Houdbaarheid hard gekookt ei

Discussie in 'De lounge' gestart door wendy1611, 22 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Hoe lang zou je een hardgekookt ei kunnen bewaren in de koelkast?
     
  2. minni

    minni Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    Geen idee. Tot ie zelf wegloopt? :D
     
  3. missgroovy

    missgroovy Niet meer actief

    naar wat ik altijd begrepen heb niet langer dan een week, omdat er veel eiwitten inzitten.

    Het bederft sneller dan een rauw ei,,,maar goed als je op die verpakte gekookte eieren in de supermarkt kijkt zijn die langer goed te houden. daar zit meestal ook een bescherm laagje op.
     
  4. Essiegirly

    Essiegirly Fanatiek lid

    14 mrt 2007
    1.712
    0
    0
    Dordrecht
    Ik weet dat ook niet, heb ik nooit geprobeerd.
    Ben ook wel benieuwd eigenlijk hihihi
     
  5. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Ver komt ie dan niet met gesloten koelkastdeur :)
     
  6. Loltsje82

    Loltsje82 Fanatiek lid

    20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Ik zou het niet weten, zelf zou ik het niet langer dan 1 of 2 dagen bewaren..... Ik heb het er niet zo op moet ik zeggen. Dan gooi ik ze liever weg en kook ik nieuwe.
     
  7. Niet meer actief

    ik geloof max 3 dagen
     
  8. missgroovy

    missgroovy Niet meer actief

    Effe opgezocht voor je, mn geheugen is toch nog niet helemaal slecht geloof ik hihi.

    Rauwe eieren zijn vijf tot zes weken houdbaar nadat ze zijn gelegd. Een hardgekookt ei kun je beter niet langer bewaren dan een week na het koken. Waarom bederft een hardgekookt ei eerder dan een rauw ei?

    Een ei zit vol eiwitten. Volgens diervoedings­deskundige Wim Thielen uit Venray bescher­men deze de voedingsstoffen voor het kuiken­tje in het ei. Het zijn natuurlijke conserveringsmiddelen. Voor een gezonde groei is het kuikentje aan­gewezen op verse voeding. De eiwitten zorgen ervoor dat het ei langer houdbaar blijft. Wor­den de eiwitten gekookt, dan verliezen ze deze eigenschap. Ze zijn namelijk opgebouwd uit aminozuren. In een rauw ei gebeurt niets met die aminozu­ren. Daarom zijn rauwe eieren zonder veel problemen langere tijd te bewaren. Kook je de eieren dan verandert de losse structuur van de aminozuren in een vaste. Die verandering beïnvloedt de houdbaarheid ongunstig. Erdie Burema van het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren geeft aan dat de wetenschap ervan uitgaat dat de zuurgraad van een ei daarbij een rol speelt. Harold McGee, schrijver van het boek 'Over eten en koken', denkt dat het met name die zuurgraad is, die de versheid van het ei bepaalt. Door het stollen van de eiwitten tijdens het koken van de eieren verandert die zuurgraad. In het ei ontstaan dan allerlei verbindingen. Zo gaat het eivlies kleven aan het eiwit. Deze verbindin­gen en klevingen zorgen er voor dat het ei maar beperkt houdbaar is. De schaal van het ei is trouwens ook van belang voor de houdbaarheid. Door het koken, maar zelfs door het schoonwassen van een ei met een natte doek wordt deze beschermlaag aangetast. Het ei wordt poreus waardoor bacteriën de kans krijgen het ei binnen te dringen. Een hard gekookt ei kun je dan ook het beste een aantal dagen gepeld onder water bewaren
     
  9. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Dank voor jullie reacties!
     
  10. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    He wen dat vroeg ik me dus ook af.
    Heb nl afgelopen maandag van die geverfde eieren gekocht bij de Aldi. Die zijn tot na de pasen goed, volgens de houdbaarheidsdatum.
    Ik vond dat ookal vreemd en eet ze dus deze week maar op.
     

Deel Deze Pagina