Hoe teruggelopen productie weer te herstellen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Elli, 19 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elli

    Elli Lid

    19 mei 2016
    6
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

    Inmiddels word ik er wanhopig van. Ik ben bijna zes weken geleden bevallen van mijn zoontje. Binnen een uur lag hij aan de borst, na een dag of drie kreeg ik stuwing. Zo erg zelfs dat ik bijna borstontsteking had opgelopen.

    Maar aan het einde van de eerste week was het klaar. Ineens had ik bijna niets meer. Op advies van de kraamverzorgende zou ik namelijk 's avonds eenmaal kolven om vervolgens de afgekolfde melk aan onze kind te geven. Toen pas begreep ik de onrust van onze zoon - hij had de hele dag gewoon honger.

    Aan de borst drinken verliep moeizaam. Mijn tepels zijn te plat. Drinken met een tepelhoedje ging wel. Na zondag bleef ik mijn zoon aanleggen. Hier nam ik ruim de tijd voor. Echter, mijn kind begon steeds meer te verzetten. Op een gegeven moment wilde hij ook niet met het hoedje drinken.

    Toen ging ik (volledig) over op kolven. Tot op heden hebben we de gehuurde kolf van Medela in huis. Er kwam, op aanraden van de verloskundige, een lactatiekundige. Het enige wat ze zei was om heel vaak kort te kolven. Ze adviseerde dit twee dagen te doen, ik deed het vier dagen. Geen verschil.

    Oxytocinespray heb ik inmiddels ook geprobeerd. Geen effect bij mij.

    In de ochtend, als ik lang niet heb gekolfd (langer dan zes uur, soms gebeurt het zo) kolf ik ineens een stuk meer. Dus melk wordt wel gemaakt in mijn borsten, althans dat denk ik.

    Overdag kolf ik elke 3 - 4 uur, dan kolf ik 40 ml per borst.

    Beste Heidi, kunt u me nog helpen? Wat kan ik nog doen zodat ik weer meer melk ga produceren?
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Beetje late reactie, sorry.
    Hoe is het nu bij jullie?

    Mogelijk zit het niet effectief de borst leeg halen door je kindje in zijn mondmotoriek en vermogen om goed aan te happen en/of melkstroom gaande te houden. De eerste dagen na de geboorte heeft jouw lichaam dit geregeld voor je kindje: doordat je lijf enthousiast melk maakt en door toeschietreflex laat stromen ging dat de eerste dagen waarschijnlijk makkelijker voor je kindje. Toen dat iets wegviel en je kindje het zelf moest gaan oppakken viel hij door de mand.
    Dat je bijna borstontsteking had wijst ook naar het niet goed of effectief legen van de borst.
    Heeft de lactatiekundige geen mondonderzoek gedaan? En een voeding beoordeeld? Dit hoort toch minimaal bij een consult.

    Ik zou opnieuw bekijken waar dit probleem in zit, want met kolven ben je niet het probleem aan het oplossen, maar de tijdelijke tussenoplossing aan het uitbreiden. Terug naar een (dezelfde?) lactatiekundige en kijken wat jouw kindje nodig heeft om wel goed bij jou te kunnen drinken!

    Succes!
     
  3. Elli

    Elli Lid

    19 mei 2016
    6
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

    Hartelijk dank voor uw reactie. Ik dacht dat het vooral aan mij lag, aangezien mijn tepels zo plat zijn. Ik stond er niet bij stil dat het ook (deels) aan ons kind kan liggen.

    Het is me al in de eerste week opgevallen dat ons kind zijn kaken gebruikt bij het drinken/zuigen. Ik gaf dit toen aan bij onze kraamverzorgende, maar volgens haar was dit niet iets om zorgen over te maken. Mijn tepels, al zo plat, kwamen er na het drinken aan de borst er geplet uit. Wellicht geeft dit aan dat hij niet op de juiste manier dronk en verklaart het ook de pijn die ik constant had.

    Aangezien mijn tepels zo plat zijn, dronk mijn kind met een tepelhoedje. Zou hij hierdoor verkeerd hebben leren drinken? Na de eerste week probeerde ik hem zonder te laten drinken, maar alleen bij mijn linkerborst lukte dat een paar keer.

    De lactatiekundige die kwam deed verder niets voor ons. Ze zou ons bellen, maar uiteindelijk belde ik haar. Toen ik aangaf de indruk te hebben dat mijn kind niet goed dronk aan de borst, wees ze terug naar een paar adviezen die ze had gegeven bij het consult. Wellicht toch weer naar een lactatiekundige gaan zoals u aanraadt.

    Het geeft me wel meteen hoop bij een volgend kindje, dat het dan wel kan lukken.
     

Deel Deze Pagina