hoe overleven andere thuisblijfmama's de vakantie?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nora1983, 13 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

    Nora1983 Fanatiek lid

    21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,
    ik moet even mijn ei kwijt.
    Ik vraag me af hoe andere thuisblijfmoeders deze 6 weken vakantie "overleven".
    Ik heb een dochter van 4 die na de vakantie eindelijk naar de bassischool mag. Ze is vanaf baby af aan al een enorme stuiterbal, heel snel boos, ik moet altijd op eieren lopen en afwachten hoe haar pet staat. Daarentegen kan ze ook goed alleen spelen en is ze sociaal en lief. Ze leert snel en heeft daardoor veel nieuwe uitdagingen nodig. Iets wat ik haar nu gewoon niet meer kan bieden. School wel, maar dat duurt nog 3 weken. Naast onze dochter hebben we ook een baby van 3 maanden, zij is ontzettend rustig, vind alles goed. Heel ander kind dan de oudste. Ik probeer leuke dingen te ondernemen met de oudste, maar kan niet constant weg ivm slapen en voeding vd jongste. Nou wonen we op een boerderij, dus gelukkig is er altijd ruimte om lekker naar buiten te gaan en soms mag onze dochter mee met papa om te helpen, maar toch. Sommige dagen breken me op. Ik kom nergens aan toe, word constant afgeleid, wat dus betekend dat ik dag in dag uit met het huishouden bezig ben omdat ik niet een dagje heb waarin ik gewoon eens ff door kan buffelen met die klusjes! Deze tijd gaat weer af vd tijd die ik met mijn dochter(s)wil invullen!(of eventjes voor mezelf).
    Man werkt ook zowat 24/7 op onze boerderij, dus die heeft ook geen tijd om taken van mij over te nemen.


    Onze oudste gaat dus niet naar de opvang of gastouder, ze is 24/7 thuis. Ze mag wel naar de opa's en oma's, maar dat kan ook niet op een vaste dag. En soms heb ik het gevoel dat ze haar ook liever niet willen hebben...
    We zitten nu op de helft vd vakantie, hoe overleef ik de andere helft???

    Thuisblijfmoeder-collega's, hoe ervaren jullie deze 6 weken? en hoe overleven jullie?!
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.976
    8.777
    113
    Geen idee hoe ik deze vakantie overleef, ik denk per dag en stiekem aftellen.
    Onze uk is 3 en zoals hij zegt bijna 4 (nog lang niet)

    Hij is optijd wakker, heeft energie voor 10 en ik denk dat hij die pikt van mij hehehe. Hij speelt slecht alleen, weet al veel en ben steeds op zoek naar uitdaging voor hem. Wissel ook meer met speelgoed.

    Als het droog is gaan we fietsen en hebben we alweer een halve dag gevuld.
    Hij vraagt veel aandacht en blijft dingen vragen, waarom is dat, wat betekent dat zijn vragen die heeeeel vaak voor bij komen

    Tent bouwen, spelen in de tuin, smiddags een klein filmpje, samen knutselen, bakken/koken in de keuken. Beetje de invulling van de dagen

    Zal blij zijn wanneer de vakantie over is om weer bij te komen, hij gaat 2 ochtende in de week naar de peuterspeelzaal. Hopelijk kunnen ze hem daar ook weer uitdagen.

    Hopelijk heeft iemand meer tips.
     
  3. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Huishouden doe ik in de avond als de kids slapen, dus na half tien/tien uur.
    Overdag ben ik er voor de kids.
    Voorlezen, zingen, buiten spelen, leren lezen, leren rekenen etc, spelen, noem maar op.
    Naar de bieb, samen ramen lappen en met water kliederen, helpen groenten snijden.
    Er zijn zoveel activiteiten waar de kinderen bij betrokken kunnen worden.
    Hier ook geen opvang oid.
    Onze oudste gaat straks naar school, wil zelf heel graag, van ons had het nog wel even mogen duren.

    Ja mijn hele dag staat in het teken van de kinderen maar mijn eigen tijd komt wel weer en we genieten er intens van.
    Overigens hier geen slaapjes op vaste tijden in bed. Kindjes slapen in de doek op en dat kan overal.

    Het ligt denk ik ook gewoon aan wat je zelf prettig vindt.
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier plannen we uitstapjes in, en op dagen waarop we thuis zijn doe ik tussendoor het huishouden en dan bv een spel met ze (zeker nu met dit regenachtige weer). Bij mooi weer vooral vaak lekker naar buiten. Van 6 tot 20 ben ik vooral met m'n dochters bezig :D
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Heel eerlijk, ik vind het zalig. En nee mijn kinderen zijn echt geen brave engeltjes en vliegen elkaar ook in de haren.
    Maar gewoon helemaal niks hoeven....heerlijk! Hier nog maar 2 weken en kan nu al balen als de school weer begint.
     
  6. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier zijn we nu met 3 kinderen en is de jongste nog geen 3 weken oud.

    Ik heb een schoonmaakster voor de grote klussen, maar natuurlijk zijn we dagelijks met het huishouden bezig. Ik doe dit vooral 'tussendoor' en als ze slapen. Overdag zien we een beetje hoe de dag loopt. Veel hangt af van de voedingstijden van de jongste, ze slaapt gelukkig overal. Hier vechten de oudste en de middelste ook veel, maar ze kunnen ook heel goed samen spelen. Het helpt al als ik niet continu als een politieagent erop sta. Ze kunnen onderling ook veel dingen oplossen, heb ik gemerkt.

    Ik betrek ze ook overal bij, bij verzorging van hun kleine zus, bij het koffiezetten en ik laat ze zelf hun brood smeren. Dan duurt de lunch lekker lang. Verder muffins bakken, naar de bib, gewoon een rondje met de kinderwagen, laten helpen bij het koken... tijd voor mezelf heb ik ook niet, maar dat is logisch.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Gefeliciteerd!! En wat een leuke naam!
     
    Nescio vindt dit leuk.
  8. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben dan geen thuisblijf mama, verre van zelfs (werk fulltime). Maar ik heb nu sinds 2 weken vakantie en herken het dus wel een beetje. Ik probeer wel elke dag ergens heen te gaan waar ze even flink kunnen rennen en hun energie kwijt kunnen. De rest van de dag moeten ze dan zichzelf zien te vermaken. En vervelen is goed voor ze. Ik leg gewoon uit dat ik best wat met ze wil doen. Maar dat ik niet de hele dag tijd voor ze heb.
    Het meeste huishouden doe ik in de avond. Voor de grote klussen komt de hulp.
     
    dds vindt dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ik vind de vakanties heerlijk, inderdaad, geen verplichtingen enz. Nu zijn die van mij al wat ouder, dus het huishouden doen gaat een stuk makkelijker dan toen ze kleiner waren.
    Mijn zoon is ook behoorlijk druk, maar die trekt echt bij in vakanties.
    Wij wonen dan in een kinderrijke en kindvriendelijke woonwijk, dus als kleuter wel fijn dat ze met andere kinderen kunnen spelen en elkaar ook vermaken. Verder is een badje in de tuin leuk, ze bouwen veel, racen veel rond op de fiets, springen op de trampoline ga zo maar door.
    Verder is de t.v. ook een uitkomst als je moet stofzuigen of koken.
    Heb je misschien een speelotheek in de buurt? Daar kun je tegen een klein bedrag binnen- en buitenspeelgoed lenen. Leuk om vanalles uit te proberen en zijn ze er weer op uitgekeken dan gaat het toch weer terug.
    Verder liet ik ze ook meehelpen met klusjes enzo, vinden ze vaak nog leuk om te doen.
     
  10. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Efteling abbo en veel naar buiten. Hier en daar een filmpje en verder veel spelletjes. Zo komen wij de zomer door.
    Maar hier gaat de psz gewoon door gelukkig:oops:
     
  11. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Dank je wel!
     
  12. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Hier hebben ze 2 volle maanden schoolvakantie. In juli werkten mijn man en ik nog gewoon, dus gingen ze naar de opvang (speelplein) en hebben ze een week sportkamp gedaan (zonder overnachten).

    Mijn man heeft zijn vakantie opgespaard en is nu veel thuis. Vooral in de begindagen met baby wel een must.
     
  13. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Hier geen thuisblijfmama maar werk maar 3 dagen, wel net 19 dagen verlof gehad.
    we doen veel uitstapjes, abonnement bij de valkenier en sprookjesbos dus elke week een dag naar 1 van die 2. Vorige week 3 speelafspraakjes gehad ook met de moeders dus gezellig samen. Met regen naar de bioscoop, naar oma en opa. Speeltuintje of wat rondlopen in de stad,..
    De hele dag thuis vind ik niks, hij is wel lief maar merk dat hij vol energie zit waardoor ik een hele dag thuisblijven vermoeiend vind.
    Huishouden staat op een laag pitje en de wasmand puilt uit :oops: ik was nu alleen hetgeen wat we deze week echt nodig hebben.

    Hier nog 2 weken vakantie, vind wel dat het snel is omgegaan.
     
  14. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    ik denk dat vooral een andere mindset helpt. dit zijn nu eenmaal tropenjaren en je dochter is erg enthousiast. maar werkelijk élk topic dat je opent gaat over hoe ze stuitert, boos wordt en dat jij op eieren zou moeten lopen... het valt me op hoe negatief je het tbmschap altijd brengt.
    probeer eens een positieve insteek, maak het gezellig en geniet van de tijd dat ze klein is. het huishouden kan wachten. je zult zien dat als jij vrolijker bent, zij dat ook aanvoelt (hoe ze nu je constante frustratie aanvoelt) en dan leuker wordt.
     
    VBJ82, tuc en Fuddey vinden dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het helpt idd echt heeeel erg om je verwachtingen los te laten. Als ik denk;'Goh, morgen ga ik eens grondig de keuken en badkamer poetsen!' Dan is het alleen maar irritant als dat niet lukt. Dus ik plan mijn dagen met de kinderen en als ze lekker bezig zijn, doe ik een klusje. Maar dat zijn dan duw bv 4-5 kleine klusjes per dag, die soms sloom gaan omdat de dochters mee helpen. Ipv me daaraan te ergeren, laat ik ze gewoon lekker en zie aan het eind van de dag dan wel wat gelukt is en wat niet. En sowieso vaaaaak naar buiten, lekker spelen etc. Ze zijn nog te jong om alleen buiten te spelen, ik vind de buurt daarvoor te druk qua verkeer, dus dan moet ik mee. Ipv me op te vreten dat ik dan 'niks' kan doen, ga ik lekker op een bankje zitten; beker koffie mee, boek in m'n tas voor als ze lekker spelen, en genieten :)
    Hierboven zei iemand ook al dat je bv lekker lang kan lunchen als kinderen zelf hun brood smeren, doen we hier ook, zij smeren (hoewel de oudste daar al snel in is), ik lekker rustig eten en koffie drinken ;) Zo komen we de dagen relaxt door, vooral doordat ik zelf geen verwachtingen heb en het neem zoals het komt. In de vakantie is mijn doel vooral dat het gezellig is, we actieve dingen doen, afgewisseld met ontspanning, en wat ik dan zelf nog kan doen qua huishouden/boek lezen/etc is gewoon mooi meegenomen.
     
  16. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Mee eens. En TS, ik snap dat een boerenbedrijf even anders is dan een man met een kantoorbaan. Maar als je het tbm-schap zwaar vindt, kan je misschien gaan werken?
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik ben het hier compleet mee eens. Ik zag het topic en de ts en dacht exact hetzelfde.
     
  18. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Ik ben thuisblijf mama met vier kindjes, hoe ik het overleef ? Door het dag tot dag te bekijken, ik maak geen plannen, ik bekijk hoe we geslapen hebben, hoe de weersverwachting is hoe ik of de kinderen in ons vel steken en pas daar de dag op aan,
    Soms hebben we een hang dag en hangen we voor de tv en doen we een Disney marathon, of we gaan naar met regen naar bos doen onze regen laarzen aan de regenjas en stampen door de plassen wat meteen weer een uitje voor de hond is ;)
    Soms hebben we een spelletjes ochtend of middag, soms een knutseldagje en soms spelen de kinderen op straat met de buurt kinderen ( behalve de jongste twee haha) zo af en toe nog eens naar de speeltuin of kinderboerderij en ook nog koekjes bakken of een taart versieren, we hebben hier een groot meer in de buurt waar je kunt zwemmen met een speeltuintje erbij en bij mooi weer gaan we daar weleens heen en met de kinderen ga ik in mijn eentje ook naar kleine simpele attractie parken zoals de waarbeek Billy bird park en Tivolli

    Ik vind zelf de ritme en regelmaat van het naar school gaan wel heel fijn maar een weekje extra vakantie of tussendoor een weekje vaker vrij zou ik helemaal niet erg vinden, ik vermaak me wel met de kinderen

    Ik denk ook dat je daar wel makkelijk in moet kunnen denken want als ik overal een probleem van maak en me overal over ga lopen opwinden wil ik en kan ik niet weg met vier kinderen, ik moet het wel nemen zoals het komt en er gewoon het beste van maken en aan het eind van de dag is het gewoon een heerlijke dag geweest ... ( meestal dan haha )
     
  19. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik ben ook tbm en mijn kinderen gaan nog niet naar school. Ik probeer er elke dag even uit te gaan om de dag te breken. En dat werkt prima. Als het mooi weer is spelen ze lekker buiten.

    Als ze lief spelen doe ik even wat in het huishouden. En dingen waarbij het kan helpen ze bij mee. Bijv. stoffen, stofzuigen, afwasmachine leegruimen (oudste doet vaak het bestek mandje), enz.

    Ik ben regelmatig ook heel blij als mijn man thuis komt om 18uur hoor maar ik geniet er ook enorm van dat ik zoveel tijd met mijn kinderen kan doorbrengen.
     
  20. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Mijn dochter is nu 5 weken thuis, morgen begint ze weer, en ik vind het eigenlijk wel meevallen... al kun je bij mij de bovenverdieping momenteel beter vermijden ;). Ik doe het hoognodige in het huishouden maar nauwelijks overdag. Dan besteed ik mijn tijd aan onze dochter. 's avonds ruim ik dan wat op maar icm met mijn zwangerschap lukt me dat niet heel fantastisch en ziet mijn huis er dus op het oog prima uit, maar daar is ook alles mee gezegd. :rolleyes:

    Mijn dochter kan zichzelf heel slecht vermaken en heeft heel erg veel begeleiding nodig. Een aantal dagen per week gaan we eruit (grote speeltuin, stad, dierentuin oid) en de andere dagen zijn we thuis. Doen we de boodschappen, een rondje met de hond, knutselen, in de tuin spelen etc.

    Tuurlijk kan ik haar echt wel eens naar school kijken, maar dat hebben de meeste moeders wel eens. Niet constant dus..
    Vergeet niet te genieten van je dochter, straks zit ze hele dagen op school en ga je haar af en toe missen ;)
     

Deel Deze Pagina