Ineens lage cito score (groep 6) en me zorgen maken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hmmm, ik weet niet hoe het werkt. kijk, ik heb die link in de google gevonden omdat nieke ernaar vroeg. je kunt het googlen en je vindt wel ergens waar je het kunt openen en gewoon mag lezen. even door zoeken, doe ik zelf ook met boeken etc.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.353
    113
    Bedankt voor de link, belize, en voor de verdere toelichting. Ik zal het binnenkort eens volledig doorlezen (abstract, conclusie en nog het eea had ik overigens gelezen voordat ik reageerde) en dan ook specifiek de delen die jij noemt. Ben benieuwd of ik er nog door tot nieuwe inzichten kom.
     
    belize vindt dit leuk.
  4. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Hier de citos van dochter groep 7 ( 10 jaar geworden in september) gisteren gekregen . Ze wil graag naar Mavo maar volgens school is advies minimaal Mavo. Der eerste keus is een Mavo school.

    Raport cijfers zijn 8/9 en 10-.
    Voor gym en muziek een 7.
    Ze is altijd erg stabiel geweest kwa cijfers behalve taal wil nog wel is wat schommelen.

    Ligt het misschien ook aan de les methode die niet aansluit op de toetsen?
     
  5. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit is geen mavo hoor, ik denk dat je echt hoger in mag zetten. Ziet er prachtig uit!
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Waarom zou je hiermee naar de mavo willen?
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vraag ik me ook af. Las in een eerdere post van lovewinnie dat haar dochter een leuke mavo school had gezien. Maar het lijkt me toch belangrijker wat ze later wil gaan doen en niet welke school ze nu leuk vindt op 10 jarige leeftijd. Wil ze heel graag kapster worden en niet verder leren lijkt mavo me inderdaad genoeg ;). Maar of dat de dochter van lovewinnie echt voldoening gaat geven dan?
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Met zulke scores naar de mavo is vragen om onderpresteren denk ik. En afzakken als ze echt kapper wil worden kan altijd nog, maar dan zou ik persoonlijk wachten tot ze een jaar of 15 is.
     
  9. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ja we hadden ingezet op Mavo. Dus die open dagen gedaan. Nu beoordeling en vwo is oordeel. Havo minimaal. We hebben besloten te gaan voor hoger niveau en school die ze wil te negeren. Vind het zo zonde en indd de juf zegt ook, daar is ze zo op uitgekeken en verveeld ze zich te pletter vanwegen te makkelijke lesstof.
    Gaat helemaal goed komen. Ze wil dierenarts worden dus hoger niveau is handig
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Maar ze heeft toch al tijd al die hoge scores? Waarom dan überhaupt ingezet op mavo? (Geen oordeel hoor, snap het alleen niet zo goed).
     
  11. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik heb Total geen besef van scores en punten en hoogte in onze familie is havo 5. En das al uitzondering. Manlief zelfde. Had gewoon daarvoor Mavo in me hoofd . Ja ze had hoge scores maar en eigenlijk altijd al. Zit oa in plusklas voor extra uitdaging en heeft nu al extra vakken als Spaans naast Engels tijdens de standaard taal en rekenen lessen . In groep 6 is door juf ooit wel gesproken over zelfs vwo maar dat klinkt zo ontzettend hoog voor mijn. Sociaal emotioneel is het echt eerder een 8/9 jarige dan een 10 jarige . Wellicht ook daarom. Ze leert ontzettend goed en wellicht omdat ze ook de jongste is in de klas dat nog beter opvalt maar dat houdt me ook tegen. Kwa leren heeft ze echt zeer hoog niveau maar weet niet of ze het sociaal en emotioneel mee kan draaien op dat niveau. Ze was bijv erg laat met praten en heeft daarvoor 3 jaar logepedie gehad. Toen bleek ze bijna doof en dat is gelukkig daarna opgelost met operatie maar dat verklaart wel haar sociale achterstand . Volgend de juf haalt ze dat wel in en is daar makkelijker naar toe te werken aan haar op Mavo te zetten en ze totaal geen uitdaging heeft
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap dat je gevoel zoiets heeft van VWO is zo hoog! Een vriendin van mij komt uit een grote familie met allemaal hooguit Mavo en misschien een paar Havo en zelf heeft ze gymnasium en een universitaire studie afgerond ;)
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja dan snap ik wel waar het vandaan komt! Maar met dit soort scores hoort een kind toch eigenlijk echt wel thuis op het VWO hoor. Zou ze dan echt wel aan moeten kunnen. Een eventueel aandachtspunt in de toekomst is mogelijk gemis aan hulp bij huiswerk.
    Mijn man zat om dezelfde redenen eigenlijk op de mavo. Eind mei studeert hij af aan de universiteit. Ze komen er uiteindelijk vaak toch wel, maar in dit geval zou mijn insteek zijn, vwo we zien wel.
     
  14. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.467
    2.156
    113
    Ik lees al een tijdje mee en had nog niet gereageerd, maar ik wil even reageren op de opmerking van een mogelijk gemis aan hulp bij huiswerk. Ik snap de opmerking, maar dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Ik zat eigenlijk in een soortgelijke situatie: ik heb vwo gedaan (had ook vwo-advies) en mijn ouders hebben zelfs beide de middelbare school niet eens afgemaakt. Overigens niet omdat ze het niet aan hadden gekund hoor, zaten ook op mavo-niveau (mulo toen geloof ik?), maar wilden gewoon niet leren. Dat kon toen nog, dan ging je gewoon werken, geen haan die ernaar kraaide dat je je school niet afmaakte. Maar goed, ik had dus ook geen hulp bij mijn huiswerk, maar heb dit ook nooit nodig gehad. Nu wil dat niet zeggen dat een kind met zo'n mooie cito-scores en een vwo-advies nooit hulp bij huiswerk nodig zal gaan hebben, maar goed, daar zijn ook wel weer oplossingen voor. Ik was ook de eerste in de familie die aan de universiteit ging studeren. Je moet maar zo denken, iemand 'moet' de eerste zijn ;)
     
    lovewinnie vindt dit leuk.
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Klopt hoor. Zeg ook mogelijk. Bij mijn man was dat namelijk wel een belangrijke reden.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    En anders hebben veel middelbare scholen ook een huiswerkklas. De kosten daarvan kunnen wel erg verschillen en wie weet heeft ze ook geen hulp nodig hoor, maar je kunt in de gaten houden welke mogelijkheden er op dat gebied zijn.
     
  17. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Weten jullie hoe zwaar het schooladvies straks weegt voor aanmelding bij het VO?
    Gisteren het 10 minuten gesprek met zoon en docent van groep 6 gehad.
    Qua cito scores en zijn werk in de klas geeft ze hem HAVO advies (als hij dit vast houd) qua inzet hoogstens MAVO. Ze denkt dat als zijn inzet beter word zijn score nog omhoog kan naar VWO maar daar moet hij zelf aan gaan werken. Ik vraag me af of ze straks op dat stukje inzet hem echt naar de MAVO kunnen sturen of dat ze hem bang heeft willen maken? Hij wil zelf graag naar de HAVO. Van zijn tweeling nichtjes waarvan 1 in 2HAVO en 1 in 2MAVO hoort hij regelmatig verhalen hoe het gaat op school en dat het slag kinderen echt heel anders is.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Volgens mij telt eigenlijk alleen het schooladvies nog mee. Aardig bindend volgens mij.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  19. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Het schooladvies is leidend, een eindtoets wordt slechts gebruikt als tweede moment. Stel dat een eindtoetsresultaat hoger is dan het definitieve advies dan kan (hoeft dus niet) een school het advies heroverwegen. Als het eindtoetsresultaat lager is dan het advies, gebeurt er niets.

    Als je kind werkhoudingsproblemen heeft, is dit een wake-up call. Als je naar de HAVO wilt, moet je dus meer inzet tonen. En gelukkig kun je dit nog anderhalf jaar laten zien.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn moeder is onderwijzeres en geeft zelf ook aan dat werkhouding heel erg belangrijk is. Hier ook een probleem helaas.
     
    dds en DastyQueen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina