incassokosten

Discussie in 'De lounge' gestart door Rono, 9 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    idd daar erger ik me ook al langer mateloos aan:) afijn das offtopic;)
     
  2. Mompelientje

    Mompelientje Fanatiek lid

    20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    #42 Mompelientje, 10 nov 2011
    Laatst bewerkt: 10 nov 2011
    Jaloers? Boos? haha :cool:

    Ergeren, doe ik niet eens. ;) Ik hier? Gauw verder ergeren! :p
     
  3. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Whahaha jaloers??? Asjeblieft zeg, doe eens normaal!
    Jaloers op jou, ik lig echt dubbel hier.
     
  4. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Dat bedoel ik! Je hoeft helemaal niet zomaar van alles te betalen. Ik zou anders even juridisch advies inwinnen. Je hebt van die telefoonnummers die in principe gewoon gratis advies afgeven. Pas als ze voor je in actie moeten komen, dan zou je moeten gaan betalen. Het helpt vaak al voldoende als je een wetsartikel kan aanhalen, dit per brief kenbaar maakt en dan gelijk betaald wat je wel zou moeten betalen.
     
  5. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Uhem....je mening zeg je? "Aanvallúúúh" bedoel je zeker:D
     
  6. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Tuurlijk moet je gewoon betalen. En tuurlijk mogen ze best administratiekosten in rekening brengen voor het extra werk wat ze eraan hebben. Maar als jij gewoon in alle redelijkheid wat vergeten bent en dat alsnog zo snel mogelijk wil betalen, dan vind ik het niet terecht dat daar zomaar lukraak één of ander dik bedrag bij bovenop gekwakt wordt. Dat is als pressiemiddel bedoeld en ik vind dus dat een andere partij niet over de rug van de welwillende nietbetalendeklant (die heb je dus ook) hun zakken moeten vullen.

    De vraag is daarnaast, is het voor mensen die tot hun nek in de problemen zitten met schulden dan wel de oplossing? Want meestal zijn dat mensen die hun zaakjes niet rond krijgen/op orde krijgen. Hebben ze hulp bij nodig.
     
  7. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    kleuter;) of hebben ze die niet in denemarken:D
     
  8. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Snap jij wat ze zeggen wil dan? Ik snap niets van die onderste zin.;)
     
  9. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    ik denk omdat ze hier is dat ik me verder mag ergeren ofzo aan haar;);) ja idd dat zal ik blijven doen:D
     
  10. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Wauw, ik vind het serieus knap dat je het kan ontcijferen... Snap jij dat eerst gedeelte van die zin dan ook? Want ik snap er dus echt geen biet van hahahaha
     
  11. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Even het rapport Voorwerk II aanhalen in je brief.
    Dit is een richtlijn die eigenlijk alle kantonrechters zullen hanteren om de hoogte van de buitengerechtelijke kosten te bepalen.

    Hoe ze het ook noemen (ze hebben er de meest vreemde termen voor) je hoeft het (in 9/10 gevallen) niet te betalen.

    Bij een hoofdvordering tot €250 mogen (op basis van deze richtlijn) de incassokosten maximaal €37,00 bedragen
    Bij een vordering tussen €250 en €500 mogen de incassokosten €75 bedragen (en zo loopt het bedrag dus op).

    Nu is dit geen wet, maar kantonrechters hanteren deze richtlijn en zullen niet snel van deze bedragen afwijken.
    Vaak worden er naast die €37 ook nog vaak €25 aan registratiekosten gevorderd. Erg leuk bedacht, maar onzin!
    Vaak is dit gebaseerd op een prijsafspraak die incassobureau's hebben met het NVI, maar daar heb jij niets mee nodig en wij adviseren dan ook om dit niet te betalen.
    Heeft nog nooit in nadeel van client uitgepakt, altijd in voordeel.

    Ook alle anderen bedragen dus bovenop die incassokosten volgens voorwerk II : onzin.
    (Tenzij ze bijvoorbeeld heel veel werk hebben moeten doen om jou te vinden, of ze een openbare dagvaarding hebben moeten uitbrengen. Maar dan nog moeten ze dat dan eerst aantonen)
     
  12. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Prima dat ze dat proberen, maar ze hebben juridisch gezien weinig poten om op te staan. Als ze het al voor laten komen dan worden die achterlijk hoge bedragen toch van de hand gewezen door de kantonrechter.

    Gewoon hoofdvordering betalen + de kosten gebaseerd op voorwerk II en je zit goed.

    (En voor die paar tientjes gaan ze sowieso al niet procederen, helemaal niet omdat zij donders goed weten dat ze die achterlijk hoge bedragen toch niet toegewezen krijgen..)
     
  13. Delight

    Delight Fanatiek lid

    17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Kinderssss

    Gewoon even balen van de incassokosten, de rekening betalen en verder leven..

    Zucht.
     
  14. Mompelientje

    Mompelientje Fanatiek lid

    20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Ik vraag me af wat de gevolgen kan zijn als je de incasso niet op tijd betaalt. En dat men sowiezo niet kan betalen de rekeningen. Wat gaat er dan gebeuren?

    Wat doet een deurwaarder precies? Je spullen ophalen? Wie heeft dit een keer meegemaakt?
     
  15. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Dan word je gedagvaard en word er beslag gelegt.
     
  16. Rono

    Rono Niet meer actief

    Ligt er ook aan wat voor een bedrag, voor 40 euro sturen ze echt neit iemand langs hoor.
     
  17. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Dat ligt aan de opdrachtgever.
    Aan een dagvaarding zitten nl extra kosten die een opdrachtgever moet betalen en als die bereid is dat te voldoen dan komt er gewoon een dagvaarding hoor.
     
  18. Mompelientje

    Mompelientje Fanatiek lid

    20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Keer geprobeerd? :D

    Woah, een dagvaarding kan flinke euro's schelen boven de duizenden euro's.
     
  19. Ikbenhetmaar

    Ikbenhetmaar VIP lid

    18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Inderdaad. Ik doe al jaren het debiteurenbeheer van een eenmanszaak, er zitten openstaande facturen bij van duizenden euro's maar ook van honderd euro bijv.
    Zo hebben we laatst na herhaaldelijke verzoeken een opdracht ter incasso gebracht van 39,-
    deze "wanbetaler" heeft ook het incassobureau niet betaald, nu gaan we voor deze vordering van 39,- het gerechtelijke traject in en zal deze persoon tot betaling worden gedwongen door de kantonrechter.
     
  20. Missy29

    Missy29 Bekend lid

    6 feb 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Haha dat is niet waar, kan me nog herinneren, dat ik bij mijn ouders de deur open deed en er een meneer op de stoep stond met allemaal papieren in zijn hand. Mijn ouders hadden een bedrag van (in guldens) 15 cent te weinig betaald!
     

Deel Deze Pagina