onrustig drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door anja77, 18 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anja77

    anja77 Nieuw lid

    18 aug 2008
    4
    0
    0
    hallo,

    ik heb een vraag over mijn dochter van bijna 4 maanden.
    Ik vraag me af wat de reden kan zijn dat ze uit de borst onrustig drinkt (schoppen met beentjes, overstrekken, vaak loslaten waardoor m'n tepels pijn gaan doen), maar borstvoeding uit de fles wel rustig kan drinken. Tijdens het drinken uit de borst hoor ik haar darmen heel erg rommelen en ligt ze vaak te winden.
    Ze heeft zeer waarschijnlijk koemelkallergie waardoor ze veel darmkrampen heeft. Een koemelkvrij dieet geeft verbetering van de klachten, maar het onrustige drinken blijft.
    Ze heeft geen spruw. Haar oren zijn het ook niet volgens de huisarts. In een andere houding voeden maakt ook niet uit.
    Ik weet het niet meer......ze is huilerig en onrustig, slaapt weinig. M'n zoontje had overigens ook koemelkallergie en heeft ook nooit rustig uit de borst kunnen drinken.
    Ik hoop dat jij me advies kunt geven. Ik streef er naar om 6 maanden borstvoeding te geven, alleen gaan we het op deze manier niet vol houden ben ik bang. Morgen ga ik naar de kinderarts en osteopaat. Ik ben alleen bang dat ik daar geen antwoord ga krijgen op deze vraag.
    Ik hoop snel van je te horen.
    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groeten,
    Anja
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi anja,

    jeetje wat sneu voor haar zeg, (en natuurlijk ook voor jou)
    Gaat het goed met het dieet? kun je je weg een beetje vinden hierin?

    Het kan wel bij het beeld van de allergie horen, dat ze zo onrustig is. is het iets van de laatste tijd? het is wel zo dat kindjes rond deze leeftijd aan de ene kant korter drinken dan voorheen (soort van effectiever binnenhalen: in kortere tijd voldoende voeding drinken) daar waar ze eerst een twintig minuten kon drinken, is ze nu binnen 10 minuten misschien klaar.
    aan de andere kant krijgen kindjes op deze leeftijd een groeiende interesse voor de wereld om zich heen. mogelijk maken dat deze twee factoren samen op jou overkomen als onrustig?

    De darmklachten blijven natuurlijk vervelend. probeer je kindje in een ronde houding te houden en te voeden. misschien de rugby, waarbij ze meer rond kan liggen, maar ook rechterop, misschien dat dat helpt?

    Heb je het idee dat ze veel melk ineens te verwerken krijgt? (krachtig toeschieten van de melk?) mogelijk kun je proberen haar een beetje in te wikkelen voor het voeden? misschien kan ze dan ook in een diepere slaap komen, waardoor ze langer doorslaapt tussen de voedingen door. komt ze snel na elkaar weer voor een voeding? en geef je dan 1 of 2 borsten per keer? je zou kunnen proberen om haar 1 borst zoveel mogelijk leeg te drinken, omdat later in de voeding de vettere melk komt, waar ze beter op kan inslapen en mogelijk helpt het haar met haar darmen. Of kolf even af voor je haar aanlegt, (of laat het eerste toeschieten weglopen als dat makkelijk op gang komt) zo komt ze direct aan de vettere melk, dat gist minder in haar darmpjes ook.
    wat je ook probeert, doe het een aantal dagen achter elkaar om te zien of het verschil geeft. dus een dag of 2, 3 eerste melkstroom weg laten lopen voor je aanlegt, eventueel in combinatie met inbakeren om het slaappatroon aan te pakken.

    heel veel succes bij de osteopaat, heb je specifieke vragen over het dieet hoor ik het ook graag van je, (heb zelf ook lang dieet gevolgd ivm koemelk eiwit allergie)

    laat je weten wat je aanspreekt?
    groetjes Heidi Margit
     
  3. anja77

    anja77 Nieuw lid

    18 aug 2008
    4
    0
    0
    enorm bedankt voor je uitgebreide reactie!
    Het koemelkvrije dieet heb ik geen vragen over, dit gaat goed. Bij mijn zoontje heb ik het dieet ook gevolgd en heb toen veel gelezen op internet en een dietiste gesproken. Ik vind het ook geen probleem om het vol te houden.
    Ilse, m'n dochtertje, heeft vanaf het begin darmkrapjes gehad. Het werd echter na 12 weken erger ipv dat het beter ging. Omdat ik de klachten herkenden die m'n zoontje ook had bij koemelkallergie ben ik direct op dieet gegaan. Na een week ging het veel beter, maar dit was dus maar voor een periode van 2 weken. Sinds zo'n 2 weken is ze onrustiger als dat ze daarvoor was en slaapt ze ook 's nachts veel slechter.
    Het korter drinken herken ik en weet dat dit hoort bij deze leeftijd evenals meer interesse in de omgeving. Zelf denk ik niet dat dit de oorzaak is van het onrustige drinkgedrag, omdat ze aan het overstrekken is en duidelijk last lijkt te hebben van haar darmen (is ook aan het winden tijdens het drinken). De fles met gekolfde melk drinkt ze echter in zo'n 10-15 minuten rustig leeg.
    In de rugbyhouding is ze inderdaad een klein beetje meer ontspannen, maar laat ze ook minder vaak los doordat ze afleiding heeft (ze kan wat zien). De houding van rechtop voeden ken ik niet. Hoe doe je dat?
    Het klopt dat de melk krachtig toeschiet en ze dus al direct snel en drinkt met grote slokken. Eerst wat melk weg laten lopen zal ik gaan proberen.
    Inbakeren heb ik gedaan. Ze vind het wel fijn, maar het is met wisselend resultaat. De ene nacht slaapt ze hierdoor rustiger de andere nacht wordt ze toch weer wakker en hoor ik haar darmen borrelen. Inbakeren mag helaas maar tot 4 maanden volgens het consultatieburo.
    Ilse komt 5x voor voeding. Ze geeft het zelf aan en komt elke dag rond dezelfde tijden. Ze groeit overigens prima en is tevreden na een voeding. Al kan ze wel even 'mopperen' als het al op is. Ik geef 2 borsten per keer. Links heb ik altijd al minder produktie gehad, maar recht heb ik veel melk. Beide kanten drinkt ze helemaal leeg.
    De kinderarts had weinig nieuws voor me. Kon geen afwijkingen vinden en had ook geen verklaring voor de korte periode van resultaat op het dieet en het onrustige drinken. Nutramigen zou nog een optie zijn om op over te gaan, omdat ik het zelf niet zie zitten om een strenger dieet te volgen zonder soja en ei ed. Hiervoor heb ik een machtiging voor vergoeding door de verzekering kunnen krijgen.
    De steopaat kon geen ernstige 'blokkades' vinden. Haar nek en hoofd was ok, alleen haar buik wat gespannen. Volgende week nog een behandeling, maar ik verwacht er eigenlijk niet zoveel van. omdat ze dus niet iets gevonden heeft wat een oorzaak kan zijn.
    Ik heb voor mezelf besloten dat als de behandeling over maximaal 2 weken geen resutaat heeft ik zal gaan stoppen met de borstvoeding. Uiteraard zal ik jouw adviezen de komende 2 weken ook gaan toepassen. Ik heb dan naar mijn idee dan alles geprobeerd om verbetering in de situatie te krijgen, dus dan zal ik er vrede mee kunnen hebben om flesvoeding te gaan proberen. Ik vind het niet leuk, maar realiseer me dat zoals het nu gaat het niet langer kan. Niet voor m'n dochterje, maar ook niet voor mij en de rest van het gezin. Ilse raakt op deze manier oververmoeid en ik ook. De grens van het niet meer vol kunnen houden zit ik aardig tegenaan voel ik. Bovendien krijg ik vanuit mn omgeving steeds minder steun om door te gaan met de borstvoeding. Men is er van overtuigd dat het aan de voeding ligt. De kinderarts was wel heel aardig en zei dat ik het al boven gemiddeld had gedaan.
    Ik kreeg ook nog als tip om tijdens de voeding meerdere keren te wisselen van borst om het onrustige drinken te stoppen. Heb jij hier wel eens van gehoord?
    Alvast bedankt voor het 'luisteren' en je tijd.
    Ik hoop weer van je te horen.
    Groetjes,
    Anja
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi anja,

    ja, wisselen doe je wanneer er niet snel genoeg voldoende voeding komt (niet makkelijk toeschieten gedurende de voeding) of wanneer kindjes niet doordrinken of in slaap vallen. Ik zou in jouw geval niet echt gaan wisselen. (brengt meer onrust dan rust, denk ik zo)

    ik denk dat je resultaat kunt boeken met de eerste toeschiet weg laten lopen. zo kan ze rustiger drinken en doordrinken. de rugby rechtop bedoel ik dat de billen lager liggen dan de schouders en het hoofdje.

    heeft ze veel ontlasting of juist niet? schuimend? zitten er vlokken in? kleur?

    Ik hoop dat het snel beter gaat. overigens kun je best langer bakeren hoor. hebben ze een reden gegeven waarom dat maar mag tot maand 4? mogleijk ivm draaien? dan kun je beginnen met 1 armpje los bakeren, dan 2 armpjes vrij...tussen wel en niet zit vaak nog een wereld aan mogelijkheden! zo ook met borstvoeding geven. tussen geven en stoppen zit ook nog veel ruimte, je kunt de ochtendvoedingen nog aanhouden bijvoorbeeld, of 1 of 2 keer kolven en de rest aanvullen met andere voeding. het hoeft niet altijd het een of het ander te zijn!

    succes, ik hoor wel weer van je
     
  5. anja77

    anja77 Nieuw lid

    18 aug 2008
    4
    0
    0
    bedankt voor je snelle reactie.
    De rugby rechtop ga ik proberen. Ik heb vanmiddag en vanavond bij de voeding de eerste melk weg laten lopen en ze dronk daardoor inderdaad minder gulzig/snel. Ze 'klokte' minder. Dit lijkt dus te werken.
    Ze heeft meestal 1 keer per dag ontlasting wat makkelijk komt. Het is niet schuimend en bevat geen vlokken. De kleur is geel of groen en het is heel erg dun. Het ruikt sinds een week anders. Eerst was het een zurig luchtje nu stinkt het meer (weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven).
    Inbakeren mag inderdaad maar tot 4 maanden ivm het kunnen omdraaien en dus het veilig slapen. Ze ligt nu in een slaapzakje waardoor ze in ieder geval met haar beentjes rustiger is.
    Ik zit er zelf steeds meer aan te denken dat haar klachten van de darmen mogelijk kunnen komen doordat ze ook voor andere allergenen als alleen melk allergisch is. Dan zou deels borstvoeding deels flesvoeding geen optie zijn denk ik, want dan moet ik een strenger dieet gaan volgen en dat zie ik niet zitten.
    Ik blijf steeds maar nadenken over wat het meest aannemenlijk en logisch lijkt wat betreft de oorzaak van de klachten. Maar ik heb nu in ieder geval weer goede adviezen gekregen om verder mee te kunnen.
    Mijn zoontje heeft overigens ook nooit rustig uit de borst kunnen drinken. Ook niet met het koemelkvrije dieet, terwijl hij toen wel van z'n darmklachten en eczeem af was. Ik heb hem 8,5 maand gevoed, maar stil liggen deed hij dus niet. Zou dit dan ook aan het heftige toeschieten hebben kunnen liggen?
    Ik hoop weer van je te horen.

    Groetjes,
    Anja
     
  6. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Anja,

    ik denk dat je op de goede weg bent, nu. Kijk het een tijdje aan. Soms kun je de onrust niet helemaal voorkomen. Ik denk dat (wanneer de klachten binnen de perken zijn) een dieet wat niet alles dekt bij borstvoeding de voorkeur heeft boven kunstvoeding. Niet omdat ik nu zo'n goeroe ben, maar omdat je met borstvoeding nu eenmaal goede antistoffen mee geeft aan je kindje, wat heel waardevol is. Misschien dat je dat mee kunt nemen in je overwegingen?

    Succes verder,
    Heidi Margit
     
  7. anja77

    anja77 Nieuw lid

    18 aug 2008
    4
    0
    0
    de afgelopen dagen is het een stuk beter gegaan met Ilse. Minder krampjes en ze slaapt beter! We hebben ontdekt dat ze het liefs op haar buik slaapt. Wel tegen het advies van 'veilig slapen' in, maar we houden haar goed in de gaten. Ze is nu veel beter uitgerust en dus ook vrolijker. Als reden voor de vele krampen van de afgelopen periode kan ik alleen maar bedenken dat ik dus toch iets gegeten moet hebben met melk er in. Het onrustige drinken is niet over, maar acceptabel. Met jouw tips gaat het drinken wel wat beter. Ik ga dus niet over op flesvoeding, maar zie het weer zitten om minimaal de 6 maanden vol te maken!
    Ik kan genieten van m'n kleine meisje die weer kan lachen.
    Bedankt voor het contact via deze site! Mocht ik nog vragen/problemen tegen komen dan weet ik bij wie ik terecht kan. Bedankt!
     
  8. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn meid, goed te horen!

    groetjes Heidi Margit
     

Deel Deze Pagina