Hoogte WIA

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Rizzoli, 6 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Hallo,
    Ik ben onlangs gekeurd door een verzekeringsarts voor een wia aanvraag. Deze arts zei tijdens het gesprek dat hij mij niet in staat acht om te werken. Ik volg nu nog een behandeling en hij wil mij na die behandeling wel weer terug zien. De verwachte duur van die behandeling is ongeveer 3 jaar.
    Wat voor een wia uitkering ga ik nu dan krijgen en hoe hoog wordt deze?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Rizzolli,

    Ik begrijp dat je wacht op de beslissing van je WIA-aanvraag en graag alvast wilt weten wat je kunt verwachten.

    De WIA bestaat uit 2 regelingen die aan jou toegekend kunnen worden: De WIA/WGA-uitkering en de WIA/IVA-uitkering.

    Je krijgt een WIA/IVA-uitkering als je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Volledig arbeidsongeschikt betekent dat je minder dan 20% van je laatst verdiende loon kunt verdienen, en dus 80% of meer arbeidsongeschikt bent. Duurzaam betekent dat je kans op herstel heel klein is. De IVA-uitkering is 75% van het voor jou vastgestelde WIA-maandloon.

    De WIA/WGA-uitkering krijg je als je wel volledig, maar niet duurzaam arbeidsongeschikt bent. Je hebt dan kans om gedeeltelijk weer te gaan werken. De WGA-uitkering is meestal de eerste twee maanden 75% van je WIA-maandloon en vanaf de derde maand 70% van je WIA-maandloon, zolang je volledig arbeidsongeschikt bent. Meer informatie over deze uitkeringen, lees je hier: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/index.aspx.

    Welke van deze twee WIA-uitkering je krijgt toegekend, wordt door de behandelaar van je dossier bepaald. Ik raad je aan om te wachten op de toekenningsbeschikking. Hierin staat vermeld welke uitkering je krijgt en wat dat voor jou betekent.
    Nog even geduld.

    Ik wens je alvast een fijn weekend toe!

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     
  3. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Bedankt voor de reactie. Nog even een vraag. Waar vind ik de hoogte van het WIA maandloon? Ik krijg nu 100% van mijn laatst verdiende salaris ivm ziekte door zwangerschap/bevalling. Krijg je dan 70% daarvan of 70% van 70% zeg maar.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Rizzoli,
    Namens mijn collega Caren, graag gedaan.
    Je wilt nog weten hoe je de hoogte van je WIA uitkering berekent.

    Voor de WIA uitkering berekenen we je WIA maandloon.
    De hoogte van het WIA maandloon berekenen we met het sv-loon dat je verdiende in het jaar vóór je ziek werd. Je vindt het sv-loon terug op het loonstrookje. Alle vaste onderdelen van het loon tellen mee.
    Voor de berekening kijken we naar alle dienstverbanden in het jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag.
    Dit WIA maandloon is de basis waarop wij de WIA uitkering berekenen.
    De IVA-uitkering is 75% van het voor jou vastgestelde WIA-maandloon.
    De WGA-uitkering is eerste twee maanden 75% van je WIA-maandloon en vanaf de derde maand 70% van je WIA-maandloon, zolang je volledig arbeidsongeschikt bent.

    Kun je zo verder?

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  5. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Ja super. Bedankt!
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goed te lezen, Rizzoli. Graag gedaan!
     

Deel Deze Pagina