Hoe proces van kolven op werk stroomlijnen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ffff, 25 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Hoi allemaal,

    Ik ben weer begonnen met werken en druk aan het kolven. Qua productie gaat het super, in 2x 10 minuten kolf ik alles bij elkaar wat ik nodig heb voor het kleintje. Het hele proces van het kolven is echter zó verschrikkelijk bewerkelijk dat het me gaat tegenstaan (45 minuten van de werkvloer per keer). Willen jullie eens kijken waar ik het nog wat kan stroomlijnen? Ik wil graag nog lang doorgaan met borstvoeding, maar ben bang dat als het zo door moet ik er binnenkort eens de brui aan geef.

    Complicerende factoren:
    - Ik werk in een ziekenhuis. Geen eigen ruimte, geen vast eigen kluisje dus moet alle benodigdheden 's ochtends en 's avonds meeslepen. Geen aparte kolfruimte, moet telkens zoeken waar een kamertje vrij is. Vaak is dat de kluisjesruimte van de verpleging, die dan dus 45 minuten niet bij hun kluisjes kunnen (en dus ook niet kunnen starten of stoppen met hun dienst :rolleyes:)
    - Dochter drinkt geen afgekolfde melk, tenzij gepasteuriseerd. Wordt anders zepig van smaak en daar doet madame niet aan ;) Moet dus pasteuriseren en heb daar een methode met een waterkoker voor bedacht. Maar niet overal op het werk staat een waterkoker, dus ik sleep iedere dag een waterkoker mee naar het werk (ja, echt..)

    Eerste 5 minuten: kamertje opzoeken wat vrij is en briefje op de deur plakken
    5-15 minuten: kolven
    15-40 minuten: afspoelen, afwassen en afdrogen kolfbenodigdheden, ondertussen pasteuriseren van de melk (water aan de kook brengen in waterkoker terwijl de flesjes daar met een ingewikkelde constructie inhangen, dus min of meer volgens methode 4 van deze pagina van LLL: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/266-pasteuriseren-van-moedermelk), melk onder stromend water terugkoelen, waterkoker opbergen, kolfspullen opbergen
    40-45 minuten: alle spullen terugbrengen naar kluisje, ruimte waar ik zat afsluiten, langs de (gezamenlijke) koelkast lopen om melk daar te koelen

    Een oplossing zou zijn om een vaste kolfruimte te hebben, of een vaste ruimte waar ik spullen kan laten staan. Maar degenen van jullie die in een ziekenhuis werken weten waarschijnlijk wel hoe het gaat: dat is echt onmogelijk om voor elkaar te krijgen.. Daar gaat de oplossing dus niet zitten :(

    Ik kan vast niet de enige zijn die moest kolven en pasteuriseren op het werk. Hoe hebben jullie dit gedaan... Help!
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    #2 Snoopy1979, 25 apr 2017
    Laatst bewerkt: 25 apr 2017
    Enige wat ik me afvraag, moet je meteen pasteuriseren? Want dat kost veel tijd zie ik.
    Dan zou je hooguit 30 minuten kwijt zijn in totaal.
     
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik zou als allereerste in gesprek gaan met een direct leidinggevende. Je werkgever is nl. verplicht om een ruimte beschikbaar te stellen waar je kunt kolven, die ruimte moet afgesloten kunnen worden en stromend water bevatten. Volgens mij zelfs nog een stoel en een koelkast, dat zou je even kunnen googlen. https://www.fnv.nl/themas/zwanger-en-ouderschap/terug-aan-het-werk/borstvoeding-of-kolven-op-het-werk/

    Het pasteuriseren zou je ook thuis kunnen doen, alle melk bij elkaar gieten en dan n 1x pasteuriseren.

    Ik werk ook in een ziekenhuis maar met de regel: "dat is onmogelijk voor elkaar te krijgen" zou ik absoluut niet akkoord gaan. Het is je recht en een plicht van de werkgever, daar heeft hij zich aan te houden. Er is voor voedende moeders (patienten) toch ook wel een ruimte waar ze kunnen voeden/kolven? Ga desnoods op de kraam/kinderafdeling zitten.

    Ik spoelde de kolfbenodigdheden alleen af, eerst met koud water voor de eiwitten, daarna met heet water voor de vetten, even drogen met een papiertje en dan in de tas terug. Echt afwassen deed ik pas als ik thuis was.

    Kortom, kom voor jezelf op, ken je rechten en go for it!
     
  4. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Jouw werkgever moet een aparte ruimte voor jou maken om te kolven. Vind het absurd dat je iedere keer een plekje moet zoeken. Je zou toch verwachten dat dit een ziekenhuis beter geregeld is.
     
  5. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Verdorie, daarom stel ik dit soort vragen natuurlijk. Dat ga ik proberen! Sorry hoor, ik lijk wel simpel :rolleyes:o_O Hopen dat dat voldoende werkt!

    Dank voor het meedenken!
     
  6. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik weet het.. Het ligt ingewikkeld want het is sec gezien niet mijn werkgever. Ik wordt door mijn eigen werkgever 'uitgeleend' aan het ziekenhuis. Ik mag bijvoorbeeld ook niet parkeren bij het ziekenhuis :confused: Ze voelen zich dus ook niet zo geroepen om iets te regelen voor mij. En inderdaad, in een ziekenhuis zou je beter verwachten. Maar ik heb bijvoorbeeld ook bij de receptie gevraagd hoe dit gedaan wordt voor patiënten, bezoekers, etc., en daar hebben ze ook geen faciliteit voor :confused:
     
  7. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik had alles behoorlijk gestroomlijnd, maar 30 minuten was ik echt kwijt. Het ging ongeveer zo:
    * naar kolfkamer toegaan (sleutel ophalen, naar de kolfkamer lopen) --> 5 minuten
    * alles in elkaar zetten, uitkleden en aansluiten --> 5 minuten
    * kolven --> 10 minuten
    * kolfspullen afspoelen, afdrogen, weer opruimen en aankleden --> 5 minuten
    * kolfruimte afsluiten, sleutel terugbrengen, melk in de koelkast zetten, terug naar werkplek lopen --> 5 minuten

    In totaal was ik dus 2x 30 minuten bezig, terwijl het kolven zelf maar 10 minuten duurde.
    Dat kwam ook omdat er wel een kolfruimte op het werk was, maar dat lag niet dichtbij mijn kantoor.

    Thuis schonk ik alles in de juiste flesjes, en deed in de diepvries wat nodig was.
     
  8. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb overigens een periode alle afgekolfde melk moeten pasteuriseren vanwege spruw. Toen deed ik dat thuis in een grotere hoeveelheid. Dat vond ik praktischer :)
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb ook geen kolfruimte op het werk. Kan wel zijn dat je baas dat moet voorzien, maar het moet haalbaar zijn ook.

    Anyway, ik ben max 15 minuten bezig. Pasteuriseren doe ik zelf niet, maar ik zou dat ook proberen thuis te doen. Nog winst: je moet tussendoor helemaal niet spoelen! Onderdelen een beetje drogen, in een tetradoek wikkelen en dan koelen tot de volgende beurt is voldoende. Ik heb zelf geen koelkast ter beschikking, dus ik stop de delen gewoon in mijn koeltas.
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh en dus nog een tip: degelijke koeltas ipv koelkast. Mijn melk blijft goed koud in mijn medela tas, ook nadat het koelelement er al 10u inzit.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haha graag gedaan :cool:
    Soms heb je van die dingen die je zelf gewoon niet bedenkt, heel fijn dan wat feedback! Heb ook al veel aan dit forum gehad :)
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Spullen niet afspoelen zou ik voor mijn gevoel niet zo fris vinden. Maar dat vond ik de moeite ook niet. Koud wat afspoelen, heet water afspoelen evt met een drupje sop, kostte me 2 minuten ofzo.
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh, alles verhuizen naar de keuken, spoelen, afwassen en afdrogen zou me toch echt meer tijd kosten dan de tien minuten waarop ik nu kolf. Bovendien werkt mijn kolf minder efficiënt als de rubbertjes nat zijn, heb ik al gemerkt.

    En eigenlijk is het echt niet zo onfris hoor. Je koelt de melk die er eventueel nog aan hangt, en die komt de volgende beurt eventueel mee. Niet anders dan de melk die meteen in het flesje gaat en daarna gekoeld wordt.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Daarom schreef ik ook: voor mijn gevoel ;)
    In mijn geval was het even naar de keuken lopen. Alles verhuizen moest ik toch als ik terug naar kantoor ging.
     
  15. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik vind zelf kolven met een gekoeld borstschild niet prettig. Dat heb ik wel gedaan als ik een externe afspraak had en niet anders kon, maar liever niet. Juist met warme borsten gaat de melk makkelijker stromen. Dan helpt het bij mij niet als ik start met 2 koude schilden ;)

    Natte spullen heb ik niet, want het is eerst afspoelen met koud water, dan warm water en dan afdrogen met een hydrofiele doek. Dus alles is droog als ik klaar ben met kolven.
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De schilden koel ik niet.
     
  17. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Spoel je die dan wel schoon?
     
  18. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Ik zou even contact opnemen met de lactatiekundige van het ziekenhuis. Het ziekenhuis waar ik ervaring mee heb heeft gewoon een ruimte beschikbaar voor medewerkers en ook op de kraamafdeling kun je terecht om te kolven.
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik poets ze op met een propere tetradoek. Aangezien ze van glad plastic zijn en ik overal perfect aankan, zie ik daar het probleem niet van.
     
  20. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Het vorige ziekenhuis waar ik werkte kon ik in een piketkamer kolven. Maar dan moest ik eerst langs de beveiliging (andere kant van groot ziekenhuis) en dan naar de kamer, kolven, en weer sleutel wegbrengen. Daar was ik ruim 15 minuten mee kwijt. Toen ik langer kolfde uiteindelijk voor elkaar dat ik de sleutel de hele dag kon houden, dat scheelde tijd. Ik zou vragen of de piketkamers een optie zijn, die worden overdag niet gebruikt.
    Verder verbaas ik me er nog steeds over dat ziekenhuizen dit zo slecht geregeld hebben. Juist als je kijkt naar de medewerkers, weet je toch dat het noodzakelijk is! Waar ik nu werk gewoon ruimte voor medewerksters, we moeten samen afstemmen dat we elkaar niet in de weg zitten, dat is soms wat passen en meten, maar met wat goede wil lukt dat altijd wel.
     

Deel Deze Pagina