hoge bloeddruk jaar na bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Veertje84, 6 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

    In mijn beide zwangerschappen heb ik hoge bloeddruk gekregen met pre-enclampsie en ook Hellp.
    Maar goed, dit was vrij snel na de bevalling weer zover in orde. Ik heb nog een tijdje medicatie genomen voor de bloeddruk. Maar na een controle bij de huisarts mocht ik ermee stoppen. Verder eigenlijk nooit laten controleren of wat dan ook. Mijn jongste is nu 1,5 jaar oud dus het is ook weer een tijd geleden.
    Maar nu sinds een paar dagen voel ik mij weer niet zo lekker. Hoofdpijn, duizelig, kortademig, druk op mijn borst en ook een raar gezwollen gevoel in mijn vingers (maar als ik ernaar kijk lijkt het niet gezwollen te zijn).
    Ik vermoed dat ik weer hoge bloeddruk heb.

    Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ja ik! Hier ook PE/HELLP gehad. Een maand na de bevalling medicatie afgebouwd maar al vrij snel (zo'n 2 maanden) daarna kreeg ik weer klachten. Bij de huisarts bleek hij inderdaad te hoog. Gezien de geschiedenis bij mijn moeder (2 x HELLP incl. overleden kindje en een hersenbloeding paar jaar later door hoge bloeddruk zonder medicatie) direct besloten om aan de bloeddrukverlagers te gaan. Voelde mij gelijk beter.
     
  3. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb geen pre-eclampsie of HELLP gehad, in zwangerschap helemaal geen hoge bloeddruk maar na de bevalling is mijn bloeddruk hoog geworden. Ben nu bezig met de huisarts om alles in kaart te brengen, omdat mijn cholesterol ook heel hoog is en ik familiair belast ben. Ik ga waarsch medicatie krijgen. Hoge bloeddruk kan ook erfelijk zijn

    Hoofdpijn kan wel een teken van hoge bloeddruk zijn, maar veel vaker heb je geen klachten van hoge bloeddruk. Ik zou als ik jou was in ieder geval je bloeddruk laten opmeten, eventueel vragen om een 24-u meting, dan loop je 24u met zo'n kastje dat ieder kwartier je bloeddruk meet. Niet erg prettig onderzoek omdat dat ook 's nachts doorgaat, maar zo krijg je wel een beeld van de hele dag. 1x opmeten blijft een momentopname.
     
  4. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Hoge bloeddruk geeft eigenlijk nooit (zulke) klachten. Je zou best een hoge bloeddruk kunnen hebben, maar hoogstwaarschijnlijk staan je klachten daar los van. Zou ff laten meten, dan weet je het.
     
  5. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Waar haal je die informatie vandaan? Want dat klopt dus niet.
     
  6. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Mijn geneeskundestudie ;) En de daaropvolgende huisartsopleiding. En jij?
     
  7. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Mijn persoonlijke ervaring(en) en die in mijn directe omgeving :thumup:
     
  8. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Alleen bij bloeddrukken >200 mmHg bovendruk komt het af en toe voor. En de kans op zo'n bloeddruk bij een vrouw van "onze" leeftijd is erg klein..
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mij is verteld door mijn huisarts dat een vrouw die tijdens de zwangerschap een hoge bloeddruk heeft op latere leeftijd vergrote kans heeft op een hoge bloeddruk.

    Ik heb bij beide zwangerschappen een te hoge bloeddruk gehad, bij de jongste ook zwangerschapsvergiftiging. De jongste is nu 5 en slik ondertussen al 3 jaar medicatie voor te hoge bloeddruk.
    Dus ik zou het sowieso even laten checken!
     
  10. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Hier bij zwangerschap dochter hoge bloeddruk gekregen en is nooit meer weggegaan. Nog steeds medicatie
     
  11. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik ben bij huisarts geweest en ik had dus wel hoge bloeddruk. Ik moet nu een paar dagen thuis meten om een beter beeld te krijgen.

    Maar zover ik weet is mij in het ziekenhuis altijd verteld geworden dat hoofdpijn/benauwd gevoel wel tekenen van hoge bloeddruk kunnen zijn.
    In ieder geval telkens wanneer ik deze klachten kreeg tijdens mijn zwangerschappen, had ik dus inderdaad ook steeds hoge bloeddruk. En nu was dit weer het geval (al ben ik nu niet zwanger)
     
    bozoe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina