Niet ingedaalde zaadbal

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jorietje, 30 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.128
    673
    113
    Zuid-Holland
    Goedemorgen,

    Wie is er spontaan zwanger geworden, van een man die vroeger is geholpen
    aan een niet ingedaalde zaadbal?

    Ik stel deze vraag omdat mijn man er vroeger aan geopereerd is (toen
    ie een jaar of 10 was) er is toen gezegd dat dit voor de vruchtbaarheid
    niet uit zou maken, maar ja we zijn na anderhalf jaar nog steeds niet
    zwanger en beginnen ons nu af te vragen of het een met het ander te
    maken heeft. Hij is aan 1 bal geopereerd, de andere zat al op zn plek..

    We blijven nog 2 maanden zelf proberen, maar daarna ga ik een bezoekje
    brengen aan de huisarts en zal hem dit dan ook zeker vertellen..

    Maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die dit herkennen en die toch
    spontaan zwanger zijn geworden, ik begrijp dat het per persoon zal verschillen
    maar ik wil het toch ff weten...

    Gr,
    Jorietje
     
  2. Danjo

    Danjo VIP lid

    25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Kan ik je niet mee helpen
    Maar waarom zou je nu geen afspraak maken met de ha ...
    Lijk me idd voor jezelf wel een beetje onzeker zo
    Duim voor je meis
     
  3. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.128
    673
    113
    Zuid-Holland
    Ik wacht nog ff af omdat mijn cyclus volgens mij op orde begint te raken..
    Dus zelf verwachten we dat de kansen groter worden, maar langer dan
    2 maanden wil ik niet meer wachten en mijn man is het daar gelukkig mee eens!

    En ook voor de familie, mijn schoonouders zijn nu op vakantie en mijn ouders
    gaan eind volgende maand, en we willen hun vakantie niet verpesten met het feit dat
    het zwanger worden bij ons niet wil lukken, want dat willen we dan wel vertellen...
     
  4. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik ken een stel dat wel een kind heeft, maar dat ging niet gemakkelijk. Nu willen ze eigenlijk een 2e, maar dat lukt tot nu toe nog niet. De man heeft ook maar 1 ingedaalde zaadbal. Het schijnt soms wel de vruchtbaarheid te beïnvloeden, en ook slechter te worden met de jaren. Ik zou hier niet te lang mee rond blijven lopen (ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar als je in de 30 bent zou ik direct naar de HA gaan)
     
  5. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.128
    673
    113
    Zuid-Holland
    Ik ben 27, mijn man 28... Maar inmiddels zit alles natuurlijk wel op zn plekkie alleen wellicht heeft het de vruchtbaarheid beïnvloedt..
     
  6. Visjes

    Visjes Bekend lid

    2 jan 2007
    592
    0
    0
    Ik ken iemand waarvan de huisarts zei dat het om die reden wel even kon duren, maar ze waren in no-time zwanger. Het is dus niet per definitie dat het daardoor niet zou lukken.... sterkte ermee en als je t niet vertrouwd, kun je t altijd laten checken toch?
     
  7. Zena

    Zena Fanatiek lid

    9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Hoi!
    Bij ons precies hetzelfde, ook een bal en mijn man was ook 10 toen hij geopereerd was. De arts zei toen ook dat dit voor de vruchtbaarheid niet uitmaakt (zouden we dezelfde man hebben? hahaha), maar na een hoop gegoole ben ik erachter gekomen dat dit wel degelijk uitmaakt. Mannen die geboren zijn met een niet ingedaalde teelbal hebbenm nl 30% meer kans op verminderde vruchtbaarheid. Mannen die 2 niet ingedaalde ballen hebben zelfs 70%!
    Wij zijn meteen toen we hier achter kwamen (ronde 8 ofzo) naar de huisarts gegaan en is de boel getest, dit was gelukkig gewoon goed! Ik zou zeker even laten testen, want wie weet heeft het er wel mee te maken dat het zwanger worden niet wil lukken!
    Veel succes in ieder geval!
     
  8. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.128
    673
    113
    Zuid-Holland
    Als ik het goed begrijp, wil het dus niet zeggen dat het daardoor helemaal niet zou kunnen,
    maar het kan wel zijn dat het er mee te maken heeft dat het wat langer gaat duren..
    Wij kijken het nog n maandje of 2 aan en daarna, toch echt maar ns naar de dokter,
    hoewel ik daar wel een beetje tegenop zie, maar ja onzekerheid is ook niet alles..
     
  9. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    je komt er vaak helemaal niet achter wat de reden is dat het niet zo "gauw" lukt...

    een man waarbij maar 1 "goede" zaadbal is, wordt overgenomen door de andere bal...net zo goed als bij vrouwen met maar 1 goed (werkende) eierstok...die neemt dan alles over zeg maar....maar daarom is het niet met zekerheid te zeggen of dat de reden is waarom men niet zo "snel" zwanger is..

    houd altijd in je hoofd, dat van degene van wie je leest dat ze "snel" zwanger zijn (binnen een half jaar) dat dat meer uitzonderingen zijn...

    gemiddeld wordt men binnen 1 a 1,5 jaar na vrijen zonder anticonceptie zwanger dus je hoeft je nog niet direct zorgen te gaan maken meid...

    zeker niet als al gezegd is dat het geen invloed hoeft te hebben op de vruchtbaarheid van je partner...

    wel zou ik als je een jaar bezig bent, gewoon aan de bel trekken bij de ha en vragen of deze niet wat "standaard" testjes kan uitvoeren....

    bijv. een semenanalyse bij je man...dat zou jou denk ik al heel erg gerust stellen als blijkt dat dat goed zou zijn....

    je zou het nu ook al kunnen vragen hoor...ik heb na 9 mnd gevraagd of er iets met zijn zaad aan de hand zou kunnen zijn, maar bij ons was het meer omdat we de 2 andere keren direct zwanger waren en ik ergens "het idee" had dat er iets niet goed zou zitten (wat ook zo bleek te zijn na onderzoek) en daar ging de ha gelukkig in mee omdat het een heel simpel en snel onderzoek is...


    succes in ieder geval...
     
  10. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Zelfs over die overname van bal naar bal (lijkt wel tennis) is twijfel bij sommige artsen hoor. Bij mijn man is er 1 verwijderd...en het vervolg was dus IVF ICSI.
    Ik ben het er mee eens dat je het nooit zeker weet. Dan zou het vooraf en na die tijd moeten controleren.
    Toch hoor je wel vaak na dit soort dingen van een "verminderde" vruchtbaarheid.
    Bij onzekerheid zou ik zeker om een semenanalyse vragen (wat Smoekie ook al zegt). Dan weet je het maar...

    Heel veel succes!

    Elmo
     

Deel Deze Pagina