marktplaats, geregistreerd verkoper, belastingdienst?

Discussie in 'De lounge' gestart door lizab, 26 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hallo allemaal,

    Ik riep vanavond tegen mijn man dat wij eigenlijk geregistreerd verkoper zouden moeten worden aangezien we best vaak iets verkopen op MP. Hij is er echter bang voor dat de belastingdienst dit dan kan achterhalen en dat je een extra aanslag krijgt.

    Is dit zo? Lijkt mij ietwat overdreven, maar ik weet het ook niet.

    Iemand?
     
  2. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    volgens mij valt het dan wel onder de wet inkomsten maar hoe en wat weet ik eigenlijk niet.lijkt mijn niet dat ze dan op kunnen vragen bij mp
     
  3. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    haha, wat een leuke grap. Zelfs al zou ik iedere week een andere auto kopen en verkopen, dan nog mag ik dat als prive-persoon gewoon doen. JE mag ook je hele inboedel verkopen. Als je uiteindelijk je vermogen maar netjes aangeeft...

    Bij de fiscus hebben ze wel wat beters te doen dan de prive verkopende particulier op marktplaats te volgen...
     
  4. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    toch even gezocht dit kwam ik al wel tegen het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je verkoopt. kijk 10 euro per week of 250 euro is nog al wat verschil

    --------------------------------------------------------------------------------
    Belastingtechnisch zul je ondernemer voor de omzetbelasting (btw) en inkosmtenbelasting zijn (inkomsten uit overige werkzaamheden). Voor de handel zelf zul je je in moeten schrijven bij de kvk, dan krijg je je kvk-nummer, en ben je een onderneming. Handel is geen vrij beroep, dus je bent verplicht je in te schrijven bij de kvk.
    Voor 10k (winst) loont het om dat te doen, omdat je dan ook gebruik kunt maken belastingfaciliteiten voor zelfstandingen, en dat scheelt een hoop belasting. Handel is geen vrij beroep, dus je bent verplicht je in te schrijven bij de kvk.
     
  5. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Verwacht niet dat de belasting bij mij op de stoep staat omdat ik af en toe wat huisraad/speelgoed en kleding verkoop waar we op uitgekeken of uitgegroeid zijn. Het is natuurlijk heel anders als je duidelijk handelaar bent.
     
  6. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Wij zijn niet een duidelijke handelaar oid, maar verkopen wel regelmatig iets. (auto, vloerkleed, boeken, blu-ray speler, playstation 2 etc)

    Echt de huisraad dus.
     
  7. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Lijkt me sterk dat je daarvoor belasting zou moeten betalen.

    Je hebt namelijk ook al belasting betaald over het inkomen wat je verdient, daarna heb je btw betaald op het product at je gekocht hebt en nu verkoop je het product gewoon weer (voor veel minder geld dan dat je er zelf voor betaald hebt) en dan zou je nog een keer belasting moeten betalen?

    Je maakt geen winst, je speelt niet eens quitte, als je t zo bekijkt lijd je alleen maar verlies.

    Voor de belasting hoef je dus echt niet bang te zin hoor :p
     
  8. Mariekje

    Mariekje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Nee hoor, tenzij je gewoon alledaagse prive dingen doorverkoopt hoef je geen belasting erover te betalen. Alleen als het voor zakelijk verkoop is. Voor priveverkoop heb je al belasting erover betaald.

    Zakelijk verkoop is iets kopen en duurder verkopen om hier omzet mee te draaien en winst te maken.

    Een gecontroleerd verkoper is alleen dat marktplaats je gegevens heeft en dan tot een bepaald bedrag garant staat bij de kopende partij, dit geeft meer zekerheid bij kopers.

    Dus gewoon doen hoor, belastingdienst heeft hier echt niets mee nodig.

    Liefs Marieke
     
  9. Miss Dior

    Miss Dior Fanatiek lid

    13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland

    :D Boeven zijn het! ;)


    De belasting dienst heeft ons toch flink wat grijzen haren gekost! 3 jaar geleden verhuisd naar Duitsland, en ze snappen het daar nog steeds niet! Ik vraag mij wel eens af of daar uberhaubt iets gedaan wordt....
    elke keer weer problemen met die gasten, iets om gek van te worden :rolleyes:
     
  10. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Dat is niet helemaal waar: Wij hebben een uitgebreide controle gehad toen we een stuk of zes auto's in een maand of vijf tijd op onze naam gehad hebben. We hadden heel veel pech, dus steeds de auto (met verlies) weer ingewisseld en een ander gehaald. Belastingdienst wilde controleren of we niet de auto's weer tegen vwinst verkoopten. We konden gelukkig aantonen dat iedere auto weer netjes tegen verlies de deur uit ging :)
     
  11. Miss Dior

    Miss Dior Fanatiek lid

    13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland


    Ik denk dat jullie die controlle gekregen hebben omdat als je een auto koopt je die moet aanmelden, je wegenbelasting wordt dan ook weer aangepast aan het type auto dat je bezit. Dus, dit lijkt mij dan ook niet meer als normaal dat ze je gaan controlleren want ze hebben het bewijs telkens op papier. Kleine frutsels zoals kinder kleding en speelgoed enz.... hoe wil de belasting daar nu achter komen? Ik denk toch niet dat die moeilijk gaan doen als je een jurkje of broekje van je kindje gaat verkopen voor 3 euro...
     
  12. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Precies wat ik ook dacht Miss Dior, als je zoveel auto's in n korte tijd verkoopt roept dat natuurlijk vragen op.
     
  13. Miss Dior

    Miss Dior Fanatiek lid

    13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland


    ligt er voornamelijk aan dat je telkens je auto op je naam moet gaan zetten.
     
  14. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Dat begrijp ik, maar feit blijft dat t niet gebruikelijk is om zoveel auto's in n korte tijd te hebben en dan weer te verkopen.

    Maar behalve dat je een auto op naam moet zetten, ik denk dat de belastingdienst en politie (en verklikkers) Mp en de rest van internet wel in de gaten (proberen te) houden.
    Als ik regelmatig adevertentie's zou zetten waarin ik een paar kilo coke te koop aanbied, en dan weer xtc en dan weer een extreem dure auto etc, dan denk ik dat ik ook wel iemand op de stoep krijg.
     
  15. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Dat begrijp ik wel, daarom probeerde ik het ook aan Beccaatje uit te leggen ;)

    Ja, zoveel auto's roept ook veel vragen op, maar er zaten ook twee auto's tussen die we in de tussentijd als leenauto meekregen van het autobedrijf. Die moesten ook even op onze naam ivm verzekering. Maar goed, er was ook niets te verbergen, dus was allen goed.
     
  16. Miss Dior

    Miss Dior Fanatiek lid

    13 jan 2009
    1.230
    0
    0
    Huidtherapeute, docente.
    Duitsland
    :D hihihi je gaat nu wel erg extreem, maar ik begrijp zeer zeker je standpunt!

    Het zal ook wel allemaal in de gaten gehouden worden ( teminste, dit wat jij noemt zeker) maar ik zit ook wel eens op marktplaats, je wil niet weten hoeveel malafide verkopers daar zitten. Ze bieden Prada en Gucci tassen aan voor 25 euro :rolleyes: is gewoon zwarte markt namaak spul... daar doen ze dan niks aan, of dat mensen betalen voor hun bestelde spulletjes en ze nooit ontvangen.
     
  17. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    dat is ook wat anders he, als je veel auto's op je naam zet is er het vermoeden dat je misschien wel 'katvanger' bent. En dan kun je of duane of ecd of belastingdienst aan je deur krijgen. Auto's verkoop je namelijk makkelijker met winst en dan is er sneller het vermoeden dat je ondernemer bent (en je winst niet aangeeft, en daar houden ze niet van)
     
  18. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik snap nog niet helemaal wat je mij nu ging uitleggen....
     
  19. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    ;)
     
  20. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    maarre, het mocht toch? JE bent weliswaar bezocht, maar er is toch geen aanslag opgelegd?
     

Deel Deze Pagina