Huurhuis kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door JustSanne, 25 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustSanne

    JustSanne Actief lid

    8 mrt 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    welke voordelen hebt je als je het huis dat je nu huurt wil/kan kopen?

    Wij huren nu bijna 2 jaar een geweldig huis met mooi uitzicht op water en groen. De huizen zijn van eigenaar veranderd...en alles wat nu leeg staat wordt te koop aangeboden. Wij zouden het huis graag willen kopen, maar kan op internet niet vinden welke voordelen het heeft...krijg je bv. "korting" op de verkoopprijs omdat het een bewoonde woning is en we er al bijna 2 jaar in zitten? We gaan wel naar de makelaar, maar wil van te voren graag weten wat we kunnen verwachten :rolleyes:
     
  2. knorretje21

    knorretje21 VIP lid

    1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik weet wel dat er soms in de krant althans hier dan wel eens huizen staan die verkocht worden die gehuurd zijn... vaak worden die ver onder de taxatiewaarde verkocht maar weet niet of dat ook is als je erin zit...

    ik hoop het wel in ieder geval!
     
  3. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Het enige voordeel wat mn ouders toendertijd zouden krijgen was dat zij de eerste optie op het huis hadden. Maar verder zouden ze geen korting of wat dan ook krijgen.
    Maar dit is al 4 jaar geleden, dus misschien is er al het 1 en ander veranderd.
    En misschien verschilt het per makelaar?
     
  4. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wij hebben ons huis gekocht nadat we het eerst anderhalf jaar gehuurd hadden.

    Wij konden het op twee manieren kopen.

    1. Gewoon voor de volle getaxeerde prijs, en mogen dan zelf bepalen aan wie en voor welk bedrag we het weer verkopen als we dat willen.

    2. Kopen via de woningstichting. Kregen we 20% korting en scheelde iets van 40.000 euro. Lagere hypotheek dus. nadeel hiervan is dus dat als we het huis willen verkopen, we dit verplicht aan de woningstichting moeten doen,en dus misschien ook minder terug krijgen als we willen.

    Maar wij zitten hier nu prima en hebben het met korting gekocht.
    Zou even informeren of er info avonden over komen. Wij hadden een info avond waar alles goed besproken werd,en kregen een hele map met info over de post.
     
  5. JustSanne

    JustSanne Actief lid

    8 mrt 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    thnx voor de antwoorden :)

    wij huren vrije sector...dus niet via woningbouw maar via de makelaar. Er zijn meer mensen bij ons in de straat die het huis willen kopen, maar wel willen de huizen eerst laten taxeren (dat is nl al bijna 7 jaar niet meer gebeurd...en de huizen zijn uit 1983 met bijbehorende badkamer en enkel glas boven enzo...geen idee of dat van invloed is op de taxatiewaarde, maar beter 1x teveel gevraagd dan 1x te weinig ;) ) Ik zal ns aan de buuf die ermee bezig is vragen of zij iets gehoord heeft over een info-avond
     
  6. bonnievdakker

    bonnievdakker Fanatiek lid

    10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Als het gaat om huurhuizen van de woningbouw moeten ze vaak een beetje gemoderniseert worden. Vaak niet zo'n spectaculaire keuken en badkamer, dit is gunstig voor de prijs en je kunt het opknappen zoals je wilt (of niet) Een tweede is dat de woningbouw er niet echt winst op mag maken. Ze kunnen dus niet 20.000 euro boven de echte waarde gaan vragen, wat bij gewone koophuizen eerder regel dan uitzondering is!
     
  7. marleen4683

    marleen4683 Fanatiek lid

    7 apr 2008
    2.727
    0
    0
    Groepsleidster Knderopvang
    Friesland
    Wij hebben afgelopen november een huis van de woningbouw gekocht.
    Die huizen zijn meestal goedkoper dan 'gewone' huizen, mede doordat het natuurlijk standaard woningen zijn, met standaard keukens enz.
    Wij hebben een nieuwe keuken geplaatst en alles geverft en behangen,
    Ik ben er surepblij mee, maar het is misschien wel meer werk dan een 'gewoon' huis, die vaak toch wat netter zijn.

    Maar goed, je woont er zelf al in dus als je tevreden bent, waarom zou je het dan niet doen? Als je het weer verkoopt zal je waarschijnlijk meer krijgen dan wat je er voor betaald hebt, zeker als je wat verbouwd!

    Succes ermee!

    Groetjes Marleen
     
  8. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Wij hebben ons huurhuis ook gekocht.
    De voordelen vind ik:
    - je zit er al in. Je hoeft dus niet weer te verhuizen
    - het huis is (vaak) grotendeels al compleet ingericht naar eigen smaak: dus weinig verbouwen (als dat al hoeft)
    - je kunt het huis goedkoper krijgen (althans wij. Wij hebben echt een lachertje van een prijs moeten betalen)

    Ik zou zeggen: woon je er fijn, ben je tevreden met alles en hoeven er maar een paar dingen eventueel verbouwd te worden LEKKER DOEN!
    Zo maak je een mooie start in de koperswereld.
     
  9. Fleur1

    Fleur1 VIP lid

    14 apr 2006
    5.068
    0
    0
    Wij hebben van de week ook het bericht gekregen met de vraag of er vanuit ons intresse is om het evt het te kopen. Je krijgt dan korting wat echt vele duizende euro's scheelt gebruik je hier de korting mag je het 4 jaar niet verkopen. het huis waar wij in zitten ston laatst in de straat te koop voor 198.000 euro wij zouden het nu voor 120.000 euro kunnen kopen. dus wij hebben heel snel ja ingevuld.
    Het voordeel van woningbouwhuizen is dat het altijd goed onderhouden huizen zijn.
     
  10. Kubus

    Kubus Fanatiek lid

    6 jul 2006
    4.212
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi Sanne,

    Ik weet gelijk waar jij woont, wij hebben daar dinsdag een huis bezichtigd ;)
    Ik zou even contact opnemen met de verhuurder. De makelaar krijgt de sleutels pas op het moment dat het huis leeg staat. Naast het huis waar wij gingen kijken stond er ook 1 leeg maar die was nog niet bekend bij de makelaar.
    Succes! Het is inderdaad een superlocatie!

    Liefs,
    Kubus
     
  11. JustSanne

    JustSanne Actief lid

    8 mrt 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    hebben jullie ook een bod gedaan?...want alle huizen die hier in de buurt te koop staan (voor zover we weten) zijn nu al allemaal verkocht :confused: ...wij vinden de vraagprijs redelijk aan de hoge kant voor de staat van het huis. De locatie is daarentegen idd super...we gaan binnenkort zeker informeren, maar willen dat eigenlijk met de hele straat doen (degene die het willen kopen dan hé)

     
  12. kimm1988

    kimm1988 Fanatiek lid

    27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    ik heb geen idee:)

    maar wil het ook wel graag weten heb gehoord dat ze deze huizen willen gaan verkopen. dus wacht het even af.
     
  13. kimm1988

    kimm1988 Fanatiek lid

    27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    ow maar ik heb bij een woningbouw ook gehoord dat er sommige huurhuizen voor de koop zijn gegaan.

    je kan ze inderdaad via hun kopen met korting maar je verkoopt ze ook weer aan hun

    of je koop ze via de officiele weg
     

Deel Deze Pagina