Hond gestrest door kruipende dreumes

Discussie in 'De lounge' gestart door Aegyo, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.322
    1.343
    113
    Ik weet niet zeker of dit topic in de lounge mag (zo niet, sorry!)? :oops:

    Maar hopelijk hebben jullie tips voor mij :)

    Ons hondje is inmiddels 10 jaar oud en helaas niet meer zo kwiek. Juist door haar lichamelijke problemen hebben we altijd ons best gedaan om haar een zo rustig mogelijke omgeving te bieden.

    De geboorte van ons zoontje was dan ook een hele verandering voor haar waar ze erg aan moest wennen.

    Maar nu is hij dus gaan kruipen/waggelen/lopen en speelt hij vooral op de vloer en weinig in de box. Inclusief rondvliegend speelgoed natuurlijk. En dat zorgt voor ENORM veel stress bij haar. Zwaar hijgen, nerveus rondlopen, constant om eten vragen, etc. Ze raakt volledig in paniek.

    Zet ik hem in de kinderstoel of box, dan is ze binnen een paar minuten weer kalm...

    Ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken? Hoe ik naar haar moet communiceren dat het ok is en dat ze niet in paniek hoeft te raken? Ik merk dat ze de verandering niet goed kan verwerken en ik wil natuurlijk niet dat het uit de hand loopt.

    Eigenlijk wil ik een gedragstherapeut inschakelen, maar mijn man twijfelt. Hij wil haar dolgraag helpen, maar denkt dat het vooral weggegooid geld gaat zijn :(

    Iemand een soortgelijke ervaring of tips?
     
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.436
    2.870
    113
    Ah wat sneu. Ik zou toch voor een gedragstherapeut gaan. Heeft je hond een eigen plekje waar je kindje niet bij kan/mag?
     
  3. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Hebben jullie een bench voor haar?
    Grote kans dat ze zich een stuk veiliger voelt. (Gewoon open laten, zodat ze er in en eruit kan als ze dat wilt)
    Zo kan ze ook op een voor haar veilige manier wennen en toekijken naar jullie spelende zoon.
     
  4. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wat sneu. Ik zou ze, nu je kindje nog klein is, zoveel mogelijk gescheiden houden. Kan je een deel vd kamer afzetten voor de hond? Onze hondenschool adviseerde toentertijd o.a. om een pot snackjes neer te zetten, en elke keer als kind wakker is/thuiskomt de hond iets lekkers/aandacht te geven. Zo krijgt de hond positieve associaties bij het kind. En als kind weg is/slaapt hond zoveel mogelijk negeren. Bij onze hond (niet gezond en bang voor kinderen) is het goedgekomen, die laat zich nu verkleden en z'n neus roodkleuren met potloden etc.
     
  5. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.322
    1.343
    113
    Ja, een mandje onder de salontafel :) Maar daar krijg ik haar met geen mogelijkheid in als ze zo loopt te stressen.

    Ik vind het ook sneu voor haar. Ze is zo'n schat van een hond! Ze was 7 weken oud toen ze bij ons kwam, verstoten uit het nest (ik denk vanwege haar "handicaps") :(

    Ik merk dat ze echt ouder aan het worden is en dat ze grote veranderingen niet meer goed kan verwerken :(
     
  6. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.322
    1.343
    113
    Hebben we, maar dan flipt ze volledig. Joelen, blaffen, krabben, met haar kopje tegen de deur rammen (ook wanneer die open is)... Dat was voor de zwangerschap ook al overigens.
     
  7. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik zou zeker een gedragstherapeut inschakelen.

    Dat hebben wij 2 keer gedaan ( eerste keer bij stukbijten spullen en de tweede keer blaffen en dat we een baby erbij hadden gekregen)

    Bij ons 2 keer het geld dubbel en dwars waard geweest.

    Koste maar 35 euro per keer dus is niet gelijk verschrikkelijk veel geld.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  8. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ahhh zielig he, kon je ze soms maar duidelijk maken dat het voor haar eigen bestwil is.

    Flipt ze ook als de bench gewoon open is?
    Lastig zeg, je wilt zo graag dat je hondje het ook fijn heeft en op haar gemak is.

    Misschien dat een gedragsdeskundige dan toch wel een goede optie is.
     
  9. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Herkenbaar, alleen gelukkig niet in zn mate als bij jullie.

    Hier sinds de komst van de kids nerveus door het huis ijsberen, veel op zn plek liggen (kinderen mogen van ons daar absoluut niet bij komen), zomers direct bij de achterdeur zitten omdat hij buiten wil zijn, periodes afvallen. Nu zijn we verhuisd en is alles verergert.. resulteert in bijna alleen maar in de bench liggen in de garage (kan de hele dag in/uit lopen als hij wilt). Wij laten hem gewoon met rust en gaan niks pushen. Liever gescheiden dan een nerveuze hond bij de kids.
     
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    En een mand in de bijkeuken of gang? Dan zijn ze niet in dezelfde ruimte.

    Je zou iets van feliway kunnen proberen.

    Zelf doe ik soms een paar drupjes valeriaan in het water. Ik heb een kat die heel snel gestressd is en moeite heeft met veel prikkels.
     
  11. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Speelt je zoontje in de buurt van de mand van de hond? Dan zou ik er een andere plek voor zoeken zodat er minder prikkels zijn voor de hond.
     
  12. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.113
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kijk eens naar een puppyren. Dat is toch de ruimte (als je hond niet heel groot is en zowel dan zou je er bijv. 2 bij elkaar kunnen doen) maar dan is je hond toch veilig van je kindje vandaan.
     
  13. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.322
    1.343
    113
    Nee, hij komt niet bij haar mand in de buurt :) Hij negeert haar tot nu toe ook volledig.
     
  14. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Onze mechelaar werd ook nerveus toen onze dochter begon te kruipen, dit werd versterkt doordat onze dochter juist ook naar de hond wilde.
    Bij ons moet je door de keuken heen om van de gang in de woonkamer te komen, wij hebben toen een klemtraphekje tussen de keuken en de woonkamer neergezet.

    Als de hond weg wilde dan ging ze bij het traphekje zitten, dit deed ze ook als ze er weer bij wilde zijn. Op deze manier kreeg ze rust en ging ze gewoon lekker op haar nachtplek onder de trap liggen.

    Inmiddels is het traphekje niet meer nodig maar is toen der tijd verplaatst naar de doorgang vlak voor de trap, om als traphek zelf te dienen. Nu is dat ook niet meer nodig maar hebben we het er laten staan voor als er kindjes komen spelen die bang voor de hond zijn.

    Voor ons was dit de oplossing, de hond had genoeg ruimte om lekker te kunnen bewegen en ons meisje ook. Nu zijn het de allerbeste vriendinnetjes.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  15. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hoewel onze hond niet zo schrikachtig was ten opzichte van onze tweeling, hebben wij een playpen rek aangeschaft toen. Ik werk aan huis, mijn man werkt(e) hard en tot laat buitenshuis en ik was veel alleen met de hond en kids.
    Twee jochies die aan de oren van mijn hond gingen hangen en de hond geen rust gaven, zag ik niet zitten en tevens gunde ik mijn twee mannekes (waarvan één autistisch met verstandelijke handicap = snel overprikkeld) rust bij het Rapley geïnspireerde eten wat ik gaf, zonder dat de hond dat hen uit de handen griste. En dan moest ik zelf ook nog toe komen aan werk, huishouden en ook nog wat ruimte voor mezelf hebben.

    Dus hups: hek tussen de kids en de hond waar ik overheen kon stappen, en ik hoefde iets minder scherp op te letten en kon ook even kort uit de situatie weglopen in veiligheid voor hond en jochies. De w.c. bezoekjes, koken, stofzuigen en de (af)was etc. moesten tenslotte ook nog ;)
     
  16. smarlicia

    smarlicia Niet meer actief

    Ik zou idd de hond in de gang doen en als je kindje in de box zit weer in de kamer

    De hond zou toch op een gegeven moment moeten wennen en door moeten krijgen dat de hond op de 2e plaats komt
     
  17. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Zou juist een gedragsdeskundige inschakelen koste wat het kost.
    Zou de hond ook absoluut niet weghalen. De hond was er eerst en zakt in rang.
    Liever geld kwijt aan een deskundige dan dat de hond een keer iets in paniek doet wat echt niet kan zoals bijten. Blijven dieren..

    Hier alles rustig opgebouwd. Dochter mag niet in de buurt van hond zn plek en niet aan zijn speelgoed komen. Mag anders om ook niet. Verder geen problemen want zijn totaal niet geïnteresseerd in elkaar.
     
  18. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Nou je hond in de gang stoppen lijkt me echt het slechtste idee ooit. Je hond die je al jaren hebt, lekker wegduwen als de nieuwe 'indringer' rond aan het kruipen is in de woonkamer. Daar zal die hond echt van opknappen ja .. :rolleyes: Beter zou bijvoorbeeld een hekje zijn of een ren waar je hondje veilig in zit.

    Verder zou ik echt een gedragsdeskundige inschakelen. Het klinkt alsof je hond erg onzeker is door de nieuwe situatie en ze moet goed begeleidt worden om hier mee om te gaan en weer zelfverzekerd te zijn. Je kindje gaat zich steeds meer buiten de box bewegen en je hond zal ook nog wel een tijd meegaan. Moet toch voor alle partijen leuk blijven?
     
  19. kleinebeer

    kleinebeer Bekend lid

    5 feb 2017
    623
    334
    63
    Je zou trouwens ook nog je vraag kunnen stellen op het hondenforum (www.hondenforum.nl) zitten genoeg mensen met verstand die je best willen helpen en tips kunnen geven.
     
    Aegyo vindt dit leuk.
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    Een hond van die leeftijd verander je niet zomaar meer. Daarnaast kan haar leeftijd en gesteldheid haar gedrag ook blijvend veranderen. Jouw kind zal alleen maar drukker worden. Die gaat lopen en rennen, en dan komen er straks andere kinderen over de vloer (vriendjes) of jullie willen een 2e. Ik zou een ander plekje voor haar zieken. Waar ze in alle rust oud kan worden. Zoveel stress is zielig voor de hond. En kan helaas heel gevaarlijk worden voor jullie kind! Een hond die angstig is gaat vaak bijten!
     

Deel Deze Pagina