1 op de 10? zit het hier zeker in de lucht

Discussie in 'Miskraam' gestart door mel78, 21 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Vandaag hoorde ik dat mijn collega een miskraam heeft gehad. Nu hebben het afgelopen jaar 4 meiden een miskraam gehad bij mij op het werk (incl mezelf). Dat is toch niet normaal? Het lijkt wel of er wat in de lucht zit dat wij niet zwanger mogen blijven. Word er zelfs een beetje bang van!

    Verder heb ik ook veel vriendinnen die een vroege miskraam hebben gehad. In mijn ogen is de kans op een miskraam dan ook veel groter dan 1 op de 10 die de artsen steeds zeggen. Herkennen jullie dit?

    Groetjes
     
  2. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Je hoort het idd heel erg vaak.
    Mijn vk zegt ook 1 op de 8 gaan voor week 10 mis.
    Heb ook het idee dat het wel veel meer is!
     
  3. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Het lijkt wel of er hier oom met miskramen wordt gestrooid :(
    Eerst ik, toen mijn oud buurmeisje, en nu mijn zusje...
     
  4. Vlinderkind

    Vlinderkind Niet meer actief

    Nou, ik heb juist het gevoel dat ik de enige ben. Iedereen in mijn omgeving die zwanger wordt, blijft ook gezond zwanger Ik ben de enige die al drie miskramen heeft gehad.
    Het scfhijnt te kloppen, 1 op de 10, maar bij mij is het al 3 van de 3.
     
  5. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    weet je in welke periode de 1 op de 10 geldt? Wat je hier op t forum ook veel ziet is vrouwen die nog voor hun nod testen en zo, en ook miskramen in de 5e of 6e week zijn nog zo vroeg (nog voor het hartje kan gaan kloppen...) ik weet niet of ze die ook meetellen?

    Zodra het hartje klopt schijnt de kans op een mk toch wel behoorlijk afgenomen te zijn....
     
  6. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Nee ik hoor het juist van de mensen die toch al wel 6 weken of verder zijn. Sommigen hebben dan zelfs al 1 keer het hartje zien kloppen op een echo. En daarna gaat het dan toch nog mis.

    Ik hoop dat er snel een einde komt aan al die miskramen hoor. Ik krijg er zo ook steeds minder vertrouwen in...
     
  7. zeeland

    zeeland Actief lid

    1 okt 2007
    119
    1
    0
    bij mijn curettage riepen ze :
    "2/3 bevruchtingen gaat mis, vroeger dacht je dan dat je laat ongesteld was, nu testen we al in de 5e week" :rolleyes:

    tja, k weet t ook niet, wachten duurt wel lang in elk geval
     
  8. Trees

    Trees Niet meer actief

    Volgens mij is het als volgt. Bij 1 op de 10 van de vrouwen onder de 35 gaat het mis, daarboven 1 op 5 en bij 40 jaar 1 op 3 etc. Ik weet niet de exacte leeftijden maar 1 op 10 geldt bij lange na niet voor alle vrouwen. Verder zijn dit de kansen per zwangerschap, maar heeft 25% van alle vrouwen in haar leven te maken met minimaal één miskraam (verspreid over meerdere zwangerschappen). Ook is het zo dat als je bijv. al drie mk achter elkaar hebt gehad en je bent onder de 35 al lang geen 1 op 10 meer geldt, maar 3,5 op 10. Helaas &%*&$% (trees vloekt hardgrondig :evil: ) 1 op 10 lijkt me dus wat te rooskleurig en geldt eigenlijk voor een beperkte groep vrouwen.

    In mijn omgeving is het volgens mij 1 op 100. Het rookt en leeft ongezond en werkelijk niemand krijgt een miskraam. Behalve ik, die als een heilige leeft :(
     
  9. lola2

    lola2 Bekend lid

    31 mrt 2008
    710
    1
    0
    Brabant
    :D Ach lieve heilige St. Theresia/Trees. Ik hoop dat er boven een engeltje is die jouw wens snel in vervulling laat gaan! Sterkte.

    Ik heb recent ook een miskraam gehad, was zes en een halve week zwanger en ik ben 41 jaar. Dus ik doe het volgens de statistieken, vrees ik. Alhoewel er ook beschreven staat dat vrouwen rond mijn leeftijd niet of nauwelijk vruchtbaar meer zijn. Tja, ik was zwanger in de 4 ronde, dus dat is heel snel en dus niet volgens de statistieken. Hopelijk lukt me dat binnenkort weer maar nu voor de volle negen maanden.

    Sterkte iedereen!
     
  10. Kikibo

    Kikibo Actief lid

    2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Ja, was bij mij ook het geval. Met 7 weken echo, hartje klopte. Met bijna 11 weken weer echo, was sinds vorige echo niet meer gegroeid..
    Ze zeggen dat als het hartje klopt je nog maar 5% kans hebt dat het misgaat, maar ik hoor het zo ontzettend veel.
    Ik heb ook het gevoel dat het veel vaker misgaat dan die 1 op 10. :(
    Mensen die het niet meemaken krijgen dat gewoon niet zo mee, want pas als je het zelf meemaakt, krijg je alle verhalen te horen en hoor je pas hoe vaak het echt misgaat. En dat is vaker dan 1 op 10, helemaal als je de vroege miskramen meerekent inderdaad.

    En Trees, daar baal ik ook zo van.. ik ken mensen die rookten en/of dronken tijdens de zwangerschap en een gezond kindje krijgen. Als je het zo bekijkt is het niet eerlijk, maar wel een duidelijk teken dat een miskraam doorgaans niet komt door iets wat je tijdens de zwangerschap verkeerd gedaan of gegeten hebt. Daar voelde ik me zo rot over; had ik helemaal geen koffie moeten drinken? Had ik dat hete bad niet moeten nemen? Die vitaminepillen, waren die wel goed voor de beeb? :(
     
  11. WannaBeMammie

    6 mei 2008
    49
    0
    0
    almelo
    Ook ik heb het idee dat het veel meer is dan 1 op 10....eerst mijn zus,,,,, toen een buurmeisje,,,, daarna nog weer een vriendin van mijn buurmeisje en daarna ik..... :S Het hangt gewoon in de lucht,,
     
  12. Niet meer actief

    Volgens mij liggen de percentages ook hoger dan 1 op 10 hoor.. maar dit komt voornamelijk omdat heel veel zwangerschappen al eindigen voordat de vrouw uberhaupt in de gaten had dat ze daadwerkelijk zwanger was..
     
  13. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb van de week eens een gesprekje aangeknoopt met onze afdelingsarts. Deze zegt dat je eerder moet denken aan 1 op de 3, alleen merken veel mensen het niet omdat ze dan gewoon een paar dagen over tijd zijn. Maar ik vind dat ik veel mensen spreek die na de 6 weken nog een miskraam hebben. Omdat ik er open over ben, zeggen zoveel mensen "dat heb ik ook gehad". Niet normaal meer....
     
  14. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ja erg he ,

    Het lijkt wel ofdat er tegenwoordig meer mis gaat dan dat er goed gaat !
    Gelukkig is het bij ons al 2x goed gegaan en 1 x verkeerd , bbz afgelopen 24 juni geopereerd , dus bij mij klopt 1 uit 3 wel !

    Groetjes M@rjon
     
  15. Trees

    Trees Niet meer actief

    Wat herkenbaar! Ik ben een keer mijn foliumzuur vergeten en dronk te weinig melk naar mijn zin. Jah hoor daar gaan de denkradertjes weer. Tuurlijk onzin, maar zat bij de laatste twee zwangerschappen toch met een thermometer in bad :oops: Ach overdrijven is ook een kunst ;). Hihi waarschijnlijk gaat de thermometer weer mee badderen als ik weer zwanger mag worden.
     
  16. Kikibo

    Kikibo Actief lid

    2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Oh, hoe warm mag het bad zijn dan? :)
    Het is toch vreemd dat je je iets in je hoofd zet, waardoor het wellicht misschien eventueel wel mis is gegaan. En dat krijgt je er dan niet zo gemakkelijk weer uit. Terwijl je diep van binnen, rationeel ook wel weet dat het niet komt door dat kopje koffie dat je op een dag dronk. Of dat hete bad. Of die 2 stukjes ontbijtkoek die je per dag gegeten hebt. Of de band op een bruiloft die loeihard speelde. Of ... of ... nou ja, vul zelf maar in.

    Sjee.. weer zwanger zijn. Ik wil wel. Heel graag. Maar zie er aan de andere kant zo ontzettend tegenop. Ik wilde dat ik datzelfde onbezorgde gevoel kon hebben bij een volgende zs als ik had bij de vorige. Ik ging er echt niet vanuit dat het mis zou kunnen gaan en dat gevoel zou ik graag weer hebben. Maar ben bang dat dit niet gaat lukken.. :(
     
  17. Niet meer actief

    Je mag gewoon in bad hoor.. je moet ook uitkijken dat wanneer je zwanger bent je niet volledig door gaat slaan
     
  18. miriam25

    miriam25 Fanatiek lid

    9 jan 2007
    3.072
    0
    0
    cal center medewerkster
    ik ben er van overtuigd dat het vaker mis gaat
    ik heb nu drie miskramen gehad en een vroeggeboorte daarnaast op mijn werk ook heel veel dames met 1 of 2 miskramen en een dame met een kindje wat na de geboorte is overleden en afgelopen dec heb ik een vroeg geboorte gehad en daarna zijn er al 2 mensen uit directe omgeving met het zelfde

    dus denk dat het ook heel veel voor komt.
    maar voor ik met kinderen begon hoorde ik van niemand dat het niet goed ging. (dus mischien letten we er meer op)

    En met 6 klopt er zeker al een hartje hoor

    iedereen met net een miskraam heel veel sterkte

    en ik hoop dat we allemaal snel aan de andere kant mogen staan

    miriam
     
  19. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik ga even psycholoogje spelen, maar mijn theorie is dat we graag een verklaring willen hebben waarom het is misgegaan. Het liefst een verklaring waar we zelf invloed op hebben, zodat we weer een gevoel van houvast hebben. Het te hete badje of het plakje ontbijtkoek is iets waar we invloed op hebben en een verkeerde celdeling aan het begin van een zwangerschap niet. Klinkt wel erg wijs ;)

    En de angst de volgende zwangerschap aargh, bibber :(. Heb de laatste twee keer heel wat slapeloze nachten gehad. Als iemand nog een goede tip heeft, is deze welkom! Hoe duur zal een echo-apparaat zijn :)

    Even weer on-topic,

    @miriam, ik hoorde het eerder ook nooit. Toch merk ik nu dat als ik er zelf over begin, dat je het wel vaker hoort. Misschien lijkt inderdaad daardoor meer? Het is jammer genoeg toch een soort taboe?

    Trees

    p.s. bad niet warmer dan 38 graden en niet teveel badschuim gebruiken. Daarvan krijgt je beeb een schuimhoofd ;)
     
  20. Niet meer actief

    Ja precies.. in 99% van de gevallen van de miskramen voor 12 weken is er gewoon wat mis in de celding gegaan, dat ligt echt niet aan je badje, ontbijtkoekje etc.
     

Deel Deze Pagina