Hoe kinderopvang regelen in zomervakantie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Shakes, 30 jun 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zo, hier in België zit het er weer op. Laatste schooldag vandaag, en dan negen weken vakantie.

    Nog ouders hier die straks de zomer inzetten? Hoe hebben jullie de opvang geregeld? Hier een puzzel van vakantie, snipperdagen, grootouders, kampen etc... Vermoeiend, nu al :)
     
  2. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    9 weken? Dat is lang...

    Wij hebben zo'n pakket waarbij je het hele jaar door opvang hebt, dus wij hoeven ons nooit zorgen te maken over beschikbare opvang. We nemen 3 dagen per week af, dus het hele jaar door kunnen we op die 3 dagen terecht, ook in vakanties, studiedagen etc. Dat geeft veel rust...
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België twee volle maanden ja. Altijd start op 1 juli, tot 31 augustus.

    Hier is ook wel de naschoolse opvang die in de zomer beschikbaar is, maar dat is vele kindjes van verschillende leeftijden samen op één plek. Niet meteen een leuke situatie om wéken door te brengen.
     
  4. p1982

    p1982 Niet meer actief

    hier hebben we 6 weken vakantie. Eerste 2 weken zijn we op vakantie. Dan ben ik nog een week met de kinderen thuis (manlief weer werken)

    En dan is het 3 weken bso of opa/oma en ik zelf thuis
    Laatste week vakantie is het meer opa/oma, bso of oppasmeisje omdat we sleutel van nieuwe hus krijgen
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Pfoe, 9 weken! Ik vind 6 al heel lang :D

    Hier gaan we een weekje op vakantie, nog een weekendje weg, veel uitstapjes, verder fijn thuis. Voor kinderen vanaf 5 wordt hier van alles georganiseerd, dus daar zal m'n oudste soms aan mee doen.
     
  6. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    9 weken ik ben jaloers!! Wij moeten nu nog 3 volle weken en daarna 6 weken vakantie.
    Ik werk niet dus nooit problemen met opvang. Tot zoon 4 jaar werd gewerkt op een MBO school toen had ik zelf alle vakanties vrij dus ook nooit problemen gehad. Alleen 1 dag in de eerste en 1 dag in de laatste week van de zomervakantie werken om alles op te ruimen en weer klaar te zetten voor het nieuwe schooljaar. Dan ging zoon naar oma en opa of, toen hij 3 en 4 was, mee naar mijn werk om me te helpen en daar te spelen. Kon hij lekker het in de gang voetballen of met zijn loopfietsje ravotten. Of bij mij op kantoor knutselen met de zoontjes van mijn collega.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ja snap dat het voor sommigen lastig is, maar ben toch jaloers;)

    Hier zijn de meeste ouders een week of 3 vrij. Sommige gezinnen nemen ook gezamelijk 2 weken (waarin ze meestal weg zijn) en dan beide ouders nog 1 week apart. Dat is wat wij ook zouden doen als wij beiden buitenshuis zouden werken. Dan zouden er van de 6 weken hier al 4 opgelost zijn. En de rest van de weken gaan de meeste kinderen gewoon naar de bso en sommigen extra naar opa en oma.
     
  8. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Nou ik ben ook jaloers! Heerlijk! Ik vind die 6 weken altijd veel te snel voorbij gaan.

    Bij ons moeten ze nu nog 2 weken naar school. Ik werk vanuit huis en ik kan zelf mijn uren indelen. Normaal werk ik meestal 18 uur per week, in de vakantie is dat minder. Een beetje afhankelijk van de planning, maar meestal elke avond 1,5 uur, behalve de weken dat we op vakantie zijn. Opvang hebben we dus niet nodig, ideaal. Mijn ouders halen de kinderen ook 1 of 2 keer op denk ik, dan kan ik even een dagje doorwerken en wat uren maken. En voor de rest heb ik lekker alle tijd voor de kinderen en gaan we vooral veel leuke dingen doen.
    Mijn man is de laatste drie weken van de vakantie vrij.
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste is echt dol op school; na 1 week vakantie wil ze weer, dus dan is het nog vijf weken doorzetten ;)
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    We gaan twee weken op vakantie, dan ben ik nog twee weken extra vrij en verder gewoon bso.
     
  11. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja dit is hoe ik denk dat wij het in de toekomst (nou ja sep 2018 gaat hij pas naar school) ook zouden gaan doen met de oudste. Al gaat dat dan maar twee weken om 2 dagen vakantieopvamg van de bso dat vind ik ook wel te overzien voor hem (andere dagen zijn ik/papa thuis of past oma standaard op)
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier dus ook zo. Twee weken samen, en dan elk nog een week apart. Maar daarmee is wel bijna al mijn vakantie op, en dan is er de rest van het jaar dus nog 1 week herfstvakantie, 2 weken kerstvakantie, 1 week krokusvakantie en twee weken paasvakantie te overbruggen... Altijd weer een puzzel.
     
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons is de vakantie-bso heel leuk. Het is de manier om contact te houden met vriendjes van school en ze organiseren leuke dingen. Mijn zoontje heeft al een boekwerk meegekregen met wat er iedere dag in de vakantie op het programma staat. Hij baalt gewoon dat we 2 weken op vakantie zij en dat hij dan niet mee kan doen.
     
  14. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.258
    113
    Hier gaan ze gewoon bso/opvang in de zomervakantie. Er is een heel programma voor de zomer, echt ontzettend leuk.
    De laatste 3 weken ben ik vrij, waarvan we er 2 op vakantie zijn.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.935
    15.244
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste kinderen gingen gewoon altijd naar de BSO/ vak opvang.
    Mijn jongste trekt dat nog niet helemaal dus hier maar veel vrije dagen inleveren, is niet anders.
    Zelf ben ik gewoon 3 weken vrij en zijn we ook met vakantie.
    Mijn man neemt daarna nog een keer tussendoor een dagje op en dan maar wat regelen met de grootouders in hoeverre mogelijk.
    Wordt het echt een probleem dan koop ik een dagje vakantie opvang en volgend schooljaar willen we daar ook mee gaan beginnen want ik vind het best een gepuzzel maar uiteindelijk lukt het ook wel weer.
    9 weken inderdaad wel lang, moet er niet aan denken en ik vind dat kinderen daardoor wel erg lang uit hun schoolritme zijn, hier hebben ze na 6 weken echt wel weer behoefte aan wat structuur en regelmatig en ook iets nodig om hun hersenen een beetje te prikkelen haha.
    Hier is trouwens de vak opvang/bso in de vakanties ook heel leuk, ze doen enorm leuke dingen die ik niet kan verzinnen ;)
     
  16. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier heb ik 3 weken vakantie. De 5e week is kinder vakantie werk wat ze heel leuk vinden. Andere weken is nog oma's.
     
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.118
    4.333
    113
    Home
    net als anders met opa's en oma's
     
  18. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.458
    2.152
    113
    Week 1: maandag BSO, dinsdag is mijn vrije dag, woensdag is mijn man thuis maar werkt wel gewoon thuis 's ochtends zoals normaal ook, donderdag neem ik vrij (is maar een halve dag) en vrijdag is mijn vrije dag.
    Week 2: van zondag tot donderdag logeren bij opa en oma, ik ga ze in de middag na mijn werk ophalen en vrijdag ben ik thuis.
    Week 3: maandag BSO, dinsdag is mijn vrije dag en vanaf woensdag heb ik vakantie omdat we op vrijdag vertrekken en ik rustig wil kunnen voorbereiden en inpakken.
    Week 4 t/m 6: op vakantie.

    Anders logeren ze ook nog een keer bij de andere opa en oma maar die zijn dit jaar zelf nog op vakantie. Ik ga geen hele weken apart van mijn man opnemen om de kinderen op te vangen, dat vind ik zonde van mijn dagen. Die besteed ik liever aan samen op vakantie gaan. Als opa's en oma's het op een gegeven moment niet meer aankunnen om zoveel bij te springen, dan moeten ze gewoon meer naar de BSO. Wel heb ik wat eerder vrij voor de vakantie dan mijn man omdat ik nu eenmaal meer vakantiedagen heb en rustig wil kunnen voorbereiden zodat ik niet compleet gestresst aan mijn vakantie begin.
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij zijn samen 3 weken vrij. De andere 3 weken is het maandag bso, dinsdag opa en oma, woensdag is mijn man altijd vrij, donderdag neem ik vrij en op vrijdag ben ik altijd vrij. Waarschijnlijk gaan ze ook nog 2-3 nachtjes slapen bij andere opa en oma, scheelt voor mij dan een dagje vrij nemen ;)
    Ik kom altijd net uit met mijn dagen maar kan er eventueel nog 5 bijkopen en ik zou op vrijdagochtend 2 uurtjes kunnen werken als de kinderen weer naar school gaan.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ik ben 4 weken vrij. De 1e week en de laatste week gaan de jongste 2, 2 dagen naar de bso. De oudste gaat de 1e week op voetbalkamp en de laatste week naar de vakantiespeeldagen.
     

Deel Deze Pagina