Implanon, spiraaltje of andere anticonceptie?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Paardenbloem, 10 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Hoi allemaal,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe manier van anticonceptie. Na mijn oudste zoontje durfden we het aan met alleen condooms maar aangezien ik nu voor de tweede keer de babytijd als heel heftig en zwaar ervaar, wil ik nu een super betrouwbare manier van anticonceptie die ik niet makkelijk kan vergeten.
    Sterilisatie is denk ik geen optie aangezien we allebei nog maar 26 zijn.

    De pil vind ik geen optie vanwege de grote kans dat ik hem vergeet of bij buikgriep alsnog zwanger word.
    Er komt vrij veel borstkanker voor in mijn familie en ik heb ooit gehoord dat de kans daarop groter wordt bij hoge doseringen hormonen zoals in de pil. Ook had ik behoorlijk last van hormoonschommelingen altijd.

    Het moet dus super betrouwbaar zijn en liefst zo’n laag mogelijke dosering hormonen.
    Ik heb al vrij heftige menstruaties en wil niet dat de anticonceptie abortief kan werken dus de koperspiraal is ook geen optie..

    Ik neig zelf het meest naar een Implanon staafje omdat dat voor mijn gevoel betrouwbaarder is als het eenmaal goed zit, dan een spiraal die kan verschuiven etc.

    Heeft iemand tips/ervaringen/ideeën?
    Ik heb binnenkort een afspraak hierover bij de verloskundige maar alvast oriënteren kan vast geen kwaad ;)
     
  2. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Geen tips en/of ervaringen, maar ik zit een beetje met hetzelfde dilemma. Dus ik lees graag mee als je dat niet erg vindt
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ik heb 8 jaar Mirena gehad en er nooit problemen mee gehad! Ik reageer ook heel heftig op hormonen en schommelingen daarvan. Ik ben ook niet ongesteld geweest, alleen in het begin een beetje.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Bedankt!

    Ik heb met de info van de verloskundige ook voor een Mirena spiraal gekozen. Schijnt nog iets lagere hormoondosering te hebben dan Implanon doordat het lokaal afgegeven wordt, het hormoon.
     
  5. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ik heb de implanon nu een maand of 4. 1x "ongesteld" gewest. Was meer bruin verlies maar duurde wel 3 weken. Dat is dus t enige negatieve. Verder alleen maar positief eigenlijk.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    @Paardenbloem ik ben niet bekend met spiraaltjes. Maar wat bedoel je met "koperspiraal werkt abortief"?
     
  7. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Ik snap je vraag.
    Maar de koperspiraal werkt absoluut niet abortief! Dat misverstand lees ik zo vaak.
    Bij de koperspiraal worden zaadcellen juist inactief gemaakt dus zwanger raken is niet eens mogelijk. Dit was wel bij de ‘oude’ koperspiraal, maar de nieuwe (T-safe) dus niet
     
    Emo vindt dit leuk.
  8. Catlady90

    Catlady90 Actief lid

    26 nov 2017
    365
    535
    93
    Vrouw
    Ik heb bijna 3 jaar de implanon gehad. Ik werd heel af en toe ongesteld, was alleen altijd een verrassing. Ik ben zelf erg gevoelig voor de hormonen die er in zitten, krijg er een onwijs vette huid van en mijn libido was zowat verdwenen. Verder kan ik er over zeggen dat het voor mij een goede vorm van anticonceptie was. Ondanks dat al het andere niet heel positief klinkt was ik er erg tevreden over.
    De pil doorslikken werke voor mij niet, had na 6 weken altijd doorbraakbloedingen. Spiraaltje ben ik nooit aan begonnen ivm horrorverhalen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Sorry ik had je tag helemaal niet gezien.
    Ik dacht dat dat zo werkte maar ik kreeg inderdaad ook door de verloskundige uitgelegd wat @Juun012 zegt.
    Al is het wel zo dat het innesteling voorkomt wanneer er toch een zaadcel doorheen glipt. Maar bij een Mirena is het ook niet zeker dat er nooit een eitje springt en die werkt ook zo dat innesteling dan wordt voorkomen dus dat maakt niks uit in principe.
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  10. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.589
    11.152
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb nu sinds een week een koperspiraal. In de handleiding staat nergens dat hij abortief werkt maar gewoon zaadcwllen inactief maakt.


    Het voordeel hiervan vind ik dat het de cyclus niet beinvloed. Dat het heel erg veilig is en als hij goed zit direct werkt.

    Plaatsen deed bij mij geen pijnn. Heb er letterlijk niks van gevoeld.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Snap ik, maar vanwege nu al flink bloedverlies als ik menstrueer vind ik een koperspiraal ook niet zo’n goed idee.
    Volgens mij is het wel zo dat beide spiralen als er toch per ongeluk iets bevrucht wordt, innesteling voorkomen. Of je dat als abortieve werking ziet, ligt eraan hoe je een bevruchte eicel ziet natuurlijk..
     
  12. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik vind een spiraaltje ideaal! Heb de Kyleena. Nog wat minder hormonen dan een Mirena geloof ik..
     
  13. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja die liet de verloskundige ook zien maar ik durfde het niet omdat die nog wat nieuwer is en de Mirena al jaren z’n betrouwbaarheid bewezen heeft..
    Hij zit erin inmiddels, viel me alles mee wat het plaatsen betreft!
     
  14. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik had een (T-safe) koperspiraal en ik vond die heel fijn.
    Zou zelf echt niet meer aan de hormonen gaan, ook niet een kleine hoeveelheid.
     
  15. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Ik heb 2x de mirena gehad en nu na de bevalling een koperspiraal laten plaatsen. Ik wilde dit keer geen hormonen in mijn lijf, deels ook omdat ik bij mijn laatste mirena last kreeg cysten. Desondanks vond ik de Mirena erg fijn, maar ondertussen ben ik net zo tevreden met mijn koperspiraal.
     
  16. anoniempie1

    anoniempie1 Actief lid

    18 apr 2015
    120
    119
    43
    Had een implanon maar deze was door nog steeds onbekende reden op meerdere plekken gebroken. De werking werd ook minder hierdoor en heb hem er dan ook uit laten halen. Dokter wist ook niet hoe het gebroken zou kunnen zijn. Hij zei wel dat het vaker voor kwam dat die dingen breken maar meestal werkt het dan door. Kennelijk niet wanneer deze op meerderen plekken gebroken is.
     
  17. Emo

    Emo Fanatiek lid

    6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Hi dames. heeft jullie eigen huisarts de spiraal geplaatst of moest je hiervoor naar het ziekenhuis? (gyn)

    Zit er ook aan te denken om een spiraal te zetten ivm de hormonen.
     
  18. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik heb een implanon en ben nog nooit zovaak ongesteld geweest.
    De mijne gaat er dus uit en ik zou deze zeker niet aanraden.
    Even ter verduidelijking.. ik ben 2 weken ongesteld.. vervolgens 2 dagen niet en dan ben ik weer een week ongesteld.
    Dan duurt het hooguit 2 weken en begint het weer opnieuw.

    Zelf durf ik een spiraal niet meer te laten zetten.
    Ik ga dus weer aan de pil en dat wil jij schijnbaar niet.
    Maar wilde je even afraden om voor een implanon te gaan ;)
     
    Mamavanvier95 vindt dit leuk.
  19. Mamavanvier95

    Mamavanvier95 Fanatiek lid

    12 okt 2014
    3.358
    2.543
    113
    Vrouw
    Friesland
    Precies dit. Ik heb de mijne er daarom na 8 maanden al uit laten halen omdat ik het zat was. Nu al bijna een jaar weer oud en vertrouwd de pil.
     
  20. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Het is een Mirena geworden alleen ben ik nu minstens 3/4 van de tijd dat hij erin zit ook ‘ongesteld’.
    Maar volgens de verloskundige moest ik het minstens een half jaar de tijd geven voordat daar regelmaat inkomt of het zelfs helemaal wegblijft...
     

Deel Deze Pagina