Hoogte zwangerschaps uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sjoukje19855, 11 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjoukje19855

    Sjoukje19855 Nieuw lid

    11 feb 2018
    2
    0
    1
    Vrouw
    Mijn contract is per december niet verlengd, ik werkte daar 16 maanden. Maar wel een arbeidsverleden van 15 jaar.

    Ondertussen zijn wij in verwachting en zou mijn zwangerschapsverlof ingaan begin juli.

    Wat wordt dan de hoogte van mijn zwangerschaps uitkering. De HRM medewerker gaf aan 100% dus hetzelfde loon wat ik bij mijn laatste baas verdiende.
    Maar nu lees ik ook wel anders, dit zou iets zijn met je loon van het afgelopen jaar in mijn geval dus 7maanden uitkering en 5 maanden het inkomen van mijn laatste baan.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Sjoukje,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap.

    Helaas wordt jouw contract per december niet verlengd. Je wilt graag weten hoe hoog je zwangerschapsuitkering wordt die begin juli ingaat.

    Ik leg je eerst uit hoe het gaat met je uitkering tot aan het verlof.
    Als je werkloos wordt en je voldoet aan de voorwaarden, dan kun je een WW-uitkering krijgen.
    Voor de hoogte van je WW-uitkering wordt jouw dagloon berekend. We kijken hierbij naar het sv-loon dat je verdiende in het jaar voorafgaand aan de eerste werkloosheidsdag. Deze periode begint: 1 jaar + 1 kalendermaand of vierwekenperiode voor je eerste werkloosheidsdag. Er is dus altijd een volledige maand of periode van vier weken die hierbij niet meetelt.
    Dit totale sv-loon delen we door 261. Dit is het gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar. De uitkomst hiervan is jouw dagloon.
    Voor je bruto WW-uitkering krijg je de eerste 2 maanden krijg je 75% van dit dagloon. Daarna wordt dit 70%.

    De zwangerschapsuitkering (WAZO) kun je aanvragen via 'Mijn UWV'. Dit kun je doen vanaf 4 weken voor je eerste verlofdag. De hoogte van de WAZO-uitkering is 100% van het dagloon dat voor jou geldt. Dit dagloon baseren wij op de WW-uitkering die je ontving in de laatste maand voor de maand waarin uw verlof ingaat.

    Actuele informatie over zwanger met een uitkering vind je hier.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     
  3. Sjoukje19855

    Sjoukje19855 Nieuw lid

    11 feb 2018
    2
    0
    1
    Vrouw
    Goedemiddag
    Beste Yvonne,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik had nog een kleine vraag. Even een voorbeeld, mijn vorige loon was € 2000,-. Hier is mijn dagloon voor de uitkering op gebaseerd. Met 70%, dus een uitkering van € 1300,-

    De zwangerschaps uitkering is dan 100% van de € 1300? Dus blijft ook tijdens de zwangerschap € 1300? Of wordt er voor 100% weer € 2000,- gepakt?

    Met vriendelijke groet,
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Sjoukje,

    De hoogte van de WAZO-uitkering is 100% van het dagloon dat voor je geldt. Dit dagloon baseren wij op 100% van het dagloon van je WW-uitkering. Klik hier voor meer informatie. Het gaat dan om de WW-uitkering die je ontvangt in de laatste maand of in de laatste 4 weken voor de maand waarin jouw verlof ingaat.

    Dus in jouw voorbeeld, geldt dan de laatst genoemde optie.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina