Slaapje overdag dreumes 18 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Snoopy1979, 18 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi!

    Eva is bijna 18 maanden en haar slaapje overdag wordt steeds later. Ze slaapt al vanaf 9/10 maanden nog maar 1 keer, het begon toen met om 11:30 naar bed, inmiddels gaat ze rond 14:00 naar bed, maar niet van harte. Het liefst zou ze nog een uurtje langer spelen denk ik, maar dat hebben we nog niet echt uitgeprobeerd, behalve dan als we op pad zijn geweest. En dan laten we haar meestal gewoon liggen totdat ze zelf wakker word en dan verschuift alles een beetje. Maar dat is eigenlijk altijd op zaterdag en op zondag kan ze toch uitslapen. Op maandag en vrijdag gaat ze naar het kdv en moet ze om 6:30 haar bed uit. Dus om 19:30 in bed wil ik toch wel aanhouden, ander wordt het helemaal zo'n korte nacht.

    Ik zit een beetje met hoe we dan uitkomen als we het anders gaan doen. Eva slaapt over het algemeen zo'n 2,5 uur, dus van 14 tot 16:30. En dat komt precies goed uit, want dan kan ze nog ruim een uurtje spelen, dan eten en om 19:30 naar bed. En ik vind het wel relaxed, nog 2,5 uur voor mezelf en huishouden ;). Maar ik merk dat ze om 19:30 eigenlijk ook nog niet echt naar bed wil... en ze gaat wel redelijk snel slapen, maar soms is ze toch nog wel een beetje huilerig of aan het spelen, oftewel, misschien toch nog niet helemaal moe.

    Wat zouden jullie doen? Zo volhouden en haar met (een beetje) tegenzin naar bed laten gaan 's middags en 's avonds? Of haar later naar bed doen (rond 15 uur) en haar om 16:30 weer wakker maken (dat staat me zo tegen...) en dan weer om 19:30 naar bed? Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb het idee dat Eva het erg lang uithoudt voor haar leeftijd (of valt dat wel mee?) en dat ik deze vraag misschien beter bij peuter en kleuter kan plaatsen, maar ik probeer het eerst hier!

    Dank jullie wel alvast voor jullie reacties!

    Snoopy
     
  2. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi,

    ik zou zeker volhouden wat je nu doet. Dan maar met een beetje tegenzin. Dus in de middag tussen 14:00 uur en 16:30 uur naar bed en dan toch weer om 19:30 uur. Tenminste als jij van mening bent dat een kind niet te laat naar bed hoort te gaan.
    Mijn zoontje ligt altijd tussen 19:00 uur en 19:30 uur op bed. Meestal is hij dan helemaal bekaf, maar heel soms komt voor dat hij nog niet moe is, maar 19:00 uur is gewoon bedtijd voor hem, of hij het wil of niet. Als hij minder dan 12 uur slaapt per nacht is het in zijn geval echt te kort en dat merk je de volgende dag toch wel een beetje. Dus ik weet dat het beter is voor hem om op tijd naar bed te gaan of hij het wil of niet.
    Je zegt dat ze dan toch redelijk snel gaat slapen, dan is dat in ider geval gelukkig geen probleem. En tjah, je kunt ze niet altijd tevreden stellen. Wij weten beter wat goed voor ze is:)
     
  3. angel81

    angel81 Bekend lid

    10 apr 2007
    920
    0
    0
    Hmmm dat is lastig. Hoe laat staan jullie op de andere dagen op? Mijn dochter is even 9 dagen ouder maar wordt tussen 7 en 8 wakker en is om 12.00 uur wel weer moe en slaapt dan tot 14.00/15.00 uur. Dus ik vind het heel knap dat ze zo lang wakker blijft, dat is hier nooit een succes. Valt ze echt niet in slaap als je haar eerder in bed legt? Misschien moet ze er weer even aan wennen? Hier heeft ze ook een tijdje lopen tutten met slaapjes, weer van 1 naar 2 en weer terug. Heb haar gewoon een weekje om dezelfde tijd (12.00 uur) in bed gelegd en na een paar dagen ging ze gewoon slapen... Heerlijk die vrije uurtjes!

    ps succes met afvallen, weet hoe moeilijk het is!
     
  4. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Hier is ze rond half 7 wakker en tegen 12-en is ze echt bekaf, dus dan op bed tot een uur of 15, zodat ze rond 18.30 weer moe genoeg is om weer op bed te gaan.
    Vind het sowieso bijzonder dat er verschillende lengtes tussen kunnen zitten. Ik bedoel sochtends is ze (met enige moeite) 6 uurtjes wakker en smiddags is ze na 3,5 uur wel weer moe voor de nacht. Is toch eik best bijzonder?

    Maar goed dat is je vraag niet. Ik weet neit wat ik zou doen in jouw geval. Ik vind eik dat ze erg laat haar middagslaapje doet. Maar goed als zij niet eerder slaapt heeft het toch geen zin om dat te vervroegen..
     
  5. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Nou lexie, daar zeg je me wat. Dat vraag ik mij dus ook vaak af. Zelfs als mijn zoontje om 16:30 uur wakker is, kan hij om 18:00 uur al wrijven in zijn oogjes. Terwijl er 's ochtends zo'n lange ruk tussen zit.

    Maar goed, daar ging de vraag idd niet over. Back on topic.
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi!

    Nog even snel hoor, zometeen maar naar bed, morgen (straks dus ;)) vroeg op en overmorgen op vakantie! (en nu dus druk bezig geweest met pakken ;))

    Kiwi, op zich maakt het mij niet eens echt uit als Eva laat naar bed gaat, maar de nachten zijn dan zo kort als ze om 6:30 op moet om naar het kdv te gaan. En daarbij vind ik 19:30 ook wel gewoon een nette tijd toch?
    En Eva sliep voorheen altijd eigenlijk wel van 19:30 tot ongeveer 8:00. Nu is ze vaak rond 6:30 wel wakker, om vaak ook wel weer eventjes in slaap te vallen en dan om 7:30 eruit. Maar ik denk dat ze 's nachts minder slaapt (moeilijker in slaap komen en vroeg wakker) omdat ze overdag dus wel veel slaapt en aan het eind van de dag.

    Angel, de andere dagen staan we dus rond 7:30 op. Dus eigenlijk net als jouw dochter. Maar Eva is altijd wel een aparte geweest hoor, de eerste maanden nauwelijks slapen overdag en soms zelf gewoon een hele dag niet slapen, het gewoon vertikken en supervrolijk zijn! (alleen zag ze er dan niet meer zo fris en fruitig uit aan het einde van de dag ;))
    En om 12 uur in bed leggen heb ik nog niet geprobeerd.... maar ik krijg haar er al met moeite in om 14 uur. Ze geeft zelfs dan nog niet aan dat ze moe is, ik moet haar echt uit haar spelen plukken (wat ze absoluut niet leuk vindt). Ik denk dat 12 uur dan echt te vroeg is.
    En ja, die vrije uurtjes zijn soms wel heerlijk, maar ik wil haar niet teveel haar slaaptijden opleggen omdat ik het zo fijn vind ;).
    Het is gewoon lastig, aangezien Eva de eerst 5/6 maanden zo moeilijk sliep, durf ik nu niet zo goed iets uit te proberen (haar vroeger naar bed doen vooral), omdat ik zo bang ben dat het dan weer huilen wordt... daar ben ik echt een beetje bang voor geworden.... want ze doet het nu eigenlijk prima. Maar ja, ze wordt natuurlijk steeds iets ouder en dan komen we wel in de 'problemen' met haar slaaptijden straks. Ik ken trouwens iemand die een zoontje heeft die ook niet zo van het slapen was overdag en met 2 jaar gewoon niet meer wilde gaan slapen. En ik denk zelf eigenlijk dat we nu ook die kant op gaan. Nu gaat ze nog wel lekker slapen, ik denk dat ze over een half jaar er helemaal geen zin meer in heeft. Maar goed, we zullen zien!
    Oh en het afvallen, dat gaat echt super! Het viel me in het begin best zwaar maar nu gaat het erg lekker!

    Lexie, vreemd eigenlijk inderdaad dat 's ochtends vaak zo'n lange ruk is en 's middags maar zo kort. Hier dus 's ochtends zo'n 6 uur wakker en 's middags 3 uur. Ik denk dat het is omdat ze 's ochtends na een lange nacht helemaal uitgeslapen zijn. En het slaapje overdag is meer een powernap ofzo ;), om er weer even tegenaan te kunnen!


    Weltrusten! :)
     
  7. Jette

    Jette Fanatiek lid

    9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    hey snoopy je leest dit vast niet meer maar wil je een hele fijne vakantie wensen, geniet er van meis!!!

    bij ons is het slapen ook wat lastig hoor, Dominique is elke morgen om kwart voor zes wakker, en wil dan ook niet meer slapen, ze gaat s'avonds ook tegen 19.00 / 19.15 naar bed, tussen de middag slaapt ze eigenlijk maar 1 tot 1,5 uur, best wel weinig eigenlijk maar langer lukt niet, terwijl ze eerder sliep ze van 18.30 tot 7.30 met tussen de middag ook minimaal 2 uur (waar zijn die tijden gebleven :))

    jette
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi!

    Ik ben er nog hoor ;), morgen om 7 uur vertrekken we! En we gaan er zeker van genieten!

    Nu eerst maar kijken hoe het in de vakantie gaat, ze gaat dan sowieso later naar bed omdat er om 19:30 kinderdisco is, dus ze zal dan pas rond 20:15 naar bed gaan.

    We zullen het daarna wel weer zien! Ik zit er toch erg aan te denken om haar om 15 uur voor 1,5 uur te laten slapen. Misschien gaat ze dan 's avonds en 's ochtends lekkerder slapen. Met het risico dat we met 2 jaar zonder slaapje overdag zitten, maar goed, dat zij dan zo.

    Maar goed, dat zien we over 2 weken wel weer!
     
  9. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Nou nu ben je al weg natuurlijk, fijne vakantie!

    Ik zou ook zeker vast houden aan de tijden die je nu hebt. Dreumessen in deze leeftijd hebben veel baat bij structuur en Eva gaat ook begrijpen dat slapen er gewoon bij hoort, zin of geen zin. Het leven is niet altijd een feest. Je geeft zelf al aan dat als je met de tijden gaat schuiven dat de nacht te kort wordt, en das weer niet goed voor de ontwikkeling. Het kan ook best dat Eva eerder toe is aan niet meer slapen, maar ik zou daar nu nog niet aan toegeven hoor!
    Ymke slaapt op bijna dezelfde leeftijd nog vaak 2 keer, maar dan wel korter. Ik hou wel vast aan de tijden, of ze nou moe oogt of niet. Ik vind op deze leeftijd structuur belangrijker.
     
  10. Mirthe81

    Mirthe81 Bekend lid

    21 feb 2008
    590
    0
    0
    Nova is ook 1,5. Zij slaapt ook altijd laat. Om 13.30 gaat ze meestal naar bed en dan slaapt ze eigenlijk ook altijd meteen. Meestal slaapt ze 2 tot 2,5 uur.
    's Avonds gaat ze doordat ze zo laat is vaak pas om 20.30 naar bed. Ik vind het prima zo. Kan ze na het eten nog lekker even spelen en hoeven we ook niet perse vroeg te eten. Dat red ik vaak niet als ik moet werken.
    Ook straks op vakantie lijkt het me handig. Kunnen we nog lekker uit eten gaan.
    Sommige mensen snappen het niet dat ik het wel lekker vind en geven me ongevraagd tips om het naar voren te schuiven, maar ik vind het prima zo.
    Trouwens is het kennelijk haar ritme, want ze doet het er prima op en ik dus ook. Ik het sowieso altijd haar ritme proberen te volgen en doe dat nu ook lekker.
    Gisteravond kon ze nog even mee op verjaardag bij vrienden en heb ik haar pas om 21.00 uur naar bed gebracht. Prima toch? Als jullie je er allebei goed bij voelen?
    Ik ben erg benieuwd hoe het op je vakantie gaat. Fijne vakantie iig!
     
  11. MvYenE

    MvYenE Niet meer actief

    Mijn zoon is ook 1.5 en hij slaapt overdag nog zo'n 2 uurtjes. Maar het rare is dat hij dit heel vroeg doet. Hij ligt er 's avonds rond 18uur meestal in (omdat hij minstens 12uur slaap nodig heeft en hij 's ochtends om 6uur altijd weer wakker is) maar om 8 uur 's morgens gaat hij dan al zijn dutje doen van 2 uurtjes... En dan houd hij meestal vol van 10-18uur!! Af en toe leggen we hem 's middags nog eens erin maar dan slaapt hij hoogstens een half uurtje...
     
  12. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    Ben toch wel benieuwd hoe ze het op het kdv doen?
    Gaat ze daar ook pas om 14.00 uur slapen?

    Vera slaapt op de opvang maar 1,5 uur, soms 2 uur.
    Thuis slaapt ze rustig 3 of 3,5 uur.
    Haar begintijden liggen altijd tussen half 12 en 1.

    's Ochtends is ze tussen 6 en half 7, soms 7 uur wakker
    's Avonds gaat ze vaak om 8 uur slapen.

    Vera is nu 22 maanden

    Succes
     
  13. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Mijn zoontje is rond 1 uur wel weer zo moe dat hij graag gaat slapen. Maar ik weet dat ik vroeger toen ik 18 maanden was tussen de middag al niet meer sliep. Ik was gewoon niet moe en het ging hartstikke goed.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi! Ben weer terug! (sinds zaterdag)

    Guppie, jeetje, nog 2 keer slapen, vind je dat niet lastig? Ik vind soms 1 slaapje al lastig, je moet er toch altijd een beetje rekening mee houden. Maar aan de andere kant is het ook wel erg lekker!
    Structuur vind ik helemaal niet belangrijk eigenlijk, juist op deze leeftijd niet. Alles gaat wel meestal een beetje op dezelfde manier, maar soms ook helemaal niet en de tijden wisselen nogal, zeker in het weekend en vanavond ging Eva ook een uur later naar bed. Ik ben daar niet zo moeilijk in.

    Mirthe, Nova dus ook een late slaper. Eva slaapt dus rond dezelfde tijd, maar gaat in principe wel rond 19:30 naar bed. Op vakantie ging het prima, Eva was vaak vroeg wakker, kon 's middags moeilijk/niet/heel kort slapen en ging 's avonds laat naar bed (soms zelfs om 21:30!). Ging allemaal prima. Dit was op de camping (tent) trouwens, de dagen ervoor en erna waren we bij mijn schoonouders en daar ging ze laat slapen (rond 21u) maar sliep ook uit tot 10:30, dan maakten we haar maar eens wakker ;).

    Mama van Youri, het lijkt erop of jullie tijden juist vooruit geschoven zijn, want Youri gaat wel erg vroeg naar bed. Maar maakt natuurlijk niet uit, als het jullie bevalt is het prima. Wij eten meestal om 18 uur, dus naar bed gaat dan niet lukken ;).

    Dushi, op het kdv gaan de meeste kindjes om 12u naar bed, dan gaan ze allemaal slapen. Zo'n anderhalf uur geloof ik. Maar Eva is daar ook altijd sneller moe. Zo zeggen ze wel eens dat ze om 10 uur al moe was, dat is thuis dus echt niet.

    Lotte, ik hoop toch wel dat Eva nog eventjes 's middags blijft slapen. Maar ze redt het regelmatig ook zonder slaapje, afgelopen zaterdag op weg naar huis ook (7 uur rijden, 8 uur onderweg). En rond 20 uur weer naar bed. Wij waren echt gebroken 's middags, Eva was al haar eigen speelgoed weer aan het herontdekken :)

    Ik denk dat we het maar gewoon zo houden. Maar morgen komt de wijkverpleegkundige langs, dan zal ik het er ook even over hebben.
     

Deel Deze Pagina