Ik heb teveel borstvoeding. Moet ik 1 of 2 borsten aanbieden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door wwrr, 12 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Mijn zoontje van ruim een week oud drinkt super aan de borst. De stuwing viel mee in de kraamweek maar nu heb ik het gevoel dat hij veel te veel melk te verwerken krijgt. Hij spuugt vaak een beetje na een voeding en er komt hoorbaar veel en snel melk uit mijn borsten. Hij verslikt zich ook regelmatig. Mijn borsten worden pijnlijk vol, misschien toch stuwing, maar hij kan lang niet alles opdrinken. Wat is wijsheid? Moet hij zoveel mogelijk 1 borst helemaal leeg drinken? Dus vaker aanleggen aan dezelfde kant? Of vaker wisselen juist? Als hij een behoorlijke hoeveelheid op heeft valt hij in slaap en wil vaak een halfuur later weer drinken. Hij moet er dan dus echt van bijkomen. Geef ik dan weer dezelfde borst of de andere?
    Daarnaast heb ik in 1 borst een harder stukje dat een beetje pijn doet. Mee masseren tijdens de voeding verhelpt dit niet en ik ben bang voor een borstontsteking als het niet weg gaat. Wat kan ik doen om dat te voorkomen/de pijnlijke plek te verhelpen?
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Hoe is het nu bij jullie?

    De eerste weken zijn echt om vraag en aanbod af te stemmen op elkaar: dus wat heeft je kindje nodig, hoeveel maakt jouw lichaam aan. Reken op een week of 4-6 hiervoor.
    Is dit jullie eerste kindje?

    In principe zou ik wel beide borsten willen aanbieden, omdat er anders heel veel tijd tussen de verschillende kanten inzit. Indien nodig kun je een keer in de ochtend helemaal leeg kolven en dan pas voeden. Van daar uit start je je dag dan opnieuw.
    Liever niet iedere dag, want dan stelt je lichaam zich daar weer op in.
    Hoor het graag als je nog vragen hebt en ik je kan helpen.
     

Deel Deze Pagina