Granieten aanrechtblad --> hoe behandelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Migga, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Wij hebben deze week een nieuwe keuken gekregen met een supermooi glanzend aanrechtblad van gepolijst graniet. Ben er helemaal blij mee!

    Ik heb echter helemaal geen instructie gekregen over het behandelen/onderhouden van graniet.
    Degene die de keuken plaatste zei: "gewoon schoonmaken met sop". Maar is afwasmiddel of allesreiniger niet te zuur?
    En moet ik het blad ook nog impregneren?

    Ben erg benieuwd hoe jullie het doen!
     
  2. moes

    moes Fanatiek lid

    20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ik maak het 'gewoon schoon met sop'...
     
  3. ladouce

    ladouce Fanatiek lid

    6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Hoef je niets aan te doen. Je kunt het gewoon schoonmaken met vanalles en nog wat. Hete pannen erop, geen probleem. Wij hebben nu 7,5 jaar graniet en het bevalt nog steeds.
     
  4. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    dus jullie hebben het blad ook niet behandeld voorafgaand aan het gebruik?
     
  5. ladouce

    ladouce Fanatiek lid

    6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Nee.
     
  6. Yjc

    Yjc Fanatiek lid

    18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    wij hebben juist een heel onderhoudssetje er bij gekregen, met schoonmaakspray en olie om hem elke 3 /4 maanden te impregneren. Om de vochtafstotendheid te behouden. Nou impregneer ik maar 1 of 2 keer per jaar want dan mag je 48 uur niks op je aanrecht zetten en dat is niet erg handig. Maar je ziet het verschil altijd heel goed. Alle kringen e.d. verdwijnen dan weer.
    Er werd ons ook afgeraden om het blad schoon te maken met allesreininger e.d. maar om het met groene zeep te doen. Dat schiet er wel bij in.
    Ik denk dat het wel heel erg afhangt van welk soort graniet je hebt. Dus misschien even navragen bij de keukenhandelaar?
     
  7. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Nou, ik had dus ook verwacht zo'n onderhoudssetje te krijgen. Ik zal de keukenboer maar bellen en het vragen.
    Het blad was een rib uit ons lijf, dus ik wil hem zo mooi mogelijk houden!
     
  8. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Ik maak het gewoon schoon met een vochtig doekje.
    Wij hebben een soort van spul waar je hem mee kan behandelen!
     
  9. ladouce

    ladouce Fanatiek lid

    6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Hoe krijg jij kringen op je granietenblad? Bij mij zie je echt helemaal niets op het blad.
     
  10. sweetbel

    sweetbel VIP lid

    27 jan 2010
    5.519
    0
    0
    Gewoon met afwasmiddel..
     
  11. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Hier hebben wij er ook een onderhoudsset bij (2x per jaar moeten wij het behandelen) en beste is om het alleen met afwasmiddel schoon te maken. Wij mochten absoluut geen andere producten gebruiken hebben er een heel instructie bij gekregen ;)
     
  12. sterre81

    sterre81 Actief lid

    24 aug 2010
    484
    2
    0
    civiel technisch
    Friesland
    Hoi Hoi zeker niet met allerlei goedje schoonmaken.. sommige schoonmaakproducten trekken echt in graniet en dat krijg je er nooit weer uit..
    Ons nieuwe keuken is geplaatst en ons is geadviseerd gebruik te maken van Bling. kijk maar eens op www.onderhoudset.nl
    Persoonlijk gebruik ik het liefst de spullen van HG.
    Succes ermee!
     
  13. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    oja, HG! Niet goedkoop, maar wel heel goed. Daar heb ik meer middeltjes van. Dus die hebben ook behandelspul voor graniet? Ik ga morgen meteen kijken!
     
  14. kimv

    kimv Fanatiek lid

    8 jul 2009
    1.055
    0
    0
    Ligt heel erg aan de soort graniet zit er niet een naam van de fabrikant bij? Wij hebben ook een soort graniet maar ik mag er geen hete pannen op zetten. Schoonmaken met groene zeep is altijd het beste omdat dit een natuurproduct is. Daarna trek ik hem altijd met trekker schoon( heb zwart glans)

    Veel plezier ermee
    groetjes kim
     
  15. Daantje1

    Daantje1 Fanatiek lid

    19 jul 2010
    1.314
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook een zwarte granieten aanrechtblad maar gebruik niks speciaals..er zitten ook nergens plekken of kringen op ofzo.
    Zijn er ook superblij mee trouwens :D
     
  16. sterre81

    sterre81 Actief lid

    24 aug 2010
    484
    2
    0
    civiel technisch
    Friesland
    Ja HG heeft ook producten om je graniet schoon te maken en daarna een middel om het te beschermen.
    Is wel heel veel werk omdat goed uit te wrijven.
    En ja, het is duur maar je kan er ook heel lang mee!!
    En ik zet ook geen hete pannen op het graniet.. vergeef het mezelf niet als er wel een vlek in zou komen...
     
  17. Sjalleke

    Sjalleke Fanatiek lid

    21 okt 2005
    2.150
    401
    83
    Ik smeer mijn granieten blad 1 x in de zoveel tijd in met vloeibare groene zeep en voor de rest schoonmaken met afwasmiddel en het blijft mooi!
     
  18. Yjc

    Yjc Fanatiek lid

    18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    niet zo moeilijk hoor, laat maar een beker of iets staan dat nat is en dan zie je meteen een kring als je het weghaalt.:(
    Ik zal ook nooit meer voor een granietenblad kiezen.
     
  19. Migga

    Migga Fanatiek lid

    12 okt 2006
    1.005
    4
    38

    Zou dat niet aan de kwaliteit van het graniet liggen?
    Die van ons kostte 550 euro per vierkante meter, geloof ik :)
    Maar ik kan kringen gewoon weg poetsen...
     
  20. ladouce

    ladouce Fanatiek lid

    6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Hier echt niets te zien. Heb het nu ruim 7,5 jaar en ik zou er direct weer voor kiezen. Geen onderhoud en je ziet er niets op. Doe er ook niets speciaals mee om het schoon te maken of zo.

    Migga, zou inderdaad aan de kwaliteit kunnen liggen. Ik heb geen idee wat de prijs van ons graniet was, keuken komt uit Duitsland. Weet wel dat we een van de duurdere soorten hebben, Star Galaxy.
     

Deel Deze Pagina