Hoe tempen in het weekend?

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Zonnetje91, 30 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje91

    Zonnetje91 Actief lid

    20 jun 2018
    453
    224
    43
    Vrouw
    Ik zit erover na te denken om ook me tempratuur te gaan bijhouden.
    Alleen moet ik door de weeks altijd 5 uur me bed uit om te gaan werken :| nu lees ik dat je iedere dag op dezelfde tijd je tempratuur moet opmeten. Maar hoe doen jullie dit in het weekend? Zie het niet zo zitten om me wekker ook in het weekend 5 uur te moeten zetten voor me tempratuur op te meten :rolleyes: weet niet hoe jullie dit doen? :)
     
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.452
    15.009
    113
    Nabij Utrecht
    Helaas toch wel doen.
    Je kan tempen en dan weer verder slapen natuurlijk ;).
    Zorg er wel voor dat je elke nacht evenveel slaapt krijgt.
    Dus als je normaal slaapt van 23 uur tot 5 uur, dan moet je op vrijdag en zaterdag ook om die tijd naar bed gaan ;) (en wakker worden)
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Gewoon je wekker zetten er daarna verder slapen! Je moet er wat voor overhebben;)

    En wat @RoGiJuLi zegt, je moet er echt voor zorgen dat je hetzelfde aantal uur slaapt als je tempt.
     
  4. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Inderdaad zoals gezegd, toch de wekker zetten.

    Maar als ik je handtekening juist begrijp zit je in ronde 2 voor een 1e kindje. Als er geen reden is om aan te nemen dat er iets “mis” is met jullie vruchtbaarheid, wil ik graag het ongevraagde advies geven: laat die thermometer voorlopig lekker liggen! Geniet van elkaar en heb regelmatig seks. Zo zonde om nu al bezig te gaan met zaken als themperaturen. Ik heb het ook gedaan en het kan fijn zijn maar is ook best intensief.

    Hopelijk ben je snel zwanger!
     
    JosjeM, boogiebril en nizzie86 vinden dit leuk.
  5. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Je kunt ook een middenweg doen: 'gewoon' tempen zodra je wakker wordt, zonder wekker. Je weet dan dat de kans bestaat dat het niet betrouwbaar is. Het verschilt enorm per persoon hoeveel de tijdstippen uitmaken. Voor mij was het aantal slaapuren het belangrijkst. Maar als ik in het weekend 1,5 uur later naar bed ging en ook 1,5 uur later wakker werd, dan was er prima een eisprong uit te halen.
    Maar als je het echt compleet betrouwbaar wilt doen dan moet je idd een wekker zetten en zorgen dat je op dezelfde tijd naar bed gaat. Zou ik alleen niet doen :|
     
  6. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik ben echt 5 sec wakker en slaap zo verder.
    Maar ik sla ook wel eens een dagje over; in het ergste geval weet ik niet of m'n ovulatie op de ene of de andere dag valt, maar dan weet ik iig dat het in 1 van die 2 dagen was. Ik gebruik ook ovulatietesten dus voor mij is temperaturen alleen voor bevestiging dat m'n ovulatie echt geweest is of om te checken of ik m'n piek niet gemist heb met de ovulatietesten.
     
  7. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Dit dus :) ik word elke nacht wel 5x wakker, dus ik slaap nooit voldoende en ben nooit op de zelfde tijden wakker. Ik heb bijna nooit op dezelfde momenten getemperatuurd en mijn temperatuur was altijd best gelijk (soms 0,1 verschil). Fertility Friend de app heeft gewoon mijn eisprong en een patroon kunnen ontdekken en ben er toch heel zwanger van geworden! Ik zou zolang je net bezig bent gewoon niet te strak temperaturen... als je wat rondes verder bent kun je altijd nog de wekker zetten.
     
  8. boogiebril

    boogiebril Niet meer actief

    Hier ben ik het helemaal mee eens. Geniet van elkaar, dagelijks tempen is echt geen pretje vind ik haha.
     
  9. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar dat is dan meer geluk dan wijsheid... niet iedereen zal dat geluk hebben. Hier kwam het in ieder geval heel nauw en anders had het geen zin.
     
  10. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Klopt dat niet iedereen dat geluk heeft, maar op Fertility Friend staat dat het voor genoeg mensen niet uitmaakt. Dus in eerste instantie kan ze het altijd op deze manier proberen. Als het niet werkt kan ze altijd nog over op een strakker regime..
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Heel eerlijk?

    Als je dan wil gaan tempen... probeer dan de regels op te volgen. Anders kan je het net zo goed niet doen.

    Fijn dat er dames zijn voor wie het werkt om ze niet zo nauw te nemen maar echt, dat is zo’n lucky shot! Die voorschriften voor het tempen zijn er niet voor niks. Ik ben toen zelf strak begonnen en op een gegeven moment iets losser geworden omdat ik merkte dat dit kon. Wel de wekker altijd ervoor gezet overigens.

    TS: ik snap dat je al zo snel wil gaan tempen. Het geeft nou eenmaal enige duidelijkheid in een heel onzekere periode. Mits je correct tempt tenminste.
    Maar echt, ronde 2 al gaan tempen is snel. Relax, geef jezelf de tijd, heb regelmatig seks en geniet van jullie nog onbevangen droom en enthousiastme!
     
  12. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ze kan het toch proberen met in haar achterhoofd dat het best eens onbetrouwbaar kan zijn? Zie daar echt het probleem niet van...
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  13. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Dat kan. Als zij zich daar fijn bij voelt.
    Al zijn er zat topics van dames die dus ‘onbetrouwbaar’ tempen en vreselijk onzeker zijn over hun eisprong. Dat schiet je er toch niks mee op? Je gaat toch tempen om iets te weten te komen over je cyclus?
     
  14. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    #14 Flamingo1990, 1 sep 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2018
    Ik denk dat die onzekerheid eerder ontstaat doordat je denkt dat je het perfect doet en als het dan warrig is, je er niks van snapt. Als je in je achterhoofd houdt dat het nu niet perfect is zal die onzekerheid echt al een stuk anders zijn omdat je weet dat je het volgende maand dus anders moet doen. Zo stond ik er namelijk in. Ik werd juist onzeker van de gedachte dat het perse op een bepaald tijdstip moest terwijl ik dat dus niet kon vanwege mijn slaapproblemen.

    Maar goed, iedereen zal het temperaturen op zijn eigen manier ervaren. Het doel wat je wil bereiken met temperaturen is natuurlijk ook van belang, als je het moet bijhouden van een arts omdat mogelijk een medische reden is dat je niet zwanger kan raken is het natuurlijk altijd beter om het strikt te doen. Als je net zwanger probeert te raken en je je eigen cyclus een beetje wil ontdekken ben ik van mening dat het overdreven is om te zeggen dat het echt echt echt perse moet omdat het anders allemaal kul is omdat er genoeg gevallen zijn waarbij dit niet het geval is. Er zijn nu eenmaal vrouwen die niet goed doorslapen, die nachtdiensten draaien etc. Dat zou betekenen dat je bij al deze vrouwen helemaal niks zinnigs kunt zeggen over elke cyclus dmv temperaturen.

    TS; doe vooral waar jij je goed bij voelt. Als je zelf geneigd bent erg onzeker te worden dan kan je het beste de strikte regels aanhouden, als het je aan het begin nog niet zo uitmaakt slaap lekker uit en kijk wat er van je temperatuur wordt met in je achterhoofd dat er verwarring kan ontstaan omdat het mogelijk wat errors bevat. Je temperatuur wordt mogelijk iets hoger als je langer doorslaapt. Dat zou betekenen dat je ieder weekend iets hoger scoort, wat duidelijk een zichtbaar patroon zal zijn.

    Ik kan ook de fertility friend app aanraden om het in bij te houden :) die heeft mijn proces goed ondersteunt.
     
    marb vindt dit leuk.
  15. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Dit. Ik temperatuur altijd gewoon direct als ik wakker word, en oraal, en ongeacht de hoeveelheid slaap. Mijn grafiekjes schommelen wel meer, maar de eisprong is er bij mij heel goed uit te halen. Ik ga echt geen wekker zetten op hetzelfde tijdstip hoor :p

    Ik zal even kijken of ik een voorbeeld van deze maand kan bijvoegen, eisprong op 22.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    marb en Flamingo1990 vinden dit leuk.
  16. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Hier ook een voorbeeldje van mij de maand dat ik zwanger ben geworden. Eisprong op dag 20. Bevestigd met ovulatietesten. De openbolletjes zijn afwijkende tijden en moeten daarom met minder zekerheid worden geïnterpreteerd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Leraje vindt dit leuk.
  17. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik zal nog even toevoegen dat wij het gebruiken als anticonceptie en dat het de afgelopen anderhalf jaar nog niet fout is gegaan ;) dus meer als omgekeerd bewijs van effectiviteit haha.
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  18. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Even offtopic maar pure interesse: hoe gebruik je het dan? Aangezien je temp pas stijgt na je eisprong.
     
  19. Zonnetje91

    Zonnetje91 Actief lid

    20 jun 2018
    453
    224
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties, ik denk er nog even over na of ik wil gaan tempen of niet, vindt wel me pieken en altijd ovulatie pijn 1 dag.

    We zitten pas in ronde 2... maar al zoveel meegemaakt. Met me vorige man al in het IUI traject gezeten bij allebei toen alles goed maar nooit zwanger geworden.

    Me vriend nu heeft teelbalkanker gehad een paar jaar terug. 1 bal is weg gehaald en daarbij nog een hele zware chemokuur moeten ondergaan. Daarbij is zn zaadkwaliteit enorm achteruit gegaan.. we kunnen het wel zelf proberen zeiden ze maar hebben wel een kleinere kans om zwanger te worden.

    Gelukkig is er voor de chemo wel zaad ingevroren, voor als het niet mag lukken we altijd nog die optie hebben. Het zaad was begin dit jaar 19% bewegelijk zeiden ze.. maar het kan nog meer worden over een paar jaar..

    Vandaar dat ik eraan zat te denken om weer me tempratuur te gaan bijhouden. Heb dat toen een paar jaar geleden ook gedaan alleen nu met deze werktijden twijfelde ik vanwege dat vroege naar bed gaan en vroeg opstaan. Ga altijd half 10 naar bed maar voor het weekend vindt ik dat een beetje te vroeg:rolleyes:
     
  20. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik denk dan: na de ovulatie onbeschermde seks.
     

Deel Deze Pagina