Hoe gaat je werkgever om met een vruchtbaarheidsbehandeling..

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Loes34, 18 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes34

    Loes34 Lid

    11 dec 2017
    40
    12
    8
    Hi,

    Zou ik aan de dames hier mogen vragen hoe je omgaat op het werk als je zo'n traject in gaat.
    Bij mijn werk werken het meest mannen en er is een dame die een baby heeft een ouderschapsverlof heeft en daar doen ze o zo moeilijk over...

    Ik heb het hier zo moeilijk mee want ik weet dat als ik eenmaal de traject van de IVF of ICSI inga ik vaker weg moet..

    Hoe hebben jullie het gedaan en hebben jullie het wel aan je werkgever verteld?

    En hoe ga je om met opmerkingen van collega's dat ze hopen dat je niet snel zwanger wordt omdat ze je nodig hebben..

    Ik ga me zelf echt op1 zetten en ben echt niet van plan om dit uit te stellen.
    Maar ik voel zooo bezwaard..
     
  2. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb het gewoon verteld. Gelukkig deden ze bij mij niet moeilijk. Ik zou er echt geen boodschap aan hebben.

    Vruchtbaarheidsproblemen zijn een medische aandoening. Ik heb er niet om gevraagd. Als ik naar de kaakchirurg zou moeten of weet ik wat dan zou ik ook vrij krijgen, dus waarom niet voor zoiets belangrijks als IVF?
     
    Flamingooo, nizzie86, Rosa5 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Wettelijk gezien mag je werkgever je hierin niet belemmeren. Dus gewoon zeggen. En als iemand erover valt dan moet je gewoon bot en eerlijk zijn. Gewoon zeggen dat je liever zonder hulp zwanger was geworden. Ze hebben het maar te accepteren en te respecteren.
     
    Flamingooo, Rosa5 en Loes34 vinden dit leuk.
  4. Loes34

    Loes34 Lid

    11 dec 2017
    40
    12
    8
    Dames jullie hebben helemaal gelijk!
    Maar door de stress op het werk en mensen die zijn weggevallen voel ik me zo bezwaard!
    Ik moet over een jaar vast contract krijgen maar ben bang dat dit alles gaat belemmeren...
     
  5. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Als ze hier moeilijk om gingen doen, dan mochten ze dat vaste contract ergens duwen waar de zon niet schijnt. Dan moet je daar niet willen werken. Wij hebben in de zorg ook schrijnende tekorten, maar als een collega met hulp zwanger moet worden, dan kan ik alleen maar mijn steun uitspreken. Als ze je echt ECHT willen hebben, dan krijg je dat vaste contract, met of zonder IVF traject/zwangerschap.
     
    miniVosje, Fennec en Loes34 vinden dit leuk.
  6. Nina007

    Nina007 Actief lid

    17 sep 2018
    365
    259
    63
    Vrouw
    Ik heb nog geen ervaring met het traject in gaan en hoe de werkgever reageert. Maar ik ben het eens met de andere!
    Bij mij op het werk krijg ik ook regelmatig de opmerking van je wordt toch niet binnenkort zwanger he? Met een glimlach. Maar ik voel dat ze het menen, vooral omdat bij ons ook steeds mensen weggaan. Maar nu heb je die kans nog, en werk heb je overal. Gewoon doen, en het is hun probleem. Ze weten dat als ze vrouwen aannemen dat er een kans is dat ze zwanger willen worden. Dus voel je vooral niet schuldig of bezwaard!
     
    Loes34 vindt dit leuk.
  7. Loes34

    Loes34 Lid

    11 dec 2017
    40
    12
    8
    Hey Jenneke,

    Je hebt helemaal gelijk!!
    Ik moet meer naar mezelf luisteren en alle onnodige opmerkingen links laten liggen..
     
  8. Loes34

    Loes34 Lid

    11 dec 2017
    40
    12
    8
    Inderdaad! Ik zou ook niks anders verwachten van een vrouw...
    Wil je veel succes wensen met je brusje!
     
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Bij mij deden ze toentertijd totaal niet moeilijk. We hadden net een half jaar MMM pauze ingelast voordat ik een nieuwe baan kreeg. Tegen de tijd dat we weer gingen beginnen moest ook duidelijk worden of mijn contract verlengd zou gaan worden. Met het zweet in m’n handen heb ik toen tegen mijn teamleider gezegd dat ik ws m’n eigen glazen in aan het gooien was maar dat ik het er toch met hem over wilde hebben. Ja; een hem ;)
    Zijn eerste reactie was: hoezo glazen ingooien? Ik ben tevreden over je en ga je contract voor onbepaalde tijd verlengen. Ik was zo blij! Moest ook huilen. Tijdens alle behandelingen ook altijd gewoon vrij gekregen. Hoefde geen verlof op te nemen. Mocht gaan wanneer ik wilde en iedereen was zo meegaand! Werkte toen in een klein team (25 man) en heb iedereen wel het verhaal gemaild omdat het anders ook zo zou opvallen als er steeds ‘privé’ tussen m’n andere afspraken stond in m’n digitale agenda. Iedereen kijkt bij ons altijd bij iedereen in zijn agenda ivm zaken/zittingen/mogelijke afspraken overnemen.
    Helaas is het met die partner toen niet gelukt. Ook ik moest afvallen. Viel in 1,5 jaar tijd bijna 50 kilo af. Wil niet eens berekenen hoe hoog m’n BMI was...:oops:o_O
    Nu zwanger vd 2e. Beide op de natuurlijke manier. Wel andere partner.
    Waarom dit verhaal? Om je een hart onder de riem te steken omdat ik met je meevoel. En om je te bemoedigen. Het kan. Geef de moed niet op en sterkte! Super dat je al zoveel bent afgevallen trouwens!
     
    miniVosje vindt dit leuk.
  10. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik heb een hele fijne werkplek waar totaal niet moeilijk wordt gedaan, tegenovergestelde zelfs, dus geen ervaring maar wel goed ingelezen.
    Je bent niet verplicht om je werkgever en/of collega's dit te vertellen, al maakt het t natuurlijk wel ingewikkeld als je het niet doet. Je kan een gesprek aanvragen met je arboarts en het zo spelen.
    Persoonlijk zou ik het wel bespreken met mijn leidinggevende, maar als je collega's er niet fijn mee omgaan (of dat verwacht je) zou ik die ook niet inlichten, of heel bot laten weten dat ik dit ook niet doe voor m'n lol.

    Weet iig dat je recht hebt op betaald verlof voor je afspraken. Meer info kan je vinden op de site van freya.
     
  11. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Ik ben bang dat mijn werkgever straks heeeeeel moeilijk gaat doen. Ik mocht ook niet vrij bij mijn vorige zwangerschap toen ik bijv naar de internist moest voor zs diabetes. Ik moest de volgende middag met spoed heen en ik moest maar vrij zien te krijgen ( ruilen) en mijn eigen uren schrijven.

    Nu is de kans groot dat ik straks voor behandelingen moet. Dan ga ik geheid te horen krijgen als het bijv valt op een werkdag dat ik moet ruilen van werkdag of mijn eigen vrije uren moet inzetten. Natuurlijk wil ik best zo veel mogelijk op mijn vrije dag alles doen maar soms kan dat niet. Dan moest ik eigen uren van hun schrijven.
     
  12. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Ik eerk in het onderwijs en mijn toenmalige werkgever heeft zelf een dochter die in hetzelfde traject zat. Dus alleen maar begrip. Ik vond ook wel dat ikdaarin geluk had hoor, want ik hoorde ook veel andere verhalen dat mensen veel vrije dagen op moesten nemen ed.
    Mijn lesuren werden ‘gewoon’ verplaatst. Dus naast de puncties en de hersteldagen erna, viel mijn afwezigheid best mee.

    Ik weet niet hoeveel uur je werkt en wat je doet, maar misschien kan je je uren flexibeler over de week maken. Beetje tegemoetkoming. Sommige dagen heb je de medewerking van je werkgever nl ook hard nodig.
     
  13. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Je weet toch dat alles onderzoeken omtrent zwangerschap, dat ze je daar gewoon vrij voor moeten geven. Niks eigen uren/ruilen en weet ik veel wat. De volgende keer bel je meteen met of het uwv of rechtsbijstand.
     
  14. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Mijn werk gedroeg zich in eerste instantie ook als een eikel. In eerste instantie geen verlof, later wilde mijn leidinggevende tegen de bedrijfsregels in wel "een deel doorbetaald verlof bieden". Sigaar uit eigen doos dus.

    Ik heb rechtsbijstand er op gekiept, ben met brief van rechtsbijstand naar hem toe gegaan. Daar schrok hij van en hij realiseerde zich ook wel dat het niet erg menselijk was hoe dit ging. Daarna heeft hij volledig verlof toegekend en dit ook bij HRM gemeld.
    Ik was er zelf nog niet klaar mee en heb de situatie bij de OR gemeld, die er nu al een jaar mee bezig zijn om de verlofregeling van het bedrijf op orde te krijgen.
    Heb daarna nog een persoonlijk gesprek gehad met onze directrice, maar kon daar ook heel weinig mee.
     
  15. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Klopt dat weet ik. Een heel probleem met personeelszaken daar over gehad. Zelfs mijn man die afgestudeerd in de rechten is gingen ze tegen in. Ik heb toen uiteindelijk ziekte geen geschreven ze konden mij de pot op. Dus ik ben heel bang hoe het nu gaat lopen.
     
  16. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Ik heb met mijn manager een beetje geven en nemen afgesproken op basis van vertrouwen. Ik wil niet voor iedere afspraak verlof vragen want ons ziekenhuis is al 3 uur rijden retour. Maar ik wil er ook niet mijn verlof aan opmaken. Dat gaat ook niet, want dan stort ik in als ik geen vakantie meer kan pakken. Mijn manager heeft het totaal bij mij gelaten en daarbij de afspraak gemaakt dat ik aan de bel trek wanneer het voor mij niet meer werkt. Zo kan het zijn dat ik mij ziek meld, zo kan het zijn dat ik mijn uren ergens anders inhaal of dat ik bijvoorbeeld 50/50 doe. 2 uur van de baas en 2 uur verlof pak. Voor ons werkt dat, baas blij, ik blij
     
    Lafayette vindt dit leuk.
  17. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Wil ik trouwens bij vermelden dat ik alle ruimte krijg en het gevoelsmatig heel goed werkt. Zo kan ik mij bijvoorbeeld vandaag ziek melden omdat ik zo labiel als een dweil ben van de spuitjes. Zonder schroom ziekmelden want ik heb ook wat gegeven. En mijnog manager weet dan ook dat ik mij ziekmeld omdat het niet gaat
     
  18. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Als je in goed overleg een middenweg vind is het altijd fijn natuurlijk. Dat het recht aan jouw kant staat, hoeft niet te betekenen dat je niets uit jezelf kan doen ter compensatie. Als ik een goede periode heb neem ik ook extra taken op me, omdat in de slechte perioden mijn collega's mij veel werk uit handen nemen.
    Het ligt heel erg aan het bedrijf, maar als ik niet het gevoel had gehad dat zij met mij meedenken, als ze zo huftigerig doen en als ze proberen mij te laten werken terwijl ik recht heb op verlof, dan zou ik echt in m'n recht gaan staan en geen centimeter extra lopen.
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  19. Loes34

    Loes34 Lid

    11 dec 2017
    40
    12
    8
    Hey dames,

    Bedankt allen voor de tips! ;)
    Het blijft een moeilijke issue en mijn leiding gevende is heel erg afstandelijk..
    Dus verwacht dat ze er niet fijn op reageren..

    Het punt is we hebben ook geen cao heb ik dan ook recht dat dit door betaald wordt?
     
  20. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ja, dan heb je er juist recht op, omdat dan de wet geldt. En in de wet staat dat je er recht op hebt. Een CAO mag afwijken van de wet namelijk.
     
    Loes34 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina