Ineens lage cito score (groep 6) en me zorgen maken

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 13 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Oeh wat klinkt dat negatief, @nan1984 ..Welk slag bedoel je precies? Mijn oudste dochter gaat naar de mavo volgend jaar en is een lief, sociaal en slim meisje. Een prima slag dus.
     
    Line, tuc, Vlinderbloem en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    #122 DastyQueen, 15 mrt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mrt 2018
    Ik hoor van mijn nichtjes niets anders als grote monden vechtende pubers en van mijn zus een toch wat ander slag ouders (minder betrokken als de ouders op de havo school van haar andere dochter. Op die havo schijnen echt grotendeels liece leuke hardwerkende kinderen te zitten die zelden ruzie in de klas maken en oo de mavo school van andere nichtje is vechten dagelijks aan de orde.
    Hier in de wijk zijn er weinig opties qua scholen dus als het voor mijn zoon mavo of havo word komt hij op 1 van deze 2 scholen terecht. Ik hoop dat harte dat hij zijn inzet en werkhouding gaat veranderen. Juf gaat hem nu meer andere kinderen laten helpen zodat hij zich minder kan vervelen en dus minder de clown in de klas gaat uithangen. Ik als moeder zou her zonde vinden als hij naar de Mavo gaat terwijl we weten dat hij het qua leren alleen makkelijk af kan op het havo of vwo maar ja die inzet weegt zo zwaar en zal straks ook echt nodig zijn om mee te komen. Man en ik denken nu na over een belongingssysteem. Ik wil elke week even een paar minuten met juf gaan overleggen of de inzet vooruit gaat en als dat zo is hem gaan belonen. Doet hij niet zijn best dit te verbeteren dingen af te gaan nemen die hij heel leuk vind. Andere tips om de motivatie en werkhouding te verbeteren zijn van harte welkom. Mijn voorstel bijles in te schakelen moest juf hard om lachen want hij kan het allemaal wel met 2 vingers in zijn neus maar die houding is zijn nekkenbreker.
    En ik snap ook mijn zoon zijn kant, hij is bijna 10 moet genieten van zijn jeugd en vrijheid maar het gaat om zijn toekomst. Ik gouden middenweg heb ik nog niet gevonden en hoop van harte hier wat kleine stapjes in de goede richting of handvatten te vinden om hem op zijn leeftijdsniveua te motiveren. Het is zijn toekomst en daar heb ik veel voor over.
    Man staat er heel anders in. Die heeft het vo niet afgemaakt, is gaan werken in de bouw en heefr nu een van de grootste aannemersbedrijven in onze regio. Die ziet door zijn eigen ervaring het nut van niveaus en diplomas niet in. Die hoopt van harte dat zoon straks met diploma bij hem aan de slag gaat en het bedrijf uiteindelijk ovsr zal nemen.
     
  3. mol81

    mol81 Niet meer actief

    @nan1984 ; 1 tip, laat school school zijn en ga niet werken met een beloningssysteem door van de lkr te vragen hoe het gaat en er vervolgens thuis consequenties aan te verbinden. Je kind is 10 jaar, de lkr ziet hem goed en gaat met hem aan de slag. Druk erop leggen werkt averechts.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Kan de juf hem niet beter uitdagend werk geven? School is toch geen bezigheidstherapie o_O. Zijn werkhouding zal niet veranderen als hij alles met 2 vingers in zijn neus kan blijven doen. Om een werkhouding te ontwikkelen moet er wel ook te werken zijn hè.
    Ik zou de juf vragen naar zijn pluswerk. Moet hij dat maken bij al zijn gewone werk of wordt zijn gewone werk gecompact? Eerst het pluswerk maken en pas daarna het gecompacte gewone werk is een optie, omdat het denkwerk hem dan 'aan' zet. Het pluswerk moet wel echt uitdagend zijn en niet meer van hetzelfde als het reguliere werk.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Dat was precies mijn eerste gedachte toen ik dat las.
    Mijn zoon hangt ook de clown uit of gaat klieren als hij ondervraagd wordt. Echt, een verschil van dag en nacht in zijn gedrag in de klas met passend werk of niet passend werk.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  6. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn advies, vraag plus werk. Mijn dochter vond alles te makkelijk. Gevolg irriteren, kletsen, niet mee werken. Sinds groep 5 krijgt ze +werk. Ze gaat weer met zin naar school en heeft uitdaging. Ze hoeft maar gedeelte mee te doen met vaste klas opdrachten en mag daarna aan de gang met der pluswerk. Sommige dingen mag ze direct overslaan en aan der extra werk beginnen. Vraag dat en ga er thuis geen straf of belongingsysteem van maken . Bij mij dochter die altijd al hoog scoorde is der inzet na extra werk ook erg gestegen. Ze wil presteren
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Update: de ib-er gaat binnenkort om tafel met zoon. Dus het wordt opgepakt in elk geval.
     
    Syane, tuc en Jo79 vinden dit leuk.
  8. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ik vind je berichtje positief klinken, maar eigenlijk zijn jullie nu al een maand verder en gaat ze ‘binnenkort’ met hem om de tafel. Ik zou er echt kort bovenop zitten hoor, vindt het persoonlijk allemaal erg lang duren.
    Onze middelste verveelde zich gruwelijk, vlak voor de kerstvakantie kregen we een mail van de juf dat ze ging overleggen met de IB’er. In de kerstvakantie kreeg ik een mail dat de juf materiaal aan het bekijken was en de dag na de kerstvakantie had ik een afspraak op school om het materiaal door te nemen waar onze middelste mee zou gaan werken. Alles in een tijdsbestek van 3 weken (incl. 2 weken vakantie) geregeld. Nu is dit misschien erg snel, maar ik vind dat het bij jou wel erg lang duurt allemaal. Sterkte! Hopelijk gaat het iets opleveren voor je zoon!
     
  9. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Hebben jullie zelf eerst ook een gesprek met de ib-er? Dat vind ik wel een vereiste hoor.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Inderdaad, fijn dat er in ieder geval iets van schot eindelijk in zit, maar over 4 maanden begint de zomervakantie al en voor er een plan wordt gemaakt en uitgewerkt ben zo weer een maand verder.
    Zou ook zeker zelf nog met de ib-er en evt. de juf erbij om tafel gaan.
    Kinderen kunnen of durven niet altijd goed aan te geven wat het probleem is, waardoor er soms nog maar weinig verandert.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nou even een up. Net met de ib-er een gesprek gehad met een uitkomst die ik niet had verwacht.
    Ze gaf ons als optie te overwegen om hem na de meivakantie in groep 7 te laten starten.
    Ze gaf aan dat hij geen kind is voor extra werk en dat klopt helemaal. Ben onder de indruk van haar beeld van hem in de korte tijd die ze hem heeft gezien. Eindelijk iemand die hem ziet zoals hij is.
    Maar het is wel een dingetje zeg. Betwijfel ook of hij er zelf heel positief tegenover staat. Vanavond eens in de groep grooien. Is natuurlijk wel spannend allemaal.
     
    Line en Syane vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    We wilden juist graag dat zij met een open blik het gesprek in ging en dat is dus wel gelukt. Maar nu wel allemaal heel heftig in 1 keer.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wow wat een ommekeer ineens.
    Lijkt me wel een moeilijke beslissing. Zou er idd ook goed met hem over praten.

    Succes met de beslissing.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja dank je! Het is idd heel moeilijk. We hebben het er net met hem over gehad en hij heeft sowieso deze week nog om er over na te denken en moet nog 1 onderdeel cito maken, dus erover gepraat zonder teveel druk er nu op te leggen. Gaat ineens heel snel en wil geen overhaaste beslissing nemen. Hij staat er nu redelijk neutraal in. Weet van beide punten wel de voor en nadelen te vinden. Niet meteen negatief vind ik al heel wat in elk geval.
     
    Syane vindt dit leuk.
  15. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het een goede keuze is hem naar groep 7 te laten gaan. Als hij daar zelf ook achter kan staan. Het is duidelijk dat de school niet erg veel ervaring heeft met uitdaging bieden aan voorlopende kinderen (welk kind wil er nu éxtra werk maken?, er moet vervangend werk worden gegeven). Dus ik denk dat een jaar versnellen dan toch wat uitdaging kan geven wat in de huidige klas waarschijnlijk niet gerealiseerd kan gaan worden.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mee eens. Maar moeten dus deze week even afwachten. Zoontje staat er niet negatief tegenover. Scheelt dat zijn beste vriend in die klas zit.
    Verder leren ze er hopelijk van. Onze jongste zit in groep 2 en scoort slecht (net als de oudste en de middelste destijds). Hij gaat sowieso over naar groep 3, want "zoals gezien bij jullie oudste 2 zeggen die scores niet altijd wat".
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Met extra werk bedoel ik overigens verdiepingswerk, wat hij na commentaar van ons, in plaats van een deel van zijn gewone werk mocht doen. Maar het kan hem totaal niet boeien. We krijgen hem gewoon niet gemotiveerd.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Oh, dat is wel een verrassing dan. Zou een groep overslaan zeker overwegen, al moet er dan wel een goed handelingsplan komen voor na de meivakantie en in groep 7.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Hij gaat dus doorgaan vanaf gr7 mei lessen? volgend jaar gr8 dus?
     
  20. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Wat spannend allemaal. Ben ook benieuwd of hij na de zomer dan al naar groep 8 gaat.
     

Deel Deze Pagina