Hoe doen jullie het? Werken en school kids?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ZonStraal, 7 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja anders moet hij straks ook nog eens twee jaar kleuteren

    Onze dochter gaat nu naar groep 2 en is nu 5 jaar. Als ze nu pas was ingestroomd zou ze dus eerst nog groep 1 moeten doen...

    Snap er ook niet zoveel van als ik er zo over nadenk. Waar is je kind nu dan?
     
  2. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Het zullen ongetwijfeld ook geen 5 hele dagen zijn hoor. In elk geval de woensdagmiddag vrij en op veel scholen hebben de kleuters ook nog op vrijdagmiddag vrij. Dus 3 hele en 2 halve dagen, maar wel élke dag.

    Heeft de school een website? Grote kans dat je daar ook alle info nog kunt vinden over precieze schooltijden.
     
  3. Minny

    Minny Fanatiek lid

    26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik zal ook niet meteen met verwijten komen, maar op de meeste scholen gaan de kids gewoon gelijk 5 dagen naar school. En als het te vermoeiend is hou je ze een keer een middagje thuis. Maar los van dit verhaal, als je kind 5 is MOET het elke dag naar school. Heb je het over een jaar dan wel goed geregeld op je werk. Het komt op mij zo over van, mijn kind kan niet naar school want mijn werktijden sluiten daar niet bij aan.

    Ik vraag me trouwens af hoe je de opvang nu hebt geregeld?
     
  4. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Nee, ok... Maar dat komt dan omdat dat op school zo geregeld is. Bij Jelle op school is het bijvoorbeeld zo dat de kleuters, dus groep 1 en 2, op vrijdag altijd de hele dag vrij zijn. Pas vanaf groep 3 gaan ze die dag naar school. Op woensdagmiddag zijn ze ook altijd vrij. Kinderen moeten in de basisschool periode een bepaald aantal uren maken en elke school is er vrij in hoe ze dat inplannen. Bij mijn vriendin gaan de kleuters bijvoorbeeld tot de kerstvakantie alleen op vrijdag ochtend naar school, na de kerstvakantie komt daar de middag ook bij. (over onhandig gesproken ;) )

    Hier verwachten ze wel dat het kind die 4 dagen komt, maar ze zijn er wel flexibel in. Het heeft ook geen zin als de juf een totaal oververmoeide kleuter in de klas heeft, want dat verstoort ook het hele klasgebeuren. Dus als ik Jelle een keer thuis wil houden, is dat geen probleem.
     
  5. Bri

    Bri Niet meer actief

    #25 Bri, 8 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2012
    Hoe we het hier doen:
    zoon gaat 5 dagen per week naar school. Begint om 8.30 (kwartiertje daarvoor brengen) en duurt tot 14.30. Op ma, di en do wordt hij dan opgehaald door iemand van de BSO, en daar blijft hij dan een paar uur (half zes, zo ongeveer).
    Op woensdag is hij om 12.30 al vrij en dan haalt oma hem op uit school. Op vrijdag haal ik hem om 14.30 op. Na de zomervakantie zal ik hem op wo ophalen, dan wordt dat mijn vrije dag. Vrijdagmiddag zal ik dan gaan afwisselen met vriend of met oma.

    Voorschoolse opvang hebben we niet nodig, zou voor ons net te vroeg worden. We plannen het altijd een paar weken vooruit, wie wanneer brengt en wanneer haalt. We hebben namelijk allebei geen vaste werktijden. Tot nu toe gaat het prima, al is het wel veel meer 'bij de klok' leven 's morgens dan we gewend waren.


    Op basis van wat ik van TS lees, zou ik het ongeveer zo doen:
    BSO zoeken met flexibele opvang. Dat zou hier wel kunnen, ze zitten tegenwoordig niet meer zo ontzettend vol. Op dagen dat jij werkt gaat je zoon dan naar BSO, waar papa hem kan ophalen als hij klaar is met werk. Zodra je je rooster weet, geef je dat door aan de BSO en spreek je af op welke dagen je kind komt. Is niet ideaal, want zowel voor school/BSO als voor je kind zit er geen vast patroon in, maar het werkt op zich wel.

    De ochtenden als jij een slaapdienst hebt zijn lastiger, als ik het goed begrijp, omdat jij dan tot 10 uur weggeroepen kunt worden en misschien niet je zoon kunt wegbrengen, terwijl papa al erg vroeg de deur uit is. Daarvoor kun je misschien iets met ouders bij jullie in de buurt regelen? Dat je man 's morgens vroeg jullie zoon bij hen afzet, eventueel om met hen mee te ontbijten, en dat zij hem meenemen naar school? Moet je wel ouders van die school goed genoeg kennen om zo'n beroep op ze te kunnen doen...
     
  6. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Idd, BSO met flexibele opvang zoeken, die bestaan, zeker in omgevingen waar veel mensen wisselende werktijden hebben (omgeving Schiphol, bijv).

    En misschien zijn er nog mogelijkheden om op je werk toch een iets vaster patroon te krijgen. Misschien als jij bepaalde lastige diensten op je neemt, dat je andere diensten juist niet meer hoeft te doen, en zo in elk geval weet waar je aan toe bent?
     
  7. ZonStraal

    ZonStraal Niet meer actief

    Hallo Dames,
    Bedankt voor alle bruikbare reacties en tips, sommige ga ik zeker even achteraan!
    Ik heb volgende week gesprek met mijn teamleider en heb al kort uitgelegd waarover het gaat, hij verwacht dat we er wel uit gaan komen (positief vooruitzicht :D)!

    Voor de dames die vragen hoe ik het nu doen. Mijn zoontje is nog geen 3 jaar en gaat naar flexibele kinderopvang. Op maandag werk ik altijd en het is papa dag, de rest van de dagen zijn afhankelijk van mijn wisselende rooster en ambulante uren.
    Ik was vergeten te melden dat ik naast mijn 28 uur ook nog ambulante uren werk, deze draai ik meestal vóór mijn dienst of na mijn dient.

    Nu kan ik bij wijze van dinsdagochtend nog bellen om voor woensdag opvang aan te vragen. Is het duidelijk voor degene die het vroeg?

    Mijn schoonzusje leek het wel wat om op te passen, na 1 jaar loopt mijn contract af (jaarcontract) en tegen die tijd wil ik dichter bij huis kijken voor werk. En dan hoe ik (ideaal plaatje) alleen naschoolse opvang regelen.
     

Deel Deze Pagina