Hoe slaapmiddel gebruiken

Discussie in 'De lounge' gestart door Damay77, 24 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Wie heeft ervaring met slaapmedicatie en dan met name met temazepam?vertrouw niet zo op de huisarts. geeft vreemde adviezen en ben bezig met overstap naar een andere.
    Ik heb veel stress gehad en hierdoo is mn slaapritme overhoop geraakt. Overdag moe en regelmatig in slaap vallen en snachts max 3-4 uur slaap. En dit al een paar maanden. Ik ben ondertussen gesloopt.Van alles geprobeerd en nu dus een paar pillen temazepam gekregen. Jaren geleden heb ik hetzelfde gehad en heb ik mn slaapritme met 3-4 dagen oxazepam/slaapmiddel weer op de rit gekregen maar ik weet niet meer hoe ik dat toendertijd genomen/gedaan heb.Van de week nieuwe poging. Maar wanneer neem je hem precies het beste in? Op tijdstip dat je in je nieuwe ritme wil gaan slapen? En dan wachten tot je zelf de volgende morgen wakker wordt/ "uitgeslapen" bent of is het beter om toch op een normale tijd een wekker te zetten? Wel natuurlijk er rekening mee houden dat je een hele nacht/ong 8 uren slaap gepakt hebt..
     
  2. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Ik heb het een paar jaar geleden gekregen en toen ingenomen 2 uur voor ik ging slapen. Hij sloeg niet in als een bom of zo, maar wel heerlijk 8 a 9 uur achter elkaar geslapen. Had er 2 nodig om weer in ritme te komen. Succes! Hopelijk werkt het voor je!

    Nb; ik hou niet zo van die pillen (wie wel) en probeerde het eerst met een glaasje wijn. Vond ik toch net iets onschuldiger. 2 glazen of zo en daarna slapen. Werkte toch niet zo goed en effectief...
     
  3. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    Je vertrouwd niet op je huisarts maar je neemt wel (zware) medicatie aan?

    Ik zou de apotheek vragen, of beter; een second opinion van een andere arts.
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    Ik heb een x aantal jaar geleden 6 van die slaappillen gekregen. Het advies was om dat in bed in te nemen omdat je anders nogal ''dronken'' door het huis heen loopt. Ik dacht met mijn eigenwijze hoofd dat dat vast wel mee viel.:roflmao: Tanden poetsen ging opeens een stuk moeilijker en lopen naar mijn bed was ook niet echt een succes.:o: Ik zou de tempazepam innemen wanneer je dus wilt gaan slapen en al in bed ligt. Verder werkte het bij mij 6 uur en daarna was ik zo wakker dat ik niet meer kon slapen, ben na 2 nachten er dus ook mee opgehouden en wilde sowieso die zooi eigenlijk niet in mijn lichaam hebben, dus dat was een goed excuus. Ik zou rekenen op 8 uur slaap en je wekker zetten zodat je inderdaad in een ritme komt.
     
  5. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.828
    1.677
    113
    Vrouw
    Uurtje voordat je wilt slapen. Wel optijd tanden poetsen enzo, zodat je je bed zo in kunt duiken.
    Zorgen dat je zo'n 8 uur kunt slapen. En de dag erna vrij zijn is ook lekker, mocht je lang duf blijven. Temazapam is kortwerkend maar ik bleef wel lang duf.
    Na 2 a 3 nachten moet je t wel weer zelf kunnen.

    Je kunt ook melatonine proberen. De forte bij de drogist. 1,9 of 2 mg. T is veel minder sterk maar bij mij wel effectief. Alleen bij grote spanning werkt het niet.
     
  6. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Temazepam op zich is niet zo'n zware medicatie. Het is bedoeld als inslapen om zo de rust te kunnen vinden in slaap te vallen. Ik zou het niet te lang van te voren innemen. Maar meer bij het tandenpoetsen of zo wanneer je gelijk daarna je bed ingaat. Hou er wel rekening mee dat het best zou kunnen dat je in de nacht wakker word en sedan niet meer kan slapen. Het is echt alleen een inslaapmiddel en geen doorslaapmiddel, als dat logisch klinkt voor je. Ik heb het een korte tijd geslikt ivm nachtdiensten waarna ik niet kon slapen. Maar werd algauw wakker om te plassen en daarna kon ik niet meer in slaap komen omdat het in slaap deel eigenlijk alweer uitgewerkt was.
    Als het echt om het doorslapen gaat zou ik in overleg met je huisarts of nieuwe huisarts kijken voor een ander middel. Misschien dat de gewone melatonine iets voor je is? Of heb je dat al geprobeerd?
     
  7. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.051
    2.430
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik koop altijd melatonine 5 Mg bij kruidvat. Slaap ik heerlijk de hele nacht.

    Maar bij werkt zo'n zepam juist verkeerd om. Ik ben dan hele nacht klaar wakker :rolleyes:
     
  8. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    die medicatie heb ik al een tijd geleden gekregen. Niks mee gedaan omdat ik het eerst op een andere manier wilde proberen. Daarna wat dingen gebeurd waardoor ik geen vertrouwen meer in haar heb.
     
  9. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Zulke zware medicatie is het niet...

    Half uurtje voor het slapen innemen en normale tijd je wekker zetten. Het is idd een inslaper, dus als je slaap verstoord wordt bestaat de kans dat je alsnog niet lang slaapt. Daarom zorgde ik ervoor dat ik niet teveel dronk voordat ik naar bed ging en de kans dus kleiner dat ik wakker werd om te plassen.

    Na 2 dagen heb ik mijn ritme weer te pakken. Wel de dag erna duf en een viezige smaak in mijn mond.
     
  10. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Zo zwaar is t inderdaad niet. Mocht je melatonine overwegen dan moet je je wel even wat verder verdiepen in de inname tijd. Heb een tijdje geleden gelezen dat mensen dat vaak op t verkeerde moment nemen... en kan t artikel natuurlijk niet meer vinden. Volgens mij weken pammen vrij kort na inname.
    Succes en slaap lekker!
     
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Geloof me maar, voor mij is het wel zwaar. Ik reageer heel heftig op dit soort middelen. Als het gaat werken dan raak ik in paniek en ga er tegen vechten. Mij krijg je met een oxazepam al een halve dag plat:oops: mn collega loopt met datzelfde pilletje fluitend rond:roflmao:
     
  12. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Het voordeel van temazepam is dat het veel sneller afgebroken wordt en daardoor heel geschikt is als inslaapmedicatie

    Ik zou het max een half uurtje voor je gaat slapen nemen.
    Als om 6 uur de wekker gaat dan 8 uur daarvoor innemen.
    Het beste is om het om de dag te nemen. Minder kans op gewenning.

    Tenzij het heel slecht met je gaat en slapen echt heel belangrijk is om niet helemaal in te storten.

    Met temazepam mag je 's morgens ook weer auto rijden.
    Met oxazepam duurt dat langer officieel.

    10 mg temazepam vindt ik geen zware medicatie maar als r heftig gereageerd dan zijn er ook nog smelttabletten van het merk Apotex die je kunt breken waardoor je maar 5 mg gebruikt.
     
  13. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Van alcohol slaap je wel wat sneller in maar je slaapt veel onrustiger en wordt sneller wakker.

    Heb je wel eens ontspanningsoefeningen gedaan of geleide fantasie?

    Op YouTube is veel te vinden
    Zoek ook eens naar slaaphygiëne,wat dat inhoudt.
     
  14. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Waarom schrijft je huisarts je niet melatonine voor?
    Dus niet die drogist dingen, maar de 5 Mg apotheek pillen.
    Temazepam is 1 rotspul en 2 het is om de druk van de ketel af te halen.
    Melatonine is om je slaapritme weer terug te krijgen. Wordt ook bij jetlags gebruikt.

    Temazepam niet zwaar? Het is verslavend, net als de rest van de pammetjes en je mag ze ook nooit langer dan een bepaalde periode gebruiken om die reden.
    Dat vind ik toch niet echt als een aspirientje klinken
     
  15. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Het gaat inderdaad slecht met me en sta op instorten. Werk op therapeutische basis omdat ik me gewoon ziek voel. Weinig concentratie, doodmoe enz. Huisarts gooit alles op overspannenheid. Ik denk dat het slaaptekort de grootste oorzaak is dus dat wil ik nu aanpakken.
     
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Alcohol neem ik niet. Ben van een dopje al dronken:roflmao:

    Ontspanningsoefeningen helpen niks, net als goede slaaphygiene. Van alles geprobeerd.
     
  17. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Ik vergelijk ze zeker niet met een aspirine.
    Maar in gelijking met andere middelen is de halfwaardetijd veel korter en schrijf u nog dat je ze iets dagelijks moet slikken.

    Bij een zware depressie die alles ontregeld en voldoende slaap bittere noodzaak is dan kan je er beter een paar flinke pannen tegen aan gooien .

    Bij minder complexe slaapklachten kun je beter inzetten op slaaphygiëne en ontspanningsoefeningen.
     
  18. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Melatonine ook geprobeerd. Net als verschillende middeltjes die ik zelf al gehaald heb. Ik weet dat het verslavend spul is en dat het niet bepaald een asperientje is. Daarom ook maar 3 nachten. Ik ga nu voor de harde "reset". 4 dagen actief bezig zijn, overdag slapen voorkomen en dan een slaappil. Dit heeft jaren geleden ook super bij me.geholpen. ik hoop nu ook weer. Na die ppaar dagen ga ik zwaardere melatonine innemen ter ondersteuning van nieuwe ritme.
     
  19. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.877
    13.041
    113
    Vrouw
    Belangrijkste is ook er een goede slaaphygiene er op na te houden, dus om in dat ritme te komen moet je bijvoorbeeld ook op tijd naar bed gaan.
    Tenazepam is inderdaad een inslaper, maar ik kan me voorstellen dat jij dat in jouw (stress) situatie juist nodig hebt. Hoe snel het werkt verschilt een beetje per persoon, zelf neem ik na een vliegreis wel eens een slaappil, binnen 25 minuten lig ik te snurken. Maar ik word dan ook nog net niet stoned van een paracetamolletje.
     
  20. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik ken het helaas maar al te goed!
    Ik heb ooit een inslaper, doorslaper en melatonine gehad als ‘harde reset’
    Maar ik was dan ook zo ver ‘heen’ dat ik midden in de nacht eten stond te koken omdat ik overdag sliep...had alles omgedraaid dus :p
    4 dagen temazepam is inderdaad te overzien vooral als je al wat gewend bent.

    Ik zou inderdaad wel je wekker zetten zodat je er op een vaste tijd uitgaat en die wekker de komende maanden ook echt aanhouden.
     

Deel Deze Pagina