Stom, gerookte zalm gegeten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Druif, 30 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Tja, de titel zegt het al. Even niet aan gedacht.
    Moet ik me nu zorgen maken of zal het wel meevallen?
     
  2. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    Was het verse of in zo'n pakje die je ook bij de @ldi kan kopen?

    1 broodje is niet zo erg.
     
  3. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Als het bij de visboer dus vers is geweest kan je het gewoon eten!
     
  4. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Nee, het kwam uit zo'n vacuumverpakking. Ik was bij mensen thuis en heb verder nergens bij stil gestaan.
     
  5. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Als het niet veel was zou ik me geen zorgen maken joh! Je hebt niet alleen dat hele pakje opgegeten toch?

    Ik heb laatst op vakantie parmaham gegeten... Was ook rauw foutje dus. Bij de echo was alles goed :D
     
  6. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Tis al op toch ;)
    Geen paniek zou ik zeggen hoor....
    Elmo
     
  7. Iris

    Iris Fanatiek lid

    7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    Is gerookte zalm rauw dan?
     
  8. darcy

    darcy VIP lid

    1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Hier ook een paar keer de maaltijdsalade met zalm (van AH) gegeten. De kans op een infectie/besmetting is erg klein, het is een voorzorgsmaatregel. Maak je niet zulke zorgen enne... je weet het voor de volgende keer. Komt vast goed ;)
     
  9. Kari

    Kari Fanatiek lid

    21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hallo, ja dat is rauwe vis, maar dan gerookt. Ik eet het af en toe wel. Sushi weer niet. Ik probeer er een beetje relaxed mee om te gaan. Af en toe een biefstukje moet ook kunnen hoor, vroeger wisten de mensen dit allemaal niet en in Frankrijk zullen ze ook gewoon lekker af en toe een kaasje en een wijntje nemen.

    Ik doe gewoon af en toe lekker mee!

    Kari
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Parmaham is toch niet rauw, maar gerookt? Dan mag het wel.

    Gerookte zalm mag niet als het vacuumverpakt is, er kan listeria in zitten en dat kan zich vermenigvuldigen als het niet vers is.

    Maar gebeurd is gebeurd, niets meer aan te doen en je vooral geen zorgen maken. De kans is erg klein dat het echt kwaad kan.

    groetjes,
    Snoopy
     
  11. Mist

    Mist Fanatiek lid

    18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Bij mijn eerste zwangerschap 2 jaar geleden wist ik echt niet dat het niet mocht zalm uit pakje, heb het dus ook enorm lopen eten want had er steeds om onverklaarbare redenen zo zin in.
    Ik heb nu een gezonde zoon van 2 dus als er bij mij met tich pakjes zalm niets aan de hand is dan zal die ene keer bij jou ook best meevallen, de kans dat er wat mis is met de vis is echt maar klein en het is dus puur een voorzorgsmaatregel dat je het niet mag, maar niets om over in paniek te raken ;)
     
  12. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Nee maar ik bedoelde dat het ook is is wat niet mag eten....
     
  13. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Dat is rauw! En zeker niet gerookt! Daar ging ik dus de mist in op vakantie ;) Maar goed van een paar hapjes gaat het echt niet meteen mis!
     
  14. Druif

    Druif Bekend lid

    8 jul 2006
    730
    0
    0
    Dank voor jullie geruststelling. Ik zal er maar niet meer aan denken en in het vervolg opletten.
     
  15. HeidiS

    HeidiS Actief lid

    20 jun 2007
    181
    1
    0
    Moeder,verpleegkundige, aardige echtgenote
    Zoetermeer
    Lekker gesmaakt!?
    Heb het ook wel eens op...
     
  16. evaatje

    evaatje Bekend lid

    23 feb 2007
    872
    0
    0
    Ik moet hier toch altijd wel om lachen... ;)

    Rauw is rauw en gerookt is dus niet rauw. Rauwe vis maar dan gerookt bestaat dus niet.

    Heb van het weekend ook een paar toastjes gerookte zalm gegeten. Jekunt het niet meer terug draaien.
     
  17. Ik denk ook dat het gerookt is en niet rauw. Het blijft heel lang goed, dat zou toch niet zijn als het rauw was.
     
  18. evaatje

    evaatje Bekend lid

    23 feb 2007
    872
    0
    0
    Parmaham of Prosciutto di Parma in het Italiaans is een op traditionele manier gedroogde rauwe ham uit de provincie Parma. Parmaham is een beschermde naam, hetgeen betekent dat alleen die ham Parmaham mag heten die aan de volgende voorwaarden voldoet:

    er mogen geen conserveringsmiddelen of additieven gebruikt worden bij de productie; Parmaham bestaat alleen uit vlees en zeezout;
    de ham moet gemaakt worden van in Italië geboren en getogen varkens;
    de varkens die voor de ham worden gebruikt moeten minstens 9 maanden oud zijn en minimaal 160 kilo wegen;
    een deel van de voeding van de dieren dient te bestaan uit de wei die bij de productie van Parmezaanse kaas over blijft;
    de ham moet minimaal 12 maanden in de bergwinden gedroogd zijn en
    mag alleen in de provincie Parma gemaakt worden (vanwege het specifieke klimaat).
    De maanden november tot februari zijn traditioneel de maanden van de slacht. Na de slacht wordt de ham ingewreven met Siciliaans zeezout. Het bijzondere van parmaham is dat er minder zout wordt gebruikt dan bij andere rauwe hamssoorten. Dit geeft de relatief zoete, milde smaak die zo kenmerkend is voor parmaham. Na het zouten gaan de hammen de koelcel in waar ze 60 a 70 dagen rusten, afhankelijk van het gewicht. Daarna worden de hammen gewassen en kan het droogpreces beginnen. Na zes maanden voorrijpen wordt de opening aan de onderkant van de ham, het gedeelte zonder zwoerd, ingesmeerd met een mengsel van vet, een beetje meel en wat peper, om het vlees tegen bederf en verharding te beschermen. De ham moet daarna nog minstens 12 tot 15 maanden rijpen.

    Deze ham is bewerkt, volgens mij mag je die gewoon eten.
    Ik vind dat iedereen zoch tegenwoordig zo druk maakt. Als je de boekjes leest kun je net zo goed in een glazen kooitje gaan zitten als je zwanger bent. Mijn moeder en oma hebben ook gezonde kinderen, met het eten van biefstuk en dergelijke...
     
  19. schumi

    schumi Actief lid

    16 okt 2006
    105
    0
    0
    gerookte zalm is niet rauw maar KOUD gerookt waardoor de eventuele bacterien niet gedood zijn. De meeste gerookte producten ( zoals paling ) zijn warm gerookt waardoor alle bacterien eruit zijn. Bij gerookte zalm is dat dus niet het geval.

    en iedereen zegt; als je het maar bij dat ene hapje gelaten hebt...
    als je dan toch aan het eten bent en het product komt uit 1 verpakking kun je gerust het hele pak opeten. Zit de listeriabacterie erin dan zit het in de hele verpakking en is 1 hapje ook al schadelijk!
    zit de bacterie er niet in dan kan een heel pak ook geen kwaad. Dus als je toch al een verpakking heb t open gescheurd; eet lekker op en geniet ervan!
     
  20. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    ik at eerst geen zalm, omdat ik dus hoorde dat de vacuum zalm niet mocht, ik miste het wel, maar ja ,....laters toen ik het melde, zie men huh? nee hoor mag gewoon ,..ik twijfelde nog , dus deed het niet,...
    tot ik het weer hoorde, 3 dagen later kreeg ik gerookte zalm uit een pakje op een toastje aangeboden ik nam het, en de volgende dag hoorde ik weer, nee moet je niet doen,...
    dus nee ik wacht er nu maar mee,.. of anders vers bij een goede visboer
     

Deel Deze Pagina