Hoe uitkijken naar een gastouder voor een ouder kind?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Anouk2005, 27 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze jongste wordt in aug 6 jaar. Momenteel zit zij 2 dagen op de Bso, deze Bso zit binnen school en ben ik zeer tevreden over. Nu heeft school besloten de overeenkomst met de Bso te beëindigen en er een nieuwe organisatie in te zetten, ook in school. Daar ben ik al helemaal niet happy mee maar nog minder vind ik het dat de tarieven enorm gaan stijgen. Bij mijn dochter neem ik enkel een schoolweken pakket af zonder vak opvang maar bij deze organisatie kun je alleen kiezen voor een pakket alszijnde Bso incl vakantie opvang. Ik ga dus per maand zeker het dubbele betalen. Vakanties regel ik doorgaans zelf met oppas alszijnde zelf iets vaker een vrije dag en anders een keer naar familie, Nu overweeg ik om evt een gastouder in te schakelen tegen betaling dus niet een moeder van school die met de beste bedoelingen mijn kind twee dagen per week wil meenemen. Ik wil die verplichting niet opleggen bij een ander, zijn er überhaupt gastouder die grotere kinderen opvangen? Gaat dit via een gastouderbureau? Ben er niet zo in thuis dus vraag even wat input. Alvast bedankt.
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Idd via een bureau
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Ja hoor die zijn er zeker!
    Ik vang ook 2 schoolgaande kinderen op.
    Het makkelijkst is idd via een gastouderbureau, of op school vragen of iemand een leuke gastouder weet.

    Het enige waar je tegenaan zou kunnen lopen (scheelt per gastouder) dat je aan een minimum aantal uren zit. In de uren dat mijn "bso" kindjes op school zitten kan ik geen ander kindje aannemen dus die plekjes ben ik kwijt en zij komen dan maar 2 uurtjes op een dag ipv een dagkindje waar ik zo 9 uur voor kan rekenen.
    Bij ons bureau rekenen de meesten dus minimaal 15-20 uur per maand, die je na school niet haalt natuurlijk,maar de uren die je teveel betaalt hebt mag je dan in de vakantie gebruiken.
    Zo ben ik als gastouder verzekerd van een minimum inkomen en trekt dat voor de ouders in de vakantie weer recht als ze ineens 8 of 9 uur op een dag komen.

    Maar als jij in de vakantie helemaal geen opvang wil afnemen moet je even kijken hoe ze dat dan doen.
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bedankt voor de info. Misschien dat ik in de toekomst wel vak opvang wil afnemen maar dan wel kleinschaliger. De bso kost mijn dochter toch best aardig wat energie en daarom maak ik zo min mogelijk gebruik van vak opvang en vang ik het op een andere manier op maar is vaak ook wel veel gepuzzel.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Bij een gastouder is dat dan idd het geval. Daar zijn maximaal 6 kindjes. Ik heb toevallig 2 kleuteroppaskindjes, dus die spelen volop mee. Maar oudere kinderen kunnen ook lekker relaxen en bijkomen van een dag school.
    In de vakantie is dat dan ook stukken rustiger dan een drukke bso.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    ik snap wat jij bedoelt @tuc, maar formeel mag een go toch maximaal 5 kindjes onder de 4 hebben plus 1 kindje boven de 4 extra erbij nemen? Oftewel, je kan de vijf kindjes onder de 4 hebben die de hele dag bij de go komen, plus dan nog 1 extra die na schooltijd alleen komt?
    Dus het ligt misschien aan de bezetting per go of zij het als inkomstenverlies ziet of juist als een mooi extraatje
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Idd 5 onder de 4. Maar als je net als ik zelf al 2 schoolgaande kinderen hebt die een plekje innemen dan kun je met een bso kindje erbij nog maar 3 dagkindjes aannemen:)
     
  8. Yvke86

    Yvke86 Fanatiek lid

    11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Er zijn ook gastouders die juist alleen bso kindjes opvangen. En dus ook niet met die minimale uren werken.
    Hier zit ook een go die juist alleen vso en nso aanbiedt vanuit haar thuis.
    Ik zou dus zeker eens bij een bureau informeren.
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Het gaat via een gastouderbureau, zoals al gezegd. Maar je kunt ook voor een andere BSO kiezen hoor, je bent niet verplicht naa een BSO te gaan die bij je school in zit. Je moet dan alleen wel de BSO bereid vinden om je kinderen uit school te halen. Maar mijn kinderen gaan bijvoorbeeld 1 dag per week naar een andere BSO dan die van school en daar worden ze gewoon opgehaald.

    Dus je hoeft niet per se een gastouder maar kunt ook naar een BSO mits deze vervoer heeft.
     

Deel Deze Pagina