weinig melkproductie meer...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Meisje86, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje86

    Meisje86 Lid

    2 nov 2007
    28
    0
    0
    Hallo,

    Mijn zoontje is nu 4 week en geef 2 keer per dag borstvoeding en de rest kolf ik bij en geef ik hem dan gewoon per fles. Dit omdat hij de eerste 3 week in het ziekenhuis heeft gelegen wegens te vroeg geboren en ik hem dan niet de hele dag aan de borst kon hebben. Hij is nu een weekje thuis wil eerst nog even op dit schema doorgaan. Alleen is nu het probleem dat ik uit de ene borst nog maar 60 haal en uit de andere maar 20 per keer.
    De productie was eerst veel betet, zat toen rond de 100 per borst.
    Waar kan dit aan liggen, want het begint nu wat weinig te worden voor mijn zoontje. Hij krijgt nu namelijk tussen de 70 en 80 cc per voeding.
    Mijn voorraden beginnen langzaam op te raken en zou heel graag willen weten of u nog tips hebt om mijn prodctie weer een beetje op gang te brengen, want wil binnenkort namelijk over op volledige borstvoeding, maar dit zie ik op deze manier niet echt zitten..
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Gefeliciteerd nog met je kindje! heb je een beetje goede bevalling gehad? hoe gaat het nu met jullie? Wat goed dat je je borstvoeding afkolft!Je kindje kan het goed gebruiken!

    Wat erg belangrijk is, is welke kolf je gebruikt. Om alle voedingen af te kolven, heb je namelijk een goede dubbelzijdig electrische kolf nodig, met een motor, die 60 keer per minuut kan aanzuigen. Dit is bijvoorbeeld de medela symphony, een huurkolf.

    Wat je kunt doen, is kolven volgens schema: je begint dan met massage (kort) van de borsten, dan 7 min. kolven, dan stoppen en weer kort masseren, dan 5 min. kolven, en dan na nog een keer gemasseerd te hebben kolf je nog eens 5 minuten. Doordat je steeds stopt en masseert krijg je uiteindelijk meer melk.

    Wanneer je je kindje wil gaan aanleggen, zou ik je willen adviseren daar iemand bij te vragen die met je mee kijkt.

    Met hoeveel weken is je kindje geboren? dat maakt namelijk wel uit in wat je kunt verwachten van hem als hij aan de borst gaat. vraag hier hulp bij van een lactatiekundige bij je in de buurt.

    Ik hoor het wel van je,
    groetjes Heidi Margit
     
  3. Meisje86

    Meisje86 Lid

    2 nov 2007
    28
    0
    0
    Hallo,

    Mijn zoontje is met een spoedkeizersnede geboren met 34 week wegens ernstige zwangerschapvergifteging. Is allemaal heel snel en hectisch gegaan. Hadden ze ook nog de ruggenprik verkeerd gezet, dus kon in het begin ook nog alles voelen en hebben toen een volledige narcode gegeven. Het gaat nu echt super met hem! hij Doet het echt heel erg goed.

    Ik kolf met de Medela Mini Electric plus. Dit is dus wel een dubbele kolf.
    Momenteel kolf ik om de 3 uur tegelijk met zijn voedingstijden. Af en toe doe ik een keer extra om te kijen of het dan beter op gang komt. Ook leg ik hem af en toe een keer extra aan, maar dit kan ook niet te vaak omdat het nog heel vermoeiend voor hem is. Hij is natuurlijk nog steeds te vroeg eigenlijk. Toen hij in het ziekenhuis lag hebben de verpleegsters me daar ook geholpen eerst met aanleggen en dit ging echt heel erg goed na een tijd. Hij dronk op een gegeven moment zelfs 80cc aan een borst. Vond ik toch best knap van ons mannetje, ook omdat hij een rechterzijdige schisis heeft.

    Ik zal eens proberen om af en toe tussendoor eens te masseren, kijken of het dan weer een beetje op gang gaat komen, want wil wel heel erg graag borstvoeding blijven geven namelijk.

    Ik hebvorie week wel een borstonsteking gehad trouwens. heb er echt koorts van gehad. Kan het daar ook aan liggen dat beide borsten nu minder geven, of zou dat dan alleen die ene borst moeten zijn waar e onsteking zat?
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi,k

    in het kort: dat hij zo vroeg is geboren, maakt dat hij niet voldoende energie kan hebben om een volledige voeding aan de borst te drinken. dit mag je verwachten rond de 39 weken. (even doorrekenen dus)
    een minielectric plus is een kolf is niets meer dan een enkelzijdige kolf waar een extra snoer aan is gemaakt om aan twee borsten te kolven. de motor is berekend op enkelzijdig kolven (je borsten worden ws ook om en om aangezogen ipv beide tegelijk aanzuigen en loslaten). om je productie voor nu op peil te krijgen en voldoende te stimuleren om ook op langere termijn voldoende melk aan te maken heb je een kolf nodig met een krachtiger motor. bijvoorbeeld een huurkolf. verschil zit hem hier in: de mini-electric kan zo'n 25, misschien 30 keer per minuut aanzuigen. een volledig electrische ziekenhuiskolf doet dat 120 keer bij het aanzuigen, tot 60 keer tijdens het daadwerkelijke kolfritme....nogal een verschil dus. Het beste zou zijn een huurkolf te huren voor een week of 2 in ieder geval, of tot je kindje zelf aan de borst kan drinken (volledig en effectief). De mini-electric die je hebt is een prima kolf voor later, wanneer je ongeveer 3 dagen in de week werkt en een paar voedingen moet overbruggen. wanneer je alle voedingen moet afkolven is deze dus niet geschikt.

    een borstontsteking maakt dat je even minder melk kunt ervaren. dit bouwt zich waarschijnlijk wel weer op. er zijn ook wel capsules die je productie een boost kunnen geven, maar dit geef ik je liever na overleg in een persoonlijk bericht. (niet zelfdokteren!)

    ik hoop dat je hiermee wat antwoorden op je vragen hebt?

    Succes verder!
    Heidi Margit
     

Deel Deze Pagina