lichttherapie Psoriasis

Discussie in 'De lounge' gestart door sammie01, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    ik vroeg mij af of iemand hier bekend is met lichttherapie als je psoriasis hebt.
    wat voor ervaring heb je er mee?
    werkte het?
    ik krijg het vanaf volgende week dinsdag en weet niet wat ik me er bij voor moet stellen
     
  2. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Mijn vader heeft het heel lang gehad en bij hem werkte het fantastisch. Over het algemeen lig of sta je in een soort zonnebank. De belichting duurt meestal niet zo lang. Heeft de arts niets uitgelegd? Ik heb zelf ook psoriasis, maar tot nu toe niet zo erg (klop op hout....) dat er lichttherapie nodig is.

    Hoop dat het helpt bij je!

    Groetjes Rosa
     
  3. Ranjeewha18

    Ranjeewha18 Niet meer actief

    hoi ik heb 1x halfjaar licht therapie gehad in het ziekenhuis.
    en een halfjaar thuis gedaan!

    Ik ging 2 keer per week in zo'n cabine, voor een half jaar, (meer mag volgens mij niet)
    eerst ga je 20 sec...... 1min..... 1,40 min...
    Dat loopt met hele kleine stapjes op!
    Ik vond het erg vervelend om me steeds HELEMAAL uit te kleden voor zulke kleine stapjes
    ( het heeft geholpen.. Maar veel.. neuh niet echt)

    thuis is het fijner, daar krijg je zo'n cabine thuis, en kan je gewoon bloot (met onderbroek) door het huislopen, veel fijner idee..!
    Maar dit heeft weer niet veel geholpen!

    - bij mij werkt het allerbeste om in de wintermaanden, Op vakantie te gaan..! daar heb je ZOUTE ZEE EN ZON...
    het is dan bijna meteen weg :)

    succes
     
  4. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    Een vriendin heeft dit ook gedaan en het werkte echt super goed! Maar het kost veel tijd want in het begin mocht ze maar 1 seconde en zo werd dit verder opgebouwd alleen moest ze er 3kwartier heen en ook weer terug rijden! :confused:

    Maar ze zag heel mooi bruin toen ze beviel van haar dochter :) en had geen psoriasis meer. Maar nu is het jammer genoeg terug gekomen.
     
  5. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    de arts heeft wel verteld dat het begint met 20 sec...en het max 8min is.
    gelukkig is het ziekenhuis niet zo heel ver rijden.
    want anders baal je idd.
    de assistent heeft eigenlijk niets verder verteld
    ik vroeg moet ik nog iets doen of meenemen maar toen zei ze dat niks nodig was
    ik vraag me af ben je helemaal bloot of hou je ondergoed aan?
     
  6. Ranjeewha18

    Ranjeewha18 Niet meer actief

    Ik weet niet meer.... of je je onderbroek nou mag aan houden of niet...

    Je hoeft niks extra mee nemen,
     
  7. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Ik heb het heel veel gehad. Niet voor psoriasis maar voor eczeem. Ik ken wel iemand die het voor psoriasis gehad heeft en dat werkte goed. Bij werkt het soms wel soms niet. Ik vind het verschrikkelijk veel gedoe en vind het vrij lang duren voor je resultaat ziet. Omdat mijn huid super gevoelig is begin ik met 10 seconden ofzo, aan en uit kleden duurt langer. Ik ging trouwens atlijd helemaal naakt omdathet ook op mn billen zit.
     
  8. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik blijf meelezen, want hier wordt het erger en mag geen zalf/lotion/zalf gebruiken nu we zwanger willen worden.
    Zo te lezen is het erg (arbeids ;) ) intensief!

    Ik hoop voor je dat het helpt :D

    Is de rode lamp trouwens helemaal ouderwets ofso? Dacht dat ik vroeger daarmee aan de slag moest voordat ik naar de dode zee moest (of is het in mn geheugen allemaal erg veranderd? Ik was 6 toen namelijk)
     
  9. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik heb ook lichttherapie gehad en inderdaad dat word langzaam opgebouwd.
    Zoals hierboven al verteld is.

    Verder is mijn tante in Turkije geweest die heeft het namelijk vele malen erger als ik, letterlijk van top tot teen, zelfs in de schaamstreek.
    http://www.psoriasis-fn.nl/content/view/27/41/ hier vind je info daarover, en nee het is niet eng het kriebelt alleen zei ze.
    Maar je bent daarna 100% schoon.
     
  10. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    @Dreamer, wat voor zalf gebruik je normaal? Ik mag van de dermatoloog gewoon dermovate (categorie IV cortico) blijven gebruiken, ook als ik zwanger zou zijn. Het komt nml bijna/niet in je bloed terecht. En daarnaast kan ik gewoon echt niet zonder.

    De rode lamp word niet meer gedaan volgens mij. Ik ken het helemaal niet iig.
     
  11. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    hoi.. ik zie het wel of ik blood moet of niet..
    ik ben blij met deze optie.
    ik moet wel anders is het voor mijn niet te doen..
    ik hoop nog steeds op een wonder der hormoonhuishouding en dat het misschien minder wordt.
     
  12. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    @Wup: ik weet het niet zo uit mn hoofd, dan zou ik achterin de medicijnkast moeten duiken.
    Overal staat op niet gebruiken bij zwangerschap iig en de vk zei dat ik het beter niet kon gebruiken.

    Ik heb het al vanaf mn 4e geloof ik en zo erg dat ik eigenlijk naar de dode zee moest op mn 6e.
    Maar vlak daarvoor sloegen de medicijnen eindelijk aan en hoefde ik er niet heen gelukkig.
    Zit je dan in groep 3 met kortgeknipt haar om bij de plekjes te kunnen en teershampoo lucht om je heen.
    Arme ik ;)

    @Sammie: laat het dinsdag maar weten hoe het was!
    Ben wel benieuwd ernaar.
     
  13. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    Een vriendin van mij kreeg juist gigantisch last van eczeem toen ze zwanger was haar vingers sprongen gewoon kapot toen moest ze hormoonzalf gaan smeren anders was ze helemaal gek geworden van de jeuk was echt erg om te zien. En toen is ze lichttherapie gaan doen en daar is het echt heel erg van opgeknapt.
     
  14. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    @dreamer.
    ben je bij de dermatoloog geweest voor advies overr medicatie.
    tis nl zo dat het niet wil zeggen dat je niks kan of mag gebruiken.
    op bijna alle medicijnen staat niet gebruiken bij zwangerschap.
    maar de enige die jou goed kan adviseren is de dermatoloog.
    hoe gaat het nu dan met je huid. nu je niks kan gebruiken?
     
  15. Miky

    Miky Bekend lid

    18 jan 2006
    604
    0
    0
    Groningen
    Een collega van mij doet het ook en bij hem helpt het echt heel goed.
     
  16. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Ik slik nu Neoral (immuunonderdrukkers) en dat is voor mij het enige wat helpt. Met een beetje zalf er bij gaat het gelukkig goed. Zelfs deze zou ik mogen blijven slikken bij zwangerschap al wil ik er dan wel mee stoppen.

    @zustertje, heb van meer mensen gehoord dat het erger word bij zwangerschap....zie daar nu al tegenop
     

Deel Deze Pagina