Iemand ervaring met vouwgordijnen uitwassen?

Discussie in 'De lounge' gestart door dochters, 2 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dochters

    dochters Fanatiek lid

    11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Er is op dit moment een aannemersbedrijf bezig in ons huis, wat een boel puin en stof veroorzaakt. Daarom lijkt het me lekker fris om voor het eerst in 6 jaar, onze vouwgordijnen eens uit te wassen. Ik heb gekeken of dat mogelijk was, en dat is het. Het zit bovenaan vast met klittenband, en die touwtjes zijn ook uit de lusjes te halen. En onderaan zit er een stang doorheen die eruit te halen is. Dus nu wil ik het wassen. Wie heeft dit ook weleens gedaan? Hoe kwam het uit de was en moet ik het daarna strijken of spant het weer mooi glad als het eenmaal hangt?
     
  2. Ieoor

    Ieoor Fanatiek lid

    16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Ik heb jarenlang vouwgordijnen gehad (ook met klittenband, en erachter touwtjes die door ringetjes moesten).

    Ik had een soort inbetween stof welke gewassen mocht worden.
    En dat ging goed.

    Ik heb een speciaal "gordijnen" wasprogramma op mijn wasmachina.
    En na het wassen direct de gordijnen weer in elkaar gezet.

    Door het hangen (helemaal naar beneden alles laten drogen) droogde het keurig op.

    Succes!!!!

    (en succes met je verbouwing...)
     
  3. Ongeduldje31

    Ongeduldje31 Fanatiek lid

    16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Wassen ging bij mij goed. Ik had handwasprogramma gebruikt.
    Heb ze hangend laten drogen ging goed. Succes
     
  4. Vrolijkheid

    Vrolijkheid Niet meer actief

    Ja heb ik gedaan! Ook alles eruit gehaald in een kussensloop gedaan met een elastiekje eromheen en op een handwasprogramma gedraaid. Vervolgens gelijk opgehangen om te laten drogen. Ging perfect!!
     
  5. dochters

    dochters Fanatiek lid

    11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties, dan ga ik dat vandaag ook doen. :)
     
  6. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Ik heb ze nu 9 jaar hangen en ze zijn ook een paar keer gewassen.
    Maar ik heb er een pokke hekel aan!:x
    Je bent wel even bezig de plastic stangen weer te plaatsen (LET GOED OP DE VOUWLIJNEN VAN DE STOF) en touwtjes weer door het band te doen.
     
  7. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Ik heb vouwgordijnen van hele dunne vitragestof.
    Ze hangen inmiddels een jaar of 8. Ik heb ze elk jaar uitgewassen. Binnenkort is het weer aan de beurt. Lekker even alle stof eruit.
    Gewoon klittenband loshalen. Ze helemaal naar beneden laten zakken en dan de touwtjes losmaken.
    De baleinen en de onderste brede rand eruit. En in de wasmachine.
    Na het wassen hang ik ze meteen weer op. En dan helemaal naar beneden laten hangen om te drogen. Of je ze moet strijken ligt een beetje aan de stof die gebruikt is.
    Let er wel op dat je niet de touwtjes omhoog wil draaien als je de vouwgordijnen in de was hebt zitten.
    Dat heb ik 1x gedaan. En toen hingen ze allemaal ongelijk. :( Ik kreeg ze niet meer netjes en heb het bedrijf gebeld die ze had opgehangen. Toen is een monteur langs geweest om het te herstellen.
     
  8. blondje010

    5 apr 2015
    44
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi,

    Wij hier een bedrijf in reinigen en repareren binnen en buiten zonwering.
    Zoals de andere dames al zeggen Let goed op de touwtjes en als ze krimpen( zit altijd een krimppercentage op) krijg je ze vaak weer goed met een strijkijzer en wat vocht. Maar het beste is koud wassen.
    Succes
     
  9. dochters

    dochters Fanatiek lid

    11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Nou het is gelukt hoor. :) Het ruikt weer heerlijk fris. Dacht eerst wel even toen het hing, dat het leek alsof het gordijn iets gekrompen was, ineens was er onderaan een kier van zo'n 5 cm. Maar heb er even hard aan getrokken en nu hangt het weer als voorheen. Jammer dat ik 6 jaar gewacht heb, is wel lekker om dat even wat vaker te doen.
     
  10. frannie82

    frannie82 VIP lid

    28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ja gaat prima op 30 graden gedaan omdat ik toch bang was voor krimpen. In de touwtjes zit al een soort bochtje op de plek waar het ringetje heeft gezeten dus ik krijg ze altijd weer netjes opgehangen.
    Ik strijk ze wel ja als ze nog vochtig zijn en voor de rest hangen ze verder weer uit.
     

Deel Deze Pagina