Ineens lage cito score (groep 6) en me zorgen maken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    #81 nerdygirl123, 5 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
    Hoezo een niveau lager dan? Vwo op je sloffen.. wat is dan lager?
    Atheneum i.p.v. gymnasium? (beide vwo)

    Mijn dochter is ook perfectionistisch, maar ik zou haar (vooralsnog) niet blij maken als ik dr een niveau lager zou zetten.. Erg kindafhankelijk, lijkt me.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    in juli 2016 werd 3 jaar lange studie gepubliceerd.
    niets kan gelden voor alle kinderen, dat is waar, maar waren dus zeer betrouwbare cijfers. en je hebt nog altijd stapel mogelijkheid, dat je met havo begint maar met vvo eindigt. dat kan. laag niveau onderwijs in verhouding tot je intelligentie en capaciteit heeft dus wel, op ten duur een slecht effect op je algemene ontwikkeling. druk moet natuurlijk nooit te hoog ervaren worden door het kind. ze moeten de kans en de begeleiding krijgen om in hun leerstof te kunnen zitten en n werkritme te kunnen ontwikkelen.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    roxanne Korthals werkt op dit moment bij de ministerie van onderwijs, bij de insectie, bel maar naar haar. http://www.roxannekorthals.com/research.html


    en je leest niet zo goed. ik zeg bij hoger keuze hun intelligentie hoger wordt, maar niet andersom. je wordt dus door havo niet dommer of zo. dat is niet wat ik zeg. ze worden intelligenter als ze goed onderwijs krijgen op hoger niveau. ze worden intelligenter bij moeilijkere school. ze gaan niet achteruit bij lagere keuze.en dat zei ik ook niet....Ik lees geen media stukken, ik lees gewoon proefschrift zelf. zou ik je ook aan raden. geweldig stuk was dat.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Stilstand of mindere ontwikkeling i.p.v. vooruitgang dan.

    Wie heeft het over mediastukken? Ik vroeg naar welke onderzoeken het aantonen. :) Juist zódat ik dat kan lezen, naast de onderzoeken die ik dus al ken (en nee, niet uit mediastukken...). Maar Roxanne Korthals begrijp ik dus?
     
  5. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Advies van de basisschool en cito uitslag groep 8 was gymnasium en ze hebben me uiteindelijk gewoon VWO laten doen.
    Maar inderdaad dat zal per kind heel erg verschillen of dat de juiste keuze is.
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dus de scores van gr7 IQ- talent toets en cito scores bij eindtoets zijn belangrijker dan gr6 begrijpend lezen score. want dat kun je leren, en de school moet het kind dat leren. daar heeft het kind echt recht op. school mag je niet vanwege je gr6 cito begrijpend lezen score naar vmbo sturen terwijl je bij deze toetsen vvo scoort. wat de juf gezegd heeft is dus echt onzin. En zelfs heeft ze haar basis profiel waarover ze praat niet echt helemaal goed begrepen. ja begrijpend lezen III maar in combi met rekenen IV staat er voor vmbo lijst.
    als je I+ bij rekenen/spelling/woordenschat scoort, jaar in jaar uit, eindtoets hoog talent score hoog, dan wilt een vvo je wel hebben denk ik. maar je krijgt dan geen grieks en latijn met extra geschiedenis omdat het duidelijk is wegens je begrijpend lezen niet echt een fan bent van aandachtig precies en veel lezen.
    ook zoiets van raars bij begrijpend lezen toets, bij gr6 cito
    ik weet niet of je haar begrijpt, eerst dus lezen. in de media zijn er een boel verwijzende stukken naar haar onderzoek, maar die raad ik dus niet aan(zeg ik) omdat die vaak niet zo goed uitleggen en vaak met een doel/eigen mening geschreven zijn. als je over haar werk wilt weten LEES dus haar eigen werk zeg ik.
    het gaat om plasticiteit van de intelligentie, (dat is ook de nieuwere definitie van intelligent), als het nodig is worden de kinderen dus intelligenter. als het niet nodig is blijf je hangen zonder je capaciteiten te gebruiken. we weten niet wat deze 2de nou betekent. is nog niet goed uitgezocht(wordt dat doorgegeven aan de kinderen weten we ook nog niet) omdat een onderzoek hiernaar ons kan laten zien hoe oneerlijk educatie systeem werkt en opent een nieuw discussie over waarom we naar school gaan. onvoorspelbaarheid van de ontwikkeling van een mens etc etc.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Met 'begrijp ik dus' bedoelde ik dat jij haar onderzoek bedoelde dat ik zou moeten lezen. ;)

    Haar proefschrift zelf had ik nog niet gelezen, maar wel andere artikelen van haar (en Dronkers). Ik lees wat jij schrijft er alleen niet in, in ieder geval niet in die mate/op die manier, ook niet in de conclusie van haar proefschrift. Blijf dus evengoed benieuwd waar je het vandaan haalt. :)
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja dat was misschien of je juf dacht of je een beetje lui bent? kijk grieks en latijn erbij leren is best veel werken. Mijn zoon zou daar enorm van genieten. hij zou zich vervelen als nivoo hoog is(vvo) maar weinig van die exotische vakken zijn. Hij zou tevreden zijn denk ik zelfs met mavo met grieks en latijn daarbij. (of alles havo met wiskunde op vvo nivoo, dat is mogelijk bij een school hier, echt geweldig voor een kind zoals mijn zoontje dat plezier heeft in het leren maar niet in alle vakken, hij kan dus stapellaar worden, of gewoon af maken)
     
  9. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Nee de juf heeft hier niets mee te maken gehad, haar advies was gymnasium en vond het zonde. Mijn ouders wilden dat ik onder mijn kunnen ging doen zodat ik het op mijn sloffen deed, hoge cijfers haalde en nog ruim tijd over had om leuke dingen te doen met vriendinnen. En die keuze is goed geweest. Ik heb van dag 1 tot mijn examen nooit hoeven blokken. Als ik 1x iets las snapte ik het en sloeg ik de stof op. Ik vraag me alleen nog altijd af wat als ik wel gymnasium was gaan doen, had dat dan zoveel zwaarder geweest?
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    pff, ik weet niet wat ik met jou moet doen nieke..Zo gaat het steeds mis tussen ons:) je zegt zelf dat jij het nog niet gelezen hebt en je vraagt weer aan mij waar ik het vandaan haal,1)wat bedoel je met HET? want Ik schrijf van alles, welke bedoel je precies? 2) ik heb al gezegd WAAR ik 'het' vandaan haal: proefschrift. 3) in die mate/op die manier zeg je; met welke mate/op welke manier dan staat 'het' er wel volgens jou in?

    dat is zo vaag meid. Ik heb haar proefschrift gelezen. want ik wilde haar cijfers echt checken...dat was dus in 2016 juli toen ik het las.
    ik kan nu weer voor jou zoeken, waar het stuk nou ligt, maar moet ik je ergens van overtuigen? nee. dat gevoel heb ik helemaal niet. Kijk, hoe jij iets leest, wat jij in een proefschrift/ conclusie vindt etc. tja. dat zijn jouw zaken. Ik ga daar niet over. Ik gaf de titel en de naam. want dat vroeg je van me. dat moet genoeg zijn. iedereen kan het nu voor zichzelf lezen en checken. je kunt me ook gewoon bedanken voor de link. maar dat doe je niet he, in plaats daarvan meteen zonder het eerst te lezen, ga je roepen dat wat ik zeg daar niet in staat, terwijl je zelf zegt dat jij het niet gelezen hebt. wat moet ik hiermee?

    Kijk, volgens mij had ik de kwestie toen ook gedeeld, bij mijn topic versnelde kinderen. EN ja als je echt denkt dat 'dit' in haar onderzoek niet staat, omdat jij dat nergens leest, dan moet jij ook tevreden zijn toch? want ik heb je de link gegeven. jij gelooft dat 'het' niet in staat en ik geloof dat het wel staat. en we weten niet eens wat je met 'dit/dat, het, op die manier/mate etc' bedoelt. prima.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    O maar dat is alleen maar leuker gewesst denk ik dan.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  12. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ja absoluut! Als kind zeker! Maar nu als volwassen vrouw denk ik wel regelmatig wat als...
     
    belize vindt dit leuk.
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nieke; toevallig was het zo te vinden in mijn rommelwerkkamer. het hoofstuk waarin ze tabellen geeft begint op pagina 71. let op: twijfelgevallen zitten op een andere tabel veel duidelijker. en voor onze kinderen nog belangrijker, versnelde kinderen, vroege leerlingen; tja heel erg is dat omdat ze lager geplaatst worden zie ik nu(dat had ik vergeten, maar dat was de reden waarom ik het toen las)

    en relevant voor deze topic wegens begrijpend lezen: de kinderen ipv havo naar vvo gaan wegens twijfels werkhouding etc die gaan dus zo n 10% met de iq hoger maar begrijpend lezen wordt dus nog veel beter! op wiskunde heeft het niet zo een effect. op lezen dus wel!
    echt een prachtig werk van roxanne K. waarin ouders ook besproken worden. die dame heeft wel een mening over onderwijs. wat het is en hoe het moet zijn. onderwijs economie.
     
  14. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    #94 nerdygirl123, 5 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
    Gymnasium is niet echt ‘een niveau hoger’.. Het is ‘wat extra’.
    Ik heb zelf 2 en 3 gymnasium gedaan (1 kon niet op onze school), maar Latijn en Grieks zijn niet moeilijk ofzo.. Ja, je krijgt het erbíj in de lagere klassen. En ik geloof dan wat minder uren andere vakken. Maar het niveau van de rest van de vakken is precies hetzelfde als atheneum.

    Weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger was Grieks en/of Latijn vanaf de 4e gewoon onderdeel van je pakket (evt als 8e vak). Dus dat deed je dan i.p.v. een ander vak, niet extra dus.

    Dus ja, wat als..? Nou dan had je wat Latijnse en Griekse woorden en vervoegingen gekend, wat extra geschiedenis, soit. Imo is het verschil tussen atheneum en gymnasium bij lange na niet zo groot als tussen havo en vwo.. Het is geen niveauverschil. Alleen wat extra werk in de lagere klassen.
     
    Fristi2012 en DastyQueen vinden dit leuk.
  15. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    @belize, het is vWo (Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs) ;)
     
    belize vindt dit leuk.
  16. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    #96 nerdygirl123, 5 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
    Snap je overigens wel; ik heb mijn C diploma nooit gehaald en kan dus geen borstcrawl! Altijd jammer gevonden.
    Wilde dus ook graag dat dochter dat wel zou leren! Haha

    Maar wat betreft gymnasium, dat mag ze helemaal zelf weten. Zou goed kunnen dat ze t perse wil proberen, zon streber is ze wel. Prima.
    En zo niet, ook best.

    En tot de derde wilde ik zelf ook alleen maar hoge cijfers halen. Mijn sociale leven heeft daar totaal niet onder geleden ofzo..
    Sterker nog.. gymnasium zijn denk ik toch vaak (nog) wat serieuzere typjes, voor mijn dochter denk ik wel fijnere klas. Sociaal zou dat voor haar mss juist wel beter kunnen zijn ;)
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    :)))
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    even ter aanvulling hierop. Zowel atheneum als gymnasium zijn VWO (atheneum wordt vaak abusievelijk als VWO aangeduid, maar gymnasium is dat dus ook)
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Interessant, ik ga hier eens op zoeken.
     
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    ik was inmiddels ook wel benieuwd. als ik echter op de website op de PhD thesis klik, krijg ik hem niet geopend. anderen wel?
     

Deel Deze Pagina