Iemand ervaring met steriliseren vrouw

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door TigerMom, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TigerMom

    TigerMom Fanatiek lid

    10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Goedemiddag allemaal!

    Mijn man en ik zijn tot de conclusie gekomen dat we geen kinderen meer willen. Ik, of beter gezegd mijn lichaam, reageert niet goed op anticonceptie. De pil, prikpil, spiralen en implanon is allemaal geen succes. We willen echter niet de rest van mijn vruchtbare jaren een condoom gebruiken, ook omdat dit in het verleden wel eens vergeten is in het heetst van de strijd (ofzo).

    Uiteraard hebben we hier sinds de geboorte van mijn jongste in Maart 2017, goed over nagedacht. Het is dus niet van de een op de andere dag besloten. Ook hebben we er rekening mee gehouden dat we ook wanneer wij eventueel uit elkaar gaan, we geen kinderen willen van eventuele nieuwe partners.

    Maar goed, nu dus de vraag wie hier ervaring hebben met sterilisatie? Ik wil niet mijn huisarts bellen en dat hij zoiets heeft van daaaaag, daar beginnen we nu nog niet aan madame. Dan zou ik me vreselijk ongemakkelijk voelen en me misschien ook wel schamen dat ik zo ''makkelijk'' over sterilisatie denk. En ik wil me niet om laten praten. Dus vandaar dat ik om informatie vraag.

    Hoe is dit bij jullie gegaan? Welke leeftijd was dit en moesten jullie ook een soort van goed aan kunnen tonen dat jullie echt geen kinderen meer wilden.

    Ik zelf vind dat ik genoeg geldige redenen heb om het niet meer te willen. Maar ja, een huisarts kan wel denken van ze kan zich volgend jaar weer bedacht hebben en dan is het te laat.
     
  2. MamaTuttebel

    MamaTuttebel Niet meer actief

    Geen ervaring, maar je zou toch wel een verwijzing moeten hebben van jou huisarts of gynaecoloog. Anders kom je niet heel ver denk ik! Als jij er goed over na hebt gedacht en je partner ook. wie is hij/zij dan om je tegen te houden.

    Maar waarom jij en niet je man? Want volgens mij wordt er vaak gezegd dat het voor de man net even wat makkelijkere ingreep is dan bij de vrouw. even uit nieuwsgierigheid
     
  3. momim

    momim Niet meer actief

    Is helemaal niet gek om een afspraak te maken bij de huisarts om dat te bespreken. Afhankelijk van je leeftijd etc zullen andere opties natuurlijk nog eens besproken worden, maar als je goede redenen hebt kan ik me niet voorstellen dat een huisarts doorverwijzing weigert. Besef wel dat het voor jou een duurdere en zwaardere ingreep is dan voor je partner, en mochten jullie je ooit bedenken is een sterilisatie bij de man makkelijker te herstellen.
     
  4. TigerMom

    TigerMom Fanatiek lid

    10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Ik snap dat ik naar de huisarts moet, maar als ik van jullie te weten kon komen dat ik totaal geen kans maak, dan zou ik dit idee nog een tijdje uitstellen. Als er een bepaalde leeftijd aan zit ofzo.

    Ik ben niet huiverig voor een ingreep, ik snap dat het zwaar kan zijn enzo, maar mijn man ziet het echt totaal niet zitten. Ook al zal het misschien niet zo zwaar zijn voor hem als voor mij, toch zit er voor hem een veel zwaardere angst in dan voor mij.
     
    MamaTuttebel vindt dit leuk.
  5. TigerMom

    TigerMom Fanatiek lid

    10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Klopt, maar om de reden die ik hierboven heb beschreven is het lichamelijk zwaarder voor mij, maar voor mijn man is het mentaal veel zwaarder. Ik ben 29 en mijn man 30.
     
  6. momim

    momim Niet meer actief

    Sterilisatiewens is niet leeftijdsgebonden, ik kan me wel voorstellen dat een huisarts/gynaecoloog wel wat verder vraagt omdat jullie beiden nog jong zijn, maar nogmaals, als je de wens goed kunt onderbouwen moet dat geen probleem zijn!
     
  7. TigerMom

    TigerMom Fanatiek lid

    10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Ik zal dan toch maar een afspraak maken, en het op me af laten komen. Heel erg bedankt voor de reacties.
     
  8. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    #8 puzzelstukje, 15 jul 2018
    Laatst bewerkt: 15 jul 2018
    Ik ben gesteriliseerd maar ik heb er een jaar over moeten doen om dit voor elkaar te krijgen hoor. Was niet snel gepiept.
     
  9. K00

    K00 Niet meer actief

    Kennelijk gaan hier de artsen niet snel akkoord met sterilisatie als je onder de 35 bent. Belachelijk eigenlijk...
     
  10. TigerMom

    TigerMom Fanatiek lid

    10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Ja, ik snap niet waarom je tussen je 30e en 35e dan bijvoorbeeld niet zelf kan beslissen of je gesteriliseerd wilt worden of niet. Ik hoor ook vaak dat dit soort vrouwen (die er bewust voor kiezen helemaal geen, of niet meer kinderen willen hebben) dan toch zwanger raken en een abortus plegen, of meerdere, en dat gaat qua procedure veel makkelijker. Ik heb vaker gehoord dat ondanks de anticonceptie er dan toch een zwangerschap kwam. Dit is toch ook niet juist?

    Ik heb 2 kinderen waar we heel gelukkig mee zijn. Mag ik dan niet zelf kiezen wat ik wil? Misschien hebben ze in het verleden veel verdrietige/boze vrouwen meegemaakt die dan toch opeens wel kinderen wilden ofzo? Dat zou ook de reden kunnen zijn natuurlijk.

    Al met al blijft het een lastige situatie. Mijn huisarts wil dat ik eerst nog nadenk over een koperspiraal, omdat sterilisatie wel erg drastisch is. En vervolgens, toen ik aangaf dan voorlopig maar even met condooms te vrijen (omdat ik nog niet zeker weet of ik wel een koperspiraal wil) zegt de huisarts dat dat af te raden is omdat het voor mij lichamelijk niet handig is om weer zwanger te raken. Dan heb ik zoiets van wat wil je nou? Je wil me niet steriliseren, omdat mijn kinderwens terug kan komen, maar je raadt het ook af zwanger te raken omdat mijn lichaam dat misschien niet aankan. WAT?! :p
     
  11. K00

    K00 Niet meer actief

    Jeetje nou.. die HA maakt het je wel lastig zo.... eigenlijk moet je van hem dus een koperspiraal... daar komt het op neer...
     
  12. TigerMom

    TigerMom Fanatiek lid

    10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Daar kwam het wel op neer ja. Ik heb maar gezegd dat ik erover na wil denken, maar eigenlijk hoeft dat van mij niet haha..
     
  13. mar77

    mar77 Bekend lid

    10 okt 2010
    534
    129
    43
    Ik heb mij laten steriliseren op 39 jarige leeftijd. Dit gelijk met 2 andere gynaecologische ingrepen laten doen.
    Alleen....... binnen een jaar na de ingreep was ik weer zwanger.

    Ik zou me dus even goed laten informeren over de manier van steriliseren als je echt geen kinderen meer wilt.
    Het advies nu is om me opnieuw te laten steriliseren wanneer ik daar aan toe ben, maar dan niet met clips. Dan een flink stuk van mijn eileiders weg laten halen, zodat het niet nog een keer kan gebeuren.
     
  14. TigerMom

    TigerMom Fanatiek lid

    10 aug 2015
    3.157
    100
    63
    Oh dat is ook flink schrikken. Als je dan opeens toch zwanger blijkt te zijn. Fijn dat je er toch blij mee bent.

    Bedankt voor de informatie. Ik zal het onthouden. Helaas lijkt niks 100% garantie te geven haha..
     
    mar77 vindt dit leuk.
  15. mar77

    mar77 Bekend lid

    10 okt 2010
    534
    129
    43
    Ja, dat was schrikken. Ze zeggen dat het de beste manier van anticonceptie is, een klein meisje dacht daar vast anders over en wilde graag geboren worden.

    Je hebt een kans van 1op 1000 om toch zwanger te raken na sterilisatie.
     
  16. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Bij mij zijn mijn eileiders dichtgebrand. Geen clips oid. Daar ben ik ook allergisch voor. Echt de ouderwetse manier... en tot nu toe gaat het goed.

    Ik was 29 trouwens toen ik gesteriliseerd werd. Mijn eigen gyn. Had haar been gebroken dus ik kreeg een andere. Wilde per se dat ik aan de spiraal ging. Nou echt niet dus he!
     
  17. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    Hier ook bij de ha geweest maar rade het echt aan dat mijn man het ging doen! Omdat de ingreep van een vrouw veel groter is! En bij een man is dat veel makkelijker! Dus mijn man gaat binnenkort een afspraak maken :) hoef ik ook geen hormonen meer in mijn lijf ik kan daar niet goed tegen.
     

Deel Deze Pagina