ik begrijp dus echt niet hoe je met 1 kind en als thuisblijf moeder geen tijd hebt om dingen af te krijgen.
    Het is niet onaardig bedoeld hoor. Ik ben op dit moment ook thuis, met 1 kind en 6 honden met haar. En dan nog zijn er dagen bij dat ik me afvraag wat ik in hemelsnaam moet gaan doen.
    Sowieso ben ik al geen poetsqueen, het huis is wel gewoon netjes en schoon maar denk maar niet dat ik 3x per dag een stofzuiger erdoor haal hoor.
    Ook toen zoon nog klein was ging ik gewoon tussendoor wat doen, hij moest zich maar leren vermaken of even wachten. Een poetslapje in zijn handjes werkte ook prima.
    Even snel een sopje door de badkamer (behalve de douche) als hij in bad zat of even snel een wasje opvouwen. Ik vouw mijn was vrij snel op als de droger klaar (hoelang kan dat nu duren, 10 min?) is of als het droog is aan het rek dan heb je ook de minste kreukels. En ik strijk alleen het hoognodige. Stofzuigen in de ochtend en dan moet hij maar even boven spelen of wachten op de bank. Dat hoort er nu eenmaal bij.
    We hebben al gezegd dat ik straks weer ga werken als hij naar school is anders loop ik helemaal met mijn ziel onder mijn arm de hele dag.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou sowieso krijg ik de kriebels van: "man wil" als ik dan vervolgens lees dat die full time werkt. Die heeft dan weinig te willen lijkt mij.
    Als ik hier alle dagen thuis ben bepaald hoe of wanneer er iets gebeurd. Nu heb ik het zelf graag heel schoon en opgeruimd, dus dat is geen issue hier. (mijn man maakt het overigens geen bal uit)
    Maar dan zou ik ook bepalen of er een schoonmaakster oid komt. En anders mag hij het lekker zelf regelen.

    Maar de dag dat mijn man commentaar op het huishouden levert is de dag dat zijn koffer bij de voordeur staat:p
     
    Nescio, Kiekieboe en Shakes vinden dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja hoor, zo denk ik er ook over. Nou ja, niet gelijk de koffer, mijn man heeft in het begin wel eens een opmerking gemaakt dat het zo'n troep was. Ben gelijk de eerstvolgende dag dat hij vrij was een hele dag weggegaan en hem alleen gelaten met onze oudste (toen alleen nog). Huilbaby die de hele dag huilde, hij heeft nooit weer een opmerking gemaakt.
     
  4. Kiekieboe

    Kiekieboe Fanatiek lid

    28 jul 2017
    1.724
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Klopt helemaal! :p Maar nu zeg ik t gewoon tegen hem: ik ben moe, dus ik doe t niet. Punt. En dan accepteert ie dat maar.

    Wij wonen op de grens, dus misschien gaat ze straks naar de psz in NL. Misschien gwn in BE school. Geen idee.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  5. Kiekieboe

    Kiekieboe Fanatiek lid

    28 jul 2017
    1.724
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Das waar, ja. Alles is van ons samen, dus dan moeten we t ook samen doen.
     
  6. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Oh haha vergissing.
    Ik dacht dat jij TS was
     
    Raaf92 vindt dit leuk.
  7. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Ik doe wat lukt en de rest doe ik niet.
    Ik weiger mijzelf drie slagen in de rondte te werken. Dat heb ik de eerste weken wel gedaan en zat vervolgens tegen een PND aan omdat ik het idee had dat het enige wat ik op een dag deed was schoonmaken.

    Gevolg is dat mijn huis vaak een rommeltje is, en het kan soms ook best schoner ja. Maar ik kies om de belangrijke dingen te doen (wassen, kattenbak verschonen, stofzuigen) en de niet/minder belangrijke dingen doe ik gewoon niet (ramen zemen, strijken).

    Mijn tip is dus: loslaten. Het leven is te kort om je druk te maken over strijken (serieus), ga leuke dingen doen :)

    Oh, en doe niet alles alleen. Het is ook het huis van je partner.
     
  8. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Het kan hier best schoner en opgeruimder dan het nu is maar ik ben best tevreden. Ik werk 3 dagen en heb 2 kindjes. 1 ervan gaat naar school, de ander hangt de hele dag aan m'n benen (hij is 2,5). Op mijn vrije dagen doen we samen de was, dat is het enige waarvan hij het leuk vindt om te helpen. Verder doe ik wat lukt. Dat is vaak niet meer dan de vaatwasser, een stofdoek ergens overheen halen en met een beetje geluk kan ik ook nog het toilet doen.
    Mijn man is altijd op vrijdag vrij en waar onze zoon hele dagen aan mijn benen hangt, kan hij bij mijn man altijd superlief zelf spelen dus mij man doet op vrijdag vaak wat dingen als ramen zemen, badkamer poetsen etc.
    Elke avond als de ene de kinderen op bed legt, doet de ander beneden stofzuigen en 2x per week dweilen. Op donderdag gaat mijn man na het avondeten weg om alle boodschappen voor een week in huis te halen.
    In het weekend doen we om beurten de bovenverdieping helemaal schoon, stofzuigen en dweilen.
    En zo is het huis altijd min of meer redelijk op orde. Oja en strijken doe ik niet.
     
  9. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Met 3 kinderen, man die 4:dagen werkt en ik straks ook weer 4 dagen is het huishouden iets wat er bij inschiet.

    Wat vind ik belangrijk:
    -grondige schoonmaak eens per week, schoonmaakster doet dit in 4,5 uur plus alle strijk
    -zelf dagelijks bijhouden, kost echt niet veel tijd
    -dat we gezond en gevarieerd eten, dus we koken elke dag vers, man vaker dan ik

    De rest kan me niet veel schelen. Speel liever met de kinderen dan dat ik als een stresskip met een doekje rondren.
     
    Marchella, ShampooL en Shakes vinden dit leuk.
  10. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Waarom zou je dat willen strijken?
    Ik strijk echt alleen maar de overhemden van mijn man. En soms die niet eens.
     
  11. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Hahaha. Jij hebt duidelijk meer tijd dan ik voor het huishouden.
    Ramen zemen.... Ook zo'n klus die ik maar zelden doe.

    Maar als ik het dan een keer gedaan heb zie je wel heel goed het verschil :D
     
    Biny vindt dit leuk.
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.509
    5.610
    113
    Vrouw
    Leuk is dat he:D
     
  13. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Eeeh..... de laatste keer was in het voorjaar geloof ik.... zelfs mijn moeder zei; oh, heb je,je ramen gezeemd... als zelfs andere het al op gaan vallen haha. Eerlijk is eerlijk, heb er er. Gruwelijke hekel aan :-D
     
  14. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Hihi. Ik vind het geen vervelende klus. Maar gewoon minder belangrijk. Ik heb liever een schone badkamer. En dat vind ik wel een afschuwelijke klus.
    Net als stofzuigen, maar dat doet mijn man gelukkig meestal.
     
    Ballon vindt dit leuk.
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Haha ik doe de ramen vaker dan de badkamer denk ik. Dat vind ik zo erg om te doen. Alleen daarom al komt er weer een schoonmaakster.
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    De douche zelf hoef ik haast nooit schoon te maken, spoelen we na elke douchebeurt schoon en maken het dan droog met trekker en handdoek. Elke maand maak ik het een keer schoon. De wastafel en de badkuip enzo vaker.
     
  17. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Dat heb ik ook. Ik snap echt niet hoei het kan dat anderen niet hoeven te strijken. Heb bik het vooral over de bovenkleding. Ik hang ze netjes op maar er blijven teveel kreukels inzitten om zo op te vouwen en in de kast te leggen. Wij hebben een wasmachine van 10 jaar oud. Misschien dat de nieuwe van tegenwoordig minder kreukerig wassen????
    Wij hebben sinds kort (de eerste keer moet nog komen,maar ben er nu al heel blij mee ) iemand die 1x per maand komt poetsen. Juist de grote dingen en grondig. Oppervlakkig poetsen lukt me wel maar dan is de week weer voorbij. Scheelt ook wel dat we 2 honden en konijnen hebben. Kosten ook veel tijd
     
  18. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ik doe wat ik kan en wat ik niet red moet maar blijven liggen tot morgen....Het belangrijkste vind ik dat mijn badkamer, wc, gootsteen en vloer schoon zijn, schone kleding genoeg hebben en we elke dag gezond eten met veel verse groenten, daar besteed ik de nodige aandacht aan.

    Maar of er wat stof ligt of dat het rommelig is vind ik minder belangrijk.
     
  19. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113

    Wat je ook kunt doen is na het wassen je bovenkleding en ander kreukerig spul wat niet in de droger mag, tòch even in de droger doen. Max 5 minuten en daarna direct strak op een wasrek hangen. Zo heb je de meeste kreukels eruit.

    Ik strijk ook werkelijk niks, behalve af en toe een overhemd als mijn man die al draagt. Beddengoed.. ik snap niet waarom je aan kreukels kan storen van beddengoed. Die zitten er na een nacht slapen ook wel in. Wat luxere stoffen komen minder kreukerig uit de droger. Of hang je beddengoed na een half programmatje in de droger op een wasrek als je er dan toch aan stoort.

    Ramen lappen doe ik zelden. Mijn schoonmoeder of moeder doen het nog wel eens grondig in het voorjaar en dan kan ik zo eens in de paar maanden prima met een jemakodoekje vieze vingers eraf poetsen. Of ik doe gewoon de vitrage wat vaker dicht als er visite komt haha.

    Badkamer schoonmaken als ik zelf douche. Voordat ik me uitkleed insprayen en dan met een grote autowashand met van die lusjes was ik de hele douche en badruimte. Afspoelen met douchekop en dan ga ik zelf douchen en doe ik daarna de vloer. Wc, wastafel en kastjes kunnen wel tussendoor als zl tandenpoetst, in bad zit of boven rondscharrelt vlak na het wakker worden.
    En zo gaat het met alles eigenlijk. Met koken kun je een 2 jarig kind prima betrekken. Laten 'afwassen' met wat bakjes en een borstel en water op een ikeakrukje omgebouwd als learningtower bijvoorbeeld. Of helpen snijden met een bot mesje en wat champignons.

    En vooral: niet alles te grondig doen. Op een zaterdagochtend het huis gaan poetsen terwijl mijn man en zoon leuke dingen gaan doen vind ik echt veel te jammer. Ik wil mee! Een schoon huis is als je later oud bent een minder leuke herinnering dan quality time met je gezin.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  20. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Ga ik proberen samarinde!
    Maar beddengoed strijk ik ook niet hoor. Dat gaat meteen weer op het bed. Maar Theedoeken dan weer wel. Staat zo rommelig anders in de keuken.
    Ik heb nu nog 3 manden vakantiewas aan strijkwerk staan. Ga ik morgenvroeg doen. We hebben een lekkere speelzolder. Dl spelen, ik strijken. K3 op...
     

Deel Deze Pagina