nieuwbouw

Discussie in 'De lounge' gestart door catz, 23 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. catz

    catz Lid

    5 mei 2007
    11
    0
    0
    Hoi Meiden,

    Wij zitten serieus te denken om binnenkort een nieuwbouw woning te kopen. Het huis staat te koop voor €180 duizend met meerwerk zouden op een bedrag komen te zitten van €210.000. Onze gezamelijk inkomen is 52000 euro per jaar.

    Ik vind het allemaal zo spannend.

    wat denken jullie ?
     
  2. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Heel spannend idd!
    Wij zijn er ook mee bezig geweest en werd soms wel een beetje gek van al het denkwerk. Je kunt er wel je eigen ding van maken, maar wij hebben het uiteindelijk niet gedaan.
    Het ging ook om ons eerste huis.
    Ik hoop voor je dat je een mooie deal kunt maken!
     
  3. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Doen!

    Je zit ruim binnen de NHG, dus dat moet lukken.

    Vind wel dat je voor heel veel meerwerk hebt. Denk daar goed over na.

    Wij hadden maar 1200 euro en daarvoor hebben ze de wastafel in de badkamer verplaatst (zodat we later zelf een wc konden plaatsen) en de wc en badkamer tot bovenin doorgetegeld.

    Als je zelf een beetje handig bent, of je kent mensen die dat zijn, zou ik er even over nadenken wat je laat doen.

    Wij hebben dus de wc zelf gedaan. (nou ja m'n vader heeft dat gedaan). Dat kostte ons 450 euro aan materiaal. Had ik het in de bouw laten doen kostte dat me 1000 euro. Nou koopt de bouwer die spullen tegen groothandelsprijzen, en natuurlijk heb je ook met manuren te maken, maar dat kost toch geen 550 euro?

    Linda
     
  4. catz

    catz Lid

    5 mei 2007
    11
    0
    0
    Volgens de hypotheekadviseur moet je ongeveer 20.000 rekenen voor meerwerk. Ik vond het ook vrij veel.

    Het huis wordt opgeleverd inclusief WC/douce. Dus het gaat alleen om de keuken, tuin en de inrichting enz.

    Volgens mij komen we niet in aanmerking voor NHG, omdat we een krediet van €5000 heeft.
     
  5. catz

    catz Lid

    5 mei 2007
    11
    0
    0
    Oh ja, het huis is nog niet in aanbouw, dus we zitten ook met bouwrente.
     
  6. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht en hou inderdaad ook rekening met renteverlies tijdens de bouw, notariskosten en afsluitprovisie.
     
  7. stampertje

    stampertje Niet meer actief

    Wij hebben ook een nieuwbouw huis. We hebben de bouwrente meegefinancierd. Het huis werd uiteindleijk eerder opgeleverd, waardoor we nog wat geld overhaddden ivm de bouwrente.

    Succes.

    Liefs
     
  8. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht.
    Ik vind 30.000 voor het meerwerk niet te veel hoor. Het loopt als snel op (keuken, badkamer, aanpassingen in huis etc.).
    Denk idd aan het meefinancieren van de bouwrente.
     
  9. brussie

    brussie Fanatiek lid

    22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Is het een leuk huis? Kan je er wat mee? Hoe zit het met de tuin, en de ligging van het huis (aan water, drukke straat enz.)

    Ik zou ook willen weten wat je bruto per maand moet gaan betalen (met levensverzekering en alles erbij), zo kun je zien of je het zelf kan betalen. Een ander weet niet wat je wil betalen. Wij kopen alleen als we een huis bruto kunnen betalen (dan weet je zeker dat je het kunt blijven betalen mocht de belastingteruggaaf weg vallen).

    Nieuwbouw is leuk, je kunt elke week de vorderingen bekijken! Ik woon nu in mijn tweede nieuwbouwhuis. Alles is nieuw en dat is natuurlijk wel lekker!

    Enne.. kaal 180.000 euro? Da's tegenwoordig een koopje!
     
  10. Stienke

    Stienke Fanatiek lid

    15 feb 2007
    2.424
    0
    0
    Adm.medewerker op verzekeringskantoor
    Assen
    Wij hebben het ook gedaan, we kunnen nu bija verhuizen. Ons huis is te bewonderen op www.zilverenrandje.nl bij de foto's en dan het kopje kloosterhout...
     
  11. miloux

    miloux Bekend lid

    27 jul 2006
    760
    0
    0
    wij hebben het ook gedaan en wonen er nu 2 maanden,

    meerwerk was wel ruim 50000 euro, extra kamer aangebouwd, badkamer, keuken etc etc, muren anders.

    maar het isn u ons droomhuis voor de komende 40 jaar!


    ons huis heeft wel ruim 2 jaar geduurd om te bouwen, en renteaftrek na 2 jaar kan niet meer etc.
    dus dat heeft ons 11000 euro gekost extra,

    pas dus wel erg op, maar anders helemaal geweldi!
     
  12. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Dan mag ik misschien een tuttbel zijn hoor, maar deze woning is ook opgeleverd met alleen een douche en toilet, maar ik heb echt geen geld geleend voor een keuken.
    Ik ga geen 30 jaar rente betalen voor een keuken of een luxe badkamer.
    Tuin hebben we niet of nauwelijks (ik denk toch wel 3 vierkante meter).

    De badkamer is gewoon zoals het is opgeleverd, de keuken was een aanbieding, alles erop en eraan (behalve de kookplaat want die hebben we gekregen van kennissen), zelf neergezet, 2000 euro.

    We gaan nu sparen voor of een nieuwe keuken of een nieuwe badkamer. Ok het duurt even, maar ik vang rente over het geld wat ervoor apart staat en ik hoef er geen rente over te betalen.

    Wij hebben geen bouwrente betaald omdat deze woning eerder verkocht was aan een stel wat uit elkaar ging (één telefoontje heeft me dat gekost, ze waren zo blij dat ze het toch verkocht hadden....), dus wij vonden dit huis in september, tekenende 23 Oktober en kregen 16 januari de sleutel.

    Wel hebben we iets teveel geleend voor het geval dat.
    Na een jaar kregen we bericht dat we dat geld of moesten opmaken uit de hypotheek halen. Wij kozen voor het laatste.

    Ik vind een hypotheek niet erg, maar schuld hebben voor luxe, dat zit me niet lekker. Dat is wel persoonlijk natuurlijk, moet iedereen voor zich weten. Maar als de vraag is zullen we het doen voor dit bedrag, dan denk ik dat je het bedrag gewoon zover mogelijk naar beneden moet halen.

    Wat de NHG betreft, die gaat tot 250.000 euro tegenwoordig, dus ik denk dat je krediet niet meetelt.
    Anders zeg je die kaart op, vraag je de hypotheek aan en als alles rond is vraag je je kaart weer aan.


    Linda
     
  13. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    @crealinda

    In het algemeen is het heel gebruikelijk om de keuken, badkamer en meerwerk mee te financieren in de woning. Goedkoper kun je het niet lenen. Ik geniet ook elke dag van de luxe keuken en badkamer en afwerking in het huis. Het wordt een ander verhaal indien je te veel leent en de maandlasten te hoog worden natuurlijk.

    Ik houd er ook niet van om schulden te hebben - sterker nog ik heb er geen één- maar een hypotheek is een heel ander verhaal vind ik. Je bouwt er ook een mooi kapitaal mee op. Wij hebben in twee jaar tijd al bijna €70.000 waardestijging gerealiseerd!
     
  14. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Wij financieren de badkamer, keuken en meerwerk ook mee vanuit de hypotheek. Er zat wel een standaard keuken in, maar dat was totaal niet onze smaak en dus hebben we die laten vervallen. Ook bij de badkamer wijken we af.

    Het hangt ook een beetje van je plannen af denk ik. Hoe lang ben je van plan er te wonen? Wij wonen nu ook in een nieuwbouwwoning en toen we deze 3 jaar geleden kochtten wisten we dat we er niet lang zouden wonen. We hebben wel gekozen voor een uitbouw en een mooie keuken, maar verder hebben we gekozen voor het standaard werk. Echter het huis wat we nu hebben gekocht hoop ik toch zeker de komende 10 jaar te wonen. Daarom hebben we nu bijvoorbeeld een keuken en badkamer geheel naar onze smaak/wensen uitgezocht.
     
  15. Gina

    Gina Fanatiek lid

    20 dec 2005
    1.755
    0
    0
    Wij hebben juist een heel oud huis gekocht. En dus ook geen meerwerk. Maar bij ons is natuurlijk alles eerder aan vervanging toe. Denk aan het dak etc.
    Het is het een of het ander.
    Gina
     
  16. miloux

    miloux Bekend lid

    27 jul 2006
    760
    0
    0
    tuurlijk lenen we voor luxe, ons huis is er meer waard van, en we genieten ervan.
    En als het kan waarom niet?
     
  17. catz

    catz Lid

    5 mei 2007
    11
    0
    0
    Meiden,

    bedankt voor jullie antwoorden.

    § Brussie : Het huis is nog niet in aanbouw, het ligt aan een rustige straat in grote nieuwbouw wijk. De andere huizen in het buurt zijn prachtig, uit onze eerste bereking moeten wij €700 netto per maand betalen.

    § al : Ik denk dat wij tussen 4 en 8 jaar in dat huis zouden willen blijven wonen.
     
  18. butterflymom

    butterflymom Actief lid

    19 apr 2007
    145
    0
    0
    vrachtwagenchauffeusse
    Putten
    hoi hoi

    wijzelf zijn eind juni ook uitgeloot voor een nieuwbouw woning... en eindelijk hebben we vandaag van de gemeente (die de woningen toewijst aan de hand van wat regeltjes) accoord gekregen dat we ook daadwerkelijk het huis krijgen... en we hebben vandaag ook nog es foontje gehad dat de hypotheek werd goedgekeurd..

    we hebben het geluk om een goedkope starterswoning te kunnen kopen die ons ong. 155.000 euro gaat kosten incl. meerwerk (dus wat aanpassingen vanaf de bouw vaste trap e.d. en een nieuwe keuken plus vloer ) ... maar goed wij willen daar dus wel zolang mogelijk blijven zitten dus heb der geen problemen mee om dat mee te financieren ..en de overige kosten derbij bouwrente en notariskosten

    ze hebben deze week de fundering al gelegd en we hebben de eerste rekening inmiddels al binnen .. maar als het mezit word ons huis in januari al opgeleverd :) ...

    liefss
     
  19. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    @pim: Dat iets gebruikelijk is, is toch geen reden om het te doen?

    Ik bekijk het zo: Nu heb ik geen mooie keuken (nou een hele mooie keuken eigenlijk, maar ja een keukenblok van 2.70 in een keuken van 17m2 is een beetje ielig). Maar mocht ik mijn huis willen verkopen zien de kopers een keuken waarvan ze zo kunnen zeggen 'die gaat er uit'.

    Dat zeg je niet zo snel als er een hele dure keuken in staat die je niet wilt hebben (want dat zit wel bij de prijs inbegrepen).

    Er zijn 4 woningen zoals de onze. 2 ervan zijn er al uitgegaan. Die huizen hebben meer dan een jaar te koop gestaan (idd met een zeer smaakgevoelige keuken).

    Het is maar net waar je voor kiest. Een ieder moet dat voor zich weten. Ik kan strakjes drie dagen gaan werken omdat ik dus geen kapitalen aan meerwerk heb laten uitvoeren, en dat is niet in geld uit te drukken.

    Linda
     
  20. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    @CreaLinda

    Bij verkoop kan die keuken er wel zo uit. Maar vervolgens moeten ze er een nieuwe keuken inzetten waardoor het huis alsnog enkele duizenden euro's duurder is.

    Maar goed, net wat je zegt ieder z'n eigen keuze! Prima toch!
     

Deel Deze Pagina