Ik durf kind niet naar mn ex te doen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Jedine, 14 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jedine

    Jedine Bekend lid

    2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    #1 Jedine, 14 jul 2017
    Laatst bewerkt: 14 jul 2017
    mijn ex en ik zijn ruim 3 jaar uit elkaar, contact is goed en geen ruzie od. Echter heeft mijn ex psychische problemen, hij heeft autisme maar de laatste tijd gedraagt hij zich ook anders. Niks ligt aan hem, en ineens de overbezorgde vader (voorheen gebeurde het ook weleens dat ze weekenden niet kon komen omdat hij niet kon/wilde of wat dan ook, als ze een week daar zou zijn kwam ze na 4dgn terug omdat hij niet wist wat hij met dr moest doen. Ook is hij vaak kortaf tegen dr, als ze bv moeite heeft om mee te gaan als hij dr op haalt zegt hij vlot nou kom op niet zo miepen (ze is bijna 5)
    Ook zijn zus heeft t contact verbroken door zijn gedrag wat steeds erger wordt, er valt gewoon niet met hem te praten. Laatse jaren heeft hij veel meegemaakt, ik ben na bijna 10 jaar bij hem wegggeaan, zn stiefmoeder en vader in korte tijd overleden, moeder is al lang overleden, ook is hij zn vaste vrienden van toen kwijtgeraakt door zijn gedrag en ook amper contact met andere familieleden. Maar alles ligt aan een ander aldus mijn ex

    Ik heb een nieuwe relatie en vorige week bevallen, er zijn opstartproblemen en we zijn nog steeds in ziekenhuis. Mijn oudste hebben we gewoon naar school laten gaan, ze mag elke bijnadag kiezen of ze wil afspreken of naar mij toe wil. Kortom we houden haar zover mogelijk in haar dagelijkse ritme. Mijn schoonmoeder brengt haar naar school mijn vriend legt haar op bed en dan doen we elke avond FaceTime. Ze is vrolijk en ondanks dat t moeilijk is dat ik er niet ben doet ze jet echt super!

    Meestal ben ik degene die woe/do contact met ex opneemt hoelaat hij dr vrijdags wil ophalen of dst ik dr kan brengen. Alleen nu hij weet dat ik nog in zh ben wilde hij dit al maandags weten alleen ik kan niks afspreken ondat er per dag bekeken wordt hoe t gaat. Nu nogen we voor t weekend nog niet naar huis, althans de kleine niet. Ik wil zondag toch naar huis, dan ben ik dik 1,5 week hier en oudste heeft vanaf maandag vakantie. Ik wil haar dan niet meteen weer wegbrengen. Tussendoor stuurt hij appjes met de vraag of het wel goed gaat met sara want ik haal dr helemaal uit dr basis en dat ze maar voorlopig bij hem moet komen wonen als ik niet voor dr kan zorgen. Als ik uitleg hoe het gaat met haar dan krijg ik als reactie dat hij dat allemaal maar moet geloven van een afstand (woont een uur hij mij vandaan) en geeft hij opnerkingen die mij het gevoel geven dat ik geen goede moeder.
    Gister belde ik hem om te zeggen dat ze om 17.30 oogehaald kan worden (mijn vriend moet werken en ze is bij schoonmoeder maar door zijn gedrag wil ik t haar niet aan doen dat hij daar aan de deur moeilijk gaat doen)
    Zegt hij meteen als je zondag nog niet thuis bent dan komt ze niet terug en blijft ze voorlopig bij mij, dus ik zeg nou ik ben zondag thuis. Hij luisterd niet en blijft heel dominant praten, ik blijf sterk en zeg dat hij eens moet luisteren en dan gaat hij mij verwijten dat ik niet zo boos moet doen (stemverheffing gebruikte ik om tot hem door te dringen) vervolgens begint hij te roepen dat hij alle gesprkken opneemt en het via de rechtbank ga regelen, dus ik zeg prima ik heb altijd bijgehouden hoe het bij jou is gegaan en elke dat ze niet kon komen heb ik opgeschreven met rede. Ik voel me hierin ook sterk staan
    Omdat hij zo schreeuwt en dreig heb ik opgehangen, ik stond te trillen, hoe er hij deed ken ik hem niet (vermoed dat hij weer gedronken heeft) hij belde laaiend terug zo erg dat ik hem totaal niet kende en nu durf ik mn dochtertje niet naar hem toe te doen.....
    Zo bang dat hij dr niet terug brengt of zelfs nog erger...
    Ik heb hem een appje gestuurd dat hij dr om 17.30'op kan halen en ik zondag thuis ben en ze dus gewoon volgens afspraak zondag terug kan. Ook heb ik gesegd dat ik hem morgen (vandaag dus) terugbel in de hoop at hij rustiger is. Hier heeft hij niet meer op gereageerd....

    Zijn zus heb ik gebeld en zij herkent het helemaal, er valt niet met hem te communiceren en ook zij maakt zich zorgen om zijn gedrag. Zij wil de dingen die ze nog met hem moet afwikkeen ivm overlijden van hun vader waarschijnlijk via advocaat gaan doen omdat er niet meer redelijk te communiceren valt, alles ligt aan haar en ook tege haar is hij onredelijk.

    Ik zit al hele week in een emotionee rollercoaster, mn kleine meisje valt van een in het ander en dan dit er nog bij....

    Sorry voor het lange verhaal, iemand tips wat ik het beste kan doen?
    Aan ene kant wil ik het liefst zeggen dat ze t weekend gewoon bij thuis blijft nu hij zo doet alleen ben ik bang dat hij dan aan de deur staat....kan ik dit überhaupt wel tegenhouden als er een omgangsregeling is?
    Als ze zondag toch niet terug komt dan aangifte doen?
     
  2. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Pff ik snap je angst wel. Ik vind hem op basis van jouw verhaal heel dwingend en eisend overkomen en ik vraag mij dan gelijk af hoe hij dit zal gaan uiten tegen jullie dochter..

    Vanuit mijn gevoel sprekend, ik zou haar niet laten gaan. Niet op deze manier. Maar ik weet niet zoveel van omgangsregelingen. Wel weet ik dat je het niet zomaar mag veranderen, maar misschien mag het wel omdat de situatie niet verantwoord lijkt?
     
  3. Jedine

    Jedine Bekend lid

    2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Dat dwingend en bazend kan hij ook naar haar doen, mn ex schoonzus zegt dat ook weleens. Toen ze een keer daar waren wilde hij gaan terwijl ze nog aan t spelen was, en dan zegt hij heel kort we gaan, jas aan.

    Zo herken ik ook wel wat in emotioneel chantage... als ik daarover lees denk ik ja zulke opnerkingen geeft hij ook.
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Jeetje lastig! Als eerste hoop ik dat het snel goed gaat met de nieuwe baby!

    Je hebt wel contact met zijn zus dus, en die beaamt dat hij geen normaal gedrag vertoont. Dan zou ik haar thuis houden.
    Kan je subtiel bij haar vissen of ze het fijn vindt daar?

    Sterkte iig!
     
  5. Jedine

    Jedine Bekend lid

    2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Ze heeft vaak wel wat moeite er heen te gaan, vraagt hoeveel nachtjes aks ik zeg 2 dan zegt zei 1. Dit is niet altijd en eigenlijk komt ze ook altijd vrolijk terug, alleen merk je wel dat ze op maandags wat dwarser is.
    Als ze bij opa en oma of n tante van mij gaat logeren onderhandeld ze ook over aantal nachten maar dan probeerd ze er juist n nachtje langer uit te halen.

    Met dr zusje gaat t de goede kant op, als ze zo doorgaat hopelijk t weekend naar huis maar die hoop hebben we vaker gehad en dan is er weer iets.... dus echt hopen durf ik niet meer. Kijken echt per dag
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sorry als mijn reactie niet de gewenste is, maar eigenlijk zie ik weinig reden om haar niet te laten gaan.
    Afgezien dat hij qua gedrag misschien niet is zoals het netjes zou zijn zie ik geen gevaar voor je dochter. Sterker nog, ik snap best dat hij wil weten waar hij aan toe is. En ook snap ik zijn voorstel om jullie dochter op te vangen als je zondag nog niet thuis bent. Ook hij voelt de zorg voor jullie dochter en wil haar graag rust bieden in jullie hectische tijd.
    Nogmaals, leuk is het misschien niet zoals hij naar jou of zijn familie doet. Dus ik snap je gevoel wel. Misschien ook wel iets 'te veel' gevoel vanwege de moeilijke situatie en alle hormonen?
    Heel veel sterkte gewenst!
     
    In your eyes, Fuddey, Aszz en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Ik zou contact op nemen met je advocaat en/of politie en je zorgen uiten ivm de veiligheid van je dochter. En dat hij heeft gedreigd met ontvoeren ( niet nakomen van omgangsregels) ik snap dat je best contact wil tussen dochter en vader wil maar dat moet wel veilig zijn voor haar.
     
  8. jupke

    jupke Niet meer actief

    "Gedreigd met ontvoeren" is wel heel overdreven.

    Ik lees een vader die zich zorgen maakt en die voor zijn kind op wil komen.

    Dat hij dit niet op de juiste manier doet is voor ons duidelijk. Voor hem waarschijnlijk niet.

    Was hij dreigend aan de telefoon?
     
  9. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Dit! Je schrijft dat je ex autisme heeft. Je verteld dat je niet weet wanneer dochter naar hem toe mag, en vervolgens bel je hem op het laatste moment op dat hij haar op mag/moet/kan halen. Ik heb niet veel verstand van autisme, maar ik weet wel dat dat niet samen opgaat.
     
    merah vindt dit leuk.
  10. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Hij zegt als jij er zondag er niet bent dan breng ik haar niet terug naar huis , niet nakomen van omgangsregels en kind niet terug brengen naar moeder of het huis van de moeder mag niet.en is ontvoeren want je geeft het kind niet terug aan de wettelijke opvoeder. Andersom had ook niet gemogen en wettelijk gezien zou ts haar dochter ook naar de vader moeten laten gaan.maar voor ik dat zou doen zou ik wel aangeven dat er zorgen zijn zodat ze daarvan op de hoogte zijn.
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.410
    23.925
    113
    Wat naar dat dit zo gaat in je kraamtijd...
    Maar ik zou me toch aan de omgangsregeling houden. Als hij echt met advocaten dreigt, doe je er goed aan om je juist aan de afspraken te houden. Als hij zich zonder jouw toestemming niet aan de afspraken houdt, kan je altijd nog maatregelen nemen. Mocht hij naar de rechtbank stappen, kan jij aantonen dat je je aan de afspraken hield. En misschien valt alles wel mee als hij in het weekend ziet dat het goed gaat met jullie dochter. En je kan altijd van te voren je zorgen uiten bij een advocaat oid.

    En je kan evt gesprekken met hem op gaan nemen. Ik weet alleen niet of je het dan vantevoren moet melden (m.b.t. je rechtspositie), maar je kan het sowieso zeggen, dat zijn gedreig je niet aanstaat en dat je daarom de gesprekken voorlopig op zal nemen.
     
  12. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    Hoe een omgangsregeling is weet ik niet.

    maar al de gemoederen hoog oplopen zou ik vriendelijk en duidelijk maken dat jij ophangt.
    dat je over 5 min terug beld of contact opneemt via de watsapp.
    En dat laatste lijkt me het handigste want dan heb je het gelijk zwart op wit.
    open met de gemoederen liepen hoog op dus doe het liever zo.

    en elke keer weer.
    je zegt zelf dat ze na zoveel dagen terug komt dus denk en hoop dat dit nu ook zo is en ze zondag terug komt.
    wel zou ik het contact minimaal doen.
     
  13. Dodo29

    Dodo29 Actief lid

    24 sep 2013
    442
    229
    43
    Paar dingen ben ik het met hem eens, alleen hij brengt het ontzettend lomp.. Ik herken namelijk best wel wat van mijn eigen vriend & onze gedachten hierin. Zijn ex ligt om anderen redenen vaak in het ziekenhuis maar hier is juist hun zoontje (mijn stiefzoontje) dus autistisch... Mijn vriend zegt ook altijd heel lomp, als jij er niet kan zijn breng je hem naar mij en laat je niet je moeder oppassen. Hier hebben we het dan wel over echt logeren, dus niet als ze 2 uurtjes naar de tandarts moet of iets dergelijks.
    Nou wonen we ook paar straten bij elkaar vandaan..
    Een kind hoort gewoon bij een van zijn ouders te zijn. In je ex zijn ogen is zijn kind nu bij een vreemde (gezien het niet eens haar ''echte oma'' is) terwijl hij haar misschien makkelijk kan hebben...
    Verder zijn mensen met autisme idd wel vaker lomp of direct... Anderzijds maakt je dat geen slechte vader.
    Wij zijn hier ook wat harder dan dat de moeder is.. als mijn stiefzoontje het moeilijk vind om naar ons te gaan bijvoorbeeld dan zeggen wij ook op een gegeven moment kom nu klaar, mama loslaten en we gaan wat drinken. Dit doen wij omdat wij vinden dat dit beter werkt dan er in mee te gaan, omdat hij dan pas echt verdrietig word.. en inderdaad zou ik samen werken aan een iets duidelijkere structuur en omgang zowel voor jou, je kind, en je ex, indien dit mogelijk is. Succes!
     
    flipflop vindt dit leuk.
  14. Jedine

    Jedine Bekend lid

    2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Er spelen bij mij ook inderdaad nog hormonen mee maar de dreigende manier waarop hij praatte maakt me angstig, in onze relatie is ook vaker agressief geweest mn bij alcoholgebruik. Ik zou willen dat hij haar rust kon bieden maar door eerdere ervaringen weet ik dat hij dit niet kan. Het is zovaak gebeurd dat als hij even niet goed in zn vel zit
    Ik heb hem dagelijks op de hoogte gehouden door zijn appjes te beantwoorden. En gezegd dat ik hem donderdag zou bellen omdat ik dan meer zou weten. Meestal is het andersom en spreken we een tijd af en belt hij vlot een uur van te voren dat hij pas later komt....
     
  15. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    eens met @merah neem aan dat je ex schoonzus vlakbij je ex woont.
    misschien die vragen of die evt. een oogje in het zeil wilt houden als het je niet helemaal lekker zit.
     
  16. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    24 jan 2015
    1.838
    779
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Tsja, en als hij hem niet terug brengt word er hier moord en brand geschreeuwt. Ik snap je twijfel wel. Is er niemand met wie hij wel praat die je evt kan vragen te begeleiden hierin? Niet laten gaan zou ik denk ik ook niet voor kiezen, hoe moeilijk ook.

    Ik snap zijn woorden wel, maar de manier waarop slaat nergens op en hoef je imo ook niet te accepteren. Wellicht een idee om alles per mail te doen? Zo doen wij het ook. Mocht er dan iets zijn, staat het altijd op papier.
     
  17. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Hier ook een stiefzoontje met een lichte vorm van autisme. Vooral in de grote vakanties mist hij zijn moeder weleens. Wij kiezen er voor om daar wel in mee te gaan omdat wij juist van menig zijn dat een dwingende manier averechts werkt en hij dan nog meer in zijn schulp kruipt. Wij hanteren sowieso voor alle kinderen (3 stuks) de regel dat wanneer ze de andere ouder missen zij dit aan mogen geven en ze zelf mogen bepalen of ze even willen bellen of toch een nachtje willen logeren zodat ze weer wat rust in hun hoofdjes krijgen.
    Interessant om te lezen hoe iedereen dat anders aanpakt.

    In het geval van ts snap ik dat het gedrag van ex angst oproept. Toch zou ik proberen om hem het gevoel te geven dat je in overleg met hem gaat. Op dezelfde manier met hem communiceren en in de aanval gaan zal er voor zorgen dat hij er door zijn autisme nog meer tegenin zal gaan. Geef rustig aan dat mocht het zondag niet gaan dat het idd verstandig is als jullie dochter bij hem blijft (ook al weet jij al dat dit waarschijnlijk niet zal gaan gebeuren, hoeft hij niet te weten). Daarmee geef je hem het gevoel dat jij hem vertrouwt (ook al is dit niet helemaal waar) en zal zijn gedrag misschien toegankelijker worden. Op jouw beurt kan jij hem dan de opdracht geven dat wanneer hij het gevoel krijgt niet lekker in zijn vel te zitten hij dit met je bespreekt zodat hij jullie dochter naar jou terug brengt. Weet je, je hoeft zijn gedrag natuurlijk niet te accepteren maar vergeet niet dat zijn gedrag ook voornamelijk door zijn autisme wordt bepaald en of je het leuk vind of niet, die mensen hebben nu eenmaal sturing nodig. Wees dus duidelijk, anticipeer op veranderingen en geef deze duidelijk aan, bied oplossingen aan, en geef kleine en korte instructies zonder dwingend over te komen. Een hele uitdaging en wat zal je vaak op je tong moeten bijten maar wellicht de moeite waard om te proberen aangezien het hier wel om het welzijn van je dochtertje gaat.
     
    littleladybug, Lindah en jupke vinden dit leuk.
  18. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    @jessy77 Hebben andere mannen met autisme door hoe hoog hun spanning is? Mijn vriend heeft dat van zichzelf echt niet door. Als ik merk dat het begint op te lopen dan ben ik degene die hem even buiten de situatie moet zetten om zich te laten ontladen.

    @ts Ik vrees dat als de normale afgesproken tijd niet lukt er meer spanning voor hem gaat komen. Waar jij weer banger door word en gaat cirkelen. Jullie hebben nu gezinsuitbreiding. Ook al dat niet zijn gezin is kan dat ook nog voor extra spanning zorgen omdat het de dynamiek verandert.

    Als je bang bent dat hij weer drinkt zou ik een poging wagen om in overleg hem meer dagen te geven, maar dat de nachten dan bij jullie zijn. Zo kan hij zich savonds makkelijker ontladen. Maar dan moet hij het er wel mee eens zijn. Verder communicatie inderdaad via tekst laten gaan. Mocht hij te ver gaan heb je het in woorden en anders heeft hij iets meer tijd om over zijn uitspraken na te denken.
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  19. Jedine

    Jedine Bekend lid

    2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Hij heeft geen hulp nodig zegt hij, in zijn beleving ligt t aan andere ....
     
  20. Jedine

    Jedine Bekend lid

    2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    We weten dat hij drinkt, zelf zegt hij ook dat huisarts heeft gezegd dat hij voor zijn gezondheid moet stoppen met roken en drinken...zalneens proberen om alles via mail of app te communiceren
     

Deel Deze Pagina