Red ik het ook zonder zwangerschapscursus?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tweeling, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

    tweeling Fanatiek lid

    9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Hoi,

    Wij zijn zwanger van ons eerste kindje en verdieppen ons er sinds dat we zwanger zijn ook pas echt in, dus hebben er geen ervaringen mee etc.

    Nou denk ik dat een zwangerschapscursus niet echt iets voor mij is en ik heb daar ook niet zo'n behoefte aan. Maar red ik me dadelijk wel als ik ga bevallen, word je wel goed begeleid en zo? Want als je me nu vraagt hoe het gaat etc. (klinkt raar) maar dan zou ik het niet weten :(

    Hoor graag jullie ervaringen...

    groetjes
     
  2. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Je red het ook wel zonder cursus hoor. De 1 vindt het nu eenmaal wel heel prettig om zich goed voor te bereiden door een cursus te nemen, een ander heeft daar totaal geen behoefte aan. Het is mss wel handig om het 1 en ander te lezen over weeën en bevallen, zodat je zodrect niet helemaal onbeslagen ter ijs komt. Verder wordt je ook goed begeleid door je vk of gyn, dus je red het wel. Het is wel zo dat je de eerste paar uur zelf je weeën weg moet puffen, zonder vk, dus het is wel handig om toch enigszins voor te bereiden (door dus te lezen) en je man ook...
     
  3. Niet meer actief

    ik heb er ook gekozen geen zwangerschapsgym te volgen.. ik vond dat zo'n gedoe.. en eruit komt het wel hoor.. ik maak me er geen zorgen over. mar ik geloof wel dat sommige er baat bij zullen hebben. maar ik probeer het zo
     
  4. Kay

    Kay Lid

    1 dec 2005
    95
    0
    0
    Ik denk dat je het best zult redden, maar het is ook wel fijn om wel ervaringen etc te delen. Ik zag het eerst ook niet zitten, maar ben blij dat ik het wel gedaan heb. Vond het leuk om andere verhalen te horen en ik voel me ook beter voorbereid op wat gaat komen en hoe het kan gaan.
     
  5. wendyfardo

    wendyfardo Bekend lid

    6 jul 2006
    737
    0
    16
    dedemsvaart
    ik heb het ook niet gedaan ben ook niet zon iemand die gezellig met zijn allen gaat puffen en geloof me hij is er prima uitgekomen hoor ;)
     
  6. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ook ik wil t niet doen ( en gá t ook niet doen) wat mn man errug jammer vind. Maar ik heb er gewoonweg geen zin in. Enneh vroeger had je ook geen cursussen hoor! ;) Alleen jammer dat mn schoonfam er zo over door kan zeiken. Pff :(
     
  7. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik heb nooit een cursus gevolgd en toch bevallen van 2 gezonde dochters hoor! En zometeen onze zoon natuurlijk ;)
     
  8. brussie

    brussie Fanatiek lid

    22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Laat die schoonfamilie toch lekker zeiken! Je moet doen wat je zelf wilt.

    Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn dochter yoga gedaan en dat was idd wat zweverig en niet echt voor mij. Ik heb er echter wel wat aan gehad tijdens de persweeën (vk was er nog niet). Ik vond het handig te weten dat je tussen de weeën door echt door je buik moet ademhalen. Dan krijgt je kindje weer wat ruimte en kom jij beter op adem.
    Je moet het echt zelf weten. Met deze zwangerschap denk ik niet dat ik ga. Heb het er ook nog niet eens over gehad!
    Wat ik wel weer leuk vond was de reunie! Is wel leuk om al die kindjes te zien.
     
  9. vonkje27

    vonkje27 Actief lid

    13 aug 2006
    269
    0
    0
    huismoeder
    hoogezand
    ook ik heb met allebei mijn zwangerschappen geen zwangerschapscursus gedaan en met mijn derde doe ik dat ook niet.
    ik vond het reuze meevallen en ik denk dat het ook wel een beetje ons instinct is,waardoor wij vrouwen echt wel weten wat we moeten doen.
    veel succes
     
  10. Niet meer actief

    ik heb het niet gedaan, ook de 1ste keer niet!

    Toch zeg ik nu, misschien had ik toen die cursus wel moeten doen. Ik pufte dus niet goed! Want ja, hoe moet je eigenlijk puffen? Ik hyperventileerde dus uiteindelijk en ging in hetbegin zowat van mijn stokkie..
     
  11. Vera

    Vera Fanatiek lid

    17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik heb er ook geen gedaan. Zag het helemaal niet zitten. Heb veel info op het net gezocht, het boek Veilig bevallen gelezen (echt een aanrader trouwens) en een infoavond over bevallen bijgewoond. Het komt zoals het komt. Ik maak me er niet al te druk over. Heb vertrouwen in mezelf, mijn partner en de VK dus... het komt wel goed.
     
  12. Niet meer actief

    Ik vond het vooral gezellig, en dat idee dat er vooral gepufd wordt is een beetje achterhaald... was vooral een hele hoop uitleg over wat je kon verwachten enzo.
     
  13. peetje80

    peetje80 Actief lid

    26 jun 2006
    176
    0
    0
    Ik heb ook heel lang lopen te twijfelen, maar de doorslag gaf de vk mij. Zij liet doorschemeren dat ze het eigenlijk een beetje onzin vond. Dat zij als het zover is je heel goed begeleiden. Das ook het beeld wat ik krijg van mijn vriendin (kraamhulp). Dus ik laat het straks gewoon over me heenkomen.
    (heb trouwens wel een boek gelezen op aanraden van de vk: veilig bevallen).

    Liefs Petra
     
  14. Kiz

    Kiz Bekend lid

    21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik heb het wel gedaan en er heel veel aan gehad (na de bevalling vroeg men waar ik di ademhalingstechnieken had geleerd). Maar andere mede-cursisten waren op het moment van de bevalling alles kwijt, en de kleine is er toch gekomen :) !
    Wa ik er ook leuk aan vind is het contact wat we nu nog hebben!
     
  15. Kay

    Kay Lid

    1 dec 2005
    95
    0
    0
    Of je krijgt vrouwen die op hun gezicht gaan persen en met mooie (maar niet gewenste) blauwe ogen in het kraambed liggen.

    Ieder moet het voor zich weten, maar ik vind het jammer dat er zo negatief over gedaan wordt. Een breiclubje is het echt niet.
     
  16. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Ik heb ook geen zwangerschapscursus gedaan en heb me bij Britt prima gered.
    De verloskundige heeft me er goed doorheen gesleept.
    Wel had ik boeken gelezen hoe het ongeveer moest.
    Maar op het moment zelf heb ik daar dus niet aan gedacht.
     
  17. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik heb geen cursus gedaan en het ging prima! Kreeg zelfs complimenten tijdens de bevalling. Ik moet er wel bij zeggen dat ik me heel goed had ingelezen...
     
  18. Piet

    Piet Actief lid

    26 aug 2006
    335
    0
    0
    zelfst. onderneemster
    omg. den Bosch
    Tuurlijk red je het zonder cursus. Ik heb er bewust voor gekozen geen cursus te volgen.
    Ben al niet zo'n mensen-mens en dan ook nog met zijn allen daar gaan zitten puffen en wat daar nog meer gedaan wordt, zag ik niet zitten.
    Voordat er dadelijk weer wordt gezegd dat ik onzin uitkraam: ik heb van verschillende a.s. moeders toen in mijn omgeving advies ingewonnen over hoe het bij ons in de buurt geregeld is, wat er gedaan wordt etc en die zeiden ook dat het meer een gezellige bijeenkomst was, dan dat ze er wijzer van geworden waren.

    Dat wegpuffen van de weeën doe je automatisch al (ik iig wel) en in het ZH, waar ik bevallen ben, legden ze alles nog eens goed uit, omdat je in je barensnood nogal vaak een de 'aangeleerde' dingen vergeet.

    Ik had me overigens ook goed erin verdiept (boeken en internet).
     
  19. Panda

    Panda Fanatiek lid

    6 feb 2006
    2.248
    0
    0
    Ik zou er niet blindelings op vertrouwen dat de vk je er doorheen helpt want als je net als ik een supersnelle bevalling hebt is ze er pas op het allerlaatst bij (het hoofdje stond al bijna toen de vk kwam) :) :)

    Ik heb wel een cursus gedaan maar denk dat het zonder ook wel goed gegaan zou zijn. Er komt dan echt een instinct boven. Het is wel goed om je in te lezen zodat je bijvoorbeeld weet hoe je hyperventilatie kunt voorkomen. De cursus heeft me wel veel zelfvertrouwen gegeven en mijn vriend heeft er heel veel aan gehad, hij wist precies wat hij moest doen. Hij had zelfs de hele bevalling kunnen doen als het had gemoeten.
     
  20. sim

    sim Niet meer actief

    hier ook geen cursus hoor, ik vertrouw gewoon op mijn instinct en mijn lichaam. gewoon concentreren en in je zelf keren, vertrouw in jezelf.
     

Deel Deze Pagina