Hoe ziet de dag eruit van een huismoeder en kindjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door roever, 19 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roever

    roever Niet meer actief

    Hoi hoi!

    Even in het kort, ik ben een moeder van 2 mega lieve jongens.
    De oudste word volgende maand 2 jaar en de jongste is bijna 4 maandjes alweer :eek:

    In principe ben ik alle dagen thuis bij en met de boys.
    Heel fijn en gezellig, maar ik ben bang/denk dat het te saai is voor mj oudste?
    We zijn veel thuis en om huis.
    Kun je ook teveel thuis zijn met een peuter?
    Ik merk dat hij namelijk erg snel chagerijning word laatste tijd.. ondanks hij zn speelgoedjes heeft, buitenspelen, diertjes etc.

    Hoe ziet de dag/week "programma" er van andere huismoeders uit?
    Zouden jullie dat eens met me willen delen? Op het moment lukt het me financieel niet of dagelijks met auto op pad te gaan etc.

    Alvast bedankt!
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik denk dat te veel thuis/binnenzitten voor sommige peuters niet fijn is nee.
    Ik weet ook niet precies wat je met om het huis bedoeld, maar toen ik thuis was met de oudste zaten we geen enkele dag de hele dag thuis.
    Of s middags of s ochtends een uitje, dat kon iets groters zijn zoals musea, dierentuin. Maar veel vaker gewoon een rondje lopen/fietsen,bieb, strand, rondje speeltuintjes,kinderboerderij, het bos etc.
     
    roever vindt dit leuk.
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    roever vindt dit leuk.
  4. roever

    roever Niet meer actief

    Even een voorbeeld van hoe onze dag eruit ziet... eigenlijk zijn er 2 versies.

    Versie 1
    Gaan sochtends een dagdeel naar onze toekomstige huis, daar staan al enkele dieren dus heen te verzorgen en lekker buiten spelen etc! Smiddags thuis spelen met autootjes, filmpje kijken,tekenen.

    Versie 2
    Veel in huis en spelen met speelgoed, tekenen/kleien oid. Wandeling of stukje fietsen.

    Op het moment is het echt schipperen qua tijd

    Onze dag begint tussen 6 en 7
    Rond half 8 ontbijtje

    Rond 9uur is de oudste echt alweer moe aan het worden en gaat vaak rond half 10 a 10 weer naar bed tot a12uur.
    Dan lunchen en rond 1uur gaat de jongste vaak weer voor 2/3uurtjes naar bed.
    Avond eten is dagelijks tussen 5 en half 6
    En elke avond half 7 naar bed.
     
  5. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik ben een huismus, dus ook veel thuis/in huis met onze peuter van 2,5 en baby van 5,5 maand.
    Ik loop hooguit eens langs de eendjes met wat oud brood en dan even het speeltuintje in. Maar dat doe ik niet wekelijks.
    Hij vermaakt zich prima met zijn speelgoed en ik lees veel voor.
    Hij is ook veel in de tuin, op de trampoline en zijn loopfiets.

    Sins 2 weken gaat hij 2 dagdelen per week naar de psz. Even wennen, maar hij vindt het erg leuk.

    In de middag slaapt hij nog 2 tot 2,5 uur.
    Na het avondeten gaat hij naar bed. Tussen 7 en 8 is hij ''s morgens weer wakker.
     
  6. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bij ons verschilt het per dag. Ga altijd wel iets ondernemen met ze, kan een eind wandelen zijn, boodschapjes doen of speeltuin/dierentuin, ergens bakkie doen. Maar hij is 2 toch? Gaat hij straks niet naar de psz? K. gaat sinds dat ze 2,5 was 2 dagdelen per week naar de psz.
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.357
    113
    Met een peuter en baby was ik ook meer in en om het huis. Maar toen werkte ik nog en was het fijn de dagen rustig te houden als ze thuis waren.
    Met zoon ga ik meestal wel even de deur uit (fietsen, wandelen, naar de speeltuin, boodschapje doen, etc.) Het liefst ‘s morgens, ‘s middags moeten we soms de deur uit voor sport van dochters, ortho bezoek e.d. En hij is ook tevreden met in de tuin spelen.
    En vanaf deze week gaat hij 2 ochtenden in de week naar de psz.
     
  8. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    'S ochtends brengen we de oudste naar school. 2x in de week gaat de peuter een ochtend naar de peuterspeelzaal. De overige dagen gaat ongeveer zo:
    Als we terug zijn van grote zus wegbrengen is het ongeveer 8.45. Dan nemen we de hond mee en gaan we naar de bossen en vaak ook langs de kinderboerderij.
    10.00 weer thuis en samen fruit eten.
    Daarna gaat peuter spelen (vaak in de tuin, hij is een echt buiten kindje) en ik ruim op en poets wat er die dag gepoetst moet worden.
    12.00 lunchen
    Na de lunch de hond nog even laten plassen. Als we verder niks gepland hebben gaat peuter even een uurtje slapen. Hebben we wel wat gepland, bijvoorbeeld ergens op bezoek, bieb oid dan slaapt hij niet.
    14.00 peuter wakker en gaan we samen puzzelen/boekjes lezen
    15.00 grote zus is klaar met school
    15.30 hond nog een keer laten plassen en met zn drieën fruit eten.
    17.30/18.00 avondeten
    Dan is papa ook thuis. Hij speelt met de kinderen terwijl ik de afwas doe en nog een rondje met de hond loop.
    19.00 kindjes naar bed (en als het nodig is in bad)
    Als ze op bed liggen stofzuig en dweil ik de keuken en woonkamer.

    Ik heb nu trouwens verlof. Als ik werk, werk ik 2 à 3 avonden en 1 ochtend. Dan eten we 's avonds ook wat eerder omdat ik om 17.30 vertrek.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar slaapt de peuter dan alleen in de ochtend of nog 2x??
    In beide gevallen zou ik iets aan het ritme proberen te doen. De dag tussen 6 en 7 beginnen vind ik ook enorm vroeg als je vrij bent. Maar ik zou hem echt niet om 9 uur al weer op bed leggen. Maar rond 9 uur fruit en drinken geven en dan erop uit! De frisse buitenlucht in, ook al het regent met laarsjes en een regenjas. En de kleinste in de wagen mee, dan kan die daar zn dutje doen.
    En dan tussen 12 en 13 allebei naar bed bijvoorbeeld.
     
    Uuz vindt dit leuk.
  10. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.135
    113
    Ik ben geen huismoeder maar nu met verlof wel thuis. Mijn oudste gaat 1 dag naar de gastouder. Alle andere dagen ga ik minimaal 1 keer per dag met m op stap. Baby in de wagen of draagdoek en gaan. Hij is 2,5 en echt heel makkelijk maar als ik hem een dag binnen hou gaat hij boeven. Hij heeft echt behoefte aan eruit.
    Dus, lopend een boodschap doen, naar de kinderboerderij, naar de speeltuin, zomaar een rondje lopen. In t weekend vaak echt even weg. Naar t park wandelen, naar t strand. Of bij opa en oma op de boerderij uitrazen.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij gingen toen ze allebei nog niet naar school gingen iedere ochtend wat actief buiten doen. Bv fietsen (en dan bv langs de supermarkt/bakker/drogist/etc), of even wandelen naar een speeltuintje in de buurt, in plassen stampen etc... soms naar een grotere speeltuin, met de trein naar het bos, of naar de kinderboerderij, een museum etc.
    Na zo’n actieve ochtend kon de oudste fijn thuis spelen. In de avond ging de oudste vaak nog even met papa fietsen, half uurtje ofzo.

    Onze dag begon gewoon altijd om 7u. Aankleden, ontbijt en dan naar buiten. Kinderboerderij is vanaf 10u open, dus dan gingen we wat later van huis etc. Maar we hebben ons nooit verveeld :)
     
  12. roever

    roever Niet meer actief

    Heel eerlijk komt zoonlief al mopperend

    Dat is het m nou juist..
    Soms slaapt hij alleen sochtends, en soms 2x op een dag.
    Maar het is zooooo'n ongelooflijk duk baasje! Heeft absoluut geen rust in zn gat om lekker even een boekje te lezen samen oid.
    Hebben geprobeerd zn ritme wat te veranderen maar werd er niet veel beter op. Sterker nog, werd nog vermoeider.. dus proberen echt toe te geven aan zn slaap.
    Hij heeft soms ook dagen dat hij de ochtend wel doorkomt hoor :) en dat hij dan in de middag slaapt.
    Maar dan nog begint de dag om 6uur haha
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Ik heb ook een periode gehad dat de jongste twee keer moest slapen en de oudste 1 x. best irritant vond ik dat haha. Want ik vond het zelf dus niet leuk voor mijn oudste en mezelf als we nergens zouden komen. Daarnaast vond ik het wel handig als er overlap tussen de slaapjes zat, dan had ik even rust :p
    ik zou dus idd 's ochtends gewoon op pad gaan, niet perse iets bijzonders. maar naar de winkel, speeltuin, bos, kinderboerderij of bieb. Alhoewel ik zelf iemand ben die genoeg rust voor kinderen ook echt belangrijk vind, is het net zo goed belangrijk om zijn wereld wat te vergroten en genoeg prikkels en uitdaging te bieden.Baby kan dan 's ochtends in de wagen slapen. misschien is dat dan korter dan in bed (dat was bij mij meestal zo), maar dan kan die juist smiddags weer eerder naar bed en heb je overlap tussen de slaapjes.
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Tsja... hij is 2.... hij zou toch best wel langer dan 3 uur wakker kunnen zijn...?

    Ik zou dus gewoon in de ochtend op pad gaan... Wss is ie dan minder aan het mopperen omdat hij afgeleid is...
    En dan om 12.30/13.00 allebei de kindjes naar bed
     
  15. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.135
    113
    Juist als hij druk is... Er op uit!! Laat m rennen, spelen, klimmen.
     
    Fuddey en Biny vinden dit leuk.
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    helemaal mee eens. Druk zijn is juist een teken dat hij behoefte heeft aan beweging en misschien ook wel aan wat mentale prikkels/change of scenery. En twee keer slapen moet je echt mee stoppen hoor. Geeft juist heel veel rust als je een vaste dagindeling gaat aanhouden. Dus bv:
    6.30: wakker, aankleden, ontbijten ed.
    8.30: samen spelen en daarna alleen spelen
    9.15: fruit eten
    9.30, op pad!
    11.30/12: lunch ( bij vroeg moe zijn, iets eerder lunchen en eerder naar bed)
    12.30-14.30: slapen
    15.00: tussendoortje (evt rond half vijf ook nog wat rauwkost of iets anders te knabbelen)
    15.30: samen spelen en daarna alleen spelen. evt in tuin. bij veel energie bv nog klein rondje door de buurt met loopfiets oid
    17.00: in bad.
    17.30: koken/televisie
    18.00: eten
    18.30: spelen met papa :thumup:
    19.00: naar bed

    ik noem maar iets he, maar puur ter inspiratie
     
  17. roever

    roever Niet meer actief

    Ja wij zijn ook van regelmaat...
    Maar.... als meneertje echt moe is, gaan we hem zeker niet plagen door hem wakker te houden. Maken ze mij ook niet blij mee haha.
    Daarnaast, heeft hij in principe de hele dag (binnen en buiten ) mogelijkheid om te rennen etc.
    Want dit vind ik het belangrijkste wat er is:thumup:

    Ik ga toch eens proberen toch wat andere dingen toe te voegen.. kijken of dat werkt.

    Bedankt voor jullie feedback iig :)
     
  18. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.135
    113
    Maar rennen in de tuin of huis is wel anders dan uitrazen in de speeltuin of op een grasveld in een park...
     
    Biny en Fuddey vinden dit leuk.
  19. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.135
    113
    En mijn ervaring is dus , dat.t mijn peuter bloedchagrijnig en druk en vervelend word als ik er niet uit ga met m ;) en ook wij hebben ruimte om te rennen en een flinke tuin. En geld hoeft t niet te kosten.. neem een pak Stoepkrijt, loop een half uurtje, teken samen een mooi kunstwerk, neem een broodje en een kleed mee, pocknicken en thuis weer lekker in bed.
    Ze hebben nog maar weinig nodig :)

    En in huis kan je bakken, kleuren, kleien, samen soppen etc
     
  20. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.135
    113
    En echt niet lullig bedoeld. Maar word je zelf niet gek van de hele dag in huis?
     

Deel Deze Pagina