Hoeveel risico nemen voor je droomhuis?

Discussie in 'De lounge' gestart door EdN, 18 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Wij zijn tot over onze oren verliefd op een nieuwbouwproject hier in de buurt. Het type woningen dat er wordt gebouwd voldoet aan al onze wensen en de locatie van de wijk is voor ons een droomlocatie. Jammergenoeg vonden meer mensen dat en ging de verkoop razend snel (het is een heel klein wijkje), zodat het type woning waar we ons voor wilde inschrijven op 1 na al helemaal is verkocht. Op dat laatste pand zit een optie, maar die mensen hebben alleen nog maar gebeld en moeten nog langskomen voor een gesprek. Nog wat vrijblijvend dus en wij staan als eerste reserve op de lijst. Nu bidden dat zij de woning niet gaan kopen, dan gaan wij ervoor. Maar het is dus allerminst zeker dat we die kans krijgen.

    Nu wordt er nog een ander type woning gebouwd, een stuk groter en ook aardig wat duurder (maar wel prachtig), en daar zijn nog wel wat exemplaren van beschikbaar. We twijfelen nu ontzettend of we die gok moeten wagen. Het bedrag dat we voor die woning zouden moeten lenen ligt nog steeds wel een aardig stukje onder onze maximale hypotheek, maar is toch een flink stuk hoger dan wat we eigenlijk van plan waren. Qua maandlasten moet het niet zo’n probleem zijn, en we hebben allebei een goede, stabiele baan, met een vaste aanstelling bij overheidsinstellingen, maar toch... Mijn man zegt ‘we gaan er voor, we kunnen het prima dragen en soms moet je een risico nemen om vooruit te komen’. En aan de ene kant ben ik het daarmee een, maar aan de andere kant vind ik het ook een beetje eng (maar ik ben een beetje een lafbek als het op grote beslissingen nemen aankomt, ik ben altijd erg blij dat mijn man mij een beetje meetrekt in dat soort dingen).

    Ik ben nu gewoon even benieuwd naar meningen (of nog beter, ervaringen) hoe zouden jullie hiermee omgaan? Zouden jullie een zwaardere financiële last aangaan voor je droomhuis? We willen graag weg waar we zitten ivm ruimtegebrek en kunnen al tijden niets vinden, en nu dan dit, een huis wat op alle punten perfect is. Ik wissel per uur van mening!
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.045
    113
    Op basis van jouw verhaal zou ik het doen
     
  3. Aries

    Aries Niet meer actief

    Maximale hypotheek vond ik bij ons niet zoveel zeggen. Als we die hadden afgesloten had ik echt niet geweten waar ik dat van had moeten betalen als we ook nog een leuk leven willen leiden. Hebben jullie al jullie inkomsten en uitgaven (als jullie voor dat huis zoud n gaan) op een rijtje gezet en hou je dan nog geld over voor leuke dingen en om te sparen? Dan zou ik er gewoon voor gaan.
    Ik merk dat een budget bij mij vaak maar iets is wat ik ooit globaal bedacht had dat ik ongeveer zou willen uitgeven, maar waar ik soms wel overheen ga als ik merk hoeveel meer waar je krijgt voor je geld en tot nu toe nooit spijt van gehad. Maar dan moet je het natuurlijk wel echt goed kunnen betalen. Ik zou nooit het risico willen nemen dat we echt krap bij kas komen te zitten door een aankoop of investering.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.537
    113
    Nee wij niet. Sowieso hechten wij niet veel aan een groot of luxe huis. En zou ik daar dus financieel ook niet heel hoog voor willen gaan zitten.

    Maar ik ken verder jullie (financiele) situatie niet dus moeilijk om iets over te zeggen.
     
  5. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Volmondig: Doen!
     
  6. sunnycloud

    sunnycloud Fanatiek lid

    28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Ligt er een beetje aan wat je netto per maand over gaat houden. Als dat oke is zou ik het zeker doen.
     
  7. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik zou het ook doen, mits je een hypotheek met goede voorwaarden en NHG kunt afsluiten. En mits je uiteraard geen andere betaalproblemen hebt en gewoon spaargeld hebt klaarstaan voor de kosten koper en stoffering/betegeling.
     
  8. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Ik denk ook dat ik het zou doen. Klinkt goed. Tegenwoordig krijg je geen top hypotheken meer dus als je het volgens de bank kunt lenen, is het gewoon goed te dragen.
    Het enige waar je dan volgens mij een overwogen beslissing over moet maken is: Wil je die hogere lasten aan een hypotheek uitgeven, want dat kun je niet meer aan iets anders uitgeven. Ten koste van wat gaat dat dan en kun je daarmee leven?
     
    Hopsatee en DastyQueen vinden dit leuk.
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.895
    25.248
    113
    Als je het kan dragen dan zie ik geen reden om het niet te doen.
     
  10. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Precies dit.. ik hecht ook geen waarde aan luxe of groot huis. Ik doe liever leuke dingen.
     
    Thea23 vindt dit leuk.
  11. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als je het goed kunt dragen inclusief alle bijkomende kosten bij nieuwbouw (!) dan waarom niet.. Zou wel echt een berekening maken per maand, wat je over houdt en wat er gebeurt als iemand bijv baan kwijtraakt. Dat hebben wij ook gedaan en dat is wel prettig. Als ik geen inkomen heb en man alleen ww, kunnen we huis plus vaste lasten plus boodschappen nog betalen. Verder niets meer, maar we komen niet in de problemen. Ook al hebben jullie steady jobs, je weet maar nooit.
    Op het viva forum onder "huis" loopt al heel lang een topic over nieuwbouw, daar krijg je ook een goed beeld over wat je (financieel) te wachten staat.

    Wel leuk vooruitzicht als jullie dit gaan doen :)
     
  12. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij hebben recent een soortgelijke keuze moeten maken, en ik zeg ook: doen. Als je daarmee iets moois krijgt, is het ook weer goed te verkopen (mocht het ooit nodig zijn). De bank rekent ook alles door, en adviseert inz. verzekeringen.
     
  13. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.595
    113
    Ik zou het ook doen op basis van wat je zegt. Als je voldoende overhoudt voor je vaste lasten en onvoorziene uitgaven komt het goed. Op basis van mijn ervaringen: het eerste jaar is pittig en daarna ben me gewend aan een ander uitgavenpatroon en gaat je salaris vaak iets omhoog vanwege inflatiecompensatie (overheidscao) terwijl je hypotheek en rente hetzelfde blijven, dus vanaf jaar 2 en 3 wordt het makkelijker.

    Wij hebben het ook gedaan en nu 8 jaar later ben ik er nog steeds blij mee!
     
  14. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Dit.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Op basis van wat je vrrhaal zou ik geneigd zijn te adviseren om het te doen, maar ik zou eerst voor jezelf in kaart brengen hoeveel meer je nu per maand gaat betalen als je dadelijk verhuisd zou zijn (hogere hypotheeklasten, hogere gwl), Heb je daar een idee van?
    Stel het is € 300 meer per maand, hoeveel kun je dan nog sparen?
    En vind je dat voldoende?
     
  16. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Wij zitten/zaten een beetje met hetzelfde dilemma. Met als verschil dat de hypotheek voor de nieuwe woning bruto een stukje lager ligt dan bij onze huidige woning. Netto komen we ongeveer op hetzelfde uit. Qua maandlasten gaat het dus niet zoveel schelen. Dus echt een risico lopen we niet.
    Maar.. toch vind ik het heel eng. We willen al heel lang wat anders. En nu het perfecte huis voorbij komt, krijg ik toch wel wat koudwatervrees. We gaan ons toch weer voor 30 jaar vastleggen. En daarnaast betekent de aankoop van een huis een flinke hap uit ons zorgvuldig opgebouwde spaargeld..

    Ik vind huis/thuis en wonen heel belangrijk. Ik vind het heerlijk om in en om het huis bezig te zijn. Het is echt mijn hobby. En meer ruimte geeft mijn man ook de kans meer bezig te kunnen zijn met zijn hobby.
     
  17. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Wat zou je doen als de kleinere optie toch beschikbaar is? Kies je dan voor de kleinere? Zo ja, niet doen ook niet als de kleinere toch niet beschikbaar is.
    Uit je verhaalt klinkt het een beetje als tweede keus. En om je voor een tweede keus hogere kosten op de hals te halen....
    Het zijn overigens niet alleen de hypotheeklasten die hoger zijn, denk ook aan gas en electra, verzekeringen en natuurlijk onderhoudskosten die een stuk hoger gaan uitpakken.
     
    Blijdorp en Appeltje85 vinden dit leuk.
  18. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Hoezo ga je je weer voor 30 jaar vastleggen?
     
  19. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik zou je financieel adviseur eerst even laten uitrekenen hoe t plaatje qua maandlasten eruit komt te zien.

    En dan niet netto, maar bruto. Ook de verschillen in de hypotheekvormen goed uit laten leggen en uit laten rekenen.

    Ik zou er persoonlijk voor gaan. Als ik in mn hoofd maar duidelijk heb hoe t financiële plaatje eruit ziet.
     
    peg vindt dit leuk.
  20. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.378
    3.246
    113
    Heb je ook een huis om te verkopen? De winst daarvan kun je ook weer meenemen.
    Dit scheelt bij ons enorm!

    Wij hebben gekozen voor een bruto maand bedrag wat willen betalen per maand, hier hebben we rekening gehouden met alles vaste lasten en wat we maandelijks over willen houden om te sparen en om leuke dingen te doen.
    Na aanleiding daarvan zijn we nu aan het rondkijken. We vinden het heel moeilijk, want eigenlijk willen we vrijstaand maar dan moeten we toch wat hoger gaan qua prijs. We kunnen het makkelijk betalen, maar willen ook niet teveel risico nemen. Nu kunnen we ervoor kiezen om in een ander deel van de stad vrijstaand te gaan kopen, maar we weten niet hoe het in de toekomst zal gaan qua prijzen. Waar we nu willen kopen is de grondprijs altijd hoog geweest.
    Oftewel ik snap je twijfel! Wij doen het namelijk ook, wij hebben besloten huizen te gaan kijken die vrijstaand en 2 onder 1 kap zijn, om zo het verschil te zien.
     

Deel Deze Pagina