Hoe zorgen voor meer productie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rittjuh, 17 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rittjuh

    Rittjuh Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.282
    0
    36
    Office Manager
    Rotterdam
    Op 11 april jl. is mijn dochtertje geboren met 32 weken en 4 dagen. Ik was van plan borstvoeding te geven, maar omdat ze nog te jong was, kon dat op dat moment niet. In het begin kreeg ze enkel met de sonde mijn afgekolfde melk (ze heeft nog nooit kunstvoeding gehad). Vanaf een week of 34/35 begon ze naar mijn borst te zoeken en dronk ze hier ook een heel klein beetje uit. Doordat ze 6 weken in het ziekenhuis heeft gelegen en ik daar gewoon niet 24 uur kan zijn, bleef het bij zo'n 2x per dag proberen. Soms was ze ook te moe na een badje of sliep ze simpelweg, waardoor het ook niet altijd lukte om borstvoeding te proberen. De keren dat ik haar kon aanleggen, kwam ze nooit verder dan een aantal milliliter. Ik ben altijd blijven kolven en de productie was goed. Inmiddels is ze 3 maanden oud en drinkt ze goed uit de borst, alleen niet voldoende. De ene keer is het 20 milliliter en dan weer 80. Ze 'moet' meer dan 100ml drinken per voeding qua gewicht, dus we voeden bij met de fles en hebben een weegschaal waar we haar voor en na de voeding opleggen.
    Qua kracht kan ze nu gewoon goed uit de borst drinken, maar ik heb het idee dat er niet meer voldoende melkproductie is. Als ik namelijk kolf, kom ik meestal niet meer verder dan zo'n 80 tot 125 milliliter.

    Graag hoor ik of er tips en mogelijkheden zijn om de productie te verhogen. Ik wil namelijk erg graag tot een maand op 9 borstvoeding blijven geven. De dagen dat ik werk, wordt het dan kolven uiteraard.
     
  2. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Volgens mij is 80-125ml heel netjes hoor.
    Ik kolf vaak 100ml per keer.

    Wat je kan proberen als je het wilt verhogen is vaker aanleggen of tussendoor kolven.

    Maar er zijn hier dames die er meer vanaf weten dus die zullen je vast goeie tips geven :)
     
  3. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Kolven (de opbrengst) staat op zich niet representatief voor je productie.
    Wat helpen kan is veel huid op huid contact. Dragen in doek of drager.
    Regelmatig aanleggen vooral in de nacht.
    Eventueel bvthee.
    Misschien andere kolf? Kolf je dubbelzijdig?
    In elk geval als je enkel het gevoel hebt dat de kolf opbrengst niet voldoende is, betekent dat niet perse dat je niet genoeg voeding hebt.

    Ik heb twee kids respectievelijk vier jaar en bijna twee jaar gevoed, ook getandemd maar meer dan 20ml per kolfbeurt nooit gered dus altijd live gevoed
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ze "moet" meer dan 100 ml per voeding is kv-advies. Dat slaat met bv werkelijk nergens op. Als je op verzoek voedt kun je dat gewoon aan haar overlaten. De ene keer eet je zelf 3 boterhammen, de andere keer heb je aan 1 genoeg en eet je een uurtje later wat anders. Zo werkt het met bv ook, niet op de klok, gewoon aanleggen als ze aangeeft te willen drinken. Dan drinkt ze de ene keer meer dan de andere keer. Een maagje van een kindje dat nog zo jong is, is nog lang niet gemaakt voor meer dan 100cc per keer. Dat is de natuurlijke maaginhoud pas met 6 mnd, ongeveer. Je kunt best op je dochter en de natuur vertrouwen, die zijn voor elkaar gemaakt! Rond deze termijn zijn minimaal 8 voedingen nog wenselijk, meer is altijd prima.

    Ik heb een a terme zoon die altijd rond/boven het 97e percentiel zat, dus een grote dikkerd. Die heeft nooit meer dan 100-120 cc per fles bv gehad en die heb ik een jaar gevoed. Toen ik met 4 mnd weer ging werken zijn we begonnen met 75-80 cc per fles.

    Dat je minder productie lijkt te hebben kan idd met het kolven te maken hebben, dat is zo`n andere "melk"techniek dan hoe je baby drinkt dat je meer moet doen om het dan op peil te houden. Je kunt bijv. een paar avonden powerkolven (even op googlen), veel huid op huidcontact, evt. een dag of 2 dagen samen in bed kruipen, beiden zo bloot mogelijk, je laten bedienen en het dan lekker laten gaan. Laten drinken als ze wil, al zijn het maar 2 slokken per keer. Het gaat erom dat je hersenen iedere keer het seintje krijgen dat er melk moet komen.
    Nachtvoedingen zijn het best voor je productie omdat dan je prolactine-spiegel vrij hoog is.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Akkoord met wat @MirW hierboven zegt. Wie zegt je dat ze 100 ml moet drinken? Mijn zoon is tien maand en heeft nooit meer dan 120 ml per fles gedronken. Bv kindjes drinken gewoon minder maar vaker.

    Productie opkrikken kan door vaker aanleggen of kolven. Nachtelijk aanleggen of kolven. Powerkolven. Borstcompressie. Bv thee drinken. Salie vermijden. En door te accepteren dat kolven niets zegt over je productie.
     
  6. pandavliegen

    pandavliegen Fanatiek lid

    17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    80-125 is toch super goed? Dat haal ik ook met kolven, ben er juist mega trots op haha. Dat is voor hier precies 1 voeding. Ik moet 3 voedingen kolven overdag (hij drinkt ongeveer 250-300 op de opvang)

    Van wie moet ze meer dan 100 drinken? Mijn zoon is van 18 april, maar drinkt bijna nooit 100 in 1x, meestal tussen de 20 en 80 uit de fles. En ja, als hij 20 drinkt op de opvang, komt hij 1,5 uur later weer en dan drinkt hij nog eens 50. S ochtends vaak 80-90 in een keer. Maar ook aan de borst, als hij minder drinkt, komt hij eerder. En als ze 100 niet haalt wat ze moet, leg dan vaker aan, 100 is best veel qua maaginhoud, misschien werkt het beter als ze 2x 50 drinkt in die periode?

    Maar productie verhogen: Meer aanleggen. Om het uur aanleggen bijvoorbeeld, ook s nachts. Dat werkt het beste. Verder dingen als goed drinken, powerkolven enz. En hou er rekening mee dat kolven niks zegt over je productie. Je kleintje kan meer uit je borst halen als een kolf.
     
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn kraamverzorgster had het een keer over vitamine C. Bij elke voeding/kolfsessie zo'n bruistablet nemen kan helpen om je productie op te hogen. En je hebt gelijk weer een glas vocht te pakken, ook belangrijk bij bv natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina