Hoe lang verlof opnemen na officiële zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Baileyy, 9 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Dames even een vraag. Hoeveel weken hebben jullie extra opgenomen na een zwangerschapsverlof? Wat is reëel?
    Bij mij is ouderschapsverlof geweigerd dus nu wil ik eigenlijk extra vakantieuren opnemen. Alleen werkgever wil dat ik de uren laat uitbetalen ipv opnemen.
    Hoe hebben anderen dit geregeld? Ben even benieuwd.
    En iemand misschien tips hoe te regelen?
     
  2. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb veel geluk gehad. Ik werk in een onderwijsgerelateerde branche en heb dus alle schoolvakanties vrij. Mijn verlof begon net na de kerstvakantie dus ik was al twee weken eerder vrij. De carnavalsvakantie en de eerste week van de meivakantie vallen binnen mijn verlof en de tweede week van de meivakantie zit dus aan mijn verlof vast. Die twee eerdere vakantieweken neem ik meteen erachteraan op. Omdat het hier heel vroeg zomervakantie is is het dan nog maar zeven weken tot de zomervakantie. Die zeven weken heb ik aaneengesloten ouderschapsverlof opgenomen. Dat wilde ik zelf graag maar ook voor mijn groep (jonge kinderen) is het rustiger als mijn vervangster het schooljaar afmaakt en ik na de zomervakantie weer begin. Anders kom ik zeven weken werken en dan zou het alweer zes weken vakantie zijn. Mijn leidinggevende was het hiermee eens dus ik heb nu een half jaar na de bevalling vrij. Heerlijk! Ik bof dus ontzettend. Wilde je aaneengesloten ouderschapsverlof opnemen? Dit kunnen ze alleen weigeren als het organisatorisch echt niet te regelen is. Maar ja, ze verzinnen wel iets als ze dat willen. Maar of ze kunnen weigeren dat je je vakantie-uren opneemt weet ik niet. Volgens mij kunnen ze je niet verplichten om ze uit te laten betalen. Wat staat erover in je cao?
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  3. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wauw wat een luxe! Lekker hoor :)

    Wij hebben geen CAO dus daar kan ik niet op terugvallen bij ouderschapsverlof enzo. Ze weigeren omdat er geen vervanging is, dus organisatorisch reden. Wat ik stom vind want er is al een jaar tekort aan mankracht en we zijn een kleine afdeling van 2 mensen. Ik wilde aaneengesloten opnemen.
    Toen had ik maar als alternatief bedacht om mijn overuren en verlofuren wat op te maken om zo mijn zwangerschapsverlof te verlengen. Ik heb nog heel erg veel uren staan. Maar dat wil mijn werkgever dus ook niet. Ja een weekje mag en de rest moet ik maar laten uitbetalen. En daarna 2 weken zomervakantie kunnen ze natuurlijk niet weigeren. Maar aaneengesloten willen ze niet. Toen ik vroeg hoe dat dan moet met al mijn uren moest ik ze maar laten uitbetalen.
     
  4. Zonnebloempje10

    30 jun 2017
    44
    8
    8
    Vrouw
    Bij mijn eerste kindje heb ik nog 3 weken vakantie opgenomen. Om eerlijk te zijn vond ik dat achteraf te weinig. Daarom heb ik er nu bij de tweede voor gekozen om nog 10 weken eraan vast te plakken.

    Ik werk zelf als adviseur op een HR afdeling. Ouderschapsverlof kan je werkgever alleen maar weigeren als er een zwaarwegend bedrijfsbelang hiervoor is. Apart, vind ik altijd. Waarschijnlijk vervangt hij jou toch tijdens jouw verlof, dus dan kan die vervanging vaak ook gewoon nog langer blijven. Tenminste, als je het op tijd met elkaar kunt regelen. Maar precies wat hier boven ook al wordt gezegd; ze verzinnen wel iets.
    Verlof laten uitbetalen kan niet zomaar van je worden gevraagd. Ik zou daar ook van af willen raden. Ten eerste: hoe vult de werkgever dat praktisch in? Jij laat je verlof uitbetalen en neemt het dus niet op... hoe sta je gedurende jouw afwezigheid dan geregistreerd? Onbetaald verlof? Ouderschapsverlof?
    Ten tweede: als je het verlof opneemt, dan wordt jouw salaris gewoon doorbetaald. Indien je het laat uitbetalen, dan betaal je relatief een stuk meer belasting en hou je er netto in eerste instantie minder aan over.

    Waarom zou je trouwens wel verlof mogen opnemen, maar geen ouderschapsverlof? Afwezig is afwezig.

    Mijn advies is daarom om nog eens met je werkgever te praten en de redenen voor het afwijzen van jouw verzoek te achterhalen. Wellicht vinden jullie een middenweg..

    Heel veel succes!
     
  5. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Heel vreemd dat ze het zo weigeren en ook dat je je overuren niet op mag nemen.

    Op je vraag hoeveel verlof ik nog heb opgenomen. Bij de eerste een week vakantie en heb daarna mijn vakantie uren gebruikt om nog een maand maar 2 dagen per week te werken tot ik starte met 3,5 dag (was 4 om 5 voor de bevalling). Bij de jongste ben ik na mijn verlof (omdat ze met 39+3 geboren is was ze 11 weken). Werk nu 3,5 dag met ouderschapsverlof ipv de 4 dagen die in mijn contract staan.
     
  6. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik heb 2 weken vakantie na mijn verlof opgenomen. Anders had ik een stuwmeer aan dagen. Maar ik vond het ook wel prima om weer te werken.

    Ouderschapsverlof heb ik ook niet besproken maar ik weet dat ze daar soms binnen de organisatie lastig over kunnen doen. Al denk ik dat mijn manager vast met mij had meegedacht en het juist fijner zou vinden als ik aaneengesloten vrij zou zijn ivm vervanging..
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik heb aan mijn werkgever aan gegeven dat ik niet eerder ga werken dan de kleine 12 weken oud is. Ik ga pas met 36 weken met verlof. Dus in theorie zou dat moet lukken. Ik ga vanaf 32 weken 2 ipv 3 dagen werken. En als het financieel en op werk kan wil ik de eerste 4 weken na mijn verlof ook 2 ipv 3 werken. Ik ben alleenstaand en wil eerst even goed in het ritme komen. En niet vanuit niks opeens naar 3 dagen.
     
  8. Oopsididitagain

    Oopsididitagain Niet meer actief

    Hier fulltime ouderschapsverlof achter officieel verlof en vakantie geplakt en bijna tien maanden thuis geweest. Héérlijk!

    Maar heb dan ook geluk met een makkelijke werkgever en het feit dat ik makkelijk vervangbaar ben.
     
  9. Zonnebloempje10

    30 jun 2017
    44
    8
    8
    Vrouw
    Ow ik zie dat mijn reactie en jouw antwoord zich hebben gekruist. Wat een vervelende situatie zeg. En het is geen optie meer om nog alsnog een vervanging te regelen? Ik bedoel het is voor jouw collega ook al heftig tijdens jouw verlof om alles op te vangen, zeker als je al aangeeft dat er een tekort aan mankracht is. De kosten van jouw salaris gedurende je verlof krijgt je werkgever van het UWV vergoed - met een bepaald maximum bedrag per dag.

    Ouderschapsverlof is trouwens ook iets dat gewoon wettelijk is geregeld, dat hoeft niet perse in een CAO te staan. Maar ja... als de werkgever zich beroept op organisatorische redenen staat hij ook wettelijk in zijn recht om jouw verzoek te weigeren.. :(

    Ik hoop dat je nog iets kunt regelen met vakantie en overuren. Erg vervelend als je het niet eens kunt worden.
     
  10. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.053
    113
    Hier 4 maanden volledig ouderschapsverlof opgenomen. Ik ga beginnen als de kleine 7 maanden is.

    Bij zoon begonnen na 14,5 week, verlof en 2 weken vakantie. vond ik achteraf veel te snel.
     
  11. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Hier werd ik 2 weken voordat ik weer zou beginnen ontslagen omdat de afdeling opgeheven werd en daardoor een aantal maanden achter mijn verlof geplakt. Maar mijn plan was in eerste instantie om na mijn 12 weken verlof elke week 1 dag vakantie op te nemen, zo hoefde ik tot het einde van het jaar maar 2 dagen te werken i.p.v. 3 :)
     
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ze zijn op zoek naar vervanging maar die is er nog niet. Wanneer ik na mijn verlof nog extra vrij neem krijgt de werkgever niks vergoed. Dus iemand langer aanhouden tijdens mijn afwezigheid kost ze geld. Ze zijn gewoon niet bereidwillig. Ook niet met ouderschapsverlof helaas..
    Ik vroeg me al af of ik dan onredelijk denk met mijn hormonen ofzo dat ik er nog wat weken achteraan wilde plakken
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  13. MammaR

    MammaR Actief lid

    8 jun 2015
    419
    254
    63
    Vrouw
    Moeilijke situatie, hoop echt dat je eruit gaat komen met je werkgever! :thumup:

    Hier vond ik het na de eerste ook veel te snel om na 10 weken weer te gaan werken. Ik nam toen nog een week vakantie op maar moest er toen echt aan geloven. Had voor m'n eerste gedacht dat ik het heerlijk zou vinden om weer te gaan werken, maar tot zeker een half jaar na de bevalling heeft m'n werkgever maar weinig aan me gehad. Mijn eigen herstel was waardeloos, m'n dochter had geen makkelijke start en al met al stond het m'n partner zelfs tegen om voor een tweede kindje te gaan, hij zag als een berg op tegen weer zo'n moeilijke eerste periode.. :oops:
    Toen ik me verdiepte in de mogelijkheden van mijn ouderschapsverlof, bleek de helft voor 75%bezoldigd te worden en de andere helft onbezoldigd. Daarom heb ik besloten om die eerste betaalde helft van m'n ouderschapsverlof aan het bevallingsverlof te plakken.. maar ik ben met lood in de schoenen naar m'n werkgever gegaan om te vertellen dat ik ipv 4mndn (16wkn zwangerschaps- en bevallingsverlof) 7mndn verlof op wil nemen. Tot het kindje 6mndn oud is.. Bij mij waren de reacties ook niet echt positief, maar het werd uiteindelijk wel mondeling toegekend (alhoewel we nog bezig zijn om het formeel voor elkaar te krijgen).
    Reacties hier waren van de leidinggevende: "bij de volgende sollicitatieronde neem ik geen zwangere kandidaat aan" en van een collega: "bij het tweede kindje ben je veel makkelijker en ga je geen driekwartier meer naast het bedje zitten". Alsof ik die drie maanden extra verlof alleen maar wil om m'n kind te verwennen! Nouja, ongevraagd heeft iedereen altijd een mening over zwangeren en alles eromheen, of je daarop zit te wachten of niet :cool:
     
    Baileyy en Hopsatee vinden dit leuk.
  14. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ouderschapsverlof is onbetaald hè! (als er niets aanvullends vanuit je CAO is geregeld) Dus als je een periode fulltime opneemt, dan hoeven ze jou niet te betalen, alleen je vervanger. En tijdens je daadwerkelijke verlof ontvangen ze natuurlijk uitkering van het UWV. Lijkt me wel heel lastig als ze zo op hun strepen staan! Ik zou sowieso geen verlof laten uitbetalen, dat is financieel niet aantrekkelijk door het hogere belastingtarief.

    Ik neem zelf 8 weken fulltime ouderschapsverlof op. Ik neem 6 weken zwangerschapsverlof op en zou dan alweer moeten starten als de kleine 10 weekjes is. Dat vind ik nog zó klein! Ook bv is dan nog niet goed op gang is mijn ervaring. Dus ik blijf lekker wat langer thuis :) Ik zou nog wel langer willen, maar tegen die tijd is onze buffer op vrees ik!
     
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Bij onze zoon begon ik weer met werken toen hij 15 weekjes was, had 4 weken van tevoren verlof en heb er 3 weken vakantie achteraan geplakt, daarna weer gaan werken, vond ik toen ook wel prima.
    Nu bij onze dochter 6 weken van tevoren met verlof gegaan, dus had 10 weken na, daar nog 2 weken vakantie achteraan geplakt, toen 2 weken gewerkt en toen weer 2 weken vakantie. Kon even niet anders, maar was op zich fijn om zo even rustig in te komen.
    Bij dochter was ik er nog helemaal niet aan toe om weer te gaan werken, vond het nog wel prima thuis met 2 kids om me heen en alle tijd van de wereld.
    Ouderschapsverlof was hier niet echt een optie, aangezien we niet echt zonder mijn inkomen kunnen.
     
  16. NurseKel

    NurseKel Bekend lid

    20 sep 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    Bij mijn eerste 6 wkn van te voren met verlof gegaan en beviel ik met 41+1, dus al een week langer thuis ivm later bevallen. 10 weken bevallingsverlof, 3 weken vakantie en 3 weken overuren dus 6 weken extra. (Kleine was dus 16 weken)
    Nu bij deze zwangerschap probeer ik 4 wkn van te voren met verlof te gaan, 12 wkn daarna, 2 wkn vakantie en 4 wkn PLB (zorg). Dus als t goed is is de kleine straks 18 wkn als ik weer ga starten.

    Vind het wel gek dat ze totaal niet mee willen werken hoor! Hoop dat je nog wat voor elkaar krijgt!
     
  17. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Hier heb ik het de vorige zwangerschap zo gedaan, en nu weer hetzelfde :
    20 weken borstvoedingsverlof, 4 weken jaarlijks verlof en 4 weken ouderschapsverlof. Zodat ik 7 maanden thuis ben.

    (Ben van België en werk als verpleegkundige, daarmee zo lang bv-verlof)
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  18. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Zoo heerlijk lijkt me dat!
     
  19. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    En al je vakantiedagen opnemen omdat je ontslag neemt?

    Heb je én langer verlof en een nieuwe baan. Hoezo wil iemand jou je zelfverworven rechten tekort doen? Je kindje is maar eenmaal zo klein.
     

Deel Deze Pagina