Hoe komen jullie aan de naam van je kind(eren) ?

Discussie in 'Babynamen' gestart door geertje29, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. geertje29

    geertje29 Lid

    25 aug 2008
    85
    0
    0
    Ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie aan de naam van je kinderen zijn gekomen.

    De naam van mijn dochtertje heb ik ooit eens gehoord toen ik stage liep, haar naam is me altijd bijgebleven. En gelukkig vond mijn vriend het ook een leuke naam.
     
  2. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    De naam van mijn eerste dochter heb ik van een heel lief kindje wat ik kende van het kinderdagverblijf waar ik werkte toen ik 20 was. Ik wist toen meteen dat als ik ooit een dochter zou krijgen ze die naam zou krijgen. De naam van mijn dochter die nog in mijn buik zit is een afgeleide van de naam van mijn schoonvader.
     
  3. Amom22

    Amom22 Niet meer actief

    de eerste naam die ik las in een namenboekje werd het! haha lekker makkelijk. Nog heel lang getwijfeld en toch weer bij de eerste keus uitgekomen.

    Naam voor ongeboren kindje:
    jongen: vernoeming naar mijn overleden moeder en tweede naam betekent kado, en dat is hij!
    Meisje: geen idee hoe we op de eerste naam kwamen, 2e naam belofte (zie kado,hierboven) 3e naam mengeling van mijn naam en mijn overleden schoonzus

    Dus zoeken naar betekenissen vooral en overeenkomsten met namen van familie :p
    Heb tientallen namensites bekeken, werd er gek van en ben blij dat we eruit zijn!
     
  4. angela80

    angela80 Fanatiek lid

    8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik had de naam voor een jongen al 10 jaar ofzo in mn hoofd zitten,voor een meisje heb ik pas bedacht toen ik zwanger was.
     
  5. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Jarissa is vernoemd naar beide oma's (eerste 2 letters van hun naam). Haar 2e naam is de naam van mijn oma.

    Yinthe is vernoemd naar mijn vader (naam heeft dezelfde betekenis als zijn naam). Deze naam komt ook veel voor in de familie van mijn vriend (o.a. zijn broer). Haar 2e naam is opnieuw een vernoeming naar beide oma's (weer eerste 2 letters van hun naam maar dan de oma's in andere volgorde).
     
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Fae Leonora
    Fae : van 'faith' we vonden deze betekenis heel mooi, maar kwamen er samen niet uit of we Fay of Faye zouden schrijven -Fee wilden we niet, dus toen kwamen we op Fae - ik vind het zelf wat iers/celtisch overkomen en dat vind ik ook weer wel erg mooi. En dat het verder simpelweg 'fee of elfje betekend vind ik ook weer wel lief, ook al was voor ons 'faith' en de mooie betekenis daarvan het belangrijkste.
    Leonora: Vernoemd naar mijn vader
     
  7. Nettie

    Nettie Fanatiek lid

    14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    roepnaam van onze dochter heb ik eens gelezen in een boek van Anne Geddes, en het was een enorm lief plaatje, was meteen verkocht. Toen we een jaar verkering hadden hebben we het voor de grap eens gehad over namen voor eventuele kindjes, toen ik deze naam noemde was mijn (nu) hubbie direct verkocht, dan heeft ze nog 2 doopnamen, vernoemd naar beide oma's (gelukkig matchten die namen bij de roepnaam die we hadden)
    Jongensnaam: zomaar zonder een duidelijke reden of herkomst, gewoon een mooie naam die past bij de doopnaam.....verder zeg ik daar nog niets over want het jochie moet nog geboren worden (al weten we nu nog niet of het wondertje in mn buik een jongen of meisje is)
     
  8. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Helena -> van mijn overgrootoma Leentje :D

    Kataryna -> van mijn oma Catharina.

    @ Athina, mooie naam heeft je meissie!
     
  9. bloem75

    bloem75 Lid

    23 mrt 2007
    80
    0
    0
    Wij hebben de naam van onze zoon uit de Bijbel.

    De naam van onze dochter hebben we zelf bedacht. Namen als Grace, Hope, Joy, Faith vind ik geweldig. We hebben de naam gekozen die het beste bij onze nederlandse achternaam past.
     
  10. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ook hier een bijbelse naam: ik had al lang geleden bedacht dat ik dat een mooie meisjesnaam vond en manlief was het met me eens, ;)
    Voor een jongensnaam kwam we er niet zo uit, maar goed, we krijgen dus een meid, :)
     
  11. sjudith

    sjudith VIP lid

    19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Ik had Julia op mijn lijstje staan en mijn vriend Giulia. Aangezien we een Italiaanse naam wilden, werd het Giulia.
     
  12. Vlerkje

    Vlerkje Actief lid

    14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Wij stelden nogal wat eisen aan de 'ideale' naam, uiteindelijk leverde namenboeken en namensites helemaal niets op en kwam ik voor beiden geslachten uit het niets op de door ons uiteindelijk gekozen roepnaam.

    Zoontje 2e naam: Vernoemd naar mijn beste vriend die afgelopen februari is overleden, we gebruiken echt zijn naam.
    Zoontje 3e naam: Vernoemd naar een overleden oom van mijn vriend die een zeer belangrijk plekje voor hem heeft, we hebben een variatie op de oorspronkelijke naam gemaakt.

    Dochtertje 2e naam: Vernoemd naar de zus van mijn vriend
    Dochtertje 3e naam: Vernoemd naar mij, mijn moeder, mijn oma, overgrootoma, tantes, nichten enzovoorts (Louise).
     
  13. juut26

    juut26 Fanatiek lid

    28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    Ik hoorde jaren geleden in een uitzending van "Char" de naam Yara, en vond 'm zo mooi! Op dat moment besloot ik, als ik ooit een dochter zou krijgen, dat ze zo zou gaan heten! En mn man was er gelijk ook weg van!

    Dus nu hebben we een yaraatje van anderhalf jaar, en over drie maanden wordt er een broertje of zusje geboren, en die namen zijn meer opgezocht/bedacht via boekjes en internet
     
  14. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn vriend en ik konden het echt niet eens worden over de jongensnaam (meisjesnaam wisten we echt meteen, maar we kregen dus een jongen). Dus toen ik 39 (!) weken zwanger was vond ik dat we allebei 10 namen op een lijstje moesten schrijven en daaruit er eentje moesten kiezen. Milan stond daar ook bij bij mij (was niet m'n eerste keus, maar mijn vriend vond alle namen die ik mooi vond hockeynamen :(). En toen mijn vriend mijn lijstje zag zei hij gelijk: Milan is leuk!

    En ik weet dat het een populaire naam is, en dat wilden we eigenlijk niet (iig niet uit de top 20, maar daar staat hij dus wel in), maar hier in de buurt komt het echt helemaal niet voor.
     
  15. Bianca

    Bianca Fanatiek lid

    5 jun 2005
    1.252
    1
    38
    onthaalmama
    Mere
    Ik wou mijn zoon eigenlijk Yelle noemen maar mijn man vond dat niets, dus zijn we beginnen zoeken nog voor ik zwanger was. Niet opzoeken ofzo maar gewoon als we een naam hoorden die mss kon zeiden we dat tegen elkaar.
    Maar we kwamen er niet uit.
    Tijdens onze reis in Amerika liepen we door de straten van Hollywood toen mijn man zei dat hij graag een amerikaanse naam wou maar die makkelijk te schrijven/uit te spreken was.
    Toen verscheen er op een groot scherm
    KEANU THE STAR OF THE MOVIE, THE STAR OF YOUR LIFE!
    We keken elkaar aan en knikten.
    Dat was duidelijk genoeg zeker!
    *ging wel over Keanu Reeves, he*

    Wij hebben hem alleen vernederlandsd naar KEANO en ook zo uitgesproken!
    (Onze ouders en grootouders konden KEANU *Kieënoe* niet goed uitspreken waardoor de naam op niets meer trok!)
     
  16. Edelweisje

    Edelweisje Actief lid

    22 nov 2007
    451
    0
    0
    Aangezien de schoonbroers een zwaar examen hadden tijdens mijn zwangerschap over de Tsaren van Rusland, zijn hun namen mij ook niet ontgaan :) Dus onze Nikolaj is genoemd naar de laatste Tsaar van Rusland.
    gr
     
  17. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Mijn man is de naam tegen gekomen bij MTV cribs... Het zoontje van de zoon van Johan Cruijff, heet zo.. Alleen op z'n Spaans spreek je het dan uit...Hij vertelde dit, en ik vond de naam meteen leuk/mooi/orrigineel..

    Wij spreken Julen op z'n engels uit, dus als Djulen. Een NL naam vonden we niet zo passen, aangezien we halfbloedkindjes krijgen en een buitenlandse achternaam hebben..
    Dus Pepijn (wat ik een mooie naam vind, ging niet door ;) )
     
  18. Kissflower

    Kissflower Fanatiek lid

    19 mrt 2007
    2.575
    0
    0
    Enschede
    Xavièr (uitspraak Ksavi jer) als naam omdat: Xavièr is ook een Duitse zanger. Ik ben 50%Duits. En ik was altijd "fan" van Xavier Naidoo (zoek maar op bij youtube.com). Ik heb Xavìer altijd een mooie naam gevonden. Gelukkig mijn vriend ook :D

    Alexander heet hij als 2e naam omdat: Zijn papa Alex heet en ik Xander een hele mooie naam vind.

    Rochér (uitspraak rosjee) als 3e naam omdat: broertje van Alex zijn 2e naam ook Rochér is en wij vonden het mooi bij Xavièr zijn achternaam.
     
  19. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Wij kwamen op de naam Vigo door de acteur Viggo Mortensen (o.a. Lord of the rings) Ik heb het al jaren een mooie naam gevonden, alleen was mijn vriend er niet echt over te spreken. Pas toen hij de naam 'Vigo' een paar keer hard op uitsprak vond hij het toch wel een mooie naam :D
     
  20. Amanthis

    Amanthis Fanatiek lid

    7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Wij kwamen de naam van onze dochter tegen op tv, nog voordat ik zwanger was, ik was er gelijk weg van en tegen mijn man gezegd en die vond het ook gelijk een leuke naam en we hebben het opgeschreven, ik werd zwanger en die naam bleef.....zodoende heet ze dus Amanthis :D
     

Deel Deze Pagina