Heb ik rechten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door charity2010, 28 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charity2010

    charity2010 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik ben opzich heel blij met mijn verloskundige praktijk. Loop er al sinds mijn 1e zwangerschap en het zijn allemaal leuke, lieve meiden op één uitzondering na. Maargoed, nu heb ik dus vanmorgen de eerste echo gehad. Gelukkig was alles goed :D! Had met de vk afgesproken dat ik na de echo zou bellen voor een intake en hoe en wat nu verder..

    Dus ik bel net op, zeg dat ik de echo heb gehad en nu dus graag een afspraak wil maken. Allemaal prima, afspraak gemaakt voor 13 maart.
    En toen vroeg ik aan haar hoe het nu verder gaat met de echo's. Verteld ze me dat ze dat met de intake wel uitleggen en dat ik het dan wel hoor.
    Dus ik zeg dat het allemaal prima is, maar dat ik er geen behoefte aan heb om tot 12 weken te wachten voor een volgende echo aangezien ik een MA heb gehad waarbij het kindje ergens in week 8 is gestopt. En dat ik eigenlijk wel had verwacht dat ze de verwijzing net zoals nu gewoon zou doorfaxen zodat ik gelijk een nieuwe afspraak kon maken met de echo praktijk voor over 2 weken. Verteld ze me dat ik maar moet wachten op de intake :(. De intake is over precies 2 weken, maar ik weet ook dat als ik pas na de intake een afspraak mag maken voor een echo, ik sowieso wel een week moet wachten i.v.m de drukke agenda's daar. Moest nu ook ruim 3 weken van te voren de echo inplannen zodat ik hem wel echt met 8 weken zou hebben en niet met 9.

    Wat kan ik nu doen? Ze kunnen me toch niet zomaar nog 4 weken in spanning laten zitten?
     
  2. zonne bloem

    zonne bloem Bekend lid

    26 aug 2011
    989
    0
    0
    duidelijk je gevoel aangeven

    als er medische redenen zijn behoren zij gewoon echo's te geven hoor
    en die is er!

    dus tsja gewoon hun netjes vertellen wat je ons hier verteld
    en aangeven dat je t eerder wilt
     
  3. Boehboeh

    Boehboeh Lid

    10 feb 2012
    41
    0
    0
    Administratief
    Noord-holland
    #3 Boehboeh, 28 feb 2012
    Laatst bewerkt: 28 feb 2012
    ik weet niet precies hoe dit zit maar ik heb een ook miskraam gehad en met 7w5d een vroege echo gehad maar daarna heb ik mijn termijn echo met 9w5d gehad en daarna tot aankomende vrijdag helemaal niks meer.. (vrijdag heb ik mijn 20 weken echo) je krijgt nou eenmaal niet zoveel echo`s naar mijn weten. Ik heb meerdere keren aangegeven bij mijn verloskundige dat ik toch wel erg stress of het wel goed zit emt de kleine maar ze gaf aan dat ze er toch niet zo veel aan kunnen doen, ze gaan nu eenmaal niet iedere week een echo maken en normaal is de termijn echo ook zo rond 11 a 12 weken dus dat is op zich niet vreemd. ik begrijp dat het heel vervelend is, achteraf had ik mijn echo ook wel rond de 12 weken willen hebben ipv 9w5d omdat ik dus na mijn echo met 9w5d niets meer heb gehad behalve dan het hartje horen om de 4 weken.. en dat duurt erg lang.. maar goed, ik kijk gewoon steeds uit naar het volgende moment dat ik weer het hartje kan horen. misschien zijn er verloskundigen die vaker een echo maken maar dat is niet verplicht volgens mij ook al ben ik het daar niet mee eens als dat zo is ;)

    Je kan uiteraard altijd proberen om ze toch te vragen of het echt niet eerder kan omdat je erg in de stress zit want dat is ook niet goed maar bij mij deden ze dat niet (maar ben er ook niet te erg op doorgegaan, ze zei dat als ze een echo maken het nog steeds geen garantie is dat het de volgende dag nog goed zit en dat begreep ik dan ook wel weer hoe moeilijk het ook is)

    nogmaals: ik weet echt niet hoe dit precies zit misschien heb ik het helemaal fout, maar stress om een miskraam is volgens mij geen reden om vaker als 1 of 2x een extra echo te geven, waarschijnlijk wel als er meerdere miskramen zijn geweest maar een miskraam komt helaas vaak voor en meestal gaat het de keer erna wel goed gelukkig. medische redenen zijn naar mijn idee meerdere miskramen of voorkomende aangeboren afwijkingen in de familie bv. maar goed, ik hoop echt voor je dat ze een extra echo geven om je toch gerust te stellen!
     
  4. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Ik snap nooit waarom iedereen maar vind dat ze op van alles recht hebben. Vind die MA enorm klote voor je maar ik heb gewoon zelf echo's betaald. Waarom moet het perse vergoed worden? Als je je zo druk maakt leg je zelf een paar tientjes neer. Bij de meeste echo bureaus als je uit legt waarom en dat je dus alleen een hele korte 2d echo wil is er voor een paar tientjes wel een echo te maken hoor.

    Ik snap je ongerustheid maar 1 MA is inprincipe geen reden om aan te nemen dat dit je nog eens zal overkomen dus ook geen reden om meerdere echo's te maken behalve dat het je voor n dagje geruststeld. Betaal gewoon je eigen echo's , een termijn echo en een 20 weken echo krijg je vergoed. betaal de rest gewoon zelf.

    Verder wens ik je een superzwangerschap toe :)
     
  5. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.298
    113
    Op zich is 1 vroege echo bij een MA niet ongebruikelijk hoor. En al je zeker weet dat je nog een echo gaat krijgen, dan kun je die toch al vast inplannen en later de verwijzing ophalen?
     
  6. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    als ik je onderschrift goedd begrijp heb je 2 miskramen gehad?
    ik heb zelf ook 2 miskramen gehad en een echo gehad bij 7weken 10 weken en 12 weken .
    of het echt een recht is weet ik niet , ik heb heel erg geluk gehad met mijn gyn en vk van mijn gyn mag ik altijd een afspraak maken voor een echo.
    en me vk laat me om de 2 weken het hartje horen !

    wat je nog zou kunnen proberen is nog een keer bellen en uitleggen waarom je een echo wilt en als ze daar niet aan mee werken anders even naar een echobureau gaan en het zelf betalen.
     
  7. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ik vind je wel erg hard , als je haar onderschrift leest heeft ze ook al 2 miskramen gehad maar dat ter zijde.
    ik vind dat op het moment een vrouw zich zorgen maakt ze best een extra echo kunnen maken !
    ik heb ook 2 miskramen gehad en heb een echo gehad met 7 weken 10 weken en 12 weken en als ik zou willen zou ik nu nog een echo kunnen krijgen!

    dus inpricipe is het hier heel normal als je meerdere miskramen hebt gehad of een moeilijke zwangerschap dat je meerdere echo,s krijgt!
     
  8. charity2010

    charity2010 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Vind die eerlijk gezegt wel een nare reactie naar iemand die 2 miskramen heeft gehad. Bovendien moet je die 'paar tientjes' ook maar even hebben liggen, niet iedereen heeft dat zomaar even klaarliggen.
     
  9. charity2010

    charity2010 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Bedankt voor je reactie! Hier op het forum lees ik indd dat vrouwen met meerdere miskramen toch wel 3 echo's hebben gehad. Ik ging er ook wel vanuit dat ik die ook zou krijgen.. Maar ik bel morgen nog een keer want vandaag kan ik ze niet meer bereiken, en dan hoop ik maar dat ze me toch nog een doorverwijzing wil geven!
     
  10. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ik zou het niet te veel op het forum gooien vk zijn hier over het algemeen niet heel blij mee ;) althans mijn vk zei forums zijn leuk maar er word ook wel onzin verkocht.

    ben jij voor je miskramen onder behandeling geweest bij een gyn , anders zou je die ook nog is kunenn bellen en je angsten voor leggen.....:) en mischien wilt hij wel een extra echo maken
     
  11. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Bedoel het niet hard, maar ik vraag me oprecht af waarom iedereen ergens recht op wil hebben.
    Als je je ongerust maakt (wat uiteraard logisch is) dan kan je toch ook ZELF een echo laten maken?
    En die echo moetne ze ook kunnen declareren bij je zorgverzekeraar. Maar een aantla echo's kunnen ze verantwoorden. Anders krijgen ze het niet vergoed. Heeft een vk praktijk een eigen echo apparaat zullen ze sneller even een echo maken dan wanneer je doorgestuurd word naar een echopraktijk.
    Ik heb zelf met 19+6 een doodgeboren dochtertje gekregen en daar achteraan een ma. Dus ik weet precies hoe TS zich voelt. Maar sorry ik heb zelf mn echo's betaald op de gebruikelijke na. En dat zijn er een heleboel geweest. Een vk leeft niet van water die heeft ook geld te verdienen om te kunnen blijven bestaan. En ts is helaas niet de enige die zulk rottige dingen meemaakt. Ze kunnen simpelweg niet altijd iedereen een echo geven.

    Dat heeft niks met hard zijn te maken, ik bedoel het ook verre van onaardig. Het is gewoon hoe het is. Neem zelf contact op en laat op eiogen kosten een echo maken. Wat is daar zo erg aan? Ja het kost je geld maar je ongerustheid is wel weg.
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Volgens mij staat er nergens in een wet/protocol beschreven dat je na een MA recht hebt op meerdere echo's. (Ik kan het verkeerd hebben hoor.) Dus rechten, nee, ik vind van niet.
    Maar: vragen staat vrij.
    Ik zou als ik jou was gewoon nog een keer bellen en zeggen dat je je zorgen maakt. Nee heb je, ja kan je krijgen.
    Ik hoop dat je toch snel een echo krijgt en dat je kan gaan genieten van je zwangerschap.
    Succes!
     
  13. Lizzy1986

    Lizzy1986 Fanatiek lid

    22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Alleen als er een medische reden is krijg je volgens mij een extra echo en een ma is dat denk ik niet voldoende. Hoe moeilijk ook voor jou natuurlijk! Ik heb ook met 8 weken een echo gehad en dan strax bij 12 weken pas weer. (MK met 14 weken gehad, kindje was toen ook al 14 weken groot) Als het er allemaal goed uit zag is er ook geen reden voor paniek. Ik snap je helemaal hoor meid maar op het ziekenhuis en bij de vlos zijn ze allemaal wat nuchterder denk ik..

    Daarbij zijn er zat meiden die met 12 weken pas hun eerste echo hebben en veel langer in spanning moeten zitten dus ik was ook al heel erg blij met de extra (vroege) echo.
     
  14. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Staat er ergens dat ik het niet erg voor haar vind dat ze dat heeft meegemaakt? Dus welk stuk is naar volgens jou?
    Ik vind het verschrikkelijk voor ts dat haar dit overkomen is. en ik begrijp als geen ander hoe ze zich voelt. Maar ik vind ook dat je niet alles bij een vk of gyn neer kan leggen.


    Waar ik echo's laat maken betaal ik 20 euro per keer. Lijkt me stug dat iemand geen 20 of 30 euro heeft liggen voor een echo. Hoe wil je dan uberhaubt je zwangerschap+baby straks financieren. Daarbij zijn wij ook niet altijd even rijk maar ik kan altijd wel ergens paar tientjes vandaan schrapen hoor.
     
  15. Lizzy1986

    Lizzy1986 Fanatiek lid

    22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ja ik ben het hier ook wel mee eens en het komt op mij ook niet onaardig over btw..
     
  16. charity2010

    charity2010 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik ben ts ;). En ik vond je eerste reactie best hard en daardoor wat naar overkomen.
     
  17. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    dus met andere woorden vind jij ook dat ik na 2 miskramen ook mijn eigen echo,s had moeten betalen ??

    gelukkig had ik een gyn die het een kleine moeite vond om voor mijn een decaleratie te schrijven voor een medische indicatie ( 2 misrkamen ) om meerdere echo,s te krijgen!

    maar hier op het forum is zijn zoveel meiden met meerdere miskramen en die krijgen allemaal meerdere echo,s dus baal jij er ergens niet van dat jij die niet heb gekregen en zelf heb moeten betalen ?
    wat ik ergens erg vreemd vind na jouw geschiedenis !!
     
  18. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    meerdere miskramen zijn wel een rede voor extra echo,s en als je onderschrift leest van ts heeft ze er 2 gehad
     
  19. Lizzy1986

    Lizzy1986 Fanatiek lid

    22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hey dim eens.. Ik heb haar onderschrift gelezen en ik vind het heel naar voor dr maar niet overal werken ze hetzelfde.. Ik snap dat het een onzekere tijd is, dat is het voor iedere zwangere.
     
  20. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    overal werken ze wel met het tender care en love protecol ;)
     

Deel Deze Pagina