Hoe lang mag baby van 2,5 week doorslapen 's nachts?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Danabelle, 9 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Onze dochter krijgt borstvoeding, maar blijkbaar wijken dochterlief en ik af van het gangbare: ze wenst één borst per voeding en drinkt daar 10-15 minuten aan. Slechts sporadisch wil ze de andere borst ook nog, daar drinkt ze dan ca. 5 minuten aan. Ze is daar tevreden mee en groeit (inmiddels) goed, en ik vind het ook prima zo.
    Omdat ze wat probleempjes had, zijn we toen ze ruim een week oud was met haar bij de kinderarts beland. We kregen het advies mee om elke drie uur te voeden. We moesten haar echt wakker maken voor de voeding. Bij de controle bij de kinderarts werd ons verteld dat het nu beter ging (hadden wij ook al gemerkt) en dat ze 's nachts een voeding mag overslaan. Dat zou ons op 7 voedingen per etmaal brengen.
    Inmiddels voed ik wat meer op verzoek, al let ik er wel op dat er overdag niet meer dan 3,5 uur tussen de voedingen zit (soms wil ze na anderhalf uur alweer drinken trouwens). 's Nachts mag ze van mij ook wel een voeding overslaan, maar ik zet wel echt de wekker zo'n zes uur na aanvang van de laatste voeding.
    Nu is de vraag.. is dat nodig? Ze wordt niet eerder wakker voor een voeding, en wie weet hoe lang ze zou doorslapen als ik haar niet wakker zou maken..? We zitten nu op 7-8 voedingen per etmaal en ze groeit goed.
    Wat zouden jullie doen, toch laten slapen totdat ze zelf om een voeding komt? Of toch zes uur na aanvang van de laatste voeding wekken voor haar voeding? Ik dacht dat baby's pas na zes weken of later 'door gingen slapen', kan het dan geen kwaad dat ons ukkie dat met 2,5 week al wil?
     
  2. prrrsam

    prrrsam Bekend lid

    1 jan 2009
    987
    1
    18
    hee, even kort (heb haast), maar mijn meisje sliep ook al met 2,5 week door! Eerst had ik ook zoiets van; jeejtje, heb je nog geen honger?!

    Maar als ze echt honger heeft dan huilt ze wel, je kan haar gewoon net zolang laten doorslapen als je wilt snachts.

    Ik geef haar om 2300 uur 1 borst (ook maar 10/15 min, ik heb veel voeding) en dan slaapt ze rustig tot half 7/7 uur door :)!

    (geniet ervan zou ik zeggen! er zijn niet veel babys die zo snel doorslapen :))

    Ik heb trouwens ook het CB toen gebeld of dat wel in orde was, maar die zeiden dat ik haar gewoon door moest laten slapen en dat als ze honger heeft ze dat wel laat merken
     
  3. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Bedankt voor je reactie!
    Ik vermoed dat ik ook vrij veel voeding heb. Het consultatiebureau heeft me willen aanpraten dat ik te weinig voeding zou hebben, maar dochterlief doet het prima op die ene borst per voeding en dan 10-15 minuten, en bovendien stroomt de voeding gewoon uit mijn tepels als ik onder de douche sta.
    Zal het eens een nachtje aankijken, wanneer dochterlief dan weer om een voeding komt :)
     
  4. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Behalve de hoeveelheid voeding die ze binnenkrijgen per voeding, is het lichaamsgewicht ook wel even belangrijk EN of je de indruk hebt dat je kleintje zich echt wel meldt als het honger heeft...
    Als dat overdag gewoon gebeurt, zou ik me er 's nachts niet zo druk om maken.
    Overigens: een hele cyclus van voeden/slapen/enz duurt bij een pasgeboren baby 3-4 uur. Als je je kleintje er echt wakker voor moet maken, zou het misschien handig zijn om er 4 uur tussen te laten? Zou ik ff overleggen met de KA wel, aangezien jullie wat problemen hebben gehad, maar steeds je kleintje echt wakker moeten maken is ook zo wat, als het een half uurtje later wel vanzelf zou gaan...
     
  5. Misa Misa

    Misa Misa Actief lid

    6 aug 2009
    460
    0
    0
    Mama!
    Zuid-Limburg
    Ik heb in het begin een lactatiekundige thuis gehad ivm aanlegproblemen. Mijn zoontje sliep toen ook al 's nachts meerdere uren achter elkaar. Zij zei dat hij max. 5 uur achter elkaar mag slapen en met 3 maanden pas 8 uur. Volgens haar is het niet zo dat alle baby's zelf de kracht hebben om zich wakker te maken voor een voeding, zeker als ze niet naast de moeder slapen.
    Ik heb toen toch maar de wekker gezet.
     
  6. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ook jullie bedankt voor jullie reacties.
    Nadine komt inmiddels goed aan, heeft voldoende plasluiers en meldt zichzelf uiteindelijk wel voor de voedingen. Vooral 's middags en 's avonds is dit goed merkbaar; dan meldt ze zichzelf vaak twee uur na aanvang van de vorige voeding weer en drinkt dan goed en wakker. 's Nachts maken we haar nu na zes uur wakker, dan drinkt ze ook wel goed, en de voeding daarna maken we haar na drie uur wakker. De rest van de dag geeft ze zelf duidelijk hongersignalen, soms na vier uur maar in de namiddag en avond dus ook soms na twee uur. Al met al zitten we nu op 7 à 8 voedingen per etmaal.
    Off-topic, maar heel zielig: ze heeft al sinds 1 augustus geen ontlasting meer gehad en heeft erge last van haar darmpjes. Heb vandaag het CB gebeld. Alle experts zeiden dat de ontlasting een week mag wegblijven, maar nu vond ik het toch wel lang! We moeten lactulose gaan proberen..
     
  7. 4days

    4days Niet meer actief

    Ik denk dat het per kindje verschillend is. Mijn zoontje was echt een snelle drinker, die ook veel tegelijk dronk. Vanaf dag 1 wilde hij maar om de 4 uur drinken. Met veel pijn en moeite zijn we de eerste week aan 7 voedingen per dag gekomen, en daarna ben ik overgestapt op 6 voedingen per dag. En hij groeide als kool, is zelfs in totaal nog geen 100 gram afgevallen. Dus ik denk dat je het beste gewoon een kunt kijken hoe het gaat als je baby zich zelf meldt, en dan het gewicht en de plasluiers goed in de gaten houden. Als je geen vreemde dingen merkt kun je gewoon op vraag voeden.
     
  8. Puppy78

    Puppy78 Fanatiek lid

    16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Sinds 2 nachten slaapt Vigo op zijn eigen kamer, en hij slaapt nu ook gelijk door. De eerste nacht schrok ik om 5 uur 's ochtends wakker, en ben ik gelijk gaan kijken of alles wel goed was. Meneer lag heerlijk te slapen, niks aan de hand. En vannacht heeft hij weer doorgeslapen. Joepie :)! Ik vond het ook al zo vroeg, zeker omdat hij bv krijgt. Overigens vraagt hij 's avonds wel wat vaker om voeding, kennelijk bouwt hij dan een buffertje voor de nacht op.
     
  9. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    @ Puppy78, dat doet Nadine ook, dat buffertje voor de nacht opbouwen 's avonds. Het heet clusteren. Het schijnt dat de baby dan zelfs ieder uur voeding kan willen - Nadine wil de laatste drie voedingen met tussenpauzes van ca. anderhalf uur meestal.
    Vannacht heeft ze ons 5,5 uur na de laatste voeding gewekt :)
     

Deel Deze Pagina