Hoe snel mag je overzetten?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nanoe2, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Onze kleine man is nu 11 dagen oud.
    En sinds gisteren zijn we hem aan het overzetten op kunstvoeding.
    Dit omdat hij mij opdrinkt en ik het niet bij kan eten. Iom vk en cb gaan we hem rustig over zetten.
    Nu merk ik alleen dat ik nu al minder kolf. Waar ik eerst 130/140cc kolfde, red ik nu soms amper de 100cc.
    Ook toen ik er gisteren dus 1 bv tussenuit liet had ik daarna geen last van stuwing.
    Ben dus bang dat mijn bv straks echt achteruit keldert en langzaam over zetten niet kan.
    Hoeveel kwaad kan dat voor ons mannetje?
    Gaat hij dat heel erg merken op zn darmpjes of zal dat wel mee vallen?
     
  2. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Bv geven kost maar 500 calorieën extra per dag. Om na 11 dagen al te zeggen dat een moeder wordt "opgegeten" verbaasd me van een vk.
    Heel vaak is na de zwangerschap/bevalling de schildklier wat ontregeld en werkt die wat te snel waardoor er te snel kilo`s afgaan, een vk zou dat moeten weten!. Dat zou ik eerst laten controleren bij de huisarts, als je dat wilt. Het zou zonde om zijn om je bv nu al op te geven voor iets dat op zich simpel op te lossen is.
    Er wordt bij veel problemen direct naar de bv gewezen terwijl de oorzaak heel ergens anders ligt. Vraag eens advies aan een goede IBCLC-gecertificeerde lactatiekundige, die weten veel meer van bv dan een kv of vk en al helemaal veel meer dan een CB. Daar heb ik nl. niet zo`n hoge pet van op als het gaat om bv en voeding voor jonge kinderen in het algemeen. Het is echt niet goed dat ze maar direct aangeven dat je maar over moet op kunstvoeding als er nog geen deskundige naar je bv-beleid e.d. heeft gekeken. Daar kan ik echt niet over uit!

    Het kan heel goed dat je productie snel minder wordt, je zit nog volop in de hormonale fase van de productie die nog niet is afgestemd op vraag en aanbod.
    Maar wat je kolft zegt niets maar dan ook echt niets over wat je kindje drinkt! Dat je nu 100 cc kolft is echt heel veel, veel te veel voor een kindje van 11 dagen. Zo groot is het maagje pas rond de 6 mnd.
    Je kindje is 11 dagen, dus een berekening van 150 cc per kilo lichaamsgewicht, gedeeld door minimaal 8 voedingen per dag, dat zou er max. in het flesje moeten (ik neem aan dat je de gekolfde melk geeft?)
     
  3. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Ik moet normaal al de hele dag eten om enigszinds op gewicht te blijven.
    Dus dat het dan maar 500 calorien extra kost is voor mij dus al een hele opgave.

    Geef inderdaad gekolfde melk.
    Maar alsnog is dat niet mijn vraag.
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Er zijn zat kinderen die gelijk helemaal met de fles gevoed worden, dus of hij er last van zal krijgen kan denk ik niemand je zeggen, dat merk je vanzelf. Dat zal ook per kindje verschillend zijn. Kwaad zal het niet direct kunnen.
     
  5. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Het is inderdaad niet jou vraag maar heel vaak worden er verkeerde adviezen gegeven over borstvoeding waardoor mensen stoppen zonder dat dat nodig is en jij hebt dat gekregen. Als je ondanks dat toch voor kiest om te stoppen is dat prima.jou keuze. (Ik zou wel alsnog je schildklier waardes laten controleren)

    weet dat de hoeveelheid die je nu koft niet weinig maar juist veel is en je dus moet opletten dat je niet te veel per keer gaat geven.dat kan het maagje teveel oprekken. Verder zou ik het zo rustig als mogelijk overstappen en eerder vaker een klein flesje geven dan minder vaak en dan grotere flessen. Ook als hij straks ouder is.
     
  6. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Dank je :)
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het jammer dat je zal stoppen met de bv, maar ja, je kan perfect overschakelen zonder gewenning. Als je zou willen, zou je zelfs van de ene dag op de andere volledig fv kunnen gaan geven.
     
  8. Daisy120

    Daisy120 Bekend lid

    2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    @Nanoe2 Goed dat je deze keuze genomen hebt, voor jezelf en voor jou lichaam.
    Kwaad kan het niet of hoe de darmpjes reageren is bij iedere baby weer verschillend.
    Ik ben zelf na 5 dagen afgebouwd en heb dit gedaan door er steeds meer tijd tussen het kolven te laten zitten, totdat ik stuwing had en dan kolven. Zo was ik in 2-3 dagen afgebouwd.
    De formule is al gegeven hoe je dan kan kijken hoeveel je je kleintje per keer te drinken mag geven.
    Heel veel succes en geluk met je kleintje!
     
  9. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    Wil liefst half om half gaan geven.
    Maar zoals het er nu uitziet gaat dat niet lukken.
    Ga dat wel proberen alsnog, maar ligt er echt aan of ik genoeg melk voor hem heb.

    @Daisy120 dank je wel!
    Wilde al echt niet gaan kolven en ben dit toch gaan doen.
    Hopelijk kan half om half straks wel :)
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op deze leeftijd zal half om half in de meeste gevallen niet lukken, tenzij je dan de andere voedingen (wanneer je kv geeft) kolft. Anders zal je lichaam het signaal oppikken dat er minder melk geproduceerd moet worden, en dat zal helaas over de hele lijn gaan gelden. Helaas is bv geven op deze termijn bij de meeste mama's een alles-of-niets-verhaal.
     
  11. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    @Shakes dat idee heb ik nu ook, dat dat niet gaat lukken, helaas.
     
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Dat gaat niet, als je de gemiste voedingen niet blijft kolven.
     
  13. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik had ook last met de bv en het opvreten inderdaad.. Allebei de kinderen stond ik te duizelen tijdens/uren na de voedingen. Tot het punt dat ik bijna flauwviel met kind op mijn arm (zat net optijd op de grond). En de kilo's gingen ook veel te hard. Ik ben toen ook overgestapt op fv. De verloskundige zei dat het kleintje sneller kon overstappen, dan ikzelf. Een kleintje kun je desnoods in een dag wel overzetten, maar je borsten trekken dat echt niet. Ik ben bij de jongste na week 3 gaan minderen met de live-voedingen, en na 8 weken was ik alle voedingen kwijt.
    Bij de oudste kolfde ik alles, dat heb ik tot 4 weken gedaan. Daarna nam mijn productie niet genoeg toe om zijn groeiende honger bij te benen, elke keer moest er een voeding FV bij. Hij heeft ook tot 8 weken voedingen gehad, maar dan gekolfd.
    Tegen de tijd dat ik op half-om-half zat, ging het minderen opeens veel harder. Dus dat gaat je niet lukken..
     

Deel Deze Pagina