Ervaringen pijnbestrijding..

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Huismus, 22 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Welke pijnbestrijding?

  1. 1) pethidine (injectie bil of bovenbeen)

  2. 2) remifentanil (zelf bedienen van pomp)

  3. 3) ruggenprik (epiduraal)

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Huismus

    Huismus Fanatiek lid

    5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Hallo dames,

    De titel zegt het eigenlijk al, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met pijnbestrijding tijdens de bevalling:

    1) pethidine (injectie bil of bovenbeen)
    2) remifentanil (zelf bedienen van pomp)
    3) ruggenprik (epiduraal)

    Het is niet de bedoeling dat het een discussie wordt, wel of geen pijnbestrijding.. maar echt puur om hoe jullie het hebben ervaren.. en kies je de volgende keer voor dezelfde pijnbestrijding of toch een ander middel of juist geen pijnbestrijding en waarom?

    Dank jullie wel!
    Liefs, Huimus
     
  2. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Ik heb een ruggenprik gehad. Echt heerlijk! Mocht er een volgende keer komen dan graag weer.
    Zetten deed geen zeer en het begon vrij snel te werken. Ik had ook een pompje erbij wat erg fijn was. Had ik het zelf nog een beetje onder controle.
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.473
    3.149
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb eerst een pethidine prik gehad en toen die niet meer voldoende werkte, een ruggenprik.
    Mocht ik iets nodig hebben, dan zou ik weer voor hetzelfde 'pad' kiezen. Ze zijn beiden prima bevallen al met al.
     
  4. patrieske28

    12 feb 2009
    56
    0
    0
    reuver
    ik heb pijnbestrijding gehad dmv zo'n pomp.

    moet zeggen, de pijn werd er echt niet minder om. mijn weeen kwamen zo'n beetje om de halve minuut. het enige wat ik merkte was dat ik in de korte tussenpauzes wat meer rust had en me doezelig voelde.

    ........overigens.......46x op die knop geduwd en maar 15 keer wat gekregen haha.

    wat ik er wel bij moet vertellen, tegen de tijd dat ik eindelijk in aanmerking kwam voor pijnbestrijding had ik 8cm ontsluiting en kan me voorstellen dat het dan allemaal niet zo meer werkt.

    gr. Patries
     
  5. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    @ Huismus: dit topic stond eerst ergens anders, ben bang dat ik net je laatste reactie heb gemist. Ik had gereageerd op hoe fijn ik het voor je vond dat de VK relax geageerde, hoop dat je dit nog hebt meegekregen :) echt fijn hoor!!

    De reacties boven geven me ook weer goede moed en sterken me bij mijn beslissing om voor de ruggenprik te gaan!

    Gisteren op verjaardag met wat moeders over gehad (ze vroegen naar het een en ander), kreeg toch soms het gevoel dat ik anders werd aangekeken.....wat is dit toch? Ben je een 'softie' als je op voorhand al kiest voor de ruggenprik?
    (zucht)....moet me daar echt overheen gaat zetten!!!!
     
  6. B en N

    B en N Fanatiek lid

    13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Had al gereageert in je andere topic maar hier nogmaals mijn reactie;

    Hier ook een ruggenprik was van plan om "cold turkey" te bevallen maar toen ik en rug en buik weeen achterelkaar kreeg trok ik het niet meer en heb ik op aanraden van de arts een ruggenprik genomen, en pffff wat ben ik daar blij om geweest zeg! Anders had ik volgens mij echt geen energie meer gehad om op het juiste moment ook nog eens te moeten gaan puffen.

    Bij een tweede zal ik ook niet van te voren aan geven pijnstilling te willen, voor het zelfde geld heb ik dan alleen buik weeen en lukt het me wel gewoon om zonder pijnstilling te doen. Maar als het te zwaar wordt zal ik zonder al te veel twijfelen weer voor een ruggenprik kiezen.
     
  7. Chantal87

    Chantal87 Fanatiek lid

    2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    bij Belle had ik een ruggeprik en dat was heel erg prettig

    bij Romy heb ik het zonder gedaan er was geen tijd meer
    ik kreeg om 6 uur weeenstorm en om 7 uur kreeg ik persweeen
     
  8. Pinjo

    Pinjo Bekend lid

    5 jan 2008
    672
    0
    16
    Ik heb een ruggeprik gehad. Vantevoren was ik van plan zo natuurlijk mogelijk te bevallen (thuis), maar ik ben met 41 weken ingeleid ivm weinig vruchtwater.

    Tijdens de bevalling is me diverse malen pijnbestrijding aangeboden. Eerst hield ik vast aan mijn voornemen en weigerde ik dat dapper, maar toen de ontsluiting niet meer vorderde en op 5 cm bleef hangen heb ik om pethidine gesmeekt. De arts stelde toen de ruggeprik voor. Vooral ook omdat het infuus opgevoerd moest worden (en naar later bleek, ook weer 2 keer uitgezet moest worden omdat de hartslag van mijn kindje ernstig daalde).

    De prik zelf voelde ik niet en daarna was de pijn weg: ik voelde de buikweeen niet meer. Wel bleef ik de persdrang voelen. Mijn dochter was een sterrekijker en ik had dus al heel vroeg persdrang. Door de prik kon ik deze wel makkelijker wegzuchten.

    Uiteindelijk is mijn bevalling verre van natuurlijk verlopen. De baby is gedraaid (door de gyn) tijdens de bevalling, ze is met de vacuum geboren, natuurlijk ben ik dus ook (flink) ingeknipt en de gyn heeft met man en macht op mijn buik staan duwen. Ik denk dat de prik voorkomen heeft dat de bevalling door dat alles nogal traumatisch is worden.

    Ik heb dus positieve ervaringen met de ruggeprik. MAAR... Een volgende keer hoop ik toch dat het anders loopt en dat ik (als ik durf) thuis en zonder verdoving kan bevallen.
     
  9. mymiracle

    mymiracle Niet meer actief

    ik heb een epiduraal gehad, ik had rugweeen en die zijn niet weg te puffen, met de epiduraal was het een stuk beter te doen!
     
  10. Huismus

    Huismus Fanatiek lid

    5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Nee, heb ik helemaal niks van meegekregen!
    Ik moet zeggen dat mijn VK's op alles heel relaxed reageren.. zijn wel pro-borstvoeding, maar maken er geen propaganda-campagne van.. wil je een extra echo omdat je je zorgen maakt, geen probleem.. wil je een ruggenprik, dan regelen ze een consult voor de Gyn.. geen discussie.. niks. Zo fijn dat ze je zoveel vertrouwen geven en niet jou gaan vertellen hoe je je zwangerschap moet beleven, ben heel tevreden.

    Heb het er ook al met een aantal mensen (moeders) over gehad dat ik een ruggenprik wil, meesten reageren tot nu toe met een "je hebt gelijk".. sommige begrijpen het niet, maar meer omdat ze er zelf nooit over nagedacht hebben of hadden toen de mogelijkheid nog niet. Als die mensen er dan echt even bij stilstaan, snappen ze het wel.
    Al moet ik zeggen, het interesseert me geen bal, hoe ze er over denken. M'n moeder, zus en een paar goede vriendinnetjes staan achter me en zelfs als dat niet zo zou zijn.. jammer dan.
    55% van de bevallingen hebben problemen, ik ga het niet opzoeken en onnodig pijn lijden. Ik wil graag een fijne bevalling (voor zover mogelijk) en een goede herinnering er aan hebben.

    Heb je het al met je VK besproken?

    Liefs, Huismus
     
  11. Kellly

    Kellly Fanatiek lid

    5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    Bij mijn oudste heb ik een pomp gekregen omdat ze geen ruggeprik durfden te zetten (ik heb een soort pacemaker op mijn ruggermerg aangesloten)
    Dat was heerlijk tegen de pijn, ik heb wel alle weeen nog gevoel maar die kon ik opeens gewoon weg zuchten. Ook voelde ik de persdrang/weeen komen.
    Na de bevalling is de pomp weg en het hechten voel je dus ook.

    Vorige week ben ik bevallen doormiddel van de ruggeprik (deze zwangerschap hebben de artsen zich iets meer in mijn casus geinformeerd en bleek het gewoon te mogen)
    Na het plaatsen van de prik voelde ik niets meer en kon ik eindelijk na 48 uur gaan slapen ( de 48 vooraf waren een hel omdat het geen echte weeen wilde gaan worden en ik last had van nierkolieken)
    Na enkele uren kwam de gyn kijken hoever ik was aangezien ik niets voelde, ik moest mijn benen optrekken en toen ik dat deed was het kruintje al zichtbaar, ik heb op eigen kracht (dus zonder wee)1x geperst en de kleine was er al.
    Na de bevalling voel je ook helemaal niets van het hechten.
    Nadeel : als de bevalling is afgelopen en de prik gaat eruit...dan weet je pas opeens dat je een kindje hebt gekregen AJJJJ.

    Maar als ik mocht kiezen dan ging ik toch weer voor de ruggeprik.
    Al was de pomp ook best fijn (maar dat hechten vond ik minder).
     
  12. Mirro

    Mirro Fanatiek lid

    27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ik had ook het pompje en was er erg blij mee! De weeen voelde ik nog wel, maar een stuk minder heftig. Ik kon ook tussendoor wat beter rusten omdat je een beetje in je eigen wereldje terecht komt. Wel heb ik alles heel bewust meegemaakt, want zodra het pompje wordt weggehaald, stopt ook de werking. Tijdens het bevallen ben je dus echt helemaal bij.

    De volgende keer wil ik het zeker weer!
     
  13. Elin78

    Elin78 Fanatiek lid

    5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Ik heb eerste pethidine gekregen. Bij mij zwakten de weeen daardoor af. Later een ruggenprik. Was ik heel gelukkig mee!
     
  14. Princess81

    Princess81 Fanatiek lid

    12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Ruggeprik :D ik dacht dat er best moeilijk over gedaan werd in het ziekenhuis, maar hij is bij mij echt aan komen waaien. Ik had rug- en buikweeën, maar het was pas voorpret, want ik had maar 1cm ontsluiting. Na 4u (het was toen 11u 's avonds) kreeg ik m'n ruggeprik al, zodat ik nog wat kon uitrusten. Helaas werd ik wel kotsmisselijk van die prik (kon daar niet aan liggen volgens de verpleging, maar daarvoor voelde ik me kiplekker)...
     
  15. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Bij de eerste bevalling heb ik tegen mijn zin/wil in een pethidine injectie gehad. Hoewel ik denk dat het daardoor misschien toch allemaal net wat minder pijnlijk was had ik toch liever gehad dat ze naar mij geluisterd hadden, en dus geen prik. Bevalling op zich is prima gegaan, oke het doet echt wel zeer, dat weten we allemaal ;), maar toch vind ik dat het allemaal wel mee viel. Ook niet uitgescheurd oid.

    Bij de tweede bevalling heb ik van tevoren heel duidelijke afspraken gemaakt met de gyn dat er absoluut niets gegeven zou worden voordat ik er zelf om zou vragen. Uiteindelijk ben ik bevallen zonder pijnstilling. Deze bevalling vond ik zelf toch echt veel minder pijnlijk dan de eerste. Oke het deed natuurlijk ook echt wel zeer, maar toch veel minder dan vorige keer. En dat terwijl er een stukje geholpen is met de vacuumpomp om de kleine te helpen met draaien en dat ik weer gewoon verder kon om haar eruit te persen en dat ze bijna net zo zwaar was in haar eentje als de andere twee samen ;)! Haha! Ook ben ik door de pomp van binnen een beetje gescheurd, wat gelukkig niet gehecht hoefde, maar toch vond ik die tweede keer veel minder pijnlijk. Maar het kwam ook omdat ik veel geruststestelder (therapie -> heel veel praten maanden lang) veel rustiger en intenser de bevalling beleefd heb.
     
  16. Jubbos

    Jubbos Niet meer actief

    ik heb ze alle 3 gehad en daardoor kijk ik zeer goed terug op mijn brvalling.
     

Deel Deze Pagina