Iemand ervaring met een EVC traject? (zorg)

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlinderr, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderr

    Vlinderr Fanatiek lid

    11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Hoi,


    Ik kan misschien hogerop komen in mijn werk, maar heb dan een HBO diploma nodig. Deze heb ik (nog) niet, en wil daarom eventueel een EVC traject volgen.
    Heeft er iemand ervaring met een EVC traject? Ik ben erg benieuwd hoe zoeiets in z'n werk gaat.
    (ik werk in de gezonsheidszorg, dus zal om SPH of MWD gaan).

    Groetjes Vlinderr
     
  2. cherryl

    cherryl Fanatiek lid

    27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ik heb evc gedaan, maar dan op mbo niveau...

    wat wil je weten? of wil specifiek iets over SPH of MWD weten?
     
  3. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn man doet op dit moment een evc-traject, op MBO niveau.
    Hij moet een portfolio aanleggen, waarin hij alle benodigde competenties bewijst.
    Dit portfolio wordt een aantal keer doorgesproken met een begeleider.
    Als het compleet is wordt het opgestuurd naar een beoordelingscommissie en heeft hij nog een eindgesprek over het portfolio.
     
  4. Locusta

    Locusta Niet meer actief

    Een hele andere beroepsgroep/opleiding, maar zo gaat het ook bij mij op het HBO (lerarenopleiding voortgezet onderwijs). Uiteindelijke hoefde ik niet het traject doorlopen en kreeg ik "zo" alle vrijstellingen op basis van mijn vergelijkbare HBO-diploma, maar de informatie die ik kreeg over het traject was gelijk aan wat Anakin zegt.
     
  5. Zussie

    Zussie VIP lid

    10 mrt 2011
    5.963
    1
    0
    Verpleegkundige
    Mijn man heeft net zijn EVC afgerond van MBO 4 MMZ (was voorheen SPW 4).
    Hij heeft alles vrij kunnen stellen dus krijgt zo zijn diploma...

    Moest inderdaad op basis van de competenties 'bewijsmateriaal' verzamelen van zijn kunnen, en dat in een portfolio stoppen.
    En daarna nog een gesprek met 2 beoordelaars over dat portfolio, gingen ze er nog op doorvragen.

    Hij heeft nu certificaten, en daarmee kan hij bij een gewoon ROC of Zadkine zijn diploma aanvragen. Alleen NL en Eng, en ICT en Maatschappijleer ofzo zijn niet meegenomen in het EVC, maar omdat hij HAVO heeft gedaan krijgt hij daar toch vrijstellingen voor, en voor ICT moet hij nog een toets maken...
     
  6. QueenBee

    QueenBee VIP lid

    9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Zit er ook middenin.. volgende week mijn laatste gesprek en dan ben ik er klaar mee. Maar idd, wat moet er een boel opgezocht worden en ondertekend en al.. maar goed, dan heb je je portfolio wel compleet en kan er een goed beeld gegeven worden van je competenties en wat je nog bij zou moeten leren eventueel.
     
  7. Vlinderr

    Vlinderr Fanatiek lid

    11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Je hoeft dus geen testjes e.d. te doen?
    Je moet bewijsstukken aanleveren / verslagen o.i.d? en naar aanleiding daarvan wordt bepaald of je wel of niet je competenties hebt gehaald die nodig zijn voor een dimploma?
     
  8. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Dat ligt eraan.
    Ik was toevallig afgelopen maandag bij een EVC bijeenkomst omdat ik ook dat traject wil starten.
    Ik zit wel in een heel andere sector.

    Maar er zaten wel mensen bij uit de zorgsector en Engels is dan ook verplicht. Je moet kunnen aantonen dat je dat beheerst dmv een diploma uit eerdere opleiding. Kan dat niet, dan moet je een test daarin doen.

    Het is wel even pittig, maar het is een kort traject en wellicht heb je dan al zoveel vrijstellingen dat je het direct kan omzetten in een diploma.
     
  9. Vlinderr

    Vlinderr Fanatiek lid

    11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Bedankt voor jullie antwoorden/reacties! Ik ga er binnenkort maar es werk van maken. Ben benieuwd! :)
     
  10. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bij mijn man is voorafgaand aan het traject wel een assesment afgenomen, maar ik weet niet of dit standaard is.

    Verder geen testen o.i.d.
     
  11. Vlinderr

    Vlinderr Fanatiek lid

    11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ws. zal het dan ook overal wel weer wat verschillen en ook afhankelijk van je gekozen opleiding. Ik zie het wel. heb nu wel wat meer inzicht in wat het inhoudt. :)
     

Deel Deze Pagina